Cykla utan dator

Cykla utan dator
Vad kul med så många olika upplevelser och inställningar till cykeldator! Tack för att ni delar med er! När man läser i andra trådar tror man lätt att alla mäter puls och effekt, använder gps-karta osv. hela tiden. Men uppenbarligen är det fler än jag som har funderat en hel del över datorns vara eller icke-vara och vilka funktioner man egentligen har nytta av. Kul!

Cykla utan dator
Den här diskussionen är lik många andra som handlar om användandet av tekniska manicker: Du, som människa, med dina mänskliga brister, klarar inte av konceptet som den nya tekniken innebär, och skyller då på tekniken. Ett annat exempel är Facebook: Folk slutar FB för att de får prestationsångest över att alla deras kompisar verkar göra kul grejer medans de själva inte kan det -> Facebooks fel naturligtvis. Använd cykeldatorn på ett bra sätt och den kommer vara ett jättefint hjälpmedel för dig. Använd den på ett dåligt sätt, och, som alla andra tekniska manicker, så kommer du må dåligt. Felet ligger inte i cykeldatorn utan i dig.
Visst kan man ha "tekniken-tar-över"-perspektivet, men det är inte så jag ser det. Om jag funderar på att köpa någonting (teknisk pryl eller inte) så försöker jag analysera: fyller den ett behov eller vill jag bara ha den för att andra har den, för att reklam har lurat mig att den behövs eller av någon liknande anledning? För mig fyller datorn (som jag visade) inget behov som inte enkelt kan uppfyllas på billigare och enklare sätt.

För de som har skrivit positivt om sin dator här fyller den säkert ett behov (om det så är livsnödvändig pulskontroll eller bara extra pepp av att kolla siffrorna). Bra för dem! Men jag vågar också påstå att det finns många som har lagt tusentals kronor på cykeldatorer de egentligen inte behöver, bara för att de aldrig ställde sig frågan.

Cykla utan dator
Kommer att tänka på denna länk.
Cyklar själv mer eller mindre aldrig med någon form av dator när jag kör ute. Främsta anledningarna är nog att jag både är för lat och för glömsk för att ladda fanskapet.

Senast ändrad:
Cykla utan dator
Kommer att tänka på denna länk.
Sorry för OT nu men jag klickade in på några länkade artiklar och vill sprida glädjen.

Tillbaka
Topp