Cykla med sina barn är så kul!

jonander

Medlem
För drygt ett år sedan började mina två barn cykla MTB. Nu ett år senare kan dottern, snart 11år, hänga med på de flesta av mina rundor, givetvis då i lugnare tempo. Det är så himla kul att barnen har samma intresse som en själv och hela familjesituationen blir ju SÅ mycket enklare när man kan gå ut och cykla tillsammans. Har ni ont om tid för cykling? Testa att locka med er ungarna ut kanske de också fastnar :-) Så här såg det ut häromdan när vi var ute.

/Jonas

Fick inte igång din video, men nog fan håller man tummarna för att avkomman skall skaffa sig cykling som hobby när de blir stora nog! Får se hur det går.

Grattis! Det är nog bland det finaste man kan göra, att ha samma intresse som sina barn. Aldrig några problem med fritidsintressen. Hoppas det håller i sej.

Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Fin video!
>
> Bara fem år kvar för mig! Har börjat lobba för
> inköp av en 20" mtb till hennes sexårsdag....

Är hon nyfödd? Annars är ju fem bast en perfekt ålder att börja med BMX och det är oxå askul att köra tillsammans.

Haha; det blev lite fel där. Fem år kvar tills hon är elva tänkte jag snarare.

Halva förra året cyklade hon till dagis själv och nu i höst fixar hon att trampa en 20" standardcykel; hon är lång för sin ålder .... Men nu har jag försökt backa av lite för att inte mätta intresset.

Februari fyller hon sex år då känns det givet med mtb! Jag har funderat lite på BMX men känns som hon skulle få ut mer av en mtb med växlar.

Dottern (8 år) på sin nya 24" Islabikes Luath i Sköndal för lite härlig CX. Och inför en riktigt brant nedfart säger hon "Äsch, jag prövar. Nån gång ska man ju ramla.". Känns som rätta takterna :)

1.JPG

Min son 9 år har i år blivit sugen på att hänga med ut, blir rundor på 10km men ett o annat stopp för att spana in häftiga bäckar och raviner får man räkna med ;-)

Dock superskoj att kunna göra ngt man älskar tillsammans med sitt barn.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    94 KB · Besök: 34
Visst är det roligt att vara ute med sina barn. Min son har varit ute i skogen två somrar nu. Gjorde en liten strapats i helgen i Delsjön. Klart att det inte blir några världsomspännande turer för egen del men det är inte riktigt det som är tanken med en kille på 5 år. Dock är det helt klart värt att vara ute tillsammans och njuta av att se glädjen som uppstår :)

DSC_0507.jpg

Själv körde jag Brantbrinks MTB-spår med min 10- åring förra helgen.
Kul men jobbig att köra uppför, sen somnade han för kvällen...
// Larsa

4½-åringen lät mig sätta en kamera på hennes cykel:

Någon har varit vänlig nog att bygga en barnanpassad BMX(?)-bana vid lekplatsen.

/Dag

Jag håller helt med ! Sedan 6 och 10 åringen börjat cykla mer och mer med mig i skogen minskar mitt sug att göra egna turer eller med andra vuxna.. det är så kul att se hur ungarna utvecklar sin cykelteknik. Och det går fort. De har en enorm fördel med sin låga tyngdpunkt och låga vikt. Vad jag tycker är svåra partier kör min 6 åring igenom efter att ha övat några gånger (det kan ju iof betyda att jag är usel).. Hon knorrar förståss när hon kraschar, men en fika paus och lite kojbygge brukar hjälpa. 10 åringen kan jag inte längre följa överallt... När han var 9 körde vi med tisdagraid i hellas i lugn grupp och det gick jättebra. Det som jag tror är viktigt är att ungarna snabbt får en bra cykel med stora hjul som är lätt. När de hoppade till 26 tums hjul blev de fort mycket bättre och började tjata om att få cykla. 24 tums hjul hoppade vi över.

Min lille är 2½ år nu, i nästa vecka får jag hem en Early Rider.
Med tanke på hur mkt han pillar och vill vara med och mecka, trots sina 2 år, så är nog oddsen stora att det blir en cyklist av hnm :) Gäller väl att låta hnm hitta det själv dock... Hans mor tillika min fru fungerar INTE att tvinga in i något (har provat).

Early-Rider.jpg

Min snart 2 åring älskar att åka med i barnstolen, jag testade 5 mil träningsrunda med lek och fikastopp. När vi kom tillbaka tittade hon på mig och sa "pappaaa, cykla meeer".

Om en vecka får hon sin nya springcykel från islabikes, inköpt via engelsk bulvan. Det skall bli roligt att se hur hon hanterar den till sommaren. Men stigar får nog vänta lite.
Med vänlig hälsning,
Magnus

Kristoffer R skrev:
> Februari fyller hon sex år då känns det givet
> med mtb! Jag har funderat lite på BMX men känns
> som hon skulle få ut mer av en mtb med växlar.

Nu förstår jag inte... Alla femåringar har väl både en MTB och en BMX.. Och kanske en CX.....

:oD

Någon som har förslag på en rolig cykel för en femåring då?
Hon har nån sjösala tror jag den heter. 16". Astung.

Skulle vara kul att se om hon uppskattar en lättare cykel.
Fast alla barncyklar kanske är sådär astunga med handbromsar
som är helt omöjliga för en genomsnittlig 5årings-tjej att använda?

BMX eller MTB spelar ingen större roll. Växlar är överkurs ännu.

/ pirx

pirx skrev:
> Någon som har förslag på en rolig cykel för en
> femåring då?

Kolla barncykeltråden.
I brist på Isla verkar det vara en Frogbike som är det happykorrekta just nu.

/Dag

Bästa som finns att man kan cykla ihop. Sonen på 9,5 år cyklar också, framförallt har det hänt mycket sedan han gick från 24" heldämpad Biltema skrotcykel till 26" kolfiber.

Vi hade en period för ett gäng år sedan då jag tog med mina Kidz ut i skogen(tösen längst till vänster och grabben näst längst till höger) och detta tenderade till att växa och dom släpade med några kompisar.
Vi hade riktigt skoj i några år och ungarna blev duktigare och duktigare och det fylldes på med mer och mer ungar, vissa föll bort och vissa hängde i och som mest så släpade jag och min kompis runt på ett tiotal ungar i skogen, vi höll på ett par år och intresset svalnade och nu är mina ungar 16 och 18 å inte ett dugg intresserade att följa med farsgubben ut i skogen igen.

Riktigt kul att kunna plocka fram en bild från en härlig runda på Vättefjäll

Mikael

Bilagor

• SANY1798.JPG
    SANY1798.JPG
    166.9 KB · Besök: 44
Äh det är inget jag är bitter för,kul att följa ungarna med det dom håller på med nu,grabben kör BMX och skejtar ,och lillgumman som hunnit fylla 18 är helt såld på Downhillskateboard som hon roligt nog blev svensk mästarinna på i år,inte illa efter att endast ha ha hållt på med det lite drygt ett halvår.
Kan lika gärna länka en film där hon kör med kameran på sin hjälm.

Men vill dom haka på farsan i skogen igen så hade det varit jättejätteskoj förstås.

Mikael

Bullabus skrev:
> Ibland så återupptar man som man tyckte var
> roligt som liten, hoppas på det Tjabba

dag skrev:
> pirx skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon som har förslag på en rolig cykel för
> en
> > femåring då?
>
> Kolla barncykeltråden.
> I brist på Isla verkar det vara en Frogbike som
> är det happykorrekta just nu.
>
> /Dag

Verkar stört omöjligt att få tag på både den ena och den andra.

Vilken är "barncykeltråden" btw?
Sökte på barncykel och fick blandade resultat.

Sånt här är glädje på riktigt. Kör ganska ofta med min dotter som är mitt i tonåren. Kul att se hur hon utvecklas och hur mycket hon vågar. Också roligt att hon och en annan happyits dotter kör själva i skogen.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    171 KB · Besök: 35
jonpon skrev:
> Borde vara den här tråden dom menar...
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2113443

Japp det är nog den. Inte så upplyftande den heller vad gäller
länkar till ställen att köpa cyklarna från.

Nåväl, hon väger typ 17kg, hur svårt kan det vara?
Några pvc-rör och klädgafflar och lite gaffa, så har man en gaffel va?

Vad gör man inte för plutten...

roligt och roligt det var det till en början, nu tävlar han i elit och ställer
av mig med ena foten i flaskstället och det är ju inte så roligt:)

MTBiker skrev:
> Instämmer till 100% Jag längtar till den dag de
> ger mig en match och jag får se deras ryggar.

+1 finns inget bättre än att ge allt och bli slagen av ungarna.

Helgen har handlat mycket om cykel - cykling med barnen. Har träningsvärk lite överallt idag efter att ha sprungit några kilometer och lyft, puttat, dragit, kramat och peppat....
Stora tjejen har nu börjat fått ordning på mtb:andet och lilltjejen släppte stödhjulen.

IMG_4716.JPG

Gjorde även dagens pucko-grej när jag hojtade på och ropade till mig en mtb-cyklist som på håll såg ut som PeterA men inte var det....

Kristoffer R skrev:
>
>
> Gjorde även dagens pucko-grej när jag hojtade
> på och ropade till mig en mtb-cyklist som på
> håll såg ut som PeterA men inte var det....

Fin cykel. Vad är det för märke?
/Peter

Hon kör på en Specialized Hotrock 20. Det har varit lite svårt för henne med handbroms så vi har tränat mycket på nedförsbackar.... Har din tjej visat nåt mtb-intresse?

Senast ändrad:
Lillskrutten är bara 11 månader men han får hänga med på lastcykeln. I måndags for vi (jag på cx, man och barn på Bullitt) till Tyresö slott och en omväg hem kring naturreservatet. Idag var vi vid Hellas och kuskade runt, mestadels på gröna milbanan, jag körde mtb och tog några avstickare på några mer avancerade spår men på det stora hela var det farbart för hela familjen. Att cykla med barn är kul även innan de cyklar själva. :)

Häromdagen rullade äldsta dottern och jag runt Judarnskogen. Hon har lite problem att få till växelreglagen men med lätt växel gick det jättebra bland rötter och annat. "Problemet" jag har är att bägge flickorna vill ut och cykla men absolut inte med varandra.

Bilagor

• Isabella Judarskogen.jpg
    Isabella Judarskogen.jpg
    148.9 KB · Besök: 42
Min fem åring cyklar som tusan, bara fort hela tiden.. Då jag själv klotade förra cv bröt revben osv så är jag nojjig att hon ska göra illa sig och ramla, vilket hon redan gjort 2 ggr och var nära att ge upp.. Hon åker med klubben och jag skulle vilja åka med henne.. Ska man åka brevid henne i skogen? Alltså på cykel, eller går ni brevid, känns som att man har bättre koll när man går?

Denna tråd fick mig att gå tillbaka till gamla bilder och minnen.
Snubblade över denna lilla filmsnutt... :-)

<iframe src="//player.vimeo.com/video/108711129" width="500" height="375" frameborder="0" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe> <p><a href="
stödhjul</a> from <a href="http://vimeo.com/user33254322">Per Danell</a> on <a href="https://vimeo.com">Vimeo</a>.</p>

Per D skrev:
> Denna tråd fick mig att gå tillbaka till gamla
> bilder och minnen.
> Snubblade över denna lilla filmsnutt... :-)
>
> Utan stödhjul from Per Danell on Vimeo.

Det där blev tok så postar länken istället.

Tigaz skrev:
> Min fem åring cyklar som tusan, bara fort hela
> tiden.. Då jag själv klotade förra cv bröt
> revben osv så är jag nojjig att hon ska göra
> illa sig och ramla, vilket hon redan gjort 2 ggr
> och var nära att ge upp.. Hon åker med klubben
> och jag skulle vilja åka med henne.. Ska man åka
> brevid henne i skogen? Alltså på cykel, eller
> går ni brevid, känns som att man har bättre
> koll när man går?

Cykla bakom eftersom du förmodligen cyklar snabbare och låt ongen bestämma själv var ni ska cykla sålänge hen inte frågar var ni ska cykla :-) Sedan gäller det att hålla igen näbben och låta learning by doing gälla. Tänk på hur du själv lärt dej cykla, var det genom att ha en babblande förälder bakom eller lärde du dej att testa och tänja på gränserna själv?

Tillbaka
Topp