Elcykel genom Europa

MiGro

Medlem
Elcykel genom Europa
Hej
Är ny på cykel men vi skall nu korsa Europa på cykel våren-21, lätt packning ( enbart klädombyten ) och bo på hotell. Kommer köpa in elcykel gjord för längre turer med kraftfullt batteri samt att det hjälpligt skall gå att cykla en mil eller två utan batteri vid kris. Har tittat på Haibike samt Merridas nya modeller som verkar lovande.
Några tips? Budgeten för cyklarna ligger runt 30.000:- styck. Sen kan man nu köpa snabbladdare ( kunna ladda vid lunchstopp ) nån som har erfarenhet av dessa?

Senast ändrad:

Idoru

Aktiv medlem
Elcykel genom Europa
Hej
Det låter som ett spännande äventyr. Jag har ingen susning om bästa vägen, men har själv köpt elcykel för långpendling nyligen och kan ge dig lite tips där. Jag är också ny på cykel och kan berätta att du hittat rätt forum för att få de tips du behöver. Här sitter de på mycket kunskap och generös attityd! 👍

Ny på cykel = köp i butik. Du behöver både prova och få del av den kunskap en bra cykelhandlare kan ge. Jag rekommenderar att du köper och cyklar in den före avfärd så du kan känna in hur den funkar och får hjälp med en första service efter ett antal mil. Då kommer du kunna förebygga ev bekymmer, kanske vill du byta ut pedaler, köpa till skor, byta sadel, mm.

Själv tänkte jag att det funkar lika bra att låta motorn jobba på som att växla ner, och fick erfara att det sliter hårt... Kedjan slut efter 40 mil och överansträngning med tillhörande onda knän. Kort sagt, är huvudet dumt får kroppen lida 😶
Sen har det rullat på fint utan större underhåll i ca 150 mil för min del, men knäna önskar fortfarande att jag tänkt efter före, så det rådet skickar jag med till dig.

Bo på hotell = löstagbart batteri borde vara enklast att få med och ladda.
Räkna med att batteriet trots allt kommer bli tomt = prova cykeln med batteriet avstängt.
Lång resa på okänd väg = hybrid-modell, Trekking. Både för cykelns egenskaper och packningen.

Välj kvalitet på motor och batteri, t ex Yamaha, BOSCH, Shimano. Både starka nog att ge dig hjälpen när du behöver den och välbyggda för att hålla.
Kvalitet gäller även växlar och bromsar, hellre en högre budget än att det ger mörka moln på resan.

Sen är det en fråga om denna vilken budget du har och dels vad Corona haft för effekter. Mycket är slutsålt, så det är bra att du är ute i god tid 👍
Märke och modell är det som kvarstår, och här kan en mer erfaren cyklist eller cykelhandlare hjälpa dig mer.

För mig blev det Haibike Sduro Trekking 2.0 som jag är mycket nöjd med förutom vad gäller pedalerna (sjukt hala när det regnar).

Bästa lycka och mycket nöje inför turen.

MiGro

Medlem
Elcykel genom Europa
Hej
Det låter som ett spännande äventyr. Jag har ingen susning om bästa vägen, men har själv köpt elcykel för långpendling nyligen och kan ge dig lite tips där. Jag är också ny på cykel och kan berätta att du hittat rätt forum för att få de tips du behöver. Här sitter de på mycket kunskap och generös attityd! 👍

Ny på cykel = köp i butik. Du behöver både prova och få del av den kunskap en bra cykelhandlare kan ge. Jag rekommenderar att du köper och cyklar in den före avfärd så du kan känna in hur den funkar och får hjälp med en första service efter ett antal mil. Då kommer du kunna förebygga ev bekymmer, kanske vill du byta ut pedaler, köpa till skor, byta sadel, mm.

Själv tänkte jag att det funkar lika bra att låta motorn jobba på som att växla ner, och fick erfara att det sliter hårt... Kedjan slut efter 40 mil och överansträngning med tillhörande onda knän. Kort sagt, är huvudet dumt får kroppen lida 😶
Sen har det rullat på fint utan större underhåll i ca 150 mil för min del, men knäna önskar fortfarande att jag tänkt efter före, så det rådet skickar jag med till dig.

Räkna med att batteriet trots allt kommer bli tomt = prova cykeln med batteriet avstängt.
Lång resa på okänd väg = hybrid-modell, Trekking. Både för cykelns egenskaper och packningen.

Välj kvalitet på motor och batteri, t ex Yamaha, BOSCH, Shimano. Både starka nog att ge dig hjälpen när du behöver den och välbyggda för att hålla.
Kvalitet gäller även växlar och bromsar, hellre en högre budget än att det ger mörka moln på resan.

Sen är det en fråga om denna vilken budget du har och dels vad Corona haft för effekter. Mycket är slutsålt, så det är bra att du är ute i god tid 👍
Märke och modell är det som kvarstår, och här kan en mer erfaren cyklist eller cykelhandlare hjälpa dig mer.

För mig blev det Haibike Sduro Trekking 2.0 som jag är mycket nöjd med förutom vad gäller pedalerna (sjukt hala när det regnar).

Tack för svar o vägledning. Vi tittat på Haibike 2.0 eller bättre samt Meerida modellerna. Kommer köpa nytt i butik så skall tänka på pedalerna. Dessa cyklar finns ju med löstagbara och kraftfulla batterier. Vi kommer endast ha med ombyten med kläder, inget tält osv så väskor på pakethållare enbart. Med andra ord kör vi light. Det ända som oroar mig är distansen i kraftiga backar, klarar man 3-4 mil på Ecco läget tror du?

Idoru

Aktiv medlem
Elcykel genom Europa
Tack för svar o vägledning. Vi tittat på Haibike 2.0 eller bättre samt Meerida modellerna. Kommer köpa nytt i butik så skall tänka på pedalerna. Dessa cyklar finns ju med löstagbara och kraftfulla batterier. Vi kommer endast ha med ombyten med kläder, inget tält osv så väskor på pakethållare enbart. Med andra ord kör vi light. Det ända som oroar mig är distansen i kraftiga backar, klarar man 3-4 mil på Ecco läget tror du?
Ja, det tror jag ni klarar utan problem.
Jag cyklar 7-8 mil ToR till jobbet och använde motorn mycket i början. Låg på standard (3 av 4) och gick upp på max (4 av 4) när det var uppför, blåste eller jag blev trött. Då behövde det laddas efter ca 10 mil, kanske 8 på blåsiga dagar.

Nu stänger jag ofta av batteriet och låter det jobba på Eco (2 av 4) i motvind och större uppförsbackar. Roligare cykling och behöver ladda varannan, var tredje dag. Nu kommer nog era stigningar vara högre, men jag tror allt batteriet räcker för mer än 3-4 mil utan att ni behöver bli svettiga.

Idoru

Aktiv medlem
Elcykel genom Europa
@SocialGimp har filmat test av exklusiv elcykel:

Edit: råkade få med länken dubbelt.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Elcykel genom Europa
@SocialGimp har filmat test av exklusiv elcykel:

Edit: råkade få med länken dubbelt.
Fick av en tysk veta att han körde sin Superdelite 1125 Wh över 260 km i Eco-mode. Det är en bit det! Men jag tycker ovanstående 32 kilos koloss blir lite tung i Eco-mode, d v s det blir inga större hastigheter.

Laan84

Aktiv medlem
Elcykel genom Europa
Jag har en scott med Bosch sedan tre år , skulle inte rekommendera den typen då den är otroligt trög utan batteri = katastrof om man har några mil kvar och batteriet dör. Rejäla stigningar som i alperna drar enormt mycket batteri, har dock inga siffror.

MiGro

Medlem
Elcykel genom Europa
Jag har en scott med Bosch sedan tre år , skulle inte rekommendera den typen då den är otroligt trög utan batteri = katastrof om man har några mil kvar och batteriet dör. Rejäla stigningar som i alperna drar enormt mycket batteri, har dock inga siffror.
Vi skall provköra Haibike samt Meerida vilka skall gå att cykla utan batteri ( i nödfall ). Dessutom väger de mindre än de som togs som exempel och har batterikapacitet som heter duga, man pratar om upp emot 15-19 mil på Ecco. Skulle inte ge mig ut med en äldre modell. Tack för svaret 👍

Tompot

Aktiv medlem
Elcykel genom Europa
Fick av en tysk veta att han körde sin Superdelite 1125 Wh över 260 km i Eco-mode. Det är en bit det! Men jag tycker ovanstående 32 kilos koloss blir lite tung i Eco-mode, d v s det blir inga större hastigheter.

Har som längst cyklat ca 140 km med min Supercharger 1000 Wh, då i Tour-läge. Dock var batteriet långt ifrån slut vid dagens slut, minns jag rätt var det ca 40 km kvar uppskattningsvis. Hastigheten gör hela skillnaden, cyklar man långsamt och tar tid på sig att se på omgivningarna går det inte åt mycket el heller.

Samma upplägg med övernattning på "civiliserat sätt" d.v.s. på hotell, kompis, B&B eller Warmshowers. Det man ska tänka på med touring är att man orkar inte så himla långt dagligen ändå. 100-120 km var någon slags övre gräns för oss, efter det var det inte kul, det gick för fort och vi hann inte stanna och njuta. Det måste ändå vara ett överordnat mål att ha trevligt.. :)

Med dubbla batterier behöver man ha dubbla laddare, annars får man byta batteri på laddning mitt i natten. Det här med vikten är inte så kritisk när det gäller elcykel tycker jag. Jag packade absolut inte lätt, det kändes inte heller på turen. Enda problemet är om man behöver lyfta cykeln, t.ex. ombord på ett tåg eller liknande. Kan bli tungt.

Elhojtok

Aktiv medlem
Elcykel genom Europa
Kul att se att Tompot cyklar långturer. Jag brukar cykla en del helt utan assistans. 4-5 mil och jag är toktjock. Väger du <90 kg och har Yamaha-system och eventuellt optimerar kassett och framdrev så blir jag faktiskt förvånad om du får problem, även om du har (lätt) packning.

Senast ändrad:

Nifr

Ny medlem
Elcykel genom Europa
Periodvis pendlar jag till arbetet och det är en sträcka på 27km. Jag använder endast el vid kraftig motvind, en grym uppförsbacke på hemvägen eller efter en slitsam dag.
För mig är det kass att köra med assist då och då, det känns ju som om handbromsen fastnat inne när man slår av motorn.
Är det motvind, assist på ECO hela vägen hem.

Jag valde Skeppshult CykEL 8 med 8 vxl Di2 just på grund av att denna påminner om en vanlig cykel.

MiGro

Medlem
Elcykel genom Europa
Hej på er
Nu har vi hittat cyklar att köpa och det blir Haibike 7.0. 6-10 mil på Eco läge samt snabbladdare som fixar 80% laddning på ca 60 minuter vilket möjliggör stödladdning under lunchen. Planen börjar ta form för lilla äventyret ut i Europa i maj.
Tack för alla tips 😊
EF080275-C08A-4C62-832A-4DAE597A0EAB.jpeg

MiGro

Medlem
Elcykel genom Europa
Hej

Tack igen för värdefulla tips, till slut blev det Haibike 9.0 för min del och 7.0 för min fru. Träningen är i full gång och det är hur kul som helst 🚴‍♂️😎👍
3C740F65-467B-4B8B-843F-F17BA2E36782.jpeg

MiGro

Medlem
Elcykel genom Europa
Skickar en bild från en av våra träningsrundor med våra nyinköpta Haibike 7.0 samt 9.0. Nu laddar vi för öppna gränser i Europa i maj 🤔
Hemsida o blogg kommer finnas på europatripp.se där man kan följa oss ( sidan under byggnation ). Tack än en gång för ert engagemang o bra tips 🤩
C44A2C4D-AD5D-4C13-96D3-7F978616EB29.jpeg

MiGro

Medlem
Elcykel genom Europa
För snart ett år sedan hade vi frågor inför vår Europatripp som skulle ske i maj. Av förklarliga skäl blev det inget men nu siktar vi på 16 september och avfärd från Gbg. Håller tummar o pedaler för att inte gränserna stänger igen! Våra Haibike går hur bra som helst och vi har under vår väntan kört cykling på Gotland och nu senast i Österrike ( för att känna på backarna lite ) men då åkt vi bil ner och cyklade på plats. Än en gång, stort tack för alla bra tips så rapporterar vi under resans gång :)
Cykel i Saalbach.jpg

Senast ändrad:

MiGro

Medlem
Elcykel genom Europa
A8D4AB28-D4A8-4D77-9CE5-37926C3F2B7A.jpeg
Nu är vi ca 50 mil ner i Europa efter 5 dagars cyklande. Våra Haibike gör jobbet perfekt! Första dagarna väldigt platt men nu känner vi av Kasselbackarna… mer info finns i fb gruppen ”genom Europa på cykel ”
Bara att hoppa in 👍

Bilagor

• 3C4F8438-6428-49ED-A53B-244494CF9120.jpeg
    3C4F8438-6428-49ED-A53B-244494CF9120.jpeg
    931.9 KB · Besök: 51
Topp