Cykla Milano, Bergamo i början av Mars?

us930

Aktiv medlem
Det verkar dra ihop sig till en liten kortsemester till Milano och Bergamo i början av Mars, 3-4 dagar bara, men ändå. Frågan är, hur är det med cykling där den tiden på året? En gammal dröm som jag har haft länge är ju att cykla runt någon av sjöarna, Lago d´Iseo ligger ju inom räckhåll från Bergamo och verkar väldigt vacker, och kanske lagom för en dagstur? Kanke någon har tips på ställen att hyra cykel på i Milano eller Bergamo (främst LVG) . Det finns något som heter Veloce

http://www.rentalbikeitaly.com/

, de verkar leverera hyrcyklar över hela Italien, någon som har erfarenhet av dem? Tacksam för alla tips och råd!

Mvh Ulf S.

Jaha, snö...... Det var precis sådan info jag ville ha (eller kanske egentligen INTE ha.....), men det är alltså risk för snö där då? Även i lite lägre områden runt sjöarna?
För att förklara lite närmare, det här är alltså ingen cykelresa egentligen utan en långweekend för mysig samvaro med min fru, bo på trevliga hotell, äta god mat o.s.v. (ja, hon ska väl shoppa också....) , men naturligtvis dök ju tanken upp om man kunde cykla en dag där också, hon är positiv till det, men det ska ju vara skönt, helst ingen snö och slask.

Mvh Ulf S.

Lago d'Iseo är fin. Finns en del tunnlar på norra delen av östra sidan. Dock ska det finnas en cykelbana som gör att man kan undvika dessa. När jag var där för ett antal år sen var den dock inte framkomlig p.g.a. ras. Så, det kan vara värt att kolla innan du drar iväg.

Angående vädret så tror jag du kan förvänta dig lite vad som helst den årstiden. Enligt yr.no och weather.com är medlet för högsta temperatur på dagen 12 grader i mars och medlet för lägsta temperatut på dagen 3 grader. Då du reser i början av månaden kan februarivärdena på 8 resp. 0 grader även vara av intresse. Worldweatheronline.com är lite mer generösa och ger 15 och 4 för mars och 10 och 1 för februari. Februarivärdet är precis detsamma som Stockholm har i april medan marsvärdena är en grad lägre än Stockholms majvärden. Så snittmässigt kanske en jämförelse med månadsskiftet april-maj i Stockholm är relevant. Det är dock större snittnederbörd i Bergamo.

Lite inspiration från en tur jag gjorde i området (i början av oktober).
https://happyride.se/forum/read.php/1/1988579/1989170
Turen som sådan lär du dock inte kunna köra då sannolikheten att Passo San Marco skulle vara öppet i början av mars är väldigt låg.

Vissa är mer ambitiösa än jag:
http://cycloclimbing.com/bergamo2009/index.html Visar om inte annat på att det även en månad senare än du ska dit kan ligga en hel del snö när man kommer uppåt.

En annan sak att beakta är att när man kommer ner på slätten så är det ganska mkt bebyggelse och en hel del trafik.

Framförallt måste du gå runt i bergamo och säga att du heter Ulf strömberg och att din bror heter Glenn. Helfestlig reaktion utlovas! :-)

Finns mycket fint att cykla där och däromkring.
Vädermässigt är det nog lämpligt att hålla sig på lägre höjd.
God planering för att undvika de större vägarna kan vara bra.

Kontakt till cykeluthyrare och grymt trevlig guide i Bergamo kan du få av mig

Kan guiden möjligen dela efternamn med en roadracinglegend? Om så, så håller jag fullkomligen med - trevligare italienare hittar du inte!

Tack för alla svar och tips! Om vädret följer statistiken så verkar det det ju finnas visst hopp för lite skön cykling ändå, som Sthlm i april låter ju helt ok för mig, men väder är ju väder så man vet ju aldrig......
@Klucken: Jag tar väldigt gärna del av din kontakt, skickar PM om du inte vill skriva här.

Mvh Ulf S.(-trömberg.... )

Tillbaka
Topp