Erik Sandblom skrev:
-------------------------------------------------------
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja, Erik och jag skrev en hel del.
> >
> --------------------------------------------------
Erik, i mitt första inlägg frågar jag varför du argumenterar för ett eventuellt cykelhjälmpåbuds eventuella nackdelar här på Happy?
Du poängterar då att det inte bara handlar om förbud utan också om kampanjer. Jag upprepar frågan och du svarar:
För att paramedic startade en tråd (den här tråden alltså) som handlar om behovet av cykelhjälmar i vägtrafik?
Jag påpekar då att du själv (dagen) innan detta faktiskt startade en egen tråd om cykelhjälmar i vägtrafik. Du går då i något slags försvarsställning med:
Och vad är det för fel på den tråden? Cyklister lever längre. Vill du inte att jag ska starta trådar om det?
Jag påpekar att det här är ett argumentationsfel, medan du påstår att du bara (lite retoriskt) frågar mig vad jag vill att du ska göra. Men det gör du ju inte alls. Och jag har ju varken påstått att det är något fel på den tråden eller att jag inte vill att du skall starta trådar om detta ämne.
Men sen, äntligen, kommer ett slags svar på frågan jag ställde i mitt första inlägg:
Jag tror det är viktigt att cyklister känner till frågorna, eftersom de till viss del fungerar som förebilder för andra som kanske börjar cykla mera. T ex att det blir en hjärnskakning på två miljoner kilometer i svensk vägtrafik, det är bra för cyklister att känna till. Det är bra om cyklister kan läsa vägverkets hjälmpropaganda kritiskt.
Absolut, och den åsikten respekterar jag – även om jag blir lite nyfiken på hur många kilometer man kan färdas med bil i svensk vägtrafik innan man drabbas av hjärnskakning. Det vore kul om du kunde posta jämförande statistik! :-)
Sedan hävdar du att
ett cykelforum är helt enkelt en bra plats att föra en diskussion om cykelhjälmar.
Och det är just här jag tror att du måste tänka på hur du för fram din tes. Jag tror att du skulle vinna på att vara tydligare med att din utgångspunkt är positiv, d.v.s. att du vill få fler människor att cykla. Då skulle ditt uppsåt framstå som gott snarare än gnälligt. För som jag tjatat om: här på happy cyklar alla redan, och gör det troligtvis allt som oftast i hjälm. Jag tror faktiskt att vi som kollektiv utgör en grupp som är särskilt okänslig för hjälmtvång och hjälmkampanjer - och därmed också förmodligen inte har så lätt att förstå hur tvång och kampanjer av det här slaget skulle kunna påverka cyklandets utbredning negativt i det stora, grå civila mörkret utanför vår lyckliga lilla happycommunity.
Men allvarligt, jag måste erkänna att jag nu bör kompensera detta inlägg med ett inlägg i
http://happymtb.org/forum/read.php/1/647430/page=1