Cykla på bakhjulet?!

Light Head

Ny medlem
Cykla på bakhjulet?!
Hur tusan blir man kung på att cykla på bakhjulet? Körde min grabb till dagis i går och det kom en kille som skulle till skolan, cyklandes på bakhjulet. Jag såg i alla fall honom komma på bakhjulet och han fortsatte förbi mig mot skolan, helt oberörd...

Hur fn. gör man? Jag vill oxo kunna köra så! Är det svårare med en XC-hoj?

Cykla på bakhjulet?!
Luta dig bakåt, så mycket det går, när du känner att du börjar trilla baklänges så nudda bara vid bakbromsen. och träna träna träna träna och träna.

nu ska jag sova... najjti najjti

Cykla på bakhjulet?!
Det är inte svårare med en xc-cykel. Sadelhöjden kan påverka lite men är mer en vanesak. de som lär sig köra med hög sadel har svårare att köra med låg sedan osv.

Men det är bara öva öva öva,....Det sköna med det är att närm man lärt sig det så är det nästan omöjligt att glömma bort . som att cykla ungefär.

Cykla på bakhjulet?!
Enligt mig är det lättast med xc cykel. De brukar oftast vara lätta och vara lätta att få upp.
Cykla i runt 5 km/h, rycka med hela kroppen och samtidigt så trampar du till, sedan är det bara att ha raka armar, en finger på bakbromsen och trampa på.

Cykla på bakhjulet?!
Jag har märkt att det är lättare om man inte har en för låg sadelhöjd, då slipper man trampa lika mycket för att få upp det. Men risken är att man åker över. Träna i en uppförbake fungerar för mig, men jag är inte duktig på det ennu.

Cykla på bakhjulet?!
det svåra tycker jag är att balansera i sidled men ja börjar lära mig att parera genom att "svänga" med framhjulet som vanligt för att balansera..men som sagt: öva öva öva öva

Cykla på bakhjulet?!
Det som är viktigast i början är att ha ett finger på bakbromsen och lära sig att nypa till när man håller på att falla bakåt. Men var inte för het på bromsen, ofta fegar man lite och nyper för tidigt. Sedan när man börjar lära sig att hålla sig uppe är det dags att trampa jämt och balansera.

Cykla på bakhjulet?!
Roxy skrev:
-------------------------------------------------------
> Annars är det en rätt spännande känsla att slå
> över också kan jag intyga... Man lär sig av
> misstagen!
>
> -----------------------------------
> Sämre än så här kan det ju inte bli

Nu när vintern närmar sig vill jag gå ut med en varning till folk som kör fälgbroms och ska träna på bakhjulskörning... tänk på att bromskraften kan variera ganska kraftigt.. jag fick känna av det i en brant nerförsbacke, när det hade kommit snö på fälgen... ajajaj...

Cykla på bakhjulet?!
uttrycket 'att göra en kafka' myntades får några år sedan efter alltför många risiga manualförsök på bmx som slutade på rygg med armar och ben sprattlande som en skalbagge.. det går fort över med barncyklar.

Cykla på bakhjulet?!
Om man kör i uppförsbacke behöver man inte ens bakbroms, lagom lut då, inte för lite o inte för mycket. Då är det bara att balansera genom att trampa olika hårt typ.
Rekas om man är nybörjare.

Själv tycker jag alla bör lära sig att cykla på bakhjulet, dels för att man lär sig rycka bättre vid drop samt man lär sig balansera bättre på tex spångar =)

Cykla på bakhjulet?!
Akta er, kolla ALLTID att bromsarna är ok innan ni ger er iväg på bakhjulet.

Själv har jag Giant MPH hydrauliska skivbromsar som ändrar tryck lite hur som helst,
och det är inte sååå kul när bromsen inte tar och man slår över. Ajaj!!

Ett tips: Cyklar man för länge på bakhjulet, man kan få kramp i armarna. :D

/Adam

Cykla på bakhjulet?!
Jag lärde mig cykla på bakhjulet genom att öva i uppförsbackar. Då har man ett motstånd att jobba mot. I början lyfter man ofta inte framhjulet tillräckligt högt vilket i bästa fall leder till att farten skenar och pedalerna "varvar ur".

Det är också viktigt att välja rätt växel. Som bekant är det lätt att stegra om man kör minsta klingan fram, men då blir det istället svårt att få ett bra rundtramp. Minst lika viktigt för att framhjulet ska stanna i luften. Personligen väljer jag mellanklingan fram och tredje-fjärde-femte största klingan bak.

Den svåraste biten är faktiskt själva rycket. Har man väl klarat av det utan att tappa balansen är resten lätt. Cyklar man för länge kan man få konstig kramp på flera ställen. Många timmars träning blir det.

När man hittat balansen använder man bakbromsen istället för att cykla i uppförsbackar.
Personligen föredrar jag att cykla på bakhjulet med SPD-pedaler, jag tycker att det ger en bättre kontroll över cykeln.

I övrigt har jag samma erfarenheter som Adam7125 och Henrik VXT av konstig kramp och isiga bromsar. Faktiskt orsaken till min hittils ända Kafka...

/Mikael

Cykla på bakhjulet?!
Ville skrev:
> Det är inte svårare med en xc-cykel. Sadelhöjden
> kan påverka lite men är mer en vanesak. de som lär
> sig köra med hög sadel har svårare att köra med
> låg sedan osv.
>
>
> Men det är bara öva öva öva,....Det sköna med det
> är att närm man lärt sig det så är det nästan
> omöjligt att glömma bort . som att cykla ungefär.

Kan bara hålla med Ville, det är inga problem att lära sig cykla på bakhjulet med XC-cykel, det var så jag lärde mig. Och visst stämmer det med låg sadel också, har väldiga problem med att lyckas cykla på bakhjulet med låg sadel, känns som man måste luta sig bakåt för mycket. Men det är ju bara att öva.

Det som återstår är att lära sig svänga kontrollerat när man cyklar på bakhjulet...det ser riktigt snyggt ut när man kan det!

/Leo

Cykla på bakhjulet?!
Jag körde sönder ett krysium sl framhjul när jag skulle pröva att köra på "bakan" på min racer *snyft*

Cykla på bakhjulet?!
Adam7125 skrev:
> Akta er, kolla ALLTID att bromsarna är ok innan ni
> ger er iväg på bakhjulet.
>
> Själv har jag Giant MPH hydrauliska skivbromsar
> som ändrar tryck lite hur som helst,
> och det är inte sååå kul när bromsen inte tar och
> man slår över. Ajaj!!
>
> Ett tips: Cyklar man för länge på bakhjulet, man
> kan få kramp i armarna. :D
>
>
>
> /Adam
>
>

Kommer och hälsar på när El Santon är klar så får du lära mig lite :)

Cykla på bakhjulet?!
Roxy skrev:
> Annars är det en rätt spännande känsla att slå
> över också kan jag intyga... Man lär sig av
> misstagen!
>

Jag tycker det samma, det händer ofta att man slår över. Men som tur är så är man trännad på sina misstag, så jag vet vad man skall göra när man håller på att slå över.
1. Bromsa med bakbromsen
2. hoppa av cykeln bakåt

Det är med tufft att stiga på cykeln direkt efter en "bakåt Whealie". När Cykeln bara står på bakedäcket, hålla cykeln så och försöka starta så:P.

Cykla på bakhjulet?!
Betaine^ skrev:

> Det är med tufft att stiga på cykeln direkt efter
> en "bakåt Whealie". När Cykeln bara står på
> bakedäcket, hålla cykeln så och försöka starta
> så:P.
>
>
>

Det är både mobbat o fult och lätt :P

föresten, din hubb funkar inte :(

Cykla på bakhjulet?!
Oskar_ skrev:
> Det är både mobbat o fult och lätt :P
>
> föresten, din hubb funkar inte :(

Japps

Nu skall den fungerar, har inte haft på den sedan igår kväll.

Cykla på bakhjulet?!
om man har spd så blir det mycket lättare att tramapa och holla sig upe, men det gör så förbanat ont när man råkar slå över och man hiner inte få ur föterna :D
smärta är en högre form av njutning men inte för mycket ;)
man lär sig me tiden att cykla på bak hjulet me en eller inge hand på styret (när man ska cykla me nada händer på styret så moste du ha spd)

Cykla på bakhjulet?!
Det finns flera "fortsättningskurser" i bakhjulsåkning. Tex att lära sig växla.
Sen att lära sig manuals är en självklarhet för folk som behärskar bakhjulsåkning bra.

Det innebär att man står upp och åker på bakhjulet utan att trampa, utan håller balansen genom juckrörelser med kroppen... Detta gör man helst i nerförsbackar, då man inte tappar så mkt fart.

Cykla på bakhjulet?!
Mattias L skrev:
> Finns det något namn på när man startar från att
> ha cykeln stående på bakhjulet? Bakhjulsstart?
> Wheelierunoff?

Wheelierunoff låter som ett bra namn:P...
Funderar faktiskt på att ut wheelie men först måste jag fixa min Mod till datorn; gLCD Skärm...

Cykla på bakhjulet?!
Har faktiskt _aldrig_ slagit över och landat på ryggen när jag kört på bakhjulet med SPD. Det har att göra med hur pass bra reaktionsförmåga man har, det enda som behövs är en liten dutt på bakbromsen och fronten åker ner kontrollerat. Öva öva öva... :-) Att vara beredd med bakbromsen oavsett situation har räddat mig fler gånger, bl.a. när jag hoppade i Strutsabacken i Huskvarna - landade på bakhjulet med alldeles för mycket bakåtvikt men fick ner fronten ändå med bakbromsen - Dick är ögonvittne till den "knäcka bakljuset Arto Nyqvist manövern". ;-)

/Leo

Cykla på bakhjulet?!
Var ute och tränade 1 timme nyss. Testade lite olika tekniker, vägförhållande, samt uppförsbake/nerförsbake.
Jag kom fram till följande:
#Cykla gärna runt 5km/h (Blir mindre ryck)
#Inte hög sadel (Det är så lätt att slå bakåt då)
#Inte för låg sadel (Svårt att få ett runttramp)
#2 - 3 [6;an] växel var shysst, lätt att få rundtramp
#Asfalt är klart lättast, gräs lika så
#Raka armar (Annars får man ingen bra balans)

Det är vad jag kom fram till i dagens träning. Jag kan inte kontrollera bakbromsen ennu, det tar hellt enkelt för bra.

Sedan märkte jag en sak till, titta INTE på framhjulet eller cykeln, utan titta rakt framåt och känn din balans.

Cykla på bakhjulet?!
Betaine^: Det ändå dåliga med raka armar är att man inte kan få upp framhjulet så högt.

Dvs det blir inte lika snyggt för åskådarna.

Med böjda armar blir det bättre träning. :D

/Adam

Cykla på bakhjulet?!
en gång så satt jag med röven på min bakotlutande sadel så den va nästan som en dildo, arama max böjda osv, det kändes bögit och såg säkert fult ut :P

Cykla på bakhjulet?!
Tycker faktiskt att det är lättare ju fortare man cyklar, blir bättre gyroeffekt av hjulen då. I 30-40km/h är det skoj att dra upp cykeln på bakhjulet. :-) Sedan kommer det där med balansen, till slut känner man den, då behövs inga optiska referenser längre. Kör ibland på bakhjulet i mörker med pannlampa, det gör ingen nytta att försöka titta på något utan bara känna efter var balanspunkten är.

/Leo

Cykla på bakhjulet?!
Var ute och cykla lite med min syster idag.. har en rättså najjs film när jag cyklar på bryggan hemma i sätila. Denär cirka 150 meter lång och så klart tog jag hela :D men har inte film på det dock bara en liten bit längst ut.
Men som alla sagt det som gör att man klarar att cykla är framförallt raka armar och så ut lite med benen. Började öva i sommras och visst det tar ett bra tag att lära sig, men det är det absolut värt. För när man väl kan det kan man ha väldigt kul! Nästa steg för mig är att lära mig att göra manuals.

Cykla på bakhjulet?!
Det är bara och luta sig bakåt och trampa men rycka lite i styret närman går upp kanske sen om man håller på att slå över bara o nudda bakbromsen lite:P klarat 800 meter som mest :P

Cykla på bakhjulet?!
Leo exakt, det blir både lättare och roligare. Älskar att cykla om pendlare på bakan :) Ska man cykla långt är också raka armar att föredra.

Cykla på bakhjulet?!
Jag föredrar att bara ha en hand på styret för att det blir lättare att hålla balansen då. Och det är helt klart roligast att köra på bakhjulet i skogen där det inte är helt slätt och när det cyklar folk framför och bakom. Och för att inte snacka om nerförsbackar helskön känsla när man rullar på bakhjulet och farten ökar.

Cykla på bakhjulet?!
Fler bra tips. Var ute på en tur idag igen. kom fram till det som ni säger, lättare om man cyklar i högrehastighet, jag förskte vid 18km/h. Men jag har fortfarade inte lärt mig bromsa när jag är på väg över.

Finns det några bra filmer om ju ja, cykla på bakhjulet?

Cykla på bakhjulet?!
Många bra tips, jag skall ut å öve,, kanske inte just nu (har ingen pannlampa typ...) Vad är "manuals"? Nämns lite här och där.

Mitt rekord är 10-12meter,, jag kände mig väldigt nöjd, men det var nog snarare tur än skicklighet, hade nog relativt hög hastighet oxo.

Cykla på bakhjulet?!
Light Head skrev:
> Vad är "manuals"? Nämns lite här och där.

Henrik VXT skrev:
> Det innebär att man står upp och åker på bakhjulet
> utan att trampa, utan håller balansen genom
> juckrörelser med kroppen... Detta gör man helst i
> nerförsbackar, då man inte tappar så mkt fart.

Cykla på bakhjulet?!
Leo skrev:
> Tycker faktiskt att det är lättare ju fortare man
> cyklar, blir bättre gyroeffekt av hjulen då. I
> 30-40km/h är det skoj att dra upp cykeln på
> bakhjulet. :-) Sedan kommer det där med balansen,
> till slut känner man den, då behövs inga optiska
> referenser längre. Kör ibland på bakhjulet i
> mörker med pannlampa, det gör ingen nytta att
> försöka titta på något utan bara känna efter var
> balanspunkten är.
>
> /Leo

Då jag lärde mig var sidostabiliteten svårast, höjden var inga problem. Märkte att sidostabiliteten blev bättre/lättare att påverka vid högre fart, ca 15 _ 20 km/h. Höjden tyckte jag doch blev något svårare att reglera då...

Är det verkligen gyroeffekten som gör det lättare med hög fart? Trodde att det berodde på det snabbare svar man får vid knäkorrigering vid högre fart. Alltså att liten viktfördelningsändring skapar samma kursändring som vid låg fart, men tack vare den högre hastigheten skapar större förändring av anliggningspunkten i sidled.

Cykla på bakhjulet?!
Kan man inte bara nöja sig med att det är lättare i lite högre hastighet,
istället för att haka upp sig på den teoretiska biten?? ;)

/Adam

Tillbaka
Topp