Cyklande poliser i Sthlm

• Trådstartare Trådstartare lasse liten
  • Start datum Start datum
L

lasse liten

Guest
Cyklande poliser i Sthlm
Åkte på 1500:- idag =(
Polisen i Stockholm har börjat utrusta pojkarna(och flickorna?) med rezerhojar. Efter en tur genom city kommer en anfådd person på en Merida fram till mig och visar upp polisleg. Han påpekar att han följt efter mig ett tag och att jag kört mot rött... Enligt honom är detta något som kommer finnas på stan hela sommaren. De är helt civila, vindjacka och byxor, välutrustade racerhojar, ryggsäck. Antagligen jobbar dem i par då han hade radiokontakt med någon efter att han kommit fram.
Bara ett litet heads upp till alla. Ta det lungt i trafiken nu =)

Cyklande poliser i Sthlm
Man får väl stanna, hoppa av cykeln och gå mot rött. =)

Undrar om det blir några spännande cykeljakter? Kan ingen göra som "Ghost Rider" fast på cykel?

Cyklande poliser i Sthlm
bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad cyklade de på för märke?

"kommer en anfådd person på en Merida fram till mig och visar upp polisleg."

Cyklande poliser i Sthlm
Dom har haft lite mer koll nu sen 1 mars, dom ska tydligen ägna 60% åt oss bud så ni andra har kanske lite mindre ögon på er. En kollega åkte dit häromdan på samma sätt.

Cyklande poliser i Sthlm
Bara att ligga på fort som fan "en anfådd person på en Merida...Ryggsäck..." gissar att det blir helmetcam och lite getaway vid lediga dagar i framtiden. Adrenalin rush!!!

Cyklande poliser i Sthlm
calavera skrev:
> Dom har haft lite mer koll nu sen 1 mars, dom ska
> tydligen ägna 60% åt oss bud

Hur är det med bromsar o dyl, min gissning är att din hoj är clean från skrot?...

Cyklande poliser i Sthlm
Är ju inte första gången dom kör sådana kampanjer. Har för mig att det är någon närpolis på Östermalm som är cyklist å började hojja på sin privata cykel efter att ha blivit ifrånåkt av något bud när han hade "tjänstecykeln".
Förstår faktiskt inte riktigt poängen med att jaga buden extra hårt, det är ju dom som har koll (de flesta) och utgör minst risk.
Alla andra muppar med portföljen i ena handen och telefonen i den andra är jag däremot livrädd för...

Cyklande poliser i Sthlm
En av anledningarna till att jag aldrig cyklar mot rött. Hoppas att cykelbylingarna tar en och annan cykelsvensson också, tycker annars att den kategorin verkar ha väldigt svårt för att förstå att trafikregler, skyltar och rödljus inte enbart gäller motorburen trafik. Samtidigt som de (IMHO) är de som har minst koll på läget när de cyklar i stan.

Cyklande poliser i Sthlm
Atlas_sthlm skrev:

>
> Hur är det med bromsar o dyl

Jag blev plockad av polisen innan vintern på en fixie utan bromsar, lyckades att övertala han att det var som villken fotbroms som helst. Han testade och konstaterade att jag borde kanske montera på en broms för det var snö på g.

/STEFAN

Cyklande poliser i Sthlm
calavera skrev:
> tydligen ägna 60% åt oss bud så ni andra har
> kanske lite mindre ögon på er. En kollega åkte
> dit häromdan på samma sätt.

Kan du inte fråga kollegan om poliscykeln också var en Merida?

Cyklande poliser i Sthlm
hoppsan så det kan gå
jo, hoppas de plockar alla vettvillingar som cyklar som de går: mott rött å på vänstersida och på trottoarer

Cyklande poliser i Sthlm
lasse liten skrev:
> Efter en
> tur genom city kommer en anfådd person på en
> Merida fram till mig och visar upp polisleg. Han
> påpekar att han följt efter mig ett tag och att
> jag kört mot rött...

Hmm, man skall alltså inte stanna och framförallt kommer en cyklist fram mot en skall man snabbt hoppa upp på hojjen och tokcykla så fort man orkar om man vill undvika få böter?

Undrar om de anropar bilburen polis om de ínte skulle orka trampa ifatt en?

Cyklande poliser i Sthlm
Intresant med cykelburen polis i Stockholm. Har inte sett någon IRL men på en fixie film från gärdet så står det två poliser och ser fula ut. Ni messenger cyklister kan ju ha nåot problem att dra ifrån en cykelsnut! Och de kan ju inte direkt ta något reg nr. på cykeln =P

Bike on!

Cyklande poliser i Sthlm
Hur får man egentligen böter? Muddrar de dig på ditt id-kort? Om vi skulle säga att du inte har ditt id-kort på dig och nekar. De släpar knappast dig till stationen. En kille här i Lund kom undan på det viset. Satte sig bara ner och teg.
Fast d e väl lika bra d. Man skall inte cykla mot rött, men 1500 känns lite väl i överkant.

Cyklande poliser i Sthlm
B000002VV2.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

Cyklande poliser i Sthlm
Det där är ju skitbra. Jag skulle gissa att det tar tre veckor innan de jagar bilister på heltid. Polisen behöver få upp ögonen för hur det är att vara cyklist i stockholm och när de får det så kommer de prioritera om ordentligt.

Cyklande poliser i Sthlm
Pata2 skrev:
> lasse liten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >...välutrustade racerhojar...
>
> Något härifrån?
> http://cyclehappy.com/smith_and_wesson_accessories
> .html

Cannondale haden "Law Enforcement"-serie för några år sen. Modellnamnen var rätt bra vill jag minnas. "pursuit" hette den ena minns jag.

Stalle

Cyklande poliser i Sthlm
rikard skrev:
> Det där är ju skitbra. Jag skulle gissa att det
> tar tre veckor innan de jagar bilister på heltid.
> Polisen behöver få upp ögonen för hur det är
> att vara cyklist i stockholm och när de får det
> så kommer de prioritera om ordentligt.

Ja, man kan ju hoppas. För något löjligare än att, i undercover mode, dedikerat jaga cyklister får man fan leta efter. Skulle jag bli stoppad kan han/hon räkna med en rejäl utskällning och allmänt rättshaveri från min sida. Men när dom ändå håller på, varför inte klä ut sig till fotgängare oxå och ta folk som går mot röd gubbe. Där finns ju potential att verkligen boosta statistiken.

Den jävla byråkrat som uppfann termen "nollvision" skulle friteras levande i sitt eget fett.

Cyklande poliser i Sthlm
lasse liten skrev:
> De är helt civila, vindjacka och byxor,
> välutrustade racerhojar, ryggsäck.

Hade han hjälm? ;-)

Tycker det är lite lusigt att uppträda civilt bara. Då är ju syftet övervägande att bötfälla och inte så mycket förebyggande. En uniformerad polis på cykel skulle få de flesta cyklister att köra lagligt en bra stund efter att de sett honom/henne (samma psykologi som för bilister).
Ordinarie polisuniform är kanske inte så funktionsduglig på cykel (förutom till dirt kanske), men det går väl att ordna fram.

Trist med böterna, men kör man mot rött så...

~K

Cyklande poliser i Sthlm
Kan inte som både cyklist, motorcyklist och bilist låta bli att tycka att det är helt rätt att ge böter till dem som kör mot rött!
Helt jävla livsfarligt med folk som cyklar mot rött. Själv gör jag det aldrig när jag kör till jobbet genom stan.

Senast redigerad av en moderator:
Cyklande poliser i Sthlm
Stalle: Nej jag menar spanska ryttare :) Lite ihopsvetsade spikar (anglar) sätter ju inte stopp för någon med feta sulor.

Ett rejält 1-metershinder som du droppar bakom hojen sätter stopp för problemen ;)

Eller ett oljespill? :]

Cyklande poliser i Sthlm
Jag kan inte annat än hålla med Rippa. Cyklisters bristande trafikvett i Stockholm är till stor del ett resultat av hur dåligt anppassad miljön är till cykling. Det känns farligt nära att det är någon som fått en snilleblixt under sitt 12 år långa gemsorterande på polishuset som ligger bakom detta.

Så dumt så man blir ledsen.

Cyklande poliser i Sthlm
Preacher skrev:
> Ett rejält 1-metershinder som du droppar bakom
> hojen sätter stopp för problemen ;)

Med taggtråd och allt. Det skulle smaka fågel!

Stalle

Cyklande poliser i Sthlm
Så om man bara följer trafikreglerna är det alltså ok?? ;o) Skönt!! Blev lite orolig där ett tag.
Gå mot rött är väl olagligt men inte straffbart?? Eller?

Cyklande poliser i Sthlm
Johan A skrev:
> Så om man bara följer trafikreglerna är det
> alltså ok?? ;o) Skönt!! Blev lite orolig där
> ett tag.

Märkligt. Du menar alltså att om man följer de regeler som vi via demokratiska val har satt upp, så slipper man böter. Ere sant!

> Gå mot rött är väl olagligt men inte
> straffbart?? Eller?

Nog är det så alltid...

Stalle

Cyklande poliser i Sthlm
Om personen är skäligen misstänkt för brott har polisen rätt att visitera honom för att söka efter ID för att kunna lagföra. (Polislagen 19 §)
Det ska inte vara så enkelt att man bara kan vägra visa ID eller säga sitt namn.
Har personen inget ID med sig och vägrar uppge sin identitet, kan polisen gripa. (Rättegångsbalken 24 kap. 2 §)
Men det finns en annan lag som kan sätta käppar i hjulen, Polislagen 8 §, där i, proportionalitetsprincipen. Det är svårt att motivera ett frihetsberövande av en person som cyklat mot rött och vägrar identifiera sig, men det ska aldrig uteslutas helt.

Cyklande poliser i Sthlm
calavera skrev:
> tydligen ägna 60% åt oss bud så ni andra har
> kanske lite mindre ögon på er. En kollega åkte
> dit häromdan på samma sätt.

Thats me fucked then :(. Jag börjar ser ut mer och mer som cykelbud - jag har märkt det på taxiförares beteende. Som sagt, de skulle jagar sommarcyklisterna istället som är direkt lifsfarligt ibland. Det är så skönt att cykla under vinter där alla som kör har koll på det de gör.

Jag håller med gandhi - synbara polis på hojar har funkat i många stora städer. De tar bilister också - att bli tagen av en cyklist skulle gör många bilister i stan att ändra sina attityder mot cyklisterna.

Tack för heads up.

Senast redigerad av en moderator:
Cyklande poliser i Sthlm
Aj, verkligen dags att börja akta sig då! Man är väl inte stolt över att säga det, men när det inte finns bilar i närheten så är man inte alltid helt laglig. Och med en smidig stadsracer så...! 0=)

Cyklande poliser i Sthlm
På vissa platser i stan är det faktiskt motiverat att köra mot rött som cyklist vid vissa tillfällen. Men det är ändå relativt få platser. Ofta kan man halvera boten genom att köra på trottoaren förbi de platserna.

Cyklande poliser i Sthlm
Hmmm moment 22 känns det som. Stannar du när en cyklist kommer upp mot en kanske det är polisen som griper dig, å andra sidan om du sprintar ifrån honom......blir det då svartrejs och du blir av med licens och blir bannlyst av SCF? Kan någon reda ut?

Cyklande poliser i Sthlm
Varför civila!?!? Jag tycker som gandhi varför inte visa upp sig istället & få folk att uppträda mer vettigt på det viset. Även om man gjort fel blir man juh bara förbannad & hyser agg för att dom fegar runt i civila kläder. Det gäller civilbilarna &så tycker jag.

Tillbaka
Topp