Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag (och många andra) hade fel:
Visa bilaga 755484
Ja, men samma företrädesrättigheter föreligger inte som för fotgängare.Men får man i Sverige alltså cykla på en övergångsställe!?
Som jag minns det, är ju 22 år sedan jag gjorde teoriprovet nu, så är endast fotgängare berättigade företräde på överGÅNGsställe. Det är ju ganska logiskt tycker jag. Ofta fungerar ju ögonkontakt och kroppsspråk bra för att kommunicera att man tänker cykla över.Men får man i Sverige alltså cykla på en övergångsställe!?
Ja men du får inte skörda frukten av fördelarna som gående har kan man sägaMen får man i Sverige alltså cykla på en övergångsställe!?
...och på myndighetsspråk (Transportstyrelsen):Ja men du får inte skörda frukten av fördelarna som gående har kan man säga
Sen kommer regeln att vid svängning så har svängnade fordon väjningsplikt. Det klassas som att man korsar en färdled när man svänger in över ett korsande övergångsställe....och på myndighetsspråk (Transportstyrelsen):
Övergångsställe
Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.
Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är ... olämpligt att cykla där.
Dina gula pilar visar en cykelpassage.En sak som förbryllade mig på länge.
Om vi ser på typiska "bredare" övergångsställen oftast funna vid trafikljus, målas de med två enstaka körfält (så att säga) på marken bredvid varandra.
En "zebra" (gröna pilar nedan) är tydligen för gående. Men den andra sträckan (gula pilar nedan) bredvid zebran är tydligt utformad för att cykla på utan att stanna, kliva av, kämpa med kantsten o.s.v. Den är också oftast kopplat till intilliggande påbjudna cykelbanor.
Hur kan det vara att "övergångsstället är ... olämpligt att cykla där" när man bokstavligen bjuds på att korsa vägen utan att kliva av cykeln?
Visa bilaga 755488
Sådana platser är alltid markerade med skyltar "övergångsställe" och aldrig som "cykelöverfart".
Det känns som att få människor känner igen en cykelpassage när de ser den.Dina gula pilar visar en cykelpassage.
![]()
Cykelpassage eller cykelöverfart - Transportstyrelsen
www.transportstyrelsen.se
Tack för förklaringen! Det som förbryllat mig kanske att den här vägmarkeringen har tydligen två funktioner målade på marken, men bara ena av dem dubbleras med närstående skylt.Dina gula pilar visar en cykelpassage.
![]()
Cykelpassage eller cykelöverfart - Transportstyrelsen
www.transportstyrelsen.se
Och det står i Trafikverkets text du länkar till:Tack för förklaringen! Det som förbryllat mig kanske att den här vägmarkeringen har tydligen två funktioner målade på marken, men bara ena av dem dubbleras med närstående skylt.
Markeringen anger en cykelpassage eller en cykelöverfart där märke B8, cykelöverfart är uppsatt.
Fast det där är ett lite dåligt exempel eftersom det är en trafikljuskontrollerad korsning? Som det ser ut i bilden har det väl i stort sett alltid sett ut och cykelpassage märks inte ut med skylt så vitt jag vet. Cykelöverfart, som märks med skylt är ju primärt för okontrollerade överfarter.En sak som förbryllade mig på länge.
Om vi ser på typiska "bredare" övergångsställen oftast funna vid trafikljus, målas de med två enstaka körfält (så att säga) på marken bredvid varandra.
En "zebra" (gröna pilar nedan) är tydligen för gående. Men den andra sträckan (gula pilar nedan) bredvid zebran är tydligt utformad för att cykla på utan att stanna, kliva av, kämpa med kantsten o.s.v. Den är också oftast kopplat till intilliggande påbjudna cykelbanor.
Hur kan det vara att "övergångsstället är ... olämpligt att cykla där" när man bokstavligen bjuds på att korsa vägen utan att kliva av cykeln?
Visa bilaga 755488
Sådana platser är alltid markerade med skyltar "övergångsställe" och aldrig som "cykelöverfart".
Det är bara cykelöverfarten som behöver B8 och cykelöverfarter är mycket ovanliga. Cykellpassagen ska inte ha B8..Och det står i Trafikverkets text du länkar till:
I praktiken ser jag ytterst sällan någon B8 där.
Däremot förekommer det kombinerade övergångsställen/cykelpassager med både hajtänder och väjningspliktsskylt. Det kan inte tolkas som något annat än att bilisterna har väjningsplikt mot cyklister. Även detta informeras det aldrig om.Det är bara cykelöverfarten som behöver B8 och cykelöverfarter är mycket ovanliga. Cykellpassagen ska inte ha B8..
Sen måste man som cyklist ha koll på om väjningspliktsskylten sitter före eller efter cykelpassagen för att veta om bilisterna har väjningsplikt eller inte, oavsett var hajtänderna är.Däremot förekommer det kombinerade övergångsställen/cykelpassager med både hajtänder och väjningspliktsskylt. Det kan inte tolkas som något annat än att bilisterna har väjningsplikt mot cyklister. Även detta informeras det aldrig om.
Okej, jag fattar nu, tack! Bisatsen (meningens del som följer efter där) tillämpas alltså endast till det andra ordet och inte till hela huvudsatsen som inleder meningen.Det är bara cykelöverfarten som behöver B8 och cykelöverfarter är mycket ovanliga. Cykellpassagen ska inte ha B8..
Håller med! Jag har precis varit ute och cyklat och märkt att paret "övergångsställe + cykelpassage" förekommer även ofta på mindre vägar utan något trafikljus.Fast det där är ett lite dåligt exempel eftersom det är en trafikljuskontrollerad korsning?
Ja och det är ju egentligen ur de situationerna som cykelöverfarten skapades. Dvs en cykelbana som dras över en korsande väg där det också finns ett övergångsställe. Innan "zebralagen" (väjningsplikt mot gående på övergångsställe) så blev det ju knas, dvs att en bilist skall stanna för fotgängaren, men inte för cyklisten. Då tog man fram den nya cykelöverfarten för att kunna skapa företräde även för cyklisten.Håller med! Jag har precis varit ute och cyklat och märkt att paret "övergångsställe + cykelpassage" förekommer även ofta på mindre vägar utan något trafikljus.
Situationerna som uppkommer när det är en upphöjd och skyltad väjningsplikt precis innan ett övergångsställe, men parallellt en cykelpassage är ju en slamkrypare. Vi har en sån på vår gata. En bilist som kommer körande och inte ser en fotgängare att väja för är kanske inte uppmärksam på cyklisten och mer än en gång har jag fått stå på bromsen eller "tvinga mig förbi" för att bilisten inte ansett sig behöva stanna för det inte finns några fotgängare. Vet inte om det finns något klart och tydligt kring detta? Har både övergångsstället och den kombinerade passagen företräde? I grundläget behöver man ju annars inte skylta med väjningsplikt för övergångsställets skull, och vill man verkligen förtydliga att det även gäller cykelpassagen så skulle man ju kunan skylta om till cykelöverfart.Däremot förekommer det kombinerade övergångsställen/cykelpassager med både hajtänder och väjningspliktsskylt. Det kan inte tolkas som något annat än att bilisterna har väjningsplikt mot cyklister. Även detta informeras det aldrig om.
Sitter väjningspliktsskylten före övergångsstället/cykelpassagen gäller den även mot cyklister.Situationerna som uppkommer när det är en upphöjd och skyltad väjningsplikt precis innan ett övergångsställe, men parallellt en cykelpassage är ju en slamkrypare. Vi har en sån på vår gata. En bilist som kommer körande och inte ser en fotgängare att väja för är kanske inte uppmärksam på cyklisten och mer än en gång har jag fått stå på bromsen eller "tvinga mig förbi" för att bilisten inte ansett sig behöva stanna för det inte finns några fotgängare. Vet inte om det finns något klart och tydligt kring detta men man skulle väl tolka det som att cyklisten inte har företräde
Ja jag ändrade om lite i min text.Sitter väjningspliktsskylten före övergångsstället/cykelpassagen gäller den även mot cyklister.
Finns det lagtext på detta? Hur länge gäller en väjningsplikt egentligen? I en fyrvägskorsning utan huvudled som har högerregel. I den går en cykelbana och övergångsställe parallellt med ena vägen. Från de som kommer från vägen utan cykelbanan så har de väjningsplikt skyltad innan övergångsstället och cykelpassagen då skulle man kunna säga att de även har väjningsplikt mot all korsande vägtrafik också eller? (för så skulle inte jag tolkat det, det är allt för länge sedan jag tog körkort för att jag skulle komma ihåg om en situation som denna ens diskuterades)Sitter väjningspliktsskylten före övergångsstället/cykelpassagen gäller den även mot cyklister.
Din undran är intressant:Finns det lagtext på detta? Hur länge gäller en väjningsplikt egentligen? I en fyrvägskorsning utan huvudled som har högerregel. I den går en cykelbana och övergångsställe parallellt med ena vägen. Från de som kommer från vägen utan cykelbanan så har de väjningsplikt skyltad innan övergångsstället och cykelpassagen då skulle man kunna säga att de även har väjningsplikt mot all korsande vägtrafik också eller? (för så skulle inte jag tolkat det, det är allt för länge sedan jag tog körkort för att jag skulle komma ihåg om en situation som denna ens diskuterades)
Är det en korsning där högerregeln gäller, så finns inga skyltar om väjningsplikt.Finns det lagtext på detta? Hur länge gäller en väjningsplikt egentligen? I en fyrvägskorsning utan huvudled som har högerregel. I den går en cykelbana och övergångsställe parallellt med ena vägen. Från de som kommer från vägen utan cykelbanan så har de väjningsplikt skyltad innan övergångsstället och cykelpassagen då skulle man kunna säga att de även har väjningsplikt mot all korsande vägtrafik också eller? (för så skulle inte jag tolkat det, det är allt för länge sedan jag tog körkort för att jag skulle komma ihåg om en situation som denna ens diskuterades)
Deet ser ut som att skylten om väjningsplikt är innan cykelpassagen, så då gäller det även den, även om hajtänderna är efter.Jag passerar ofta cykelpassagen i bakgrunden, efter korsningen. Fordon som kör rakt fram på Ulvsättravägen har väjningsplikt mot korsande trafik. Rimligtvis gäller detta även cykelpassagen, helt analogt med föregående bild.
Jag har för mig att det är tvärtom:Deet ser ut som att skylten om väjningsplikt är innan cykelpassagen, så då gäller det även den, även om hajtänderna är efter.
Får nog ändå ändra mitt påstående. I detta fallet så hade jag såklart tolkat det som att jag i min mopedbil har väjningsplikt mot fotgängare, cyklister och bilar på korsande vägen.Din undran är intressant:
![]()
Här är det tydligt att väjningsplikten omfattar cykelpassagen.
Om det hade kommit en bil frånhögervänster känns det rätt självklart att mopedbilen hade haft väjningsplikt även mot den.
Jaha, efter korsningen. Ja det är ju intressant. Jag skulle nog tycka att väjningsplikten endast gäller fordon på vägen från vänster eller höger. Fotgängarna på övergångsstället också såklart. Vägmärken upphör väl typiskt efter en korsning?Jag har för mig att det är tvärtom:
"M14 Väjningslinje
Markeringen anger den linje som fordon inte bör passera när föraren iakttar väjningsplikt."
Det jag ville illustrera med bilden var dock att de (förvridna) hajtänderna i förgrunden bör innebära väjningsplikt mot cyklister på cykelpassagen efter korsningen.
Jaha, efter korsningen. Ja det är ju intressant. Jag skulle nog tycka att väjningsplikten endast gäller fordon på vägen från vänster eller höger. Fotgängarna på övergångsstället också såklart. Vägmärken upphör väl typiskt efter en korsning?
| B1 Väjningsplikt | Märket anger att förare har väjningsplikt mot fordon på korsande väg eller led |
Jag hoppas att vi alla här är överens att, när man kör bil, anses alla cyklister som blinda kamikaze; och när man cyklar anses alla bilister som blodtörstiga galningar.eftersom det skulle kunna ge cyklisterna en falsk trygghet.
Nää, bilisterna här är alldeles för snälla och ska alltid hålla på och släppa över mig trots att jag har väjningsplikt.Jag hoppas att vi alla här är överens att, när man kör bil, anses alla cyklister som blinda kamikaze; och när man cyklar anses alla bilister som blodtörstiga galningar.
Men glöm inte att vinka vänligt till varandra!
Då cykelpassagen per definition är "en del av en väg" så borde cykelpassagen i bilden vara om inte en väg, åtminstone en del av en väg.Eftersom cykelpassagen i första bilden inte räknas som vare sig väg eller led
Men en cykelpassage är en del av en väg som korsar en körbana. Cykelpassagen i bilden korsar körbanan och vägen i förgrunden. Den korsar inte den korsande vägen eller leden i bakgrunden. Därför är cykelpassagen en del av vägen i förgrunden. Då det är skyltat med B1 Väjningsplikt råder väjningsplikt mot fordon på just den korsande vägen eller leden i bakgrunden. Alltså stämmer det ändå att skylten B1 Väjningsplikt inte borde beröra cykelpassagen.Förordning om vägtrafikdefinitioner sa:"Cykelpassage
En del av en väg som är avsedd att användas av cyklande eller förare av moped klass II för att korsa en körbana eller en cykelbana och som anges med vägmarkering."
Förordning om vägtrafikdefinitioner
Vägmärkesförordning sa:"B1 Väjningsplikt
Märket anger att förare har väjningsplikt mot fordon på korsande väg eller led och att bestämmelserna i 3 kap. 5 § trafikförordningen (1998:1276) är tillämpliga."
Vägmärkesförordning
Rätt!Det står ju i frågan "som cyklar över på..." dvs det är en passage som redan påbörjats. Då skall bilen väja. Står man i begrepp att cykla över men inte påbörjat passagen har man ju som cyklist väjningsplikt. Så tolkar jag det med mitt teoriprov från 1993.
Det innebär att om man inte börjat cykla så har båda fordonen väjningsplikt...
En cykelpassage måste markeras ut med vägmarkering ("sockerbitar") sedan ett antal år tillbaka.Edit, såg att det tillkommit lite inlägg men det är som skrivs, en passage behöver inte ens märkas med vägmarkering men överfart skall ha både vägmarkering och skylt
När du har svängt i en korsning
och ska passera en obevakad
cykelpassage, ska du köra med
låg hastighet och ge cyklande
och mopedister (klass II), som är
ute på eller just ska ut på cykel-
passagen, tillfälle att passera.
Jag känner till två som åtminstone liknar cykelöverfarter:Finns det någon cykelöverfart i Stockholm ännu? Möjligheten har väl funnits i över 10 år...