Cykla Sverige - Barcelona

Linnsan

Medlem
Hej!

Jag planerar att cykla från Sverige till Barcelona nu i höst och skulle uppskatta expertis från er som har cyklat ute i Europa. Tanken är att jag ska åka tåg ner till södra Sverige och ta mig över till antingen Tyskland eller Danmark och börja cyklingen där. Kan ni tipsa mig om en fin rutt? Och hur navigerar jag på bästa sätt, kan jag använda digitala kartor på telefonen eller behöver jag beställa fysiska kartor?

Sedan undrar jag lite över mat- och sovmöjligheter. Även om jag kommer att ha med mig tält och kök så kommer nog vilja varva lite med restauranger, hostel osv. Finns det gott om sådana ställen i närheten av cykelvägarna generellt? Och vad brukar man få betala för pris per natt?

Och sist men inte minst, visst kan jag som tjej cykla ensam i Europa utan att behöva oroa mig för att hamna i knipa…?

Tusen tack för tips!

Hello,

I Europa finns det mängder med radwegs att följa, speciellt i Tyskland & Holland, rekommenderas. Bra skyltat, och ofta helt separerat från bilvägar. Frankrike har jag inte koll på. Det bästa är nog att ha både en papparskarta och phone-app, kartor kan man köpa hos bokhandlare längs vägen, men det är nog bra att ha med sig den första biten direkt.

Man kan välja småvägar på kartan åt rätt håll och cykla, men som sagt så gillar jag bättre att följa radwegs där det finns. Om man följer småvägar så hittar man ganska snart skyltade cykelvägar till nästa stad... Går att ladda ned gpx spår för många radwegs och använda tillsammans med OsmAnd.

Finns många bra appar att kolla in. OsmAnd för offline kartor är superbra, och andra appar för att hitta campings, affärer, boende, bensinstationer odyl. Värt att kolla in och testa ordentligt i förväg. Smartphone är en höjdare för touringcyklister.
Campingplatser kostar kanske 12-15 Eur, ibland lite dyrare om det är ett turistställe. (För 2 år sen)... En del campings är stängda off-season, dvs kanske redan nu. Finns ofta massor med ställen att bo på i småstäder, har inte riktigt koll, gissar 40-50 Eur minst, kan hittas via bokningsappar. Någon gång går det att vildcampa, men trixigt att hitta bra platser.

Några länkar, googla på Biketouring i Schweiz & Frankrike oxå.....

http://www.radreise-wiki.de/Radfernweg

En sak man kan göra är att se efter om det finns något speciellt man vill passera på vägen. Sen får man försöka binda ihop en bra rutt som passerar dessa delmål. För min del handlar dessa delmål väldigt ofta om backar/berg som jag vill cykla uppför men principen borde funka lika bra om det handlar om slott, kyrkor, vingårdar, ... Dels gör det typiskt cyklingen mer mentalt hanterbar om man bryter upp den i delar och dels kan man skräddarsy resan mer efter sina egna intressen och preferenser jämfört med om man bara följer rutter som någon annan skapat. Sen finns det inget som säger att man på delsträckor inte kan nyttja existerande rutter, antingen rakt av eller som inspiration.

En sak man kan göra är att se efter om det finns något speciellt man vill passera på vägen. Sen får man försöka binda ihop en bra rutt som passerar dessa delmål.

Precis, har man tid så cykla en omväg och hitta fina ställen. Men många vill ju tyvärr bara cykla rakaste linjen A till B.
Kolla in vägen och gpx waypoints i slutet på min RR i sista länken tex, inte direkt rakaste vägen --- :cool:

Edit: Helt ok för dig att cykla, var lite smart och försiktig bara. Undvik ställen med dåliga vibbar, håll dig bland folk, och stanna på stora campingen på kvällen. Håll alltid uppsikt över prylarna. No problem.

Senast ändrad:
Som tjej är man mer utsatt så enkelt är det. Undvik större städer och skumma förorter. Bonnalandet är bäst. Be careful. Dont drink and ride.
Nerstängning av landet, tja, har man inte bråttom är det kanske ok. Men ju senare på hösten ju tråkigare väder, även rätt långt söderut. Så då är det kanske lite bråttom ändå? Hursomhelst, kul projekt, lycka till!

Jag kan rekommendera north sea cycleroute på Danmarks västkust, sen en cykelled utmed floden Weser. Cyklade den till cirka höjden av Frankfurt för cirka tio år sedan.

Att cykla själv kan ju vara nervöst oavsett vad. Vet inte om du sett följande dokumentär? Den kan kanske hjälpa för lite pepp

Finns av någon anledning tyvärr inte kvar på SVT PLAY men går kanske att hitta någonstans. Verkar finnas som bok/ljudbok.

Och har du inte läst denna tråden på Happyride redan så är det väl dags att börja ?

Sen skulle jag personligen inte ge mig på en sådan resa i detta läge. Att fastna någon månad i Frankrike om de kör en ny nedstängning av landet låter inte jätteroligt.
Ja, framförallt i Frankrike men även i Spanien håller ju Corona på att barka åt h-e igen.
Värt att tänka på också är ju att även om länderna på vägen ner just nu förvisso är ”öppna”, så kan det finnas restriktioner, ex.vis munskyddskrav, som upprätthålls betydligt mer strikt än i Sverige. Har inte koll exakt vad som gäller i de olika länderna just nu, men det ändras ju hipp som happ så det blir ju ytterligare en grej att hålla stenkoll på.

Boende går ju även att hitta gratis via Warmshowers.org,
, som är typ Couchsurfing fast renodlat för touringcyklister. Man får en dusch och en tältplats (Och ibland middag, guidning, soffa etc) hemma hos någon mot att man erbjuder andra samma möjlighet hos sig sen. Och man får träffa folk! Finns väl några tusen i Europa skulle jag tro.

Att cykla själv kan ju vara nervöst oavsett vad. Vet inte om du sett följande dokumentär? Den kan kanske hjälpa för lite pepp

Finns av någon anledning tyvärr inte kvar på SVT PLAY men går kanske att hitta någonstans. Verkar finnas som bok/ljudbok.

Och har du inte läst denna tråden på Happyride redan så är det väl dags att börja ?

JA! Det var typ dokumentären om Fredrika som fick mig att tänka att det var möjligt! Om hon fixar världen borde ju Europa inte var ett problem för mig:)

Sen skulle jag personligen inte ge mig på en sådan resa i detta läge. Att fastna någon månad i Frankrike om de kör en ny nedstängning av landet låter inte jätteroligt.
Lite
Bra tips! Jag ska se till att planera in lite guldkorn på vägen. Ang. Covid så är jag med på att det kan bli lite meck.. Men jag har inte bråttom och i värsta fall får jag väl vända!

Som tjej är man mer utsatt så enkelt är det. Undvik större städer och skumma förorter. Bonnalandet är bäst. Be careful. Dont drink and ride.
Nerstängning av landet, tja, har man inte bråttom är det kanske ok. Men ju senare på hösten ju tråkigare väder, även rätt långt söderut. Så då är det kanske lite bråttom ändå? Hursomhelst, kul projekt, lycka till!
Jag är en gnutta orolig över vädret. Men tänker att jag ska försöka komma iväg senast nästa helg. Även om det kan vara lite ruggigt i norra Europa så är det förhoppnignsvis ganska bra temp söderut!?

Hello,

I Europa finns det mängder med radwegs att följa, speciellt i Tyskland & Holland, rekommenderas. Bra skyltat, och ofta helt separerat från bilvägar. Frankrike har jag inte koll på. Det bästa är nog att ha både en papparskarta och phone-app, kartor kan man köpa hos bokhandlare längs vägen, men det är nog bra att ha med sig den första biten direkt.

Man kan välja småvägar på kartan åt rätt håll och cykla, men som sagt så gillar jag bättre att följa radwegs där det finns. Om man följer småvägar så hittar man ganska snart skyltade cykelvägar till nästa stad... Går att ladda ned gpx spår för många radwegs och använda tillsammans med OsmAnd.

Finns många bra appar att kolla in. OsmAnd för offline kartor är superbra, och andra appar för att hitta campings, affärer, boende, bensinstationer odyl. Värt att kolla in och testa ordentligt i förväg. Smartphone är en höjdare för touringcyklister.
Campingplatser kostar kanske 12-15 Eur, ibland lite dyrare om det är ett turistställe. (För 2 år sen)... En del campings är stängda off-season, dvs kanske redan nu. Finns ofta massor med ställen att bo på i småstäder, har inte riktigt koll, gissar 40-50 Eur minst, kan hittas via bokningsappar. Någon gång går det att vildcampa, men trixigt att hitta bra platser.

Tack snälla för så många bra svar! Har fixat OsmAnd och håller på att bekantar mig lite med den. Hur laddar jag enklast ned GPX spår för radwegs?

Hello,

Förresten, har du koll på hur stor del av cykelvägarna som är asfalterade? Jag tänker cykla på en racer med relativt smala däck, undviker helst grus:)

Ha med regnjacka och rainleggings (och flipflops när cykelskorna ska torka) samt bra belysning. Då garanterar gudarna torrt och fint väder! ;)

Det är nästan alltid asfalt. ( Edit: I Ty och söderut -:) ) Det finns många gpx att ladda ned via första länken ovan, man kan ju prova att googla oxå. Sen finns det ofta specialkartor att köpa för olika radwegs, där allt som en cyklist behöver är utmärkt, campings, affärer, sevärdheter, osv.... Klart värt det, det är kul med kartor.. Och många radwegs är otroligt bra skyltade, man kan nästan alltid följa dom utan karta el gpx.

Senast ändrad:
Inte riktigt svar på din fråga men du kan alltid kontakta Oskar på IG och fråga, han är i dagsläget påväg ner till Marocko och tror säkert han ska svara mer på hur det är kring gränser osv i skrivande stund.
- En bra app jag gillar för navigering är iaf Komoot, funkar både fristående eller om du vill planera och sen synka mot Garmin osv (Går att ställa in vad du cyklar på för cykel) och får på så sätt vägtypen presenterad, dvs asfalt, grus, singeltrack osv.

Lycka till med cyklingen ?

Länk till hans IG
Instagram

Om man vill hålla nere vikt och volym på det hela när man är ute och cyklar kan man kopiera relevanta delar av kartorna (+lite omgivning s.a. man har så att man kan hantera oväntade störningar). Bygger förstås på att man har kartorna tillgängliga innan man ger sig iväg. Också bra om man vill köra dagsturer med start och mål på samma plats och bara vika ihop kartkopiorna, stoppa ner i en plastpåse och ha i en ryggficka. Är dock vad det låter som kanske inte aktuellt i ditt fall där det verkar vara mer punkt-till-punkt varje dag som är melodin. Sen beror det ju på hur mkt packmöjligheter man tänker sig att ha på cykeln. Har man gott om utrymme är fulla kartor kanske inget problem.

Förresten, har du koll på hur stor del av cykelvägarna som är asfalterade? Jag tänker cykla på en racer med relativt smala däck, undviker helst grus:)
Då kan jag säga att north sea cycleroute i Danmark innehåller rätt mycket grovt grus tyvärr. Går att cykla förbi, men då på vanliga vägar med biltrafik.

Om du har praktiska möjligheter att använda lite bredare däck så skulle jag i dina kläder i alla fall fundera på att byta till sådana. Det är inte orimligt att tänka sig att du kan stöta på längre vägpartier me dålig beläggning. Lite extra däcksvolym och därtill kopplad möjlighet till lägre däckstryck kan minska obehaget en hel del i mitt tycke.

Om du har praktiska möjligheter att använda lite bredare däck så skulle jag i dina kläder i alla fall fundera på att byta till sådana. Det är inte orimligt att tänka sig att du kan stöta på längre vägpartier me dålig beläggning. Lite extra däcksvolym och därtill kopplad möjlighet till lägre däckstryck kan minska obehaget en hel del i mitt tycke.
Jag ska se över den möjligheten idag. Finns dock en risk att min racer är för gammal och att det inte går på bredare däck. Håller tummarna!

Om man vill hålla nere vikt och volym på det hela när man är ute och cyklar kan man kopiera relevanta delar av kartorna (+lite omgivning s.a. man har så att man kan hantera oväntade störningar). Bygger förstås på att man har kartorna tillgängliga innan man ger sig iväg. Också bra om man vill köra dagsturer med start och mål på samma plats och bara vika ihop kartkopiorna, stoppa ner i en plastpåse och ha i en ryggficka. Är dock vad det låter som kanske inte aktuellt i ditt fall där det verkar vara mer punkt-till-punkt varje dag som är melodin. Sen beror det ju på hur mkt packmöjligheter man tänker sig att ha på cykeln. Har man gott om utrymme är fulla kartor kanske inget problem.
Jag kommer nog precis som du säger köra punkt-till-punkt stilen och kolla upp rutten kvällen innan jag cyklar den. Jag kommer sätta mobilen på styret och skulle nog helst vilja förlita mig på digitala kartor i första hand, ska bekanta mig med apparna lite..

Jag kommer nog precis som du säger köra punkt-till-punkt stilen och kolla upp rutten kvällen innan jag cyklar den. Jag kommer sätta mobilen på styret och skulle nog helst vilja förlita mig på digitala kartor i första hand, ska bekanta mig med apparna lite..
Se i så fall till att du tankar ner kartorna i förväg så att de är tillgängliga offline. GPS:en finns ju alltid där, men mobil anslutning kan vara lite si och så när du kommer ut på landsbygden/skogen. Lagom kul att stå vid ett vägskäl och ha gps-position men inte få ner nån karta...

Skicka lite bilder från turen här sen. Då kan du muntra upp alla som sitter och surar framför datorn i oktober / november -- :cool:

b34.jpg
b35.jpg

Nu har jag noll erfarenhet av att navigera med hjälp av mobil. Men långcyklade med några nyligen när det var en hel del regn. Precis som med min Garmin 1030 ballade deras pekskärm ur vid väta & låsa skärmen gick ju inte utan att skärmen slocknade (vilket ju dock går med Garmin).
Finns det någon bra lösning för det? I annat fall skulle jag inte räkna med telefonen som tillförlitlig navigering.

Vidare så av säkerhetsskäl nog välja att avstå att använda telefonen. Den kan vara räddaren i nöden, men inte om batteriet är förbrukat för navigering.

Vad gäller däck så tänker jag att man vill ha något som är relativt punkteringssäkert för sånna här äventyr, och det brukar även innebära att dom tål grusvägar bra.

Senast ändrad:
Håller med, punkasäkra kanttrådsdäck måste man ha. Och själv använder jag bara mobilen och dess kartor och gps om man kommer vilse eller behöver kolla in något, eller på em/kvällen när man behöver hitta campings och shops. Normalt räcker det med bra kartor och att följa radwegs.
Men att hitta in/ut vid städer kan vara trixigt, då är det suveränt med kartor & gps i en dumphone.

Skicka lite bilder från turen här sen. Då kan du muntra upp alla som sitter och surar framför datorn i oktober / november -- :cool:

Visa bilaga 446257Visa bilaga 446258
Trådkapning: varför sitter det ett extra växelreglage på styret? Vad fyller det för funktion när du även har STI-reglage?

Ser fram emot att denna tråd fylls med härliga bilder från en cykeltur genom Europa!

Trådkapning: varför sitter det ett extra växelreglage på styret? Vad fyller det för funktion när du även har STI-reglage?

Ser fram emot att denna tråd fylls med härliga bilder från en cykeltur genom Europa!

Det är en gammal cykel med 9-delat drivlina, som är lite amatörmässigt modifierad flera gånger. Bytte till 3 delat drev fram för att få riktigt lätta Alpväxlar, STI-reglaget borde ha funkat för 3 oxå, men det blev aldrig riktigt bra. Så bytte till ett gammalt steglöst friktionsreglage för framväxeln istället, funkar mkt bättre.

Yep - Mera touring & camping & touringbilder på Happy !!

@Yonna cyklade till Spanien på en racer, skicka henne PM :)
Jo, jag cyklade några gånger till Spanien, Portugal os. På olika cyklar, tråkigaste var på skinny 26mm däck för det finns ju mer än bara asfalt.

Kan bli jobbigt att cykla genom Europa när det finns en dödlig pandemi och när corona-regler ändras nästan varje dag. Om du tex cyklar genom vissa delar i Holland får du en 14dag-karatän innan du får resa till Belgien (jag kommer från de där trakterna) för dem har fått 'kod röd'. Dessutom måste du testa dig när du vill stanna längre än 48 tim. Och det kan bara vara nödvändiga resor (till tex en covid-begravning), så ingen cykelsemester.

Två veckor i karantän kan inte på en camping etc för du kan ju inte dela toalett etc och du kan inte heller köpa mat för du får bara stanna på ditt rum. Jag har t.ex en kompis som försökte cykla i Europa och när han började hosta och fick ont i halsen då hade han ett stort problem för han kunde inte köpa mat längre. Han kunde inte heller åka buss/tåg så han struntade i problemet och kanske har han smittat/dödat många på sin resa tillbaka till Belgien.

Antal infektioner i vissa belgiska län är också mycket högt (tex Liege, Brussel, Antwerpen) och där gäller t.ex att man måste ha munskydd på alla offentliga platser, alltså butiker, camping, gator etc. Även cyklister fick cykla med munskydd men jag vet inte om det fortfarande gäller för det ändras varje dag. Vet inte om du har gjort en gång men jag ligger iaf efter några minuter medvetslös bredvid cykeln. Och när det regnar är det omöjligt för munskydd blir ju blött. Polisen utför kontroller och du kan få 250€ böter och när du gör igen kan det vara 4000€ eller fängelse.

covidbelgië.jpg

Samma sak gäller Frankrike. Röd betyder 'staten avråder starkt att resa till/i landet och icke-nödvändiga resor är förbjuden'. Orange betyder 'bara nödvändiga resor' och gul betyder 'kan när som helst ändra i orange'. Varje gång man passerar en av de röda regioner får man en 14dag-karantän, så det blir en lååååång resa till Spanien. Och dyrt och tråkigt, och kanske även ensam när man bara kan kommunicera med munskydd på eller på 1.5 m distans.
Spanien är helt röd just nu, Danmark med (Belgien är vit på kartan för att det är belgiska info).

Finns också nåt angående försäkringar. Många försäkringar betalar inte när det händer nåt i ett land var det finns förbud för icke-nödvändiga resor. Har t.ex en kompis som cyklade i Frankrike och han fick betala själv sjukhusbesöket (han fick corona och slutade nästan andas). Så kollar din försäkring.

Du får gärna googla/checka om min information är rätt för det ändras varje dag. Jag är även på långfåtbikeresa just nu (i Sverige, trygg i skogen) och då orkar jag inte googla/skriva noga/mycket :)

Cyklade STHLM - Nice 2018. För navigering/kartor använde vi valfri cykeldator (själv använde jag BOLT element) tillsammans med Komoot programvara för att lägga rutten för dagen.
Komoot var ett stort utropstecken och gjorde hela resan så mycket bättre!
Att hitta vägen mha cykeldator och Komoot är överlägset kartor, telefon, ...etc.
Ett annat tips är att vänta tills pandemin lugnat sig i Europa...????

Bra info där ifrån Yonna. Jag tror många svenskar inte förstår hur mycket striktare Coronareglerna är ute i Europa jämfört med hur vi har (eller har haft) det i Sverige. Reglerna är inte bara strängare, utan de upprätthålls på ett helt annat sätt också.

Jag cyklade nyligen i södra Frankrike/norra Spanien, utan munskydd, utan problem (ja tidvis regnade det satan men det är ju en annan sak)
Nu var jag bara inom ca 2 regioner på kartan ovan men såg inte en endaste liten snut.
Dock har såklart alla munskydd i affärer, bussar och så. Det tänker jag ha när jag går till Willys strax också.
Att ha munskydd när man cyklar (ensam) är ju bara löjligt och helt meningslöst.

Ja viktigt att kolla upp. Vad jag förstår så är det ok att cykla runt i många länder nere i europa, ingen karantän, men man måste ha munskydd i butiker / restauranger osv, och på tåg & buss. Risken är väl mest att någon hispig Spansk Borgmästare plötsligt inför utegångsförbud där man är. Annars kan man ju vänta till i vår. Finns bra info om olika länder här.

Ja viktigt att kolla upp. Vad jag förstår så är det ok att cykla runt i många länder nere i europa, ingen karantän, men man måste ha munskydd i butiker / restauranger osv, och på tåg & buss. Risken är väl mest att någon hispig Spansk Borgmästare plötsligt inför utegångsförbud där man är. Annars kan man ju vänta till i vår. Finns bra info om olika länder här.

Den där infon gäller väl när du reser från Sverige direkt till landet i fråga. Och cykla runt inom ett land är nog inga problem (just nu). Problemen med karantän, etc, kommer nog när landgränser passeras. Framförallt nu när smittan ökar igen så kan nog nya regler tillkomma med kort varsel.

Cyklade Göteborg-Torreviejja för två år sedan o använde bara googlemaps hela vägen o tyckte det funkade suveränt. Körde vägen genom Danmark, Tyskland o Frankrike alltså raka vägen??långt ändå(325mil)
Bor i Spanien stor del av året o är där nu, covidreglerna är inte helt olika de svenska förutom att man behöver mask när man inte sportar. Till sporta hör cykling då du alltså inte behöver mask, men du måste alltid ha en med dig!!
Lycka till o kolla noga under tiden eftersom reglerna kan ändra efterhand när du förflyttar dig söderut.

Tillbaka
Topp