Cykla skåneleden i sommar

• Trådstartare Trådstartare Anton o Jossan
  • Start datum Start datum
A

Anton o Jossan

Guest
Hej hej
Vi är ett glatt sportigt par på 22 somrar som ska moutainbika oss upp från Lund till Vislanda i Småland (Alvesta kommun). Vi tänkte att Skåneleden låter som ett fint och trevligt alternativ till motorvägen. Helst vill vi fara så mycket som möjligt på små stigar bland äng, mark och skog. Några tips på resväg och annat? Någon bra plats att påbörja färden? gärna nära anslutning från Lund. Peace!!!
jossanoantonmtb.jpg

Förstår att det är svårt att hitta hjälmar i rätt storlek med de där gigantiska skallarna ;)

(bara lyfter tråden lite så någon med lokalkännedom kan ge råd)

Torna hällestad till ringsjön är en fin etapp att gå, cykla går nog väldigt fort eftersom det är bred och fin stig nästan hela vägen och det ligger ju rätt nära lund. Gå den gjorde jag och en kompis i början av förra året, det tog 26 timmar varav 8-9 var effektiv vandring på sträckan som är runt fem mil.

Cykla på sommaren där vet jag inte riktigt om jag kan rekomendera pga tjuriga vandrare och att vindskydden kan vara upptagna (eller har ni tänkt ta med tält själv?), hösten då är jägarna ute och gör skogen osäker. Har ni kollat ifall ni ens får cykla skåneleden?

Från skåneledens FAQ:

Får man cykla och rida på Skåneleden?

Skåneleden är en vandringsled, inte en cykelled eller ridled. Leden bygger på avtal med markägare och avser vandring. Där leden går fram på vägar och markvägar går cykling bra, men på stigar i terrängen är det inte tillåtet att cykla eller rida. Vi har kunnat konstatera såväl skador i känslig natur som konflikter mellan vandrare och cyklister, där cykling och ridning förekommit.

http://www.skaneleden.nu/Templates/sleden_tmpl_01.aspx?PageId=1

Sannolikheten att träffa på vandrare är väldigt liten även sommartid om man bortser från området runt Generp och Torup. Stiftelsen för Skåneleden borde vara glada att det finns personer som använder leden överhuvudtaget så att den inte växer igen, men tydligen består styrelsen för stiftelsen av ett gäng stofiler.

//Ola

Markägaren för en del av Skåneledens sträckning runt Genarp tycker det är ok att jag cyklar på hans marker.

Så vad de tråkiga "Skåneleden.muuu" tycker är ganska ointressant för mig.
De är inte de som bestämmer och inte de som har rätt att stifta lagar.

ha det
Jan

"Enligt en artikel hämtad ur tidningen Utemagasinet står det så här: MTB sliter inte mer. Att mountainbike skulle ge större markslitage i fjällen än vandring är en myt. det visar ett nytt examensarbete vid Umeå universitet som Annica Ideström gjort."
"Allemansrätten tillåter vandring, cykling & ridning över annans mark, men inte över tomt, plantering och växande gröda."
-citat hämtat ur artikel på skåneledens hemsida.

vi är beredda att ställa oss bakom detta och skiter i alla informella regler som tycks råda.

Anton o Jossan Skrev:
-------------------------------------------------------
> vi är beredda att ställa oss bakom detta och
> skiter i alla informella regler som tycks råda.

Skön inställning, skaffa ringklocka bara och kom inte med allemansrätten till markägare, den är inte lagstadgad utan bara en överenskommelse likt den att inte tränga sig i köer.

Tips 2: Skaffa bra kartor, dom över skåneleden kan vara rätt sunkiga.

Tillbaka
Topp