Cykla mot mötande trafik på landsväg...

oldpointbar

Ny medlem
Ja, jag föredrar cykelvägar, men "tvingas" nu emellanåt cykla 1,5 mil på en extremt smal landsväg. I min värld fixar jag inte att köra "lagligt" utan cyklar istället mot mötande trafik, för att ha en viss kontroll på alla lastbilar och fyllskallar. När vissa beskriver det som en bedrift att komma hem levande efter landsvägskörning, så känner jag att jag gör rätt som bryter mot lagen.

Denna sträcka har jag nu kört vid två tillfällen, och facit är att de flesta visar en jäkla hänsyn. En har dock tutat och två har blinkat med helljusen.

När jag beskriver detta för mina cykel-entusiaster till vänner, så tittar de på mig som om jag vore helt bombad...

Så frågan är - är jag helt bombad? Och är det fler än jag som cyklar på fel sida av vägen?

ooms

Aktiv medlem
Skulle tro att det ökar olycksrisken att utsätta bilister för nåt de inte är vana vid, det blir svårare för dem att bedöma avstånd, tid tills de kommer ”ikapp” cyklisten, osv.
Jag gör detta enbart kortare sträckor (cyklar på fel sida), max ett par hundra meter, och det känns alltid lika olustigt även om vägrenen är bred. På smal väg skulle jag aldrig göra det.

Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
Det är ju mycket skönare att frontalkrocka med en relativ fartskillnad på 80-100 km/h än att bli påkörd i baken med fartskillnad på 20-40 km/h. För att inte tala om spänningen när bilisten inte har möjlighet att välja sitt omkörningstillfälle utan blir överrumplad och hux flux får passera så snabbt som möjligt. Kurvor eller möte, skitsamma.

Låter som du har en utmärkt plan för att inte bli så långvarig i trafiken. Synd om bilisten som får leva med ett trauma för resten av sitt liv bara.

oldpointbar

Ny medlem
Ooms - ja, jag tycker också att det känns extrem olustigt att cykla på fel sida, men av av två dåliga alternativ, så väljer jag det som känns minns dåligt (för mig)

oldpointbar

Ny medlem
Det är ju mycket skönare att frontalkrocka med en relativ fartskillnad på 80-100 km/h än att bli påkörd i baken med fartskillnad på 20-40 km/h. För att inte tala om spänningen när bilisten inte har möjlighet att välja sitt omkörningstillfälle utan blir överrumplad och hux flux får passera så snabbt som möjligt. Kurvor eller möte, skitsamma.

Låter som du har en utmärkt plan för att inte bli så långvarig i trafiken. Synd om bilisten som får leva med ett trauma för resten av sitt liv bara.
Jag har nog större chans att bli långvarig i trafiken, jag menar, fyra ögon är ju fler än två... samt att jag försöker hålla en jäkla koll.

GoranS

Aktiv medlem
Vad gör du om du möter en cyklist som kör på laglig sida av vägen samtidigt som det kommer en bil i motsatt riktning (sett ur din synvinkel)? Hoppar ner i diket? Kör chicken race?

Min uppfattning är att om du inte grejar att cykla på rätt sida vägen får du skippa att cykla på vägen.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Jag har nog större chans att bli långvarig i trafiken, jag menar, fyra ögon är ju fler än två... samt att jag försöker hålla en jäkla koll.
Har motionscyklat på landsväg i snart 20 år och har än så länge inte blivit påkörd bakifrån så risken är nog inte vansinnigt stor.

Dessutom lär du verkligen bygga på föraktet för cyklister och späda på uppfattningen att de bryter mot alla regler hur som helst vilket potentiellt kan bidra till ökad aggression mot cyklister i allmänhet, något jag inte tycker är bra.

Vidare vad är det du klarar dig från för olyckssituationer? Om du håller dig rimligt åt sidan av vägen är det fordon som kör så nära vägkanten att det inte finna plats för dig. Du ska få alltså i de lägena istället för att fortsätta cykla mot trafiken slänga dig ner i diket för att minska olycksrisken vid felsidescykling. Hur ofta gör du den manövern?

Senast ändrad:

oldpointbar

Ny medlem
Vad gör du omdiskuterade möter en cyklist som kör på laglig sida av vägen samtidigt som det kommer en bil i motsatt riktning (sett ur din synvinkel)? Hoppar ner i diket? Kör chicken race?

Min uppfattning är att om du inte grejar att cykla på rätt sida vägen får du skippa att cykla på vägen.
De gånger jag har mött cyklister, har jag i god tid stannat, gått en meter ner i diket, och väntat tills de har passerat.

oldpointbar

Ny medlem
Har motionscyklat på landsväg i snart 20 år och har än så länge inte blivit påkörd bakifrån så risken är nog inte vansinnigt stor.

Dessutom lär du verkligen bygga på föraktet för cyklister och späda på uppfattningen att de bryter mot alla regler hur som helst vilket potentiellt kan bidra till ökad aggression mot cyklister i allmänhet, något jag inte tycker är bra.
Men jag skrev också i mitt inlägg att ALLA har visat en jäkla hänsyn, förutom tre bilister av ett par hundratal

Örjan Lax

Aktiv medlem
Ja, jag föredrar cykelvägar, men "tvingas" nu emellanåt cykla 1,5 mil på en extremt smal landsväg. I min värld fixar jag inte att köra "lagligt" utan cyklar istället mot mötande trafik, för att ha en viss kontroll på alla lastbilar och fyllskallar. När vissa beskriver det som en bedrift att komma hem levande efter landsvägskörning, så känner jag att jag gör rätt som bryter mot lagen.

Denna sträcka har jag nu kört vid två tillfällen, och facit är att de flesta visar en jäkla hänsyn. En har dock tutat och två har blinkat med helljusen.

När jag beskriver detta för mina cykel-entusiaster till vänner, så tittar de på mig som om jag vore helt bombad...

Så frågan är - är jag helt bombad? Och är det fler än jag som cyklar på fel sida av vägen?
Vänligen, sälj cykeln.

mzi

Aktiv medlem
Det verkar som du inte kommer sluta med ditt tilltag, men om syftet var att få stöd för det så verkar du inte få det här heller.

fiskarn

Aktiv medlem
Det låter inte som en bra ide.. Rullskidor får man så vitt jag har förstått köra på vilken sida man vill. Jag har testat vänster någon gång men har nu insett att det är höger som gäller.

GoranS

Aktiv medlem
Men jag skrev också i mitt inlägg att ALLA har visat en jäkla hänsyn, förutom tre bilister av ett par hundratal
Jag kan faktiskt inte påminna mig att jag haft någon bil som tutat på mig i år och ingen som signalerat med helljusen. Så med den måttstocken framstår det som vi har en situation där fler bilister retar sig på ditt beteende än på mitt. Och jag har garanterat blivit omkörd av fler än ett par hundra fordon i år.

oldpointbar

Ny medlem
Cerro - ja, jag hajar fullt ut att det inte är bra, men är det bättre att cykla på rätt sida, och ha tunga lastbilar körandes bakifrån på knappt en meters avstånd. Det är ju livsfarligt om något... men ok, jag hajar nu att jag inte gör mig speciellt populär : )

cerro

Aktiv medlem
Cerro - ja, jag hajar fullt ut att det inte är bra, men är det bättre att cykla på rätt sida, och ha tunga lastbilar körandes bakifrån på knappt en meters avstånd. Det är ju livsfarligt om något... men ok, jag hajar nu att jag inte gör mig speciellt populär : )
lampa eller kanske Garmin Varia som visar att det kommer bilar? Men ja, lagar är till för att följas. Jag hade varit väldigt osäker på om jag mött en cyklist emot mig när jag kört bil på höger sida.

GoranS

Aktiv medlem
Du menar en meters marginal i sidled? Visst, man kunde önska en spansk disciplin men om de håller en meters avstånd i sidled ser jag i praktiken inget större problem om man inte är extremt vinglig på cykeln.

Jag tror ärligt talat att det enda du skyddar dig mot är en i ditt huvud uppmålad hotbild.

GoranS

Aktiv medlem
Har du någon kurva med begränsad sikt? Om så, kliver du av där och går genom kurvan?

mzi

Aktiv medlem
Och om det är väldigt läskigt ändå så skulle jag lägga mig lite längre ut i vägbanan, så att (last)bilen är tvungen att göra en regelrätt omkörning. Det brukar ge lite mer utrymme, och du kan också gå lite mer till höger när omkörningen pågår för att få lite vingelutrymme.

oldpointbar

Ny medlem
Tack Cerro, en Garmin Varia kanske kan vara något för mig. Har just tittat hur den fungerar på Youtube. En backspegel känns däremot lite b : )

GoranS

Aktiv medlem
Annars rekommenderar jag Cypern om du gillar att cykla på vänster sida. Håller man sig borta från större städer är det mkt trevlig cykling.

Berk

Aktiv medlem
Jag flyttade till Sverige för tio år sen och är fortfarande förvånad över att man möter cyklister som kör vänstersidan på av cykelbanan eller gatan. En av den grundregeln i trafiken är att man håller högersidan. Då kan man "automatiskt" göra rätt när man möter någon. Jag får redan panik när jag på cykeln närmar en annan cyklist som cyklar på fel sidan med 50 km/t (25 km/t + 25 km/t), vill inte tänka på vad som händer när jag möter en när jag kör bil.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Tänk på att Varia även kräver en Garmin cykeldator (väl?), så det blir en "liten" investering.

hm

Aktiv medlem
Är väl ingen större skillnad mot att gå på vänstersida av vägen . Och antar man ska göra det pga av samma anledningar du också vill hålla till vänster.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer