Cykla på Europaväg vad gäller?

Selast

Ny medlem
Tänkte mig upp till stugan i helgen och då ska självfallet cykeln med! Satt på bikerouttoaster och lekte fram en runda som ser trevlig ut. Dock blir det några mil på E45 mellan Åsarna och Rätansbyn. Som jag minns det är det en 90 väg med vägren, får man cykla på den?

Här är rundan:

Fjllrunda.jpg

Du får inte cykla om det är motorväg, motortrafikled eller skyltat cykelförbud annars inga problem (sedan om det är särskilt trevligt är en annan sak).

Själv hamnade jag på en 2+1-väg förra sommaren. Det var ingen höjdare på de enkelfiliga sträckorna när långtradarna svepte förbi i 90 km/h och vägren saknades. Bara för att man får cykla på vägen så betyder det inte att det är lämpligt, men är det bred vägren så funkar det väl.

Har nu precis kört rundan jag visade ovan. Inga som helst problem att åka milen på E45 idag, rätt lite trafik över huvudtaget. Ganska bred vägren som gjorde att man kunde hålla väl åt höger när bilarna kom. Väg 315 bjöd på riktigt knölig asfalt och många tjälhål, där fick man se upp! För övrigt en riktigt skön runda med över 800 höjdmeter på 80 km! Benen brann bra i dom sista backarna kan jag lova. Glad Midsommar alla!

trib skrev:
-------------------------------------------------------
> Själv hamnade jag på en 2+1-väg förra
> sommaren. Det var ingen höjdare på de
> enkelfiliga sträckorna när långtradarna svepte
> förbi i 90 km/h och vägren saknades. Bara för
> att man får cykla på vägen så betyder det inte
> att det är lämpligt, men är det bred vägren
> så funkar det väl.

Jag måste tyvärr cykla ca 1 mil på 2+1-väg till jobbet. Jag tycker det är värre där det är tvåfiligt, för blir fordonet i högerfilen omkörd finns det ingen möjlighet för dem att väja ut mot mitten och då kan de passera obehagligt nära!
Hur som helst är det ingen höjdare. I mitt fall finns inget val. Tidigare var det en vanlig väg med bred väggren, men ombyggd för att passa bilar bättre.

2+1 ger bra träning iallafall, för man vill bara komma bort från skiten så fort som möjligt. Fy för att pendla på det dagligen. :(

trib skrev:
> Själv hamnade jag på en 2+1-väg förra
> sommaren. Det var ingen höjdare på de
> enkelfiliga sträckorna när långtradarna svepte
> förbi i 90 km/h och vägren saknades. Bara för
> att man får cykla på vägen så betyder det inte
> att det är lämpligt, men är det bred vägren
> så funkar det väl.

Också prövat mig på en 2+1-väg en gång. Trist var det.

Selast skrev:
> Tänkte mig upp till stugan...

Stuga på Kull-johannes ser det ut som. Nån snö kvar på Oxsjövålen?

Tillbaka
Topp