Cykla på E18 mellan Enköping och Sagån

jansson99

Aktiv medlem
Hade tänkt mig ut på en liten cykeltur på lördag om vädret inte är för taskigt. Som den samordnare jag är till proffesionen har jag kollat färdväg m.h.a. Garmins GPS-programvara Mapsource. I inställningarna har jag ställt in att jag färdas på cykel, då vill programmet inte låta mig cykla en bit av sträckan förbi Hummelsta mellan Enköpingsrondellen och avfarten mot Irsta efter Sagån.

Är det inte tillåtet att cykla den biten, eller är det programmet som inte fattar?

Sthlm-Munkaboda070321.jpg ht=544

Det är inte förbjudat att cykla den där sträckan. Efter (väster om) Irstaavfarten är det däremot 2+1-väg.

Om du vill slippa backen ner till Sagån (trångt och mycket trafik) så ska du ta till höger där det står Nykvarn, strax innan nedförsbacken börjar. Sen cyklar du genom hantverksbyn (finns fikamöjlighet dessutom) och vips är du uppe vid Irstakorsningen igen.

Tack Kupa, då blev det 1 mil kortare. Jag kör sträckan med bil minst 2 ggr/månaden men har aldrig reflekterat över cykelns vara eller icke vara.

Dessutom är det en skitväg, den där som föreslogs.

Så här ser svängen jag pratade om ut, i röda ringen finns fika mellan 12-17 eller 18..

sagn.jpg ht=323

vart har du tänkt dig åka till?
Finns bättre vägar i mina trakter än E18! kanske kan hjälpa dig att få ihop en tur på småvägarna runt Enköping.

Stockholm - Frövi.
19 mil längs gamla E18....

Jag är bjuden på fika i Irsta kl. 11.00, därav vägvalet. Sen vill jag cykla och minnas min barndoms bilresor till sommarstugan längs just gamla E18 sedd från baksätet av en gammal SAAB 96.

Sthlm-Munkaboda070321_hela.jpg ht=544

jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Stockholm - Frövi.
> 19 mil längs gamla E18....
>
> Jag är bjuden på fika i Irsta kl. 11.00, därav
> vägvalet. Sen vill jag cykla och minnas min
> barndoms bilresor till sommarstugan längs just
> gamla E18 sedd från baksätet av en gammal SAAB
> 96.
>
>

Ok, valet över Nykvarn efter Hummelsta är ett bra förslag.
Lycka till och hoppas du får medvind då.

Jag är uppvuxen i Irsta, förresten.

Och nu när jag tittar riktigt noga på den allra första bilden i tråden så ser jag att omvägen som föreslås avslutas med några km grusväg. Om man ändå vill åka den av någon anledning och inte gillar grus så ska man köra lite längre, till Bredsdal/Kärsta och sen ta vänster, så kommer man också fram till E18-korsningen till slut.

jansson99 skrev:
> Stockholm - Frövi.
> 19 mil längs gamla E18....
>
> Jag är bjuden på fika i Irsta kl. 11.00, därav
> vägvalet. Sen vill jag cykla och minnas min
> barndoms bilresor till sommarstugan längs just
> gamla E18 sedd från baksätet av en gammal SAAB
> 96.
>
Det där var en av de bästa motiven för en långcukeltur jag läst på länge!
Tänk så mycket du kommer att få se längs vägen!

Hmm, undrans vad man har för egna barndomsvägar att upptäcka? Har iaf testat att cykla den vanliga "dalarallyvägen" från Siljan till Stockholm, skoj men halvtråkiga vägval för cykel vissa bitar (läs RV70 Brovallen-Enköping).

Hur som hellst, lycka till Jocke!

jansson99 skrev:
> Joråmensåatt, jag fattar! Tack.

Kupa: Jäklar så arrogant jag lät där.... Det var inte alls meningen. Jag sneglade på den vägen när jag planerade, men ratade den av någon anledning. Jag har ju kaffefika påbjuden i Irsta, bara någon dryg mil längre fram, men jag stannar nog till och tar en cola eller nåt där.

jansson99 skrev:
> jansson99 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Joråmensåatt, jag fattar! Tack.
>
> Kupa: Jäklar så arrogant jag lät där.... Det
> var inte alls meningen. Jag sneglade på den
> vägen när jag planerade, men ratade den av
> någon anledning. Jag har ju kaffefika påbjuden i
> Irsta, bara någon dryg mil längre fram, men jag
> stannar nog till och tar en cola eller nåt där.

Det är lugnt ;)

Men ska du vara i Irsta redan kl 11 så kommer de inte ha öppet i Nykvarn - öppnar inte förrän 12.

Rekommenderade den svängen mest pga att det är så trångt och smalt nere vid bron - du vet ju själv om du kör där. Det är bara en fil västerut och jag tror inte det är mycket till vägren på själva bron.

Det blir den extrasvängen så slipper jag svackan och uppförsbacken efter Sagån. Det får räcka med fika i Irsta, jag är nog där vid 11.30 ungefär.

MZ skrev:
> Hummelstabarenen har öppet dygnet runt, om
> Nykvarn är stängt:)

Där fyller jag nog bara på lite vaten. Bullfikabordet är uppdukat i Irsta någon mil längre bort.

thomaz skrev:
> Lycka till imorgon! Ska tänka på dig när jag
> sitter sur som ett bi på jobbet...

Du ska ju inte jobba. Du PM:ade mig om vi skulle grilla och dricka vin ju. :O
/J

bigmollo skrev:
> thomaz skrev:
> -----
> > Lycka till imorgon! Ska tänka på dig när jag
> > sitter sur som ett bi på jobbet...
>
>
> Du ska ju inte jobba. Du PM:ade mig om vi skulle
> grilla och dricka vin ju. :O
> /J

De ante mig..........

Vet ni? Jag är lite nervös, men känner en skräckblandad förtjusning inför resan.
Kolla min blogg, där finns en länk till mitt mobila fotoalbum på Pixbox. Där kommer jag att lägga några bilder och kommentarer längs resan.

Sådär, då var den turen över. Satan vilken motvind det var, och det gav sig inte mer än korta stunder bakom någon skogsdunge. Jag fick ligga i för att hålla över 20 i snitt!

Det var kallt blåsigt och ensamt. Jag har inte den segskallen som behövs för att trampa vidare då. Jag svängde ut till MCD i Enköping och fyllde på med snabb energi. Därefter ringde jag Battagli-bilen som stod söder om stan och begärde hämtning och trampade hemåt.

Det blir nya tag när det blir varmare.

IMAGE_144.jpg ht=544

thomaz skrev:
> Är du på väg nu...
>
> Det var ingen dålig sadelväska du fått tag på
> ;)

Mollo har haft den, men hans cykel är för liten......

jansson99 skrev:
> Mollo har haft den, men hans cykel är för
> liten......

så han gav upp den? att cykeln skulle vara för liten är struntprat, har samma pygméstorlek som mollo och körde 120 mil med den för några somrar sedan. frågan är om han har provat väskan sedan han flyttade fram sadeln, den satt ju helt sjukt långt bak ett tag.

jansson99 skrev:
> > Det var ingen dålig sadelväska du fått tag
> på
>
> Mollo har haft den, men hans penis är för
> liten......

Vad säger du???

fredrikw skrev:
>
> så han gav upp den? att snorren skulle vara för
> liten är struntprat, har samma pygméstorlek som
> mollo......

Men Fredrik, nu börjar det väl ändå att spåra ur?

jansson99 skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> >
> > så han gav upp den? att snorren skulle vara för
> > liten är struntprat, har samma pygméstorlek som
> > mollo......
>
> Men Fredrik, nu börjar det bli riktigt intressant, berätta mer

nehej du, mer berättar jag inte.

Surt att du fick vända, men går det inte så går det inte.
Är fan inte kul att plåga sig... Värmen och sommaren ska väl vara här snart så man slipper sånt här skit!

thomaz skrev:
>
> Är fan inte kul att plåga sig...

Nä, det var inte därför jag ville cykla. De 6,5 milen till Enköping var bra mycket jobbigare än förra helgens 9 mil!

Jag hade ju kunnat trampa vidare några timmar till, men det hade inte tagit mig ända fram och bara krånglat till hemtransporten.

Nu sitter jag och tittar på SM-finalen i innebandy och dricker en kall öl och käkar de för cykelturen medhavda nötterna. Det är i alla fall inte plågsamt!

Trist att vinden skulle var emot dig. Det hade ju var grumt härligt om du körde åt det motsatta hållet. :) Vinden var inte att leka med i helgen. Det var nästan jobbigt att dricka vin.
/J

Fick en "gilla" på ett inlägg här som tydligen var från 2007.. lite trådarkeologi piggar alltid upp! Tänk så annorlunda allt är nu - vägsnutten med bron över Sagån och 2+1-vägen som var E18 på den tiden, den är ju fullständigt öde nuförtiden. Och det är för övrigt nämnda hantverksby också, finns mig veterligen ingenting kvar där längre.

Ja! Jag fick ju tänka till ett tag och försöka förstå vad sjutton jag hade skrivit, det stämmer ju inte alls längre!

Fick en "gilla" på ett inlägg här som tydligen var från 2007.. lite trådarkeologi piggar alltid upp! Tänk så annorlunda allt är nu - vägsnutten med bron över Sagån och 2+1-vägen som var E18 på den tiden, den är ju fullständigt öde nuförtiden. Och det är för övrigt nämnda hantverksby också, finns mig veterligen ingenting kvar där längre.
Det är tyvärr öde, men det finns ett fik några hundra meter senare, Efter man passerat över Sagån och kommit till toppen på backen där ligger Broby Gård

Oj dök den här gamla tråden upp!

Jag blev aldrig någon långcyklare trots att jag hängde med Bigmollo, Nypan, kitzblitz, Mattel och resten av KBCK. Helgen innan den här tråden för 14 år sedan hade vi cyklat en härlig 10-milsrunda i fantastiskt vårväder. Varmt och kortbyxor och vi avslutade på Lilla Barkarby med Öl och Pizza och Paris Roubaix på storbild. Det räckte för att få mig att kläcka idén att cykla 19 mil till sommarstugan helgen efter.

Avresedagen var det inte sommar och sol utan vanlig jävla vår. Några plusgrader, regn i luften och motvinden från helvetet. Mellan Bålsta och Enköping minns jag att jag höll på att blåsa av vägen flera gånger och avslutade min långcyklarkarriär på Mc Donalds i Enköping.

Tillbaka
Topp