Cykla mot mötande trafik på landsväg...

Jag har cyklat mot trafiken (i väntan på att vid lämpligt tillfälle kunna köra över på rätt sida). Det kändes helgalet. Även om det rört sig om kanske 100 m, på en måttligt trafikerad väg med bred vägren på bägge sidor. Att gå på fel sida och att cykla på fel sida är inte samma sak, annat än i teorin. Vill du veta vad som händer bakom dig, skaffa backspegel. Är det töntigt med backspegel (som finns på motorcyklar som sällan har problem med trafik som hinner upp dem) är du nog inte speciellt intresserad av vad som händer bakom dig.

Senast ändrad:
Vi blir nog trollade? Cyklar du till jobbet? - Ta bilen! Cyklar du för motion? - Börja med padel istället! Fel, cykla i skogen istället! ?

Om du är så osäker ska du nog inte vara i trafiken. Bilister är i de flesta fall hänsynstagande och hjälpsamma, men ditt egoistiska beteende kommer stöta på patrull en vacker dag. Den promille av bilister som även i vanliga fall exploderar bara av att se dig på vägen kommer inte uppskatta ditt tilltag, är jag rädd... ?

Du har ju redan fått svaret men jag hänger med i skaran som säger nej och att det handlar om en inbillad falsk trygghet. 1.5 mil tycker inte jag är en kort sträcka, några 100 meter kanske hade varlt ursäktat om det nödvändigt

Du tycker det är B med backspegel men bryter gärna lagen och skrämmer livet av mötande trafikanter? Det finns ett antal backspeglar som man fäster smidigt i styrändan, poppis bland touringfolk som kör mycket på bilväg. Jag skall köpa en till nästa tour om den kommer gå på kraftigt trafikerad bilväg med obefintlig vägren. Billigare än en varia.

Starka färger på kläder är kankse också B? Men om du gör allt för att göra dig synlig så kommer bilisterna se dig lättare. Blinkande baklampa även dagtid? Någon enstaka bilist som har näsan i mobilen kommer kanske inte upptäcka dig, men frågan är om du kommer upptäcka honom först samt hinna undan oavsett om du kör mot färdriktningen. Tveksamt.

Sällar mig till dom som tror att detta ökar, inte minskar olycksrisken. Sen handlar det också om just det här med att inte själv skapa egna regler. Bilföraren som själv anser sig kunna hantera sin bil och tycker att hastighetsgränsen på 70 inte gäller honom. Eller lagen om att att inte hantera mobiltelefonen såklart inte gäller för en själv. Eller att lagen om rattonykterhet såklart inte kan appliceras på alla, Pelle han kör ju nästan bättre efter 3 stor stark. Gissningsvis är det någon av de som kommer smälla dig om det händer.

NU finns det saker som är minst lika farliga och inte lagstadgade mot, det vet jag och tråden behöver inte gå åt det hållet. Men allt som oftast är det en dålig idé att skapa sina egna regler i ett system som är extremt hårt byggt på att alla följer samma regler.

Senast ändrad:
Det finns ju diskreta backspeglar om man är bekymrad över sin image:
05C923DF-5744-4E62-B914-84596B257E0B.jpeg
Hade jag som bilist fått möte av en till synes seriös (dvs racekittad) cyklist på ”fel sida” på en landsväg så hade jag nog ringt in det till polisen, på samma sätt som man gör med misstänkt rattfyllerist eller annan person som utsätter sig själv och/eller andra för livsfara i trafiken.

Det finns ju diskreta backspeglar om man är bekymrad över sin image:
Visa bilaga 433579Hade jag som bilist fått möte av en till synes seriös (dvs racekittad) cyklist på ”fel sida” på en landsväg så hade jag nog ringt in det till polisen, på samma sätt som man gör med misstänkt rattfyllerist eller annan person som utsätter sig själv och/eller andra för livsfara i trafiken.
Men den där backspegeln kräver ju att man cyklar på vänster sida vägen :unsure:

Har vid några tillfällen sett nån gammal gubbe i fel riktning, men då tänker jag att han har bott vid landsvägen hela livet sen bygger de om den till 2+1 med
Men den där backspegeln kräver ju att man cyklar på vänster sida vägen :unsure:
Sitter kanske en på andra sidan, utanför bild... Funkar oavsett land ?

Detta kan vara ett framtida koncept, testade detta på LEL och alla var glada. Kör man en rundbana motsols så kan man ju tjäna lite sträcka också. Vad blir en 60-milare i innerspår?
Kanske starta en klubb, Motvalls CK kanske.
En snygg logga vore fint och ett snyggt stiliserat hjulspår tvärs över klubbtröjan, dom riktigt erfarna har äkta hjulspår (gärna traktor).

Naturliga mötesplatser lämpligtvis mitt i rondeller, skapar lagom mysfaktor när alla ska dra iväg igen.
Lycka till, vi kanske syns utmed vägrenen!

TS bad om feedback och fick rätt unison sådan. Jag vill, efter att reptilhjärnan lugnat sig, och med risk att verka högmodig, verkligen vara killen som hoppas att hen tar till sig input trots att orden bitvis varit hårda, och framöver sprider cyklingens gospel på rätt sida vägen!

Cykla i bredd, cykla på fel sida av vägen osv osv. Ännu en som skapar sig egna regler för att i sin egen värld förbättra och ta kontroll över sin situation i trafiken.
Vill bara påminna om att det inte finns några rättigheter i trafiken utan bara skyldigheter. Följ trafikreglerna och försök underlätta för dina medtrafikanter så mycket du kan, det vinner vi alla på i längden.

Alla andra cyklister får dåligt rykte/ses som idioter p g a ditt beteende.
Om dina nerver inte klarar av att cykla på ett lagligt sätt borde du
inte cykla överhuvudtaget,
Du är inte bara en stor fara för dig själv utan även för många andra.
För allas bästa: sluta cykla och sälj cykeln.
/Fedde

Tänk på att Varia även kräver en Garmin cykeldator (väl?), så det blir en "liten" investering.
Nej, fungerar även med Wahoo och Stages efter firmwareuppdateringar hos dem. Den senaste versionen av Varia som släpptes härom månaden har även blåtand med stöd i flera telefonappar.

Jag är ju i normala fall ganska bias för cyklisters behov och tycker definitivt att alla initiativ för att underlätta cyklandet genom infrastrukturanpassningar är bra, men man bör ju även säkerställa att dessa går att implemetera i befintlig trafikmiljö. Det närmaste jag kan se till detta experiment är i Stockholm där man på vissa gator har infört att man får cykla mot enkelriktat för att öka tillgängligheten för cyklar, en god tanke som jag dock inte kan ge godkänt efter att ha åkt dessa gator i bil.

Det är en riktigt dålig idé att det dyker upp "nya" trafikslag som avviker kraftigt från alla andra invanda mönster, man är som bilist inte van att läsa av trafiken på ett sätt där man förväntar sig mötande trafik i sitt eget körfält, så tills man har en säker implementation av blandad trafik och körriktning i samma körfält så avråder jag från såna experiment.

Hellre lite chockad av dåliga omkörningar än "parkerad" i grillen på en långtradare som missat att hålla utkik efter mötade cyklister på landsvägen, dessutom kan man ju tvingas ut i vägrenen för att undvika frontalkollision med omkörande fordon som gör misstag, vid ett sånt tillfälle är det en dålig idé att var cyklist på sagda vägren.

Senast ändrad:
Om fler trafikanter hade gjort som du, improviserat och struntat i trafikregler, tror du att det hade blivit säkrare trafikmiljö då? Skaffe en stingpinne och cykla till höger i körbanan.

Allt är ju sagt redan och ts=troll eller ej men jag kommer osökt att tänka på de moroner som i höstmörkret dammar på med rött lyse framåt (och i enstaka dubbel-moron-fall samtidigt vitt bakåt, obs sant!). De riskerar sina och andras liv och hälsa. Utan att de andra gjort något fel. Taskigt och onödigt tycker jag.

Jag cyklade en hel del i England för några år sedan. Faktiskt rätt najs att vid bakåtkoll vrida huvudet åt höger som omväxling. Man blir ju sne i nacken med alla åren med högertrafik juh. :)

Det närmaste jag kan se till detta experiment är i Stockholm där man på vissa gator har infört att man får cykla mot enkelriktat för att öka tillgängligheten för cyklar, en god tanke som jag dock inte kan ge godkänt efter att ha åkt dessa gator i bil.
Så länge det finns ett på asfalten utmålat körfält för den cykelbana som går i fel riktning så är det väl hur bra som helst. När det däremot inte gör det så håller jag med om att det är mindre genomtänkt.

Ber om ursäkt för dissen med backspegeln. Sorry.
Självklart är jag inget troll, men tycker att livet är rätt häftigt att leva. Blir jag påkörd bakifrån så är det ju tack och adjöss. Kör jag på fel sida har jag tid att cykla ner i diket. Och fortsätta njuta av livet...

Ber om ursäkt för dissen med backspegeln. Sorry.
Självklart är jag inget troll, men tycker att livet är rätt häftigt att leva. Blir jag påkörd bakifrån så är det ju tack och adjöss. Kör jag på fel sida har jag tid att cykla ner i diket. Och fortsätta njuta av livet...
Jag skulle föreslå att du funderar om det är lämpligt att göra på samma sätt om du kör bil. Även här är det kanske läskigt med upphinnande trafik.

Jag skulle tro att många här är riktiga internetcyklister som inte varit med om obefintlig vägren kombinerat med rejäla fortkörningar på 80-väg på landet. Vi har torp på landsbygden och tyvärr åker det även viss tung trafik där pga dumma Google Maps som skickar ut den på kurvig väg för att spara 2-3 minuter.
Var ute med vår 3- och 5-åring och körde just mot trafiken för att ha en sportslig chans hellre än att inte ha koll på bakomkommande trafik.

Jag skulle tro att många här är riktiga internetcyklister som inte varit med om obefintlig vägren kombinerat med rejäla fortkörningar på 80-väg på landet. Vi har torp på landsbygden och tyvärr åker det även viss tung trafik där pga dumma Google Maps som skickar ut den på kurvig väg för att spara 2-3 minuter.
Var ute med vår 3- och 5-åring och körde just mot trafiken för att ha en sportslig chans hellre än att inte ha koll på bakomkommande trafik.
Låter om möjligt ännu mer vansinnigt än TS.

Tror du alla är Stockholmare här eller :) Jag cyklar på de vägar som finns hemma.. Är väl oftast 70 eller 80..

Även landsvägscykling runt Stockholm går på 70 och 80-vägar, och säkert minst lika trafikerade. Vi hade en liten cykelutflykt i Roslagen för några veckor sedan och det var hur mycket trafik som helst, tajt och hej-kom-och-hjälp-mig-omkörningar från grillstinna sommargäster. Inte en enda gång fick jag ideen att börja cykla på vänster sida.

Det låter inte som en bra ide.. Rullskidor får man så vitt jag har förstått köra på vilken sida man vill. Jag har testat vänster någon gång men har nu insett att det är höger som gäller.
Polisen vill att man kör på höger sida på rullskidor och det är lika dumt att staka som att cykla på vänster sida.

Polisen vill att man kör på höger sida på rullskidor och det är lika dumt att staka som att cykla på vänster sida.

Ja jag har insett det med. Körde någon gång på vänster sida. Men är man väldigt osäker och långsam och stannar och går ner i diket varje gång man får möte kan det väl ändå finnas en logik i att köra på vänster sida.

Tillbaka
Topp