Cykla Uppsala-Västerås på cykel/gångväg?

• Trådstartare Trådstartare Tao
  • Start datum Start datum

Tao

Ny medlem
Hej!

Jag och en kompis vill cykla Uppsala-Västerås. Vi vill undvika bilvägar. Jag antar att man kan dela in sträckan i två etapper. Uppsala-Enköping och Enköping-Västerås.

Vad jag förstår så är det möjligt att cykla banvallen hela vägen från Uppsala till Enköping? Finns det någon trevlig gång/cykelväg från Enköping-Västerås?

Alla kommentarer är välkomna :)

Banvallen går i stort sett hela vägen, men på några ställen är den avbruten och man får åka en liten extrasväng och komma tillbaka på den.

Man kan ligga på rätt fina småvägar Enköping-Västerås, men jag tror inte det går att cykla cykelväg den sträckan. Med viss reservation för att det var ett par år sedan jag cyklade.

Balingstakorsningen - Örsundsbro är den uppbruten, och i stort sett helt söder om Örsundsbro också (finns en bit vid Härkeberga och söderut). Om ni inte specifikt vill in till Enköping skulle jag rekommendera att åka över Långtora, Bredsdal och Tortuna i stället efter Örsundsbro. (mälardalsleden). Små vägar med knappt någon biltrafik. Från Anundshög i Västerås finns cykelbana om ni vill ha.

Enklaste vägen Enköping till Västerås är gamla E18 via Hummelsta. Sedan nya E18 byggdes för några år sedan är det nästan tomt på den vägen och den är bred och fin. Det är t.o.m avskild cykelbana mellan Enköping och Hummelsta, därefter landsväg med typ 70 eller 80 i begränsning fram till Irsta, där det blir cykelbana igen för sista biten. Det går att leta sig andra vägar något längre norrut också, som kan upplevas som finare.

http://www.mapometer.com/cycling/route_4337161

kontrapunkt sa:
Om ni inte specifikt vill in till Enköping skulle jag rekommendera att åka över Långtora, Bredsdal och Tortuna i stället efter Örsundsbro. (mälardalsleden). Små vägar med knappt någon biltrafik. Från Anundshög i Västerås finns cykelbana om ni vill ha.

+1 om inte Enköping är ett krav.

Nä, det finns inte cykelväg hela vägen mellan Enköping och Västerås. Enköping-Hummelsta och Irsta-Västerås, men mellan Hummelsta och Irsta blir det bilväg.
Alternativt tar man en lite nordligare väg med mindre trafik (även om gammel, gammel, E18 inte är så jätte trafikerad heller.
map.png

Edit: 5'a på bollen bara för att man ska vara snajdig med karta ;-)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp