Cykla mtb som småbarnsförälder..

Gatuzzo

Aktiv medlem
.. var inte riktigt som jag hade tänkt mig..
Ska jag vara konstant förkyld och ligga på gränsen på feberfrossa och förtvivlan tills de små liven börjar högskolan..?!

Jag laddade på inför hösten med nya goa däck, lampor till både hjälm och styre och kittade mig till tänderna med skoöverdrag, varma handskar, mössor, långa byxor, jackor och ja.. I princip allt.

Jag har inte cyklat en meter, jag har varit konstant tokförkyld sen min son började på dagis, nu vet jag varför de flesta småbarnsföräldrarna är i ganska dålig form ;)

Du är nog lite vek men oroa dig inte, det blir bättre. ;)
När barnen växer till sig lite kan det vara roligt att cykla HT med barnstol bak. Som alternativ till att hänga i någon tråkig lekpark.

Cykla till jobbet om det är möjligt. Du får motion, kontroll över hämtnings- och lämningstider och slipper utsätta dig för kollektivtrafikens smittohärdar. Dessutom spar du en slant, vilket kanske kan väga upp vabförlusterna något.

Det är lungt, du behöver antagligen inte vänta ända till högskolan .
Min går bara i gymnasiet och nu är man fri igen.

Haha, ska absolut prova det där med barnstol på en ht, kan bli spännande..!

Ja jag snorar väl vidare här.. Tyvärr är det just dagis som ställer till det, jag hinner inte cykla till jobbet, det är viktigare att pojken ska vara hemma 45 minuter till, istället för att jag ska ta den tiden på cykeln.. Säger min fru..

mina är 9 och 11 nu och denna höst fick man stryka helt.
hösten 2015 blev det lite cyklat.

all träning hamnar på is då barnen är från spädbarn -> högstadiet
:P

Passa på de få veckor du är frisk och har ork/tid. Att köpa prylar är aldrig fel, det är det man får pyssla med....

Våra barn är 2,9,11 och trots det har jag skrapat ihop närmare 500timmar i år. Är betydligt mer frisk nu än när första var liten och gick på dagis och jag inte tränade alls.

Gatuzzo sa:
det är viktigare att pojken ska vara hemma 45 minuter till, istället för att jag ska ta den tiden på cykeln.. Säger min fru..

Så din friskvård och eran plånbok blir irrelevant? Antar att barnet även får i sig frisk luft. Bättre det än någon surfplatta med hjärntvättarprogram på.

Sjukhusen minskar drastiskt efter första dagisåret,eller så har det varit för oss.

#sitterisoffanmedtvåsjukabarnåtittarpåpippiochharkommitutpåtremtbtureriår

/T

Få smitthärdar som slår dagis och grundskola, tyvärr, möjligen med enstaka undantag för buss och T-bana. Barnvirus tycks vara extra aggressiva mot vuxna, eller så är det något i dagismiljön som retar upp dem extra mkt?

Aron sa:
Cykla till jobbet om det är möjligt. Du får motion, kontroll över hämtnings- och lämningstider och slipper utsätta dig för kollektivtrafikens smittohärdar. Dessutom spar du en slant, vilket kanske kan väga upp vabförlusterna något.

Jag hämtar och lämnar typ 8 dagar av 10, separerad men har barnet bäst. Tar cykeln enkel väg någon dag i veckan, dit en dag och hem nästa. Dottern hämtas samma tider som vanligt, jobbar hemma för att kompensera. Lider inte av detta, tvärtom. Får cykla i dagsljus (nåja) och jobba när det är mörkt. Träning gör mig till en bättre pappa, mer ork och tålamod.

Sånt händer. Har 4 st; 6, 8, 11 o 12 år. Ett år var jag förkyld i ca 3 mån på höstterminen.
Började springa med barnen när yngsta var 4 år, rundor på 2,5-4 km i deras tempo. När vi idag springer 6 km spurtar 6-åringen med ett tempo på under 5 min/km när d e ca 1,5 km kvar. Snittempo e 6 min/km.
Cyklar varje dag t skolan med dom, 8km en väg. Går på 22 min med sommardäck, 24 min med dubbdäck.
D gäller att hitta sättet som passar dig

Jag har blivit friskare sen jag började cykla till jobbet (18 km enkel väg, så många gånger i veckan jag orkar). Sen kanske det har med att sonen varit ett år på dagis och bacillernas kapprustning kanske börjar avta på naturligt vis. Jag inbillar mig dock att det är cyklingen som är grejen...

MacRide...
IMG_9922.JPG

Bara att gilla läget.
Här en 5åring å en 1.5åring. Var typ aldrig sjuk innan vi fick barn men nu duggar det tätt.
Försök få till sömn å mat å så mycket cykling du kan medans du är frisk så bygger du motståndskraft mot dagisbaciller.
Är själv inne på min 5e sjukvecka ?.

Lycka till.

Har en dotter på 10 och en son som är 7, fick sluta lämna blod när de kom till världen efter varje tappning fick jag någon elak förkylning.

Haha, många insikter i denna tråd.
Det här med att få och ha kidz kombinerat med egotränibg är fan inte lätt...
För mig har det faktiskt funkat hyfsat men med några undantag då det kommit elaka bacillusker istället för bara vanliga virus (så som myckoplasma eller bihåleinflammation...).
Grejen är att hitta en bra balans mellan:
- Träning som tar ut dig utan att bli utmattad (då får minsta lilla nysningsförkyldning fäst på dig)
- Stress vs sömn. Att vara yrkesverksam och småbarnsförälder leder ofta till stress, som kräver mera vila/sömn. Anpassa träningsintervallen och intensiteten med stress o sömn i åtanke, annars blir du sjuk.
- Var ödmjuk för dom förändringar föräldraskapet innebär, dvs. orsakar barnen dig en natts dålig sömn innan ”din träningsdag”, kanske det är klokt att ställa in eller lägga om passet till något lågintensivt.
- NJUT av tiden du har med barnen, rätt var det är så har dom kommit i tonåren och då är det fan ingen lek längre! Skämt o sido, det brukar ju sägas så här: Små barn = små problem, stora barn = större problem. Men jag brukar också lägga till: stora barn = större möjligheter...
Ett vanligt knep när barnen börjat cykla är att dom hojar och du springer, alt. låt dom köra sparkcykel om du inte pallar att hålla deras tempo i dina joggingdojor ;D

Mina är snart 3 och fem, ganska stabilt sjukläge, inte vabbat så mycket i höst men värre är det med att få tiden att räcka och att vädret inte alltid är som man önskar.

Skaffa en trainer, är träningen viktig får du vara beredd att utföra den på obekväma tider eller försök, som många andra redan sagt, få med barnen i träningen.

Springa med cyklande barn är bra, springvagn är bra, både till promenader och löpning. Jobbpendling är bra, träning på lunchen är bra men bäst är nog att prioritera att äta och sova bra.

Freddie L sa:
Life happens!

Men du har ju en riktigt bra grej att se fram emot. Att cykla Mtb med ditt barn. Finns nog få saker som slår det!

+1

jobbar hemifrån idag med sjuk dotter.
har själv varit sjuk i 8v men nu börjar jag kunna ta korta promenader utan att bli en blöt fläck med frossa.
tänker fram mot våren när vi kan cykla tillsammans igen, det är kvalitet!
cykla till jobbet är omöjligt. Bor längs en smal landsväg som knappt plogas och det är två stycken backar på 2-3km var att övervinna. Jo, det är omöjligt. Har gjort det på sommaren någon gång och det gick, men vintertid är det omöjligt. Inte ens Skinnarmo eller LostCyclist hade fixat det (med 2barn som ska lämnas/hämtas) :P
jag älskar bil
gillar cykel

Frågan är ju om man vill cykla som träning eller cykla för att det är roligt att cykla. Träna med småbarn är inte jättesvårt att få till. Lasta ungen i en löpvänlig vagn och spring så länge du vill.

Problemet är ju att få till någon form av kvalitetstid till sånt som är roligt. För min egen del innebär det att jag från 21-2130 tills jag måste sova, kan göra något. Då och då kan man få till cykling på vardagar (och helger), men det kräver planering och dealande vilket jag oftast är för seg för att orka med.

Föreslå för din fru/sambo/barnets mamma att det kanske inte vore så dumt att skippa kärnfamiljstänket och bo i kollektiv eller bara bjuda in en tredje vuxen i förhållandet. Företrädelsevis någon som gillar att passa barn och diska.

Och skippa det där med att stödköpa grejjer.
Mina nya däck och bromsklossar till räsern ligger forfarande och åldras i orginalkartongen så den där nycykelkänslan jag drömde om för två år sedan lär inte infinna sig...

Ut å kör med det du har när du får en sekund över istället.

/T

Luthman Photography sa:
Frågan är ju om man vill cykla som träning eller cykla för att det är roligt att cykla. Träna med småbarn är inte jättesvårt att få till. Lasta ungen i en löpvänlig vagn och spring så länge du vill.

Problemet är ju att få till någon form av kvalitetstid till sånt som är roligt. För min egen del innebär det att jag från 21-2130 tills jag måste sova, kan göra något. Då och då kan man få till cykling på vardagar (och helger), men det kräver planering och dealande vilket jag oftast är för seg för att orka med.

Jag är lite av båda delar, cyklar som träning men även för nöje / avkoppling. Mitt problem är löpning, låter fånigt men jag har svårt för att springa. Cykla är min melodi har jag märkt, därför funderar jag på att redan nu skaffa en ht och ge mig ut och köra grusväg med lillen med därbak..

Precis så är det, efter 20,00 ungefär när grabben är lagd och sover och vi har fått undan lite sysslor, då kan jag börja fundera på vad jag vill göra.

F.ö är det sluthandlat nu, det kunde nog misstolkas men jag handlade på mig för att klara av vinterns väder då jag inte cyklat något vidare någon vinter tidigare.. ;) Ändamålsenliga produkter är trots allt oslagbart när det väl kommer till kritan..

Luthman Photography sa:
Problemet är ju att få till någon form av kvalitetstid till sånt som är roligt. För min egen del innebär det att jag från 21-2130 tills jag måste sova, kan göra något.

Haha! Känns igen. Genom att minska sömnen (du får ju ändå ingen kvalitetssömn på många år nu) kan du öka din egen tidsbudget. Lägga sig före midnatt har man helt enkelt inte råd med! Försöker själv klara tolvslaget som norm men alla former av sittande aktiviteter (läsa bok) innebär ju insomning på 30 sekunder. Lättare på så vis när ambitionen var "bygga om hela köket själv på kvällstid" än när den är "läsa svår bok på 1100 sidor".

Cykling får man till och från jobbet. Är det för tråkigt eller för långt, köp en fin dödssnabb kolfiberraket. Du kan tjäna en kvart i varje riktning plus bli en lyckligare person och hur mycket är inte det värt för familjen? Priceless! Alltså, no limit på pendlarcykelköpet. Du behöver också en slitvarg-cykel för vinter och skitväder, se där ytterligare ett kul projekt i familjens intresse.

MTBn kan du ställa på en fin plats, se den lite som en hemlig romans du går ner och vårdar i garaget på det där passet runt 21.30. Kanske köper du en present till den nån gång ibland, klappar den och säger att du egentligen inte tycker så mycket om den där andra, "pendlar-aset", att ni snart ska få mer tid för varandra igen.

Rätt som det är har du din egen lilla cykelklubb, N+1 små cykeldårar som kör alldeles för fort i nerförsbackarna med fötterna tappade från pedalerna redan från första roten, du vet inte om du ska titta eller blunda där de studsar fram på sadeln och du tackar dig själv för den där packen näsdukar i ryggan när du fixar näsblodet och oroar dig för hur du ska lyckas med "back in the saddle" även den här gången - och överraskas av blodig nygråten unge som plötsligt säger "nu kör vi igen pappa".

Cykelkärra är också ett bra sätt att få familjeutflykterna att släcka cykelsuget första åren. Dessutom sjukt praktisk logistik i förortslivet. Se "slitvarg"-cykel ovan.

Senast ändrad:
Sänk eller lägg ner alla ambitioner att prestera (vara snabbast på tävlingar, jobbet, hemma, etc). Istället för ångest de gånger de inte blir av, var tacksam för varje gång du kommer ut. Tacksam för att du har barn, har 2 ben, har en cykel och bor i ett fritt land...! Köp mindre prylar, åk på korta semestrar och jobba mindre, tiden är mer värt! Har funkat för mig.

Stress gör oss sjuka!

Luthman Photography sa:

En stor fördel är om man har vänner som är i samma sits, småbarn och gillar att hoja. Jag och Stalle körde en hel del rundor mellan 21-22, bara för att det skulle bli nåt hojat och en timme är mer än n0ll timme.

Min konditionsträning sker via löpning på lunchen och på trainer typ runt midnatt, allt för att ha lite flås när jag väl kommer ut i skogen och cyklar. Det funkar faktiskt bra! Nyinvestering på skogscykelfronten kommer dröja..

Schreddan sa:
Luthman Photography sa:

En stor fördel är om man har vänner som är i samma sits, småbarn och gillar att hoja. Jag och Stalle körde en hel del rundor mellan 21-22, bara för att det skulle bli nåt hojat och en timme är mer än n0ll timme.

Jaha ja, så när ska du eller Stalle skaffa barn igen?

H är ju svår att få ut i dagsljus så här års så i pannlampssken lär det vara omöjligt. Man kanske ska skaffa en ny, temporär hobby i några år. Sprit kanske?

Jag är konsult och student samt pappa till 5 och make till en höggravid fru. Det ÄR svårt att få tiden att räcka till och lägg ovanpå detta god hälsa. Det bästa jag gjort var att köpa abonnemang på Sufferfest och gnugga på trainern så ofta jag kan vilket är cirka 5 dagar i veckan. Intensiteten är precis på gränsen till utmattad och mottaglig för alla konstiga sjukdomar och allmän dödhet. Det funkar för mig.

Nu var det ju inte mig tråden handlade om, men cykling för min del är inte träning huvudsakligen. Det är mer något som behövs för min mentala hälsa. Om jag vill bli trött och anfådd kan jag som sagt springa eller göra armhävningar med en plastpåse över huvudet. Det jag behöver är en stand in som kommer över 4-5 dagar i veckan och tar min plats i hushållet så att jag kan göra vad jag vill.

Kid1000 sa:
Jag är konsult och student samt pappa till 5 och make till en höggravid fru. Det ÄR svårt att få tiden att räcka till och lägg ovanpå detta god hälsa. Det bästa jag gjort var att köpa abonnemang på Sufferfest och gnugga på trainern så ofta jag kan vilket är cirka 5 dagar i veckan. Intensiteten är precis på gränsen till utmattad och mottaglig för alla konstiga sjukdomar och allmän dödhet. Det funkar för mig.

HUR hinner du det? Har du fått dispens på 48timmarsdygn? Nåt lurt är det iaf!

/T

Luthman Photography sa:
Schreddan sa:
Luthman Photography sa:

H är ju svår att få ut i dagsljus så här års så i pannlampssken lär det vara omöjligt. Man kanske ska skaffa en ny, temporär hobby i några år. Sprit kanske?

Ja ska man få nåt hojat så kan inte väder eller ljusintensitet vara en avgörande faktor.

Är inte sprit redan en hobby?

tmalm sa:
Kid1000 sa:

HUR hinner du det? Har du fått dispens på 48timmarsdygn? Nåt lurt är det iaf!

/T

Har man 5 barn är de väl ganska självförsörjande. De skapar egna små samhällen med byteshandel, enklare jordbruk och simpla utbildningar (penalism). Lämnar man dem tillräckligt länge börjar de organisera sig och rösta om saker också. Låt dem inte börja läsa Marx och Nietzsche bara.

Schreddan sa:
Luthman Photography sa:
Schreddan sa:
Luthman Photography sa:

Ja ska man få nåt hojat så kan inte väder eller ljusintensitet vara en avgörande faktor.

Är inte sprit redan en hobby?

Man kanske får utveckla den lite. Kvantifiera.

Mest tidseffektiva träningen är löpning tycker jag, bara att byta om och ge sig ut genom dörren, kan göras alla tider på dygnet och kräver minimalt med planering.

Bästa sättet att skapa förståelse från sin partner för aktiviteter utanför hemmet är att göra det samma för hen. Ju mer DU gör hemma, desto mer tid blir det över.

Det bästa sättet att hålla sig kry från dagisbacillerna är att laga riktig mat med mycket grönt och att se till att sova ordentligt (inte så lätt...), samt att ta det aningens lugnare på de träningspass man kommer iväg på.

Sist men inte minst, det kommer tid till att cykla +ANNAT när barnen är större, men barnens uppväxttid kommer inte tillbaka. Spendera inte hela den tiden med att längta efter ett annat liv än det du valt när du valde att skaffa barn. Försök att njuta att njuta av det, det finns massor av kuliga grejers man kan göra med sina barn, bara man har rätt förväntningar. Det kanske inte blir två veckor i tält på fjället, utan en kort dagstur i det lokala naturreservatet kan vara nog så mysigt det med :)

theBrand sa:
Mest tidseffektiva träningen är löpning tycker jag, bara att byta om och ge sig ut genom dörren, kan göras alla tider på dygnet och kräver minimalt med planering.

Bästa sättet att skapa förståelse från sin partner för aktiviteter utanför hemmet är att göra det samma för hen. Ju mer DU gör hemma, desto mer tid blir det över.

Det bästa sättet att hålla sig kry från dagisbacillerna är att laga riktig mat med mycket grönt och att se till att sova ordentligt (inte så lätt...), samt att ta det aningens lugnare på de träningspass man kommer iväg på.

Sist men inte minst, det kommer tid till att cykla +ANNAT när barnen är större, men barnens uppväxttid kommer inte tillbaka. Spendera inte hela den tiden med att längta efter ett annat liv än det du valt när du valde att skaffa barn. Försök att njuta att njuta av det, det finns massor av kuliga grejers man kan göra med sina barn, bara man har rätt förväntningar. Det kanske inte blir två veckor i tält på fjället, utan en kort dagstur i det lokala naturreservatet kan vara nog så mysigt det med :)

+massor
Att ha barn är fantastiskt! Och att dessutom kunna dela det man tycker om med dem är ännu bättre. Finns inga pengar i världen som jag skulle byta mot hur glada barnen blir av en cykeltur i skogen med MacRide'n :)
Men man måste släppa sina egna krav och göra det på barnens villkor.

Tillbaka
Topp