Cyklade i skogen – körde in i lastbil

Antingen är cyklistem en jubel-idot eller så är det enbart en formalia för att få ut ersättning på försäkringen. Trafikförsäkringen borde väl inte gå in här eftersom fordonet stod still?

Lite mer info i den uppdaterade texten.
Svårt läge men det är jäkligt magstarkt att polisanmäla för att han missbedömt hur mycket plats lastbilen behövde. Alla verkade ju trots allt försöja vara försiktiga.

Verkar lite magstarkt att anmäla som sagt...
Sidospår, men varför vårdas han på intensiven för en knäskada? Något stämmer inte med den uppgiften tänker jag, eller så är det en livshotande knäskada vilket är rätt ovanligt...

Synd att det är en arkivbild för det ser ut som en happyride-flaska i stället. Då hade man kanske kunnat få ett trovärdigt svar direkt från källan?

Lejon sa:
Sidospår, men varför vårdas han på intensiven för en knäskada? Något stämmer inte med den uppgiften tänker jag, eller så är det en livshotande knäskada vilket är rätt ovanligt...

Läser man texten så körde ju timmerbilen på cyklisten som klivit av vägen. Inget konstigt att anmäla då - kör någon på en när man står vid sidan av vägen torde skuldfrågan vara tämligen enkel att fastställa.

Bengt-re sa:
Lejon sa:

Läser man texten så körde ju timmerbilen på cyklisten som klivit av vägen. Inget konstigt att anmäla då - kör någon på en när man står vid sidan av vägen torde skuldfrågan vara tämligen enkel att fastställa.
Om man läser texten står det att timmerbilen åkte förbi, inte något om att cyklisterna klivit av vägen. Men en diskussion om händelseförloppet baserat på tidningsuppgifterna känns rätt meningslös/osäker.

Bilagor

• IMG_7042.PNG
    IMG_7042.PNG
    85.9 KB · Besök: 25
Lejon sa:
Bengt-re sa:
Lejon sa:

Om man läser texten står det att timmerbilen åkte förbi, inte något om att cyklisterna klivit av vägen. Men en diskussion om händelseförloppet baserat på tidningsuppgifterna känns rätt meningslös/osäker.

Yepp. Tyvärr är det dessutom väldigt vanligt att det inte stämmer det som skrivs heller.

På ett sätt är det lite läskigt om man betänker att man baserar många saker på "fakta" förmedlade av journalister. ..

Bengt-re sa:
Lejon sa:
Bengt-re sa:
Lejon sa:

Yepp. Tyvärr är det dessutom väldigt vanligt att det inte stämmer det som skrivs heller.

På ett sätt är det lite läskigt om man betänker att man baserar många saker på "fakta" förmedlade av journalister. ..
+1
Först skrev NWT att timmerbilen stått still och cyklisten cyklat in iden typ.

Det är väl som vanligt att cyklisterna var tvungna att hävda rätten till vägen.
De hade ju kunnat kliva ordentligt åt sidan, men det hade väl varit för enkelt.

Hände det här i Värmland?
Välkommen till Sthlm så får ni se hur många stillastående bilar av alla de slag man kan cykla in i.
Måååånga anmälningar blir det..... :)

Någon måste ha rökt något, chauförren, cyklisten eller artikelförfattaren...

Står i NWT att lastbilen stod still, men cyklisten var ändå tvungen att skjuta ifrån för att inte hamna under däcken so är stillastående? hur i helvete skulle det gå till?

daikai1 sa:
Någon måste ha rökt något, chauförren, cyklisten eller artikelförfattaren...

Står i NWT att lastbilen stod still, men cyklisten var ändå tvungen att skjuta ifrån för att inte hamna under däcken so är stillastående? hur i helvete skulle det gå till?

Lastbilen stod inte still enligt artikeln...

"Eftersom det var en smal väg stannade cyklisterna medan lastbilen körde förbi.

I samband med det touchade en av cyklisterna mot lastbilen."

Fältprästen sa:
Det är väl som vanligt att cyklisterna var tvungna att hävda rätten till vägen.
De hade ju kunnat kliva ordentligt åt sidan, men det hade väl varit för enkelt.

Där kom det. Det första inlägget som lägger skulden på cyklisten.
Ibland undrar jag faktiskt när den här typen av inlägg trillar in. Är det som man känner sig själv, eller blivit omkörd av många cyklister eller vad är det?

White_XC_Ultimate_Carbon sa:
http://nwt.se/varmland/2017/09/01/lastbilsforaren-har-hort-av-sig

Vad var det egentligen som hände? Artiklarna är lite motstridiga.

/Kalle

http://nwt.se/varmland/2017/08/31/cyklade-i-skogen-korde-in-i?campaign_id=A100
"Den saktade ned och stod stilla men när cyklisterna skulle passera råkade en av dem, en man i 40-årsåldern, stöta i lastbilen."

http://nwt.se/varmland/2017/09/01/lastbilsforaren-har-hort-av-sig
"Eftersom det var en smal väg stannade cyklisterna medan lastbilen körde förbi."

Kanske är så att timmerbilen stannade, cyklisterna började cykla förbi och timmerbilen startade medan dom fortfarande var på sidan av lastbilen. Inte helt orimligt, som chaufför i det läget tar man nog för givet att dom håller säkert avstånd.

Det är bara att kolla färdskrivar kortet i lastbilen så ser man om den stod still eller rullade.

Först skall jag väl säga vad som framkommit... Dvs egentligen ingenting.

Lastbilen stod still - Lastbilen körde förbi = Noll
Cyklisten stod still - Cyklisten cyklade förbi = Noll
Cyklisten fick en knäskada - Cyklisten vårdas på intensiven = Noll

Vart står det sedan att endera parten var påverkade?

Med andra ord, oavsett vad NWT skrivit (och andra tidningar därefter) så finns det inget att gå på längre eftersom dom inte ens kan hålla isär vem det var som stod still och vem det var som körde.

Med det sagt, rent teoretiskt sett, så tror jag att det var så att lastbilen saktade in och cyklisterna försökte passera men inte hade tillräckligt med utrymme. Lastbilen rullar sakta för säkerhets skull men cyklisten som skadade sig kom för nära, tappade balansen och sköt ifrån för att det blev riktigt läskigt.

Vems är felet då? Jag cyklar själv och kan ju tycka att om en tungt lastad lastbil kommer på en trång väg så kan man med fördel lämna utrymme för den. Det är svårare för en lastbil att stanna än för en cyklist att lämna utrymme.

Och innan någon säger "mjä mjä mjä, du hatar bara cyklar och cyklister, lastbilar skall inte vara i skogen och dom kan visst stanna!" så vill jag påpeka att en lastbil visst har i skogen att göra, och att om du stannar ett tungt ekipage på lös mark så kan det gå rätt så snabbt att något eller några hjul sjunker ner i backen och man inte kommer loss igen.
Dessutom kan det ju faktiskt vara så att just för att lastbilen var tvungen att sakta ner/stanna helt så kan den ha glidit sidledes mot väggrenen eftersom vägar ofta byggs som en kupol för att underlätta att vatten rinner av i diket istället för att förstöra vägen.
Dvs, lastbilen kan ha stått still och glidit mot cyklisterna. Bara ännu ett skäl till varför man inte rör sig i närheten av tunga maskiner till att börja med. Tänk om bilen glidit ner i diket över cyklisten?

Med andra ord, jag hade inte kommit nära bilen till att börja med oavsett vem det var som rullade.

Samtidigt kan man ju se det från andra hållet. Om lastbilen rullade när cyklisterna var nära den så är det faktiskt lastbilschaufförens ansvar att se till att ingen kommer till skada. Speciellt med vetskapen om att bilen lätt kan komma ur spår i låga hastigheter. Eller för den sakens skull, att någon av cyklisterna kan vingla till och hamna på fel ställe.

Som lastbilschaufför hade jag stannat i samma stund som en cyklist eller gående fått för sig att komma för nära.
Och så hade jag samtidigt gapat på dom att inte komma för nära bilen för den kan kränga och folk kan dö.
Fast då hade det väl blivit en notis i tidningen om hur en lastbilschaufför hotat cyklister att han skall köra över dom tills dom dör.

me.I.am sa:
Där kom det. Det första inlägget som lägger skulden på cyklisten.
Ibland undrar jag faktiskt när den här typen av inlägg trillar in. Är det som man känner sig själv, eller blivit omkörd av många cyklister eller vad är det?
Och innan det fanns det gott om inlägg som lade skulden på lastbilsföraren. Vad är din poäng egentligen? Har du sand på ett obekvämt ställe eller?

Men i alla fall, nu har jag lagt skulden på båda parter i mitt inlägg. Helt beroende på vem som gjorde vad.
I båda fallen handlar det om att någon kommit för nära farlig last dock.

Stod still eller körde på skogsvägen, egentligen helt egalt för skadeståndsfrågan. Cyklisten ska ersättas för sina skador, trafikförsäkringen täcker.

"Men,men,men, hörrödudu!?! Varför ska en stillastående timmerlastbil ersätta bara för att de kör lastbil!?!?"
-Tja, cykla hem stockarna då, om du nu vill slippa det utvidgade ansvar det innebär att åka runt i en mobil metallkloss på nära ton.

Frankenstein's Bike sa:
Stod still eller körde på skogsvägen, egentligen helt egalt för skadeståndsfrågan. Cyklisten ska ersättas för sina skador, trafikförsäkringen täcker.

"Men,men,men, hörrödudu!?! Varför ska en stillastående timmerlastbil ersätta bara för att de kör lastbil!?!?"
-Tja, cykla hem stockarna då, om du nu vill slippa det utvidgade ansvar det innebär att åka runt i en mobil metallkloss på nära ton.

Mjaa, inte riktigt så enkelt. Om det visar sig att cyklisten varit vållande till sin skada så behöver inte lastbilschauffören göra ett dugg.
Visst finns det idiotexempel där t.ex en tjuv som tagit sig in på en arbetsplats blivit skadad och arbetsplatsen får betala för hans klanterier... Men då är det för att arbetsplatsen inte fullgjort sina åtaganden oavsett vem som kommit in där.
Lastbilar, maskineri i allmänhet, har inte samma åtaganden om någon försöker hoppa under dom när dom rullar.

"Vaddå försöker hoppa under?"
Ja alltså, om du springer ut på en motorväg så är det ditt ansvar om du blir påkörd även om bilarna på den gör sitt bästa för att inte köra på dig.
Om du väljer att ignorera brandmans uppmaningar att lämna skogen och du inte gör detta så är det ditt fel om du brinner upp.
Eller om du leker på ett skogshygge och du får ett träd över dig trots att du blivit uppmanad att vända om, ja då får du skylla dig själv.

Som jag ser det har cyklisterna ett ansvar att inte komma så nära maskinen (förutsatt att maskinen alltså bara rullar sakta på grund av deras existens på vägen) att dom kan skada sig på den. Inget som lastbilschauffören kan göra om han står still och cyklisterna trots detta kommer så nära att dom skadar sig.

Du kan ju prova att dra ett timmerlass genom skogen utan maskiner en gång. Och sedan berätta för oss vem som logiskt sett bör vara mest aktsam nästa gång ett möte med timmerbil sker i skogen.

Cadde sa:
Frankenstein's Bike sa:

Mjaa, inte riktigt så enkelt. Om det visar sig att cyklisten varit vållande till sin skada så behöver inte lastbilschauffören göra ett dugg.
Visst finns det idiotexempel där t.ex en tjuv som tagit sig in på en arbetsplats blivit skadad och arbetsplatsen får betala för hans klanterier... Men då är det för att arbetsplatsen inte fullgjort sina åtaganden oavsett vem som kommit in där.
Lastbilar, maskineri i allmänhet, har inte samma åtaganden om någon försöker hoppa under dom när dom rullar.

"Vaddå försöker hoppa under?"
Ja alltså, om du springer ut på en motorväg så är det ditt ansvar om du blir påkörd även om bilarna på den gör sitt bästa för att inte köra på dig.
Om du väljer att ignorera brandmans uppmaningar att lämna skogen och du inte gör detta så är det ditt fel om du brinner upp.
Eller om du leker på ett skogshygge och du får ett träd över dig trots att du blivit uppmanad att vända om, ja då får du skylla dig själv.

Som jag ser det har cyklisterna ett ansvar att inte komma så nära maskinen (förutsatt att maskinen alltså bara rullar sakta på grund av deras existens på vägen) att dom kan skada sig på den. Inget som lastbilschauffören kan göra om han står still och cyklisterna trots detta kommer så nära att dom skadar sig.

Du kan ju prova att dra ett timmerlass genom skogen utan maskiner en gång. Och sedan berätta för oss vem som logiskt sett bör vara mest aktsam nästa gång ett möte med timmerbil sker i skogen.

Vi har ju minst en här på forumet som drar sina stockar med häst(ar). Så nog går det om man vill.

Det gäller strikt ansvar i försäkringsfrågor när någon bil är inblandad och någon cyklist/cykel skadas. Det har inget med vem som är ansvarig.

Bilens försäkring står för kostnaderna, det är därför alla motorfordon måste ha trafikförsäkring.

Ja när det är cykel och motorfordon i kollision så går det alltid på motorfordonets försäkring. Anledningen är att det är den enda trafikförsäkringen som finns. Sedan så kan man nog tänkas få ett krav på sig som cyklist på självrisk där är jag osäker.
Har inte läst någon av artiklarna men kan tänka mig att det är av denna anledning det har blivit en anmälan.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp