Cykla mot mötande trafik på landsväg...

Sist familjen var där konstaterade tonårsdottern att folk var snyggare klädda.

Hehe, jag tävlar själv i klassen Sveriges sämst klädda person så har inget att tillföra men tror klädstilen i Cph är ”friare” särskilt på unga, de har alla möjliga olika stilar, inget verkar fel. I Sth - är det mer strikt och svart som gäller?

Cyklar man extremt långsamt (gångfart) och långt ut i god tid före varje möte så är väl problemet framför allt att det gör mötande trafik osäker och förbryllad. I övrigt bör ju bilar kunna undvika en även om de får möte i kurvor mm. Man tar knappast större plats än någon som leder sin cykel, är ute och springer eller går med en jättebred flerbarnsbarnvagn och dessa ska inte prejas ner i diket.

Pga osäkerheten det orsakar är det ändå en väldigt dålig idé. En del förare kan t ex få halvpanik då det är svårt för dem att märka att man rör sig så pass långsamt och man skulle även uppfattas som opålitlig och farlig i och med att man bryter mot grundläggande trafikregler.
Att cykla i gångfart i 15 km tror jag inte TS gör så det är inte så relevant i detta fall.

... men i detta nu tror jag att betydligt fler bilister blir förbannade på de som cyklar mitt i vägbanan, vilket självklart ökar risken för incidenter, än de som cyklar (försiktigt) mot trafiken.
Varför jämför du vänstercyklande med cyklande mitt i vägbanan? Att motivera ett korkat beteende genom att jämföra med ett annat inte speciellt lyckat sådant känns inte särkilt relevant. I så fall kan jag motivera att cykla vid mittlinjen med att det förmodligen är ännu mindre uppskattat att jag cyklar mitt i vänstra körbanan.

I övrigt tror jag tvärtemot dig att bilister inte retar sig mindre på felsidescyklaren i ditt exempel.

Vi ska kanske sluta med fokus på självständigt tänkande i skolan och börja med ta-en-fcking-instruktion så kanske kidsen blir anställningsbara. Och cyklar på rätt sida

Jag tror mer att den här typen av obstinat beteende och tankegångar tråden handlar om beror på någon slags autismspektrumtjosan.

Om man inte räknar med att kliva av cykeln så fort det kommer en lastbil känns det snarast som större risk att tappa balansen om man möter en långtradare än om man blir omkörd av en. Relativa hastighetsskillnaden är ju större i fallet med möte än omkörning vilket borde göra fartvindseffekten värre.
Jag tror happy-teorin om relativ hastighet är en svag faktor i sammanhanget. En tajt, snabb omkörning från hantverkarbil eller buss/lastbil suger/trycker nog lika mycket i sidled oavsett vilken riktning cyklisten har.

Jag tror happy-teorin om relativ hastighet är en svag faktor i sammanhanget. En tajt, snabb omkörning från hantverkarbil eller buss/lastbil suger/trycker nog lika mycket i sidled oavsett vilken riktning cyklisten har.
Tiden mellan upptäckt och "kontakt" är väldigt mycket kortare om en cyklist möter en hantverkarbil/buss/lastbil än om en hantverkarbil/buss/lastbil kommer ikapp. Det är nog en större fara än luftstöten man får av en hantverkarbil/buss/lastbil. Men jag upplever att luftstöten är kraftigare då man möter en hantverkarbil/buss/lastbil än om jag blir passerad.

Jag är inte helt övertygad, men må så vara hur det vill med det. Min poäng vara att den vindeffekten inte är något skäl till att cykla på vänster sida.

Många förnärmade bilister här.
Jag blir mest upprörd över vänstercyklandet som .. cyklist. Att på landsväg möta någon på "min" sida, och samtidigt behöva vara uppmärksam på passerande trafik, känns onödigt.

Många förnärmade bilister här.
Jag blir mest upprörd över vänstercyklandet som .. cyklist. Att på landsväg möta någon på "min" sida, och samtidigt behöva vara uppmärksam på passerande trafik, känns onödigt.
Jag är "förnärmad" som cyklist, bilist och motorcyklist. Det känns verkligen onödigt att möta nån på min sida (där man närmar sig varandra snabbt och där det snabbt kan uppstå situationer).

Även landsvägscykling runt Stockholm går på 70 och 80-vägar, och säkert minst lika trafikerade. Vi hade en liten cykelutflykt i Roslagen för några veckor sedan och det var hur mycket trafik som helst, tajt och hej-kom-och-hjälp-mig-omkörningar från grillstinna sommargäster. Inte en enda gång fick jag ideen att börja cykla på vänster sida.
Skulle aldrig cykla själv på fel sida men med två vinglande barn på 3 och 5 får man stanna och hålla åt sidan varje gång det kommer en bil. Är ruskigt olustigt och knepigt att båda nu cyklar själv också så svårt att hålla reda på och kunna grabba tag i dem utan att stanna helt.

Är inte en jävel som håller 70 vid vårt torp utan det är 90 och uppåt så ingen höjdare, undviker landsvägen så gott det går men ibland måste vi cykla en bit där (tyvärr).

Låter om möjligt ännu mer vansinnigt än TS.
Har du nånsin provat att cykla med två riktigt små på väg utan vägren med snabb trafik *och* samtidigt försöka vara beredd att grabba tag i dem? Jag har aldrig provat innan nu i somras. Hade inte uttalat mig såhär utan den praktiska erfarenheten. Var helt svettig av bara två kortare bitar ute i trafiken.

Har du nånsin provat att cykla med två riktigt små på väg utan vägren med snabb trafik *och* samtidigt försöka vara beredd att grabba tag i dem? Jag har aldrig provat innan nu i somras. Hade inte uttalat mig såhär utan den praktiska erfarenheten. Var helt svettig av bara två kortare bitar ute i trafiken.
Nej, jag är rädd om mina barn. Ett tips är att du vänder nästa gång

Skulle aldrig cykla själv på fel sida men med två vinglande barn på 3 och 5 får man stanna och hålla åt sidan varje gång det kommer en bil. Är ruskigt olustigt och knepigt att båda nu cyklar själv också så svårt att hålla reda på och kunna grabba tag i dem utan att stanna helt.

Är inte en jävel som håller 70 vid vårt torp utan det är 90 och uppåt så ingen höjdare, undviker landsvägen så gott det går men ibland måste vi cykla en bit där (tyvärr).
Jag hade liknande läge med 4- och 5-åring vid semestern på Kullahalvön med bara landsvägar runt omkring. Mina är nog ovanligt cykelvana, men att cykla på landsväg gjorde jag inte trots det. Tråkigt, men vissa saker är ju bara som dom är. Tycker du ska tänka om tills de är lite större..

Jag hade liknande läge med 4- och 5-åring vid semestern på Kullahalvön med bara landsvägar runt omkring. Mina är nog ovanligt cykelvana, men att cykla på landsväg gjorde jag inte trots det. Tråkigt, men vissa saker är ju bara som dom är. Tycker du ska tänka om tills de är lite större..
Jag tror alla negativa fattar helt fel. Vi stannar alltså och kliver åt sidan vid varje möte. Vore helt galet att cykla då de fortfarande kan vingla till närsomhelst. Blir ännu farligare om två bilar och vi i vägrenen ska mötas, finns knappt plats.

Är ingen som tar ner farten såpass att de skulle klara att hastigt väja om någon av dem plötsligt skulle råka fara 90 grader ut i vägbanan. Tror fortfarande att det är flera som internetcyklar och aldrig har cyklat med två små i trafik på landsbygd. Vägrenen är i princip obefintlig. Knappt det är asfalt utanför vägmarkeringen. Kan tilläggas att det är ytterst få där (om någon) som promenerar med trafiken i ryggen, väldigt säkert av precis samma anledning.

Som sagt, låter helt vansinnigt att utsätta sig (och framförallt barnen) för nåt sånt.

Cyklar man extremt långsamt (gångfart) och långt ut i god tid före varje möte så är väl problemet framför allt att det gör mötande trafik osäker och förbryllad. I övrigt bör ju bilar kunna undvika en även om de får möte i kurvor mm. Man tar knappast större plats än någon som leder sin cykel, är ute och springer eller går med en jättebred flerbarnsbarnvagn och dessa ska inte prejas ner i diket.

Pga osäkerheten det orsakar är det ändå en väldigt dålig idé. En del förare kan t ex få halvpanik då det är svårt för dem att märka att man rör sig så pass långsamt och man skulle även uppfattas som opålitlig och farlig i och med att man bryter mot grundläggande trafikregler.
Långt ut med 20 cm vägren innebär för mig att 50-55 cm styre är i vägbanan. Det är inte riktigt gjort för cykling där vi har torp kan man säga. De snuttar vi tar just nu är för att komma ut på de små grusvägarna. Lär inte bli att cykla 4 km till Ica med barnen på länge än.

20cm vägren är väl standard på landsvägar på nivån under riksväg, dvs länsvägar. Inget konstigt med det. Många vägar runt Uppsala har det så, många vägar där jag växte upp är så. Inga problem för mig som vuxen att cykla på dem, men att släppa ut barn på "stora vägen" gör man naturligtvis inte.

Att ta med två 4-5 åringar ut i trafiken, med motivationen att man minsann åker på fel sida av vägen mot trafiken och hela tiden är redo att slita undan barnen om det kommer några bilar, låter inte det lite skevt? NTF rekommenderar 11-12 år innan barn ska släppas ut i trafiken. Men de tänker nog inte på en stressad landsortsbo som _måste_ ta sig till grusvägarna på cykel...

Jag tror alla negativa fattar helt fel. Vi stannar alltså och kliver åt sidan vid varje möte. Vore helt galet att cykla då de fortfarande kan vingla till närsomhelst. Blir ännu farligare om två bilar och vi i vägrenen ska mötas, finns knappt plats.

Är ingen som tar ner farten såpass att de skulle klara att hastigt väja om någon av dem plötsligt skulle råka fara 90 grader ut i vägbanan. Tror fortfarande att det är flera som internetcyklar och aldrig har cyklat med två små i trafik på landsbygd. Vägrenen är i princip obefintlig. Knappt det är asfalt utanför vägmarkeringen. Kan tilläggas att det är ytterst få där (om någon) som promenerar med trafiken i ryggen, väldigt säkert av precis samma anledning.
Det du skriver påtalar ju än mer olämpligheten i att då faktiskt cykla med en treåring där. En treåring har helt enkelt inte förmågan att sköta sig så att hen stannar varje gång du ropar. Femåringar å andra sidan kan vara såpass snabba att de vid tillfälle drar iväg säg 20 meter från dig, och då står med mitt mellan två små barn när timmerbilen dundrar förbi..

Min femåring cyklade på en väldigt liten landsväg som gick mellan två lantbruksfastigheter för ett par veckor sedan. I princip ingen trafik. Av någon anledning blev han sur och skulle dra iväg. Jag gick till fots och stoppade honom, men inte förrän jag sprungit i kanske 15 sekunder och PRECIS hunnit ikapp honom vid maxlöpning. Då har han ändå cyklat springcykel sedan han var två, och vi är ute och cyklar ovanligt mycket. Det är till att begära för mycket av så små barn att ha ett konsekvent trafikvett, så man måste ha rätt förutsättningar för att ha dom i trafiken. Landsväg är inte rätt förutsättning.

Edit: "landsvägen" var i detta fall ca 200 meter lång och i princip bara avsedd för inomgårdstransport, och att jag stoppade honom var för att man inte kan göra som han gjorde. Värt att påtala, eftersom jag såklart inte tar ut barnen på "riktiga" landsvägen.

Är 70-talist så det är ett under att jag överlevt :) Treåringen har ett Balance Buddy-handtag på sin hoj så honom har jag bra grepp om. Men vår ”cykling” på just landsväg är promenad när vi får möte så vi gör ju faktiskt rätt som flera skrivit (att man får/ska/bör gå på vänster sida).

20cm vägren är väl standard på landsvägar på nivån under riksväg, dvs länsvägar.

Du skämtar aprillo med mig?!
20 cm vägren standard på länsvägar?!

På de länsvägar jag cyklar på är det inga 20 cm vägren, möjligen 5 cm i bästa fall.
Fast det är ett annat län än Uppsala och det kanske är förklaringen?!

20 cm vägren hör till undantagen som jag upplever det.

/Fedde

Kommer självklart att titta närmare på en Varia samt en backspegel, men i detta nu tror jag att betydligt fler bilister blir förbannade på de som cyklar mitt i vägbanan, vilket självklart ökar risken för incidenter, än de som cyklar (försiktigt) mot trafiken.
Nej. Om du kommer upp till en cyklist som ligger långt upp mot mitten i körfältet så kan du lägga dig lugnt och säkert bakom cykeln och vänta tills du kan säkert köra om.

MÖTER du en cyklist så har du inte lyxen att kunna lägga sig bakom cykeln och göra en säker omkörning.

När du som cyklist blir omkörd så ska du inte agera. Bilisten ska kunna räkna med att du beter dig på ett förutsägbart sätt. Det vill säga; Inte cyklar MOT bilen, slänger dig i diket eller stannar. Detta kommer bara öka risken för kollision.
Tänk på om när du cyklar mot en bilist så minskar du drastiskt fönstret där bilisten kan reagera. Stannar du helt plötsligt så lägger du till extra variabler i omkörningen.

Om detta inte lugnade din bilskräck så finns det bara tre saker att göra: sälj cykeln, klipp körkortet och skaffa busskort.

Du skämtar aprillo med mig?!
20 cm vägren standard på länsvägar?!

På de länsvägar jag cyklar på är det inga 20 cm vägren, möjligen 5 cm i bästa fall.
Fast det är ett annat län än Uppsala och det kanske är förklaringen?!

20 cm vägren hör till undantagen som jag upplever det.

/Fedde

Jag cyklar mycket på södra Öland. På den absoluta majoriteten av landsvägarna här finns ingen vägren över huvud taget. Tågordningen är följande: mittmarkering - körbana - kantmarkering - cikoria, tistlar och ölandstok. Det är vanligt att asfaltskanten har ätits upp i så hög grad av de sistnämnda att delar av kantmarkeringen har försvunnit och ersatts med hål, grus och växter.

Förutsättningarna för att framföra sin cykel på landsväg skiljer sig avsevärt beroende på vilken landsväg som avses.

Jag cyklar mycket på södra Öland. På den absoluta majoriteten av landsvägarna här finns ingen vägren över huvud taget. Tågordningen är följande: mittmarkering - körbana - kantmarkering - cikoria, tistlar och ölandstok. Det är vanligt att asfaltskanten har ätits upp i så hög grad av de sistnämnda att delar av kantmarkeringen har försvunnit och ersatts med hål, grus och växter.

Förutsättningarna för att framföra sin cykel på landsväg skiljer sig avsevärt beroende på vilken landsväg som avses.
Jo, så är det även där jag cyklar. Poängen med mitt inlägg var att det inte alls är ovanligt med vägrenar på 20 cm eller t.o.m. mindre (jag skulle t.o.m. sträcka mig till att det gäller den absoluta majoriteten av vägnätet i landet).

Antitesen måste vara vägrenen på gamla E18 väster om Övergran och åtminstone bort mot Litslena. Gissar att det är en av de mer väl tilltagna i Sverige. Tyvärr grov beläggning och en hel del löst grus gjorde upplevelsen lite mindre angenäm.

Tillbaka
Topp