Cykla Stockholm - New Delhi

Joakim Hall

Medlem
Hallå.

Jag är ny på det här med cykling. Eller ny och ny, alla kan ju cykla, men har inte gjort det regelbundet sedan man fortfarande bodde hemma. Hur som helst, är ganska äventyrlig av mig och reser ganska frekvent tillsammans med mitt kamerasystem, är lärarvikarie och fotograf, och gillar äventyr. Under februari, mars och april har jag ingenting inbokat så nu försöker jag lösa en elcykel så jag kan ta mig från Stockholm till New Delhi. Det lär bli ganska mycket tåg/buss på vägen, det är väl om inte annat vinterunderlag tills man kommer ner till typ Grekland/Turkiet kan jag tänka mig.

För att få lite kött på benen tänkte jag om några hade lite allmänna tips? Förutom det självklara, att vänja sig vid cykeln. Tanken är att ha med ett extra batteri och stanna på ställen och fotografera, jag kommer inte att ha bråttom. Cykeln jag tittat på, en Ambassador från Ecoride, har batterier som sägs räcka från 50 km (full assistans) upp till 150 kr (minimal assistans). Litet tält ska med, och vinterkläder som jag förhoppningsvis kan ge bort/slänga när de inte behövs längre.

Vill gärna hålla mig till Östeuropa så långt det går för att hålla nere på utgifterna. Genom Turkiet, Iran och Pakistan till Indien. Så... Har någon allmänna tips från en liknande tripp så dela gärna med er, så man får lite kött på benen. Till exempel hur lätt det är att få med en cykel på bussar och tåg delar av sträckan.

Hade tänkt ha ett släp men hoppas kunna klara mig på sidoväskor, väska framtill samt ryggsäck. Och spänna fast tält + liggunderlag ovanpå pakethållaren.

SocialGimp

Aktiv medlem
Wow, vilken grej!

Har inte så mkt att bidra med annat än att tipsa om https://www.youtube.com/c/Cyclingabout om du inte redan hittat honom.

Funkar väl med kedja, kedjor finns förmodligen i hela världen men vore inte remdrift att föredra ur hållbarhetssynpunkt + att du slipper olja? Bara en tanke men kolla killen på YT-kanalen, han har tagit upp olika växellådor o fördelarna med remdrift bl a. Finns säkert många andra tips oxå att hämta där.

Edit: Här är ett par som cyklade på elcyklar genom Europa, tror dom valde Haibike. Kontakta dom! https://happyride.se/forum/threads/elcykel-genom-europa.3682968/

Senast ändrad:

Joakim Hall

Medlem
Wow, vilken grej!

Har inte så mkt att bidra med annat än att tipsa om https://www.youtube.com/c/Cyclingabout om du inte redan hittat honom.

Funkar väl med kedja, kedjor finns förmodligen i hela världen men vore inte remdrift att föredra ur hållbarhetssynpunkt + att du slipper olja? Bara en tanke men kolla killen på YT-kanalen, han har tagit upp olika växellådor o fördelarna med remdrift bl a. Finns säkert många andra tips oxå att hämta där.

Edit: Här är ett par som cyklade på elcyklar genom Europa, tror dom valde Haibike. Kontakta dom! https://happyride.se/forum/threads/elcykel-genom-europa.3682968/
Ja, det blir ett äventyr. Tänkte hålla det så basic som möjligt, vet inte var man får tag på dessa speciella "kedjor". Och bra tips, tror det var den tråden jag hittade när jag googlade på "elcykel genom europa" från första början.

Bikzz

Aktiv medlem
Det finns ju en hel del långfärdscyklister som ger sig iväg. Dvs det finns många bloggar & hemsidor osv att läsa, så att man kan få en uppfattning om hur det är på olika ställen. Alltid bra att veta i förväg, så att man kan välja en resa som man kommer att gilla.

Det är inte för alla att cykla genom Ö Turkiet och Iran & Pakistan, välj inte detta om du inte vet vad du ger dig in på !!

Joakim Hall

Medlem
Det finns ju en hel del långfärdscyklister som ger sig iväg. Dvs det finns många bloggar & hemsidor osv att läsa, så att man kan få en uppfattning om hur det är på olika ställen. Alltid bra att veta i förväg, så att man kan välja en resa som man kommer att gilla.

Det är inte för alla att cykla genom Ö Turkiet och Iran & Pakistan, välj inte detta om du inte vet vad du ger dig in på !!
Bra tips. Turkiet har jag besökt nio gånger, dock en de östra delarna, men har hört mycket gott om människorna där. Iran har jag velat besöka i flera år, det jag vet är att man inte får använda drönare samt fotografera vissa regeringsbyggnader etcetera, men i övrigt hoppas jag att man klarar sig på sunt förnuft. Hoppas på något liknande i Pakistan.

Angående landminor hoppas jag att det inte är ett problem så länge man håller sig på vägar.

SocialGimp

Aktiv medlem
Bra tips. Turkiet har jag besökt nio gånger, dock en de östra delarna, men har hört mycket gott om människorna där. Iran har jag velat besöka i flera år, det jag vet är att man inte får använda drönare samt fotografera vissa regeringsbyggnader etcetera, men i övrigt hoppas jag att man klarar sig på sunt förnuft. Hoppas på något liknande i Pakistan.

Angående landminor hoppas jag att det inte är ett problem så länge man håller sig på vägar.
Bara skojade lite ang landminorna men Östra Turkiet, delar av Pakistan o Norra Indien (Kashmir alltså) o varför inte Iran är väl att betrakta som konfliktområden och man får väl hoppas att inte någon sätter en kula i ryggen på dig. Har alltså själv ingen erfarenhet alls av dessa områden men jag kommer aldrig sätta min fot där.

Med det sagt så antar jag att du redan känner till detta och mer därtill o hoppas att du skriver lite granna här om dina äventyr!

Joakim Hall

Medlem
Bara skojade lite ang landminorna men Östra Turkiet, delar av Pakistan o Norra Indien (Kashmir alltså) o varför inte Iran är väl att betrakta som konfliktområden och man får väl hoppas att inte någon sätter en kula i ryggen på dig. Har alltså själv ingen erfarenhet alls av dessa områden men jag kommer aldrig sätta min fot där.

Med det sagt så antar jag att du redan känner till detta och mer därtill o hoppas att du skriver lite granna här om dina äventyr!
Vet uppenbarligen väldigt lite om områdena. Har dock rest runt själv i länder som Etiopien, Tanzania, Indien, Kambodja och Myanmar för att nämna några. Och det har fungerat bra, är inte ute och ränner på kvällarna och festar inte, rör mig mest ute dagtid. Om det gör någon skillnad.

Joakim Hall

Medlem
Ta en långrunda i Europa istället. Mkt roligare och enklare & säkrare .... 😃
Alltså... Man vill ju ner till värmen, det är lite där skon klämmer. Och så gillar jag Indien. Men genom Turkiet och sedan Syrien, Libanon, Israel och till Egypten? Ser också ut att gå en färja från Turkiet till Libanon, om man vill undvika Syrien.

EDIT: Jag har alltså februari, mars och april på mig, ska fotografera ett bröllop tidigt i maj.

Bikzz

Aktiv medlem
Det senare tycker jag verkar vara ett bättre val. Dom flesta som ger sig iväg på cykelturer i långtbortistan har en robust touringhoj, som är ganska enkel att underhålla & fixa. En elcykel är nog mer tveksamt i sådana länder... Därmot väldigt vanligt i centraleuropa, Ty & Alperna, där är det många som åker på långtur med en elhoj.

wressus

Medlem
En elcykel med framhjulsmotor är inte den du ska välja. Satsa på en märkesmittmotor och en cykel som klarar minst 38mm däck. Skulle jag varit dig skulle jag nog kollat på en el-MTB. En ecoride kommer trilla sönder på alla dåliga vägar och delar finns enbart i Sverige. Bosch, Shimano och Yamaha motorer kan du fixa reservdelar till i hela världen. Kolla begagnade E-MTB annars.

Joakim Hall

Medlem
Det senare tycker jag verkar vara ett bättre val. Dom flesta som ger sig iväg på cykelturer i långtbortistan har en robust touringhoj, som är ganska enkel att underhålla & fixa. En elcykel är nog mer tveksamt i sådana länder... Därmot väldigt vanligt i centraleuropa, Ty & Alperna, där är det många som åker på långtur med en elhoj.
Det låter som att jag borde sikta in mig senare på året, typ maj och framåt... Om man ser till vädret. Alltså om jag ska hålla mig inom Europa.

Joakim Hall

Medlem
En elcykel med framhjulsmotor är inte den du ska välja. Satsa på en märkesmittmotor och en cykel som klarar minst 38mm däck. Skulle jag varit dig skulle jag nog kollat på en el-MTB. En ecoride kommer trilla sönder på alla dåliga vägar och delar finns enbart i Sverige. Bosch, Shimano och Yamaha motorer kan du fixa reservdelar till i hela världen. Kolla begagnade E-MTB annars.
Jag hoppas få låna en cykel, måste hålla utgifterna nere. Bara ett extra batteri går loss på 8500 kr eller nåt, så tät är jag inte. Jag har en fördel med att jag fotograferar och kan leverera bra foton, samt syns mycket i sociala medier. Det lär bli en Ambassador HS M-5 E6. Skulle jag tro.

wressus

Medlem
Jag hoppas få låna en cykel, måste hålla utgifterna nere. Bara ett extra batteri går loss på 8500 kr eller nåt, så tät är jag inte. Jag har en fördel med att jag fotograferar och kan leverera bra foton, samt syns mycket i sociala medier. Det lär bli en Ambassador HS M-5 E6. Skulle jag tro.

Den modellen känns avsevärt bättre! TIllräckligt stark motor för tung last också. Har en långtail med den motorn. Trodde du menade standardmodellen.

Tompot

Aktiv medlem
Alltså... Man vill ju ner till värmen, det är lite där skon klämmer. Och så gillar jag Indien. Men genom Turkiet och sedan Syrien, Libanon, Israel och till Egypten? Ser också ut att gå en färja från Turkiet till Libanon, om man vill undvika Syrien.

EDIT: Jag har alltså februari, mars och april på mig, ska fotografera ett bröllop tidigt i maj.

Du har 90 dagar på dig att cykla 8.500 km, lite grovt räknat. Det är i snitt 95 km om dagen. Det ska du cykla varje dag oavsett vad som händer. Dåligt väder, cykeln trasig, kunde-inte-ladda, oplanerad omväg. Känns som ett tight schema, särskilt med ett batteri. Hade nog försökt gardera mig med minst två extra batteripack. Brukar finnas batterier att köpa på Tradera, FB Marketplace, Blocket. Shimanos batterier är av hög kvalitet och man kan ha hög tillit till att de fungerar som de ska. Försök få en känsla om de är stulna och köp inte stulet skit.

Joakim Hall

Medlem
Du har 90 dagar på dig att cykla 8.500 km, lite grovt räknat. Det är i snitt 95 km om dagen. Det ska du cykla varje dag oavsett vad som händer. Dåligt väder, cykeln trasig, kunde-inte-ladda, oplanerad omväg. Känns som ett tight schema, särskilt med ett batteri. Hade nog försökt gardera mig med minst två extra batteripack. Brukar finnas batterier att köpa på Tradera, FB Marketplace, Blocket. Shimanos batterier är av hög kvalitet och man kan ha hög tillit till att de fungerar som de ska. Försök få en känsla om de är stulna och köp inte stulet skit.
Hallå. Det är lite ändring, det ser ut att bli Stockholm (Nynäshamn) - Gdansk med färja, sedan genom Östeuropa ner till Albanien, färja till Italien som vi korsar och sedan färja till Korsika som vi korsar, sedan färja till Barcelona, cykla ner till Gibraltar sund och färja över till Algeriet. Därifrån vet jag inte om vi fortsätter eller inte.

Eftersom vi planerar att åka i mitten av februari lär det bli en hel del buss och tåg inledningsvis, då det ju är vinter i Europa. Exakt antal dagar vi blir borta vet jag inte, det jag vet är att jag har ett bröllop att fotografera i början av maj.

Raemoe

Aktiv medlem
Kul plan! Jag startade i början av mars i år och hade tur med snöfritt underlag men minusgrader på nätterna.

Mina funderingar med elcykel är hur batterierna funkar i kallt väder (kortare räckvidd?) samt hur lång tid du behöver lägga på att ladda batterier varje dygn.

Joakim Hall

Medlem
Ja, alltså jag är inte mycket för att planera utan gillar att ta saker som de kommer, haha. Det blir cyklar från Ecoride som det ser ut, om nu resan blir av vilket det verkar som, med assistans upp till 180 km. Förhoppningen är att ladda på vandrarhem och de gånger vi åker tåg, och ja, det får lösa sig helt enkelt. Det GÅR väl att cykla även utan batteri även om det kanske är lite väl tungt för en otränad.

Joakim Hall

Medlem
Topp