Cykla till strandencykel

Fredrik Å

Aktiv medlem
Cykla till strandencykel
Vi har haft en damcykel ståendes under en press.
Igår fick jag ett ryck och tänkte göra iordning den för att ha som åka till stranden och bussen cykel.
Det är en Crescent 24 växlad av okänd årgång.
Sadelstolpen sitter fast och en hjulmutter saknas.
Var får man tag i en hjulmutter?
Sadelstolpen ska få sig en omgång med varmluftpistolen eller gasoltuben idag.
Återstår att se om det går att får loss den.
Räknar med att kunna köpa alla delar på Biltema.
Delarna kommer gå lös på ungefär 800kr.
Nya wirear,däck,slang och kedja.
Är det lönt att ens åtgärda den eller är det återvinningen som gäller?

AdamLR

Aktiv medlem
Cykla till strandencykel
Igår fick jag ett ryck och tänkte göra iordning den för att ha som åka till stranden och bussen cykel.
Om det står mellan att åtgärda eller köpa en ny, billig cykel så röstar jag på att åtgärda. Crescent brukar ju vara kvalitetscyklar, så med nya slitdelar kan den förhoppningsvis rulla både länge och bra.
/Stolt ägare till renoverad Crescent

DanielS

Aktiv medlem
Cykla till strandencykel
Sadelstolpen borde ju kunna lossna med lite 5-56 eller wd40...

Hjulmutter så behövs nog lite mer information, är det verkligen en mutter så bör det gå bra med vilken som helst i rätt dimension. Det kan också vara en sk qr-axel du har, då kan du köpa en lite mer stöldskyddad variant på biltema:

Annars lägg upp ett foto på hur det ser ut vid den saknade hjulmuttern så kan någon hjälpa dig med vad du behöver.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Cykla till strandencykel
Om det står mellan att åtgärda eller köpa en ny, billig cykel så röstar jag på att åtgärda. Crescent brukar ju vara kvalitetscyklar, så med nya slitdelar kan den förhoppningsvis rulla både länge och bra.
/Stolt ägare till renoverad Crescent

Sadelstolpen borde ju kunna lossna med lite 5-56 eller wd40...

Hjulmutter så behövs nog lite mer information, är det verkligen en mutter så bör det gå bra med vilken som helst i rätt dimension. Det kan också vara en sk qr-axel du har, då kan du köpa en lite mer stöldskyddad variant på biltema:

Annars lägg upp ett foto på hur det ser ut vid den saknade hjulmuttern så kan någon hjälpa dig med vad du behöver.
Det är ingen QR utan en klassisk hjulmutter.
Frågan är vad det är för gänga..
Misstänker att det inte är mm-gänga.
Sadelstolpen fick jag loss igår med lite våld.
Tog av sadeln,värmde ramen och slog på stolpen med hammaren så att den rörde sig lite nedåt.
Sen gick det fint att få loss den.

DanielS

Aktiv medlem
Cykla till strandencykel
Det är ingen QR utan en klassisk hjulmutter.
Frågan är vad det är för gänga..
Misstänker att det inte är mm-gänga.
En cykelverkstadsbör ju kunna hjälpa dig att hitta rätt mutter, annars får du väl mäta axeln och försöka googla fram rätt. Verkar ju minst sagt finnas ett gäng olika varianter:

Jonatan F

Aktiv medlem
Cykla till strandencykel
Ang. Sadelstolpen.

Om du värmer stolpen expanderar den och sätter sig tillfälligt hårdare. Om du värmer ramen så expanderar den förvisso men du kommer förstöra lacken i processen. Sedan vet jag inte hur det är med stål och aluminium, risken är ju att du värmer upp både ram och stolpe och att stolpen kanske t.o.m. växer mer än ramen? Kylspray i stolpen och gasol på ramen?

Andra alternativ är kaustik soda (om ramen är i stål). Det löser aluminiumet men varning - frätande, bildar giftiga gaser och blir varmt så inte lämpligt inne eller nära barn etc.

Annat alternativ är såga av stolpen och sedan såga upp den i tårtbitar med ett blad till en bågfil. Jag har gjort det flera gånger och det tar ett tag men funkar så länge insticket inte är för långt.

Sista alternativet - det jag önskar att jag oftare hade utgått från - behöver stolpen lossna? Är höjden ok kanske den kan få sitta där?

Fredrik Å

Aktiv medlem
Cykla till strandencykel
Ang. Sadelstolpen.

Om du värmer stolpen expanderar den och sätter sig tillfälligt hårdare. Om du värmer ramen så expanderar den förvisso men du kommer förstöra lacken i processen. Sedan vet jag inte hur det är med stål och aluminium, risken är ju att du värmer upp både ram och stolpe och att stolpen kanske t.o.m. växer mer än ramen? Kylspray i stolpen och gasol på ramen?

Andra alternativ är kaustik soda (om ramen är i stål). Det löser aluminiumet men varning - frätande, bildar giftiga gaser och blir varmt så inte lämpligt inne eller nära barn etc.

Annat alternativ är såga av stolpen och sedan såga upp den i tårtbitar med ett blad till en bågfil. Jag har gjort det flera gånger och det tar ett tag men funkar så länge insticket inte är för långt.

Sista alternativet - det jag önskar att jag oftare hade utgått från - behöver stolpen lossna? Är höjden ok kanske den kan få sitta där?
Som sagt stolpen är redan lös
5-56,värme med varmluftspistolen och en hammare löste problemet.
Men tack ändå för tipsen.
Det kanske kommer till användning någon annan gång 😊

Fredrik Å

Aktiv medlem
Cykla till strandencykel
Nu har jag hittat mitt skjutmått och axeln är 10mm vilket borde betyda M10
Kände med en vanlig vingmutter M10x1.5 och den gick på ett kvarts varv utan våld och med enbart fingrarna vilket säkert betyder fel gängstigning.
Får väl skaffa en för fingängad typ M10×1 eller M10x0,75 och en taggbricka.

Pfaff

Aktiv medlem
Cykla till strandencykel
M10X1 är måttet. Behöver du en mutter har vanliga lampmuttrar samma stigning.
44-885_xl_1.jpg

Fredrik Å

Aktiv medlem
Cykla till strandencykel
Cykeln kommer gå på skrot
Vid en närmare inspektion av bakhjulet inser jag att det är skevt och det är inte lönt att reparera då jag inte kan rikta det själv.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Cykla till strandencykel
Hur skevt är det? En ekernyckel kostar inte många kronor och för syftet du har med cykeln är dett väldigt enkelt att rikta med hjälp av lite youtube-klipp! :)
Det är Skevt med stort S
Slår säkert en centimeter i sidled och är förmodligen lätt äggformat..
Jag har tagit bort det som var kvar av däcken och fälgbandet.
Spänna ekarna går bra att göra från "insidan" men jag tvivlar på att det går att få ok igen.

Batavus

Aktiv medlem
Cykla till strandencykel
När jag var ännu yngre var det minicykel som gällde. Windsurfingbräda på en kärra som vi drog efter oss hållande i masten. Om man inte hade körkort, för då var det förstås skåpfolka eller - så småningom i mitt fall - Amazon.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer