Cykla på övergångsställe

Tribeca

Aktiv medlem
Cykla på övergångsställe
Jag (och många andra) hade fel:
1741330794195.webp

Cykla på övergångsställe
Kände inte heller till detta. Men tråkigare är ju när man inte ens blir lämnad företräde vid trafikljusreglerade överfarter i samma läge. Istället hänger sig bilisten på tutan... Känns som att jag möter minst tre bilister varje morgon som borde köra upp på nytt...

Cykla på övergångsställe
Men får man i Sverige alltså cykla på en övergångsställe!?
Som jag minns det, är ju 22 år sedan jag gjorde teoriprovet nu, så är endast fotgängare berättigade företräde på överGÅNGsställe. Det är ju ganska logiskt tycker jag. Ofta fungerar ju ögonkontakt och kroppsspråk bra för att kommunicera att man tänker cykla över.

Cykla på övergångsställe
Ja men du får inte skörda frukten av fördelarna som gående har kan man säga
...och på myndighetsspråk (Transportstyrelsen):

Övergångsställe​

Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.

Cykla på övergångsställe
Att man inte får föredarna som fotgängare har är självklart, tycker jag. Men att cykla på en övergångsställe kan vara riktigt jobbigt för fotgängarna. Jag tycker inte alls om det. Jag tror att det är förbjudet i Nederländerna men nu har jag inte tittat på lagtexten.

Cykla på övergångsställe
...och på myndighetsspråk (Transportstyrelsen):

Övergångsställe​

Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.
Sen kommer regeln att vid svängning så har svängnade fordon väjningsplikt. Det klassas som att man korsar en färdled när man svänger in över ett korsande övergångsställe.

Tänka sig, regler på regler funkar, tyvärr är det många som inte kan reglerna eller förmår sig tolka dessa.

Cykla på övergångsställe
Det står ju i frågan "som cyklar över på..." dvs det är en passage som redan påbörjats. Då skall bilen väja. Står man i begrepp att cykla över men inte påbörjat passagen har man ju som cyklist väjningsplikt. Så tolkar jag det med mitt teoriprov från 1993.
Det innebär att om man inte börjat cykla så har båda fordonen väjningsplikt...

Cykla på övergångsställe
En sak som förbryllade mig på länge.
Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är ... olämpligt att cykla där.

Om vi ser på typiska "bredare" övergångsställen oftast funna vid trafikljus, målas de med två enstaka körfält (så att säga) på marken bredvid varandra.
En "zebra" (gröna pilar nedan) är tydligen för gående. Men den andra sträckan (gula pilar nedan) bredvid zebran är tydligt utformad för att cykla på utan att stanna, kliva av, kämpa med kantsten o.s.v. Den är också oftast kopplat till intilliggande påbjudna cykelbanor.

Hur kan det vara att "övergångsstället är ... olämpligt att cykla där" när man bokstavligen bjuds på att korsa vägen utan att kliva av cykeln?

1741337944720.webp

Sådana platser är alltid markerade med skyltar "övergångsställe" och aldrig som "cykelöverfart".

Cykla på övergångsställe

Om vi ser på typiska "bredare" övergångsställen oftast funna vid trafikljus, målas de med två enstaka körfält (så att säga) på marken bredvid varandra.
En "zebra" (gröna pilar nedan) är tydligen för gående. Men den andra sträckan (gula pilar nedan) bredvid zebran är tydligt utformad för att cykla på utan att stanna, kliva av, kämpa med kantsten o.s.v. Den är också oftast kopplat till intilliggande påbjudna cykelbanor.

Hur kan det vara att "övergångsstället är ... olämpligt att cykla där" när man bokstavligen bjuds på att korsa vägen utan att kliva av cykeln?

Visa bilaga 755488

Sådana platser är alltid markerade med skyltar "övergångsställe" och aldrig som "cykelöverfart".
Dina gula pilar visar en cykelpassage.

Cykla på övergångsställe
Tack för förklaringen! Det som förbryllat mig kanske att den här vägmarkeringen har tydligen två funktioner målade på marken, men bara ena av dem dubbleras med närstående skylt.
Och det står i Trafikverkets text du länkar till:

Markeringen anger en cykelpassage eller en cykelöverfart där märke B8, cykelöverfart är uppsatt.

I praktiken ser jag ytterst sällan någon B8 där.

Cykla på övergångsställe

Visa bilaga 755488

Fast det där är ett lite dåligt exempel eftersom det är en trafikljuskontrollerad korsning? Som det ser ut i bilden har det väl i stort sett alltid sett ut och cykelpassage märks inte ut med skylt så vitt jag vet. Cykelöverfart, som märks med skylt är ju primärt för okontrollerade överfarter.

Edit, såg att det tillkommit lite inlägg men det är som skrivs, en passage behöver inte ens märkas med vägmarkering men överfart skall ha både vägmarkering och skylt

Även i exemplet här så illustreras passagen med en trafikljuskontrollerad korsning
1741340531626.webp

Cykla på övergångsställe
Det är rätt sällan det endast finns övergångsställe utan cykelpassage i anslutning till GC-bana.

En sak som aldrig tas upp när "experter" uttalar sig är att det i väldigt många fall är lämpligt att som bilist att släppa fram cyklist, då många cykelpassager ligger före en korsning och bilisterna ändå måste stanna/väja ett fåtal meter senare. (Framförallt om det är kö och bilarna blir stående på cykelpassagen) Det finns fler regler i trafiken än väjningsplikt, som att man ska planera sin körning och inte hindra annan trafik i onödan.
Många bilister tolkar "cyklisten har väjningsplikt" som "cyklisten ska till varje pris hindras" och "cyklisten ska alltid tvingas att hoppa av cykeln och leda den, bara för att".

Cykla på övergångsställe
Brukar ofta cykla på ett övergångsställe för att komma till en park och cykla genon den. Bilister brukar släppa fram mig, men det värsta är cyklisterna som kommer stormande ner för backen och skriker och vevar med armarna. Numera går jag av cykeln och leder över den om det kommer cyklister. :-)

Cykla på övergångsställe
Det är bara cykelöverfarten som behöver B8 och cykelöverfarter är mycket ovanliga. Cykellpassagen ska inte ha B8..
Däremot förekommer det kombinerade övergångsställen/cykelpassager med både hajtänder och väjningspliktsskylt. Det kan inte tolkas som något annat än att bilisterna har väjningsplikt mot cyklister. Även detta informeras det aldrig om.

Cykla på övergångsställe
Däremot förekommer det kombinerade övergångsställen/cykelpassager med både hajtänder och väjningspliktsskylt. Det kan inte tolkas som något annat än att bilisterna har väjningsplikt mot cyklister. Även detta informeras det aldrig om.
Sen måste man som cyklist ha koll på om väjningspliktsskylten sitter före eller efter cykelpassagen för att veta om bilisterna har väjningsplikt eller inte, oavsett var hajtänderna är.

Cykla på övergångsställe
Det är bara cykelöverfarten som behöver B8 och cykelöverfarter är mycket ovanliga. Cykellpassagen ska inte ha B8..
Okej, jag fattar nu, tack! Bisatsen (meningens del som följer efter där) tillämpas alltså endast till det andra ordet och inte till hela huvudsatsen som inleder meningen.

Synd att kommat (,) används på så slarvigt sätt i svenskan.

Senast ändrad:
Cykla på övergångsställe
Håller med! Jag har precis varit ute och cyklat och märkt att paret "övergångsställe + cykelpassage" förekommer även ofta på mindre vägar utan något trafikljus.
Ja och det är ju egentligen ur de situationerna som cykelöverfarten skapades. Dvs en cykelbana som dras över en korsande väg där det också finns ett övergångsställe. Innan "zebralagen" (väjningsplikt mot gående på övergångsställe) så blev det ju knas, dvs att en bilist skall stanna för fotgängaren, men inte för cyklisten. Då tog man fram den nya cykelöverfarten för att kunna skapa företräde även för cyklisten.

Situationerna som uppkommer när det är en upphöjd och skyltad väjningsplikt precis innan ett övergångsställe, men parallellt en cykelpassage är ju en slamkrypare. Vi har en sån på vår gata. En bilist som kommer körande och inte ser en fotgängare att väja för är kanske inte uppmärksam på cyklisten och mer än en gång har jag fått stå på bromsen eller "tvinga mig förbi" för att bilisten inte ansett sig behöva stanna för det inte finns några fotgängare. Vet inte om det finns något klart och tydligt kring detta? Har både övergångsstället och den kombinerade passagen företräde? I grundläget behöver man ju annars inte skylta med väjningsplikt för övergångsställets skull, och vill man verkligen förtydliga att det även gäller cykelpassagen så skulle man ju kunan skylta om till cykelöverfart.

Senast ändrad:
Cykla på övergångsställe
Situationerna som uppkommer när det är en upphöjd och skyltad väjningsplikt precis innan ett övergångsställe, men parallellt en cykelpassage är ju en slamkrypare. Vi har en sån på vår gata. En bilist som kommer körande och inte ser en fotgängare att väja för är kanske inte uppmärksam på cyklisten och mer än en gång har jag fått stå på bromsen eller "tvinga mig förbi" för att bilisten inte ansett sig behöva stanna för det inte finns några fotgängare. Vet inte om det finns något klart och tydligt kring detta men man skulle väl tolka det som att cyklisten inte har företräde
Sitter väjningspliktsskylten före övergångsstället/cykelpassagen gäller den även mot cyklister.

Cykla på övergångsställe
Sitter väjningspliktsskylten före övergångsstället/cykelpassagen gäller den även mot cyklister.
Finns det lagtext på detta? Hur länge gäller en väjningsplikt egentligen? I en fyrvägskorsning utan huvudled som har högerregel. I den går en cykelbana och övergångsställe parallellt med ena vägen. Från de som kommer från vägen utan cykelbanan så har de väjningsplikt skyltad innan övergångsstället och cykelpassagen då skulle man kunna säga att de även har väjningsplikt mot all korsande vägtrafik också eller? (för så skulle inte jag tolkat det, det är allt för länge sedan jag tog körkort för att jag skulle komma ihåg om en situation som denna ens diskuterades)

Cykla på övergångsställe
Finns det lagtext på detta? Hur länge gäller en väjningsplikt egentligen? I en fyrvägskorsning utan huvudled som har högerregel. I den går en cykelbana och övergångsställe parallellt med ena vägen. Från de som kommer från vägen utan cykelbanan så har de väjningsplikt skyltad innan övergångsstället och cykelpassagen då skulle man kunna säga att de även har väjningsplikt mot all korsande vägtrafik också eller? (för så skulle inte jag tolkat det, det är allt för länge sedan jag tog körkort för att jag skulle komma ihåg om en situation som denna ens diskuterades)
Din undran är intressant:
Screenshot_20250307-124240.webp

Här är det tydligt att väjningsplikten omfattar cykelpassagen.
Om det hade kommit en bil från höger vänster känns det rätt självklart att mopedbilen hade haft väjningsplikt även mot den.

Samma väg, en bit bort:
Screenshot_20250307-123753.webp

Jag passerar ofta cykelpassagen i bakgrunden, efter korsningen. Fordon som kör rakt fram på Ulvsättravägen har väjningsplikt mot korsande trafik. Rimligtvis gäller detta även cykelpassagen, helt analogt med föregående bild.

Cykla på övergångsställe
Är det en korsning där högerregeln gäller, så finns inga skyltar om väjningsplikt.
Finns skyltar om väjningsplikt, så gäller inte högerregeln.

Cykla på övergångsställe
Jag passerar ofta cykelpassagen i bakgrunden, efter korsningen. Fordon som kör rakt fram på Ulvsättravägen har väjningsplikt mot korsande trafik. Rimligtvis gäller detta även cykelpassagen, helt analogt med föregående bild.
Deet ser ut som att skylten om väjningsplikt är innan cykelpassagen, så då gäller det även den, även om hajtänderna är efter.

Cykla på övergångsställe
Deet ser ut som att skylten om väjningsplikt är innan cykelpassagen, så då gäller det även den, även om hajtänderna är efter.
Jag har för mig att det är tvärtom:
"M14 Väjningslinje
Markeringen anger den linje som fordon inte bör passera när föraren iakttar väjningsplikt."

Det jag ville illustrera med bilden var dock att de (förvridna) hajtänderna i förgrunden bör innebära väjningsplikt mot cyklister på cykelpassagen efter korsningen.

Cykla på övergångsställe
Din undran är intressant:
Screenshot_20250307-124240.webp

Här är det tydligt att väjningsplikten omfattar cykelpassagen.
Om det hade kommit en bil från höger vänster känns det rätt självklart att mopedbilen hade haft väjningsplikt även mot den.
Får nog ändå ändra mitt påstående. I detta fallet så hade jag såklart tolkat det som att jag i min mopedbil har väjningsplikt mot fotgängare, cyklister och bilar på korsande vägen.

Cykla på övergångsställe
Jag har för mig att det är tvärtom:
"M14 Väjningslinje
Markeringen anger den linje som fordon inte bör passera när föraren iakttar väjningsplikt."

Det jag ville illustrera med bilden var dock att de (förvridna) hajtänderna i förgrunden bör innebära väjningsplikt mot cyklister på cykelpassagen efter korsningen.
Jaha, efter korsningen. Ja det är ju intressant. Jag skulle nog tycka att väjningsplikten endast gäller fordon på vägen från vänster eller höger. Fotgängarna på övergångsstället också såklart. Vägmärken upphör väl typiskt efter en korsning?

Cykla på övergångsställe
Jaha, efter korsningen. Ja det är ju intressant. Jag skulle nog tycka att väjningsplikten endast gäller fordon på vägen från vänster eller höger. Fotgängarna på övergångsstället också såklart. Vägmärken upphör väl typiskt efter en korsning?

B1 VäjningspliktMärket anger att förare har väjningsplikt mot fordon på korsande väg eller led
Eftersom cykelpassagen i första bilden inte räknas som vare sig väg eller led (cykelbanan är ju bruten) så borde inte väjningsplikten gälla cyklister, egentligen...
I så fall innebär det att mopedbilen ska väja för korsande bilar (genom att stanna innan cykelpassagen) men behöver inte väja för cyklister. 🤪

Ur körkort online.se:

Förtydligande angående cykelpassager​

Vissa av orden som används i samband med obevakade cykelpassager kan framstå som otydliga (”anpassa hastigheten”, ”ingen fara uppstår”, ”tillfälle att passera”). Lagstiftarna vill undvika att skriva att du som bilförare har väjningsplikt, eftersom det skulle kunna ge cyklisterna en falsk trygghet. Att cyklister och bilister har långtgående skyldigheter mot varandra är tänkt att öka säkerheten. Som bilförare bör du tänka på att syftet med cykelpassager är att låta cyklister korsa vägen. Du bör också tänka på att cyklister är oskyddade trafikanter. Att släppa fram cyklister vid cykelpassager är en bra och trafiksäker vana.

Cykla på övergångsställe
Det jag kan störa mig på är att som bilist och cyklist så skall jag alltså göra en noggrann studie över vilken typ av övergångsställe det är. Som bilist är det oftast extremt otydligt och syns endast på hur strecken är målade på vägen. Nog för att jag gillar cykling, men hade det inte varit enklare med mer konsekventa regler?

Cykla på övergångsställe
Jag hoppas att vi alla här är överens att, när man kör bil, anses alla cyklister som blinda kamikaze; och när man cyklar anses alla bilister som blodtörstiga galningar.

Men glöm inte att vinka vänligt till varandra!
Nää, bilisterna här är alldeles för snälla och ska alltid hålla på och släppa över mig trots att jag har väjningsplikt.

Cykla på övergångsställe
Jag tycker ni gör för stor skillnad på cyklist och bilist: Båda är fordon. Fordonsförare har en himla massa förpliktelser men få rättigheter.

Cykla på övergångsställe
Eftersom cykelpassagen i första bilden inte räknas som vare sig väg eller led
Då cykelpassagen per definition är "en del av en väg" så borde cykelpassagen i bilden vara om inte en väg, åtminstone en del av en väg.

Förordning om vägtrafikdefinitioner sa:
"Cykelpassage
En del av en väg som är avsedd att användas av cyklande eller förare av moped klass II för att korsa en körbana eller en cykelbana och som anges med vägmarkering."

Förordning om vägtrafikdefinitioner
Men en cykelpassage är en del av en väg som korsar en körbana. Cykelpassagen i bilden korsar körbanan och vägen i förgrunden. Den korsar inte den korsande vägen eller leden i bakgrunden. Därför är cykelpassagen en del av vägen i förgrunden. Då det är skyltat med B1 Väjningsplikt råder väjningsplikt mot fordon på just den korsande vägen eller leden i bakgrunden. Alltså stämmer det ändå att skylten B1 Väjningsplikt inte borde beröra cykelpassagen.

Vägmärkesförordning sa:
"B1 Väjningsplikt
Märket anger att förare har väjningsplikt mot fordon på korsande väg eller led och att bestämmelserna i 3 kap. 5 § trafikförordningen (1998:1276) är tillämpliga."

Vägmärkesförordning

Senast ändrad:
Cykla på övergångsställe
Inte säker på vilken bild du menar, men det finns vita linjer som talar om att eho ska tills vidare stanna bakom och lämna företräde.

Cykla på övergångsställe
Det står ju i frågan "som cyklar över på..." dvs det är en passage som redan påbörjats. Då skall bilen väja. Står man i begrepp att cykla över men inte påbörjat passagen har man ju som cyklist väjningsplikt. Så tolkar jag det med mitt teoriprov från 1993.
Det innebär att om man inte börjat cykla så har båda fordonen väjningsplikt...
Rätt!

Cykla på övergångsställe
Edit, såg att det tillkommit lite inlägg men det är som skrivs, en passage behöver inte ens märkas med vägmarkering men överfart skall ha både vägmarkering och skylt
En cykelpassage måste markeras ut med vägmarkering ("sockerbitar") sedan ett antal år tillbaka.

Förresten finns det en extra regel som gäller när trafik korsar en obevakad cykelpassage efter en sväng (eller utfart ur cirkulationsplats).

När du har svängt i en korsning
och ska passera en obevakad
cykelpassage, ska du köra med
låg hastighet och ge cyklande
och mopedister (klass II), som är
ute på eller just ska ut på cykel-
passagen, tillfälle att passera.

Cykla på övergångsställe
Den efterföljs dåligt dock.. Det är alltid spännande när man cyklar till höger om en väg, ska rakt fram vid en korsning och en bil kör upp jämsides och ska svänga höger i korsningen.

Cykla på övergångsställe
Finns det någon cykelöverfart i Stockholm ännu? Möjligheten har väl funnits i över 10 år...
Jag känner till två som åtminstone liknar cykelöverfarter:

Den första är intressant eftersom man som cyklist inte får någon information om att det är en cykelöverfart. Så frågan är hur fasen man ska veta att bilister har väjningsplikt mot en. Framgår inte om man inte ser skylten som pekar 90 mot ens egen färdriktning.

Den andra är jag osäker på om den är en cykelöverfart eftersom sådan skylt saknas, men man har uppenbarligen väjningsplikt mot cyklister trots brist på korsande biltrafik.

Tillbaka
Topp