Cykla utan lyse

Cykla utan lyse
Jag blir än mer impad av folk som kör runt i sina bilar utan lampor. I decembermörkret.
Köar med en vit bil framför sig. Märker ej att dom ej har lyset på.
Kombinationen släckt lyse och ljudlös elbil är ju rätt oslagbar. Särskilt när det toppas med att inte använda blinkers när man ska slänga sig ut i körbanan från att ha stått parkerad vid sidan. Mer än 20 år sen jag körde som cykelbud i Sthlm och då slapp man ju åtminstone såna problem. Och vad säger lagen om tex halvljus? Är det inte lag på att bilar ska köra med belysning oavsett tid på dygnet?

Cykla utan lyse
Det här med att inte använda blinkers är verkligen helt obegripligt. Är det jobbigt att blinka? Nej. Är det svårt? Nej. Har det någon fördel att låta bli? Nej. Ändå blinkar folk inte. Varför?

Vad var det som gick snett? När blev svenskarna kollektivt hjärndöda? ?
”Folk ska skita fullständigt i åt vilket håll jag är på väg!”
#fakta

Cykla utan lyse
Kombinationen släckt lyse och ljudlös elbil är ju rätt oslagbar. Särskilt när det toppas med att inte använda blinkers när man ska slänga sig ut i körbanan från att ha stått parkerad vid sidan. Mer än 20 år sen jag körde som cykelbud i Sthlm och då slapp man ju åtminstone såna problem. Och vad säger lagen om tex halvljus? Är det inte lag på att bilar ska köra med belysning oavsett tid på dygnet?
Svar om halvljus, näe tyvärr en sån här oduglig euanpassning till det sämre , moderna bilar har ofta ljussensorer som gör att halvljuset går på om det är mörkt , på min bil så räcker det med lite mulet väder så går det igång men på jobbets bilar (och många andra billigare bilar) måste man slå igång det själv vilket betyder att massa bilar rullar runt utan ljus☹️….

Cykla utan lyse
Svar om halvljus, näe tyvärr en sån här oduglig euanpassning till det sämre , moderna bilar har ofta ljussensorer som gör att halvljuset går på om det är mörkt , på min bil så räcker det med lite mulet väder så går det igång men på jobbets bilar (och många andra billigare bilar) måste man slå igång det själv vilket betyder att massa bilar rullar runt utan ljus☹️….

På somliga bilar kan man ställa in nivån där halvljuset tänds. Det har kanske inte alla upptäckt.

Cykla utan lyse
Det här med att inte använda blinkers är verkligen helt obegripligt. Är det jobbigt att blinka? Nej. Är det svårt? Nej. Har det någon fördel att låta bli? Nej. Ändå blinkar folk inte. Varför?

Vad var det som gick snett? När blev svenskarna kollektivt hjärndöda? ?

När ordningspoliser upphörde röra sig bortom skrivborden.

Cykla utan lyse
Tog en jättekort sväng tidigare i dag för att testa växlarna, var ute i max fem minuter. Hann få skäll av en äldre gentleman i blå Volvo då jag inte monterat på framlampan än. ?

Cykla utan lyse
Så rätt så.
Fast det verkar vara en utopi.
Nja, i mångt och mycket har det funkat så i detta land under århundraden. Den dumhet som nu brett ut sig tror jag är ett slags bortskämdhet. Alla ska få exakt som de vill utan att behöva bry sig om någon annan eller visa hänsyn. Kass uppfostran, flumskola helt utan disciplin, normlöshet och dravel helt enkelt.

Därmed inte sagt att det inte varit problem och funnits dumskallar förr, men på annat vis. Det här med att vara totalt omedveten och obrydd om sin omgivning verkar ganska nytt. Vilket är tragikomiskt då möjligheterna att vara medveten är bättre än någonsin.

Edit: Om allt handlar om att "förverkliga sig själv" så kanske det blir såhär? Undrar dock vad detta förverkligande består av.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp