Cykla på Algarvekusten?

Selast

Ny medlem
Cykla på Algarvekusten?
Jag hade bestämt mig för att inte åka till Mallis i år. Men nu har suget efter lite riktig cykling blivit för svårt så jag har funnit mig sittande på jobbet surfandes på div flyg- och charterbolags hemsidor efter resor.

Jag har fallit för Norra Mallorca, speciellt Alcudia och all superfin cykling som erbjuds utanför dörren där och är väldigt inne på att åka dig. Nu har det dock dykt upp en möjlighet till gratis boende hos mina föräldrar som är nere över vintern i Albufeira i en hyrd lägenhet. Dom säger att landskapet till viss del påminner om Mallis och att dom sett en del cyklister på bergsvägarna men dom har halvbra koll om man säger så. Nu undrar jag därför om det är någon här som cyklat i området och vet hur det är, gärna i jämförelse med Norra Mallis. Tack på förhand.

Cykla på Algarvekusten?
10 år senare.... Hur är status nu? Kring Albufeira främst, går det att cykla lvg där, mest med tanke på trafiken och så, att det finns fina vägar fattar jag ju ;) "RideWithGPS" har 4975 turer som passar mina sökkriterier....

Cykla på Algarvekusten?
10 år senare.... Hur är status nu? Kring Albufeira främst, går det att cykla lvg där, mest med tanke på trafiken och så, att det finns fina vägar fattar jag ju ;) "RideWithGPS" har 4975 turer som passar mina sökkriterier....
Strava heatmap ser lovande ut. Den har jag använt i både Italien och Portugal (Estoril)
5B3CD2D3-5B61-4729-9DE6-375219F65195.png

Cykla på Algarvekusten?
Jag har cyklat där, åker du norrut tar sikte på Foia så har du en fin klättring framför dig. Landskapet absolut inte platt utan mer lite böljande med lite kortare klättringar på några hundra meter.
Generellt så skulle jag säga att det var fina vägar med väldigt lite trafik, men det var varmt så starta tidigt!

Cykla på Algarvekusten?
Lite RR då. Funkade fint att cykla runt Albufeira. Väldigt mycket trafik i byarna och på landsvägen (N125) i väldigt högt tempo. Men på landsbygden vart man i princip ensam. Bilisterna kör som stollar men visar bra hänsyn generellt. Väldigt många fina småvägar, väldigt fin beläggning oftast. Betydligt sämre asfalt på de lite större vägarna. Mycket trevliga små byar att besöka.

Cykla på Algarvekusten?
Hej! Jag skulle vilja ha tips på gravelturer Algarvekusten - funderar även på tips om arrangörer för att få med cykel i paketet/ ej ta med våra egna. Någon som har tips på bra arrangör som rekommenderas?

Tillbaka
Topp