Cyklande poliser i Sthlm

• Trådstartare Trådstartare lasse liten
  • Start datum Start datum
Cyklande poliser i Sthlm
gandhi skrev:
-------------------------------------------------------
> Ordinarie polisuniform är kanske inte så
> funktionsduglig på cykel (förutom till dirt
> kanske), men det går väl att ordna fram.

Tja, här i gbg kör de uniformerat iaf. Enda svenska poliserna jag sett i shortsuniform. :)

Håller med om att det skulle ge betydligt bättre effekt om de körde uniformerat. Får hoppas att de börjar med det hos er också.

Men att bli arg för att de inte förvarnar innan de sätter dit en för lagbrott känns rätt fånigt...

Cyklande poliser i Sthlm
det är inte första gången dom e ute. Tror d är tredje säsongen dom kör med meridacyklar o civila kläder. När jag buda drog jag dom 3 gånger då dom oftast släpper taget efter några kilometer. Det man ska passa sig mest för är helgråa scootrar utan märke. Förr förra sommarn var det 2 poliser med gråa scootrar och träningsoveraller som stoppa varenda cykelbud dom fick syn på. Men det är inte de jävligaste, sommarn 2005 stod polisen i porten kungsgatan 3 o meddela en polis som stod på stureplan 6 när ett bud körde för rött korsningen norrlandsgatan eller stureplan o så gick dom bara ut i gatan när man paserade stureplan. Men om du ser en meirda svetto bakom dig är d bara lägga i tyngsta växeln så släpper dom tids nog.. d har d iaf gjort för mig

Det kan även tillägas att dom nästan uteslutande kör när det är fint väder eller iaf inte nederbörd och så vitt ja vet så utgår dom från närpolisen östermalm. Så när d e fint väder o du befinner dig på östermalm ska du passa dig extra noga. lyckligtvis är d inte så många rödljus på östermalm men har man otur så föjer dom efter enda till söder. senaste gången ja råkade ut för en så följde han mig från sibyllegatan till riddarholmen där ja lyckades skaka av honom

Senast redigerad av en moderator:
Cyklande poliser i Sthlm
bigmollo skrev:
> Det är verkligen för jävligt att Polisen
> bötfäller folk som inte följer lagar och
> förordningar.

Någon borde verkligen göra något.

Cyklande poliser i Sthlm
lasse liten skrev:
> Efter en tur genom city kommer en anfådd person på en
> Merida fram till mig och visar upp polisleg.

— iofs cyklar jag aldrig mot rött, det sitter djupt, sedan barnsben, men man kan fråga sig om det är en riktigt prioritering av knappa resurser att hänga efter dig genom Stockholm. Det finns ju värre brott, som aldrig klaras upp. Men, det är klart, å andra sidan, 1500 är ingen dålig lön för mödan, undrar om de får provision? 10%? 20%?

Cyklande poliser i Sthlm
Jag tycker det ska vara fritt för alla att göra som de vill. Trafikregler är ju helt onödigt. Jag tycker även att det ska vara fritt fram att ta det man vill ha. Tex mat, cyklar, bilar och kvinnor. Jag tycker också att det ska vara fritt fram att råna nån som har en fin jacka. Räkningar ska man inte behöva betala. Däremot borde de höja a-kassan och köra fler bussar. Jag tycker också att det är helt onödigt att man ska behöva jobba på dagarna. Nån annan kan väl göra det. Jag tycker man ska slippa betala tv-licensen. Men jag vill gärna ha fler och bättre kanaler.
Nån borde verkligen göra nåt.

Cyklande poliser i Sthlm
Azog skrev:.
>
> Men att bli arg för att de inte förvarnar innan
> de sätter dit en för lagbrott känns rätt
> fånigt...
>
Vet att det lät fånigt & det är det, men det lustiga är juh att det är så vi trafikanter fungerar oavsett om vi sitter i en bil eller på en cykel.Alltid rablar men en tyst liten ramsa efter den där polisen som skrivit ut böterna när han åker iväg, när det egenligen ä, men jag tänkte mer på syftet att dom inte är uniformerade. Då är det juh enbart för att håva in pengar inte för att få ordning i trafiken. Det är juh känslan man får iaf

Cyklande poliser i Sthlm
Helt OK med böter för cyklister som göra fel: men kommer samma polis ger böter för bilister som parkera i cykelfält, kör iväg utan att kolla om n'ånting kommer, byte fält rakt i till cyklist, öppna dorren utan att kolla, hos vidare?

Cyklande poliser i Sthlm
Rippa: Claes Tingwall heter mannen bakom Nollvisionen, Trafiksäkerhetsdirektör lr liknande på Vägverket vill jag minnas att han är.

Det djävligaste med Polisen är att dom ägnar sig helhjärtat, utan minsta undantag, åt ekonomiskt vinstdrivande verksamhet, och där har dom kommit på att trafiksyndare av alla dess slag är den enarmade banditen med vinst varje gång. Och att nu ge sig ut i civilkläder och jaga cyklister, den grupp trafikanter som lever absolut farligast och är mest utsatta i Stockholmstrafiken. Hur lågt vågar man sjunka egentligen?

För på fullaste allvar, mindre trafikförseelser är väl fan inte ens ett riktigt brott när folk blir misshandlade nära till döds VARENDA DAG i detta land och Polisen skiter fullkomligt i att ens utreda?! I de flesta fall har offren fått hem standard-brevet med "Utredningen nedlagd p.g.a bristande bevis" innan dom ens har kommit hem från sjukhuset. För att inte tala om inbrott, har du inbrott i din sommarstuga så heter det i telefonen "Näh du, vi åker inte på sånt." Detta p.g.a det oftast ligger för långt från stationen och således tar en del tid i anspråk.

Jag säger bara, fy fan i helvete för detta lands politik när det kommer till kriminalitet. Jag skulle betydligt hellre ta smällen av att leva utan en poliskår än ha denna, som den beter sig numer så skapar dom mer problem än dom löser. Sen ska vi inte ens tala om hur mycket knark-, prostitutions- och pedofili-brott poliser med många år i yrket ägnar sig åt!

Nu är jag uppriktigt arg, men fyfaan säger jag bara - MAN MÅR RIKTIGT ILLA!

Cyklande poliser i Sthlm
Ha, ha alla får bannemej en del av skopan så här års. Både bilister och cyklister är ordentligt uppvaktade av ordningsmakten. På vägen hem på E4:an så har jag sett 6st polisbilar med trafikövervakning flera gånger i veckan. De räknar väl med att folk blir som galna så fort det blir bra väglag :)

Jag tycker att det kan vara småaktigt av dem att titta om Svensson kör 10km/h för fort eller ej. Däremot så känns det mer relevant att beivra farliga beteenden som rödljuskörningar, hålla för kort avstånd till framförvarande fordon, farliga omkörnigar mm mm......

Det borde enligt min mening vara fler omärkta polisbilar i trafiken som övervakar beteenden än den där lite högre hastigheten. Det är sant att reaktionssträckan blir kortare med ökad hastighet och att krockvåldet blir större med ökad hastighet MEN om folk betedde sig som de skulle, visa tecken mm, så skulle VÄLDIGT MÅNGA olyckor kunna undvikas.

Så ut ned mer omärkta bilar som tittar på hur folk beter sig!... och nej jag har aldrig fått böter för fortkörning :)

Cyklande poliser i Sthlm
Ut och jaga bort ungdomar i miljonprojekt-områdena som står i utkanten av det lokala torget och med kniven i handen letar efter nästa rånoffer. Jag dör hellre i en bilolycka än nedstucken i en gränd... Hela trafikövervaknings-grejen överlag är i min mening inget annat än extremt småsint och överflödig när man skiter i dom verkliga problemen.

Som att gå och sortera sandkorn på en sandstrand.

Cyklande poliser i Sthlm
Niko: hur kan du veta att den som jagar cyklister i city inte har jagat ungdomar i miljonprogramsområdena i 15 år först? Du har ingen susning om vad du pratar om.

Cyklande poliser i Sthlm
fuel98 skrev:
> Azog skrev:.
> >
> > Men att bli arg för att de inte förvarnar
> innan
> > de sätter dit en för lagbrott känns rätt
> > fånigt...
> >
> Vet att det lät fånigt & det är det, men det
> lustiga är juh att det är så vi trafikanter
> fungerar oavsett om vi sitter i en bil eller på
> en cykel.Alltid rablar men en tyst liten ramsa
> efter den där polisen som skrivit ut böterna
> när han åker iväg, när det egenligen ä, men
> jag tänkte mer på syftet att dom inte är
> uniformerade. Då är det juh enbart för att
> håva in pengar inte för att få ordning i
> trafiken. Det är juh känslan man får iaf

Mmm. Om inte syftet är att skapa en paranoid vem-som-helst-kan-vara-polis-stämning, så att man aldrig vågar göra något dumt. :-P

Cyklande poliser i Sthlm
OXR, jag har bott nästan hela mitt liv i dessa miljonprojekts-områden, bland annat Alby, Hässelby, Jakobsberg, o.s.v. Jag har både själv blivit och sett andra drabbas av personrån och grov misshandel allt för många gånger och aldrig någonsin har Polisen ens brytt sig. Trots i flera fall både vittnesmål, känd förövare (där Polisen delgivits både namn och adress) och mängder av bevismaterial.

Så tro mig, jag vet djävligt väl vad jag talar om när jag säger att Polisen inte gör ett skit åt dessa problem, och har både ärr och skallfrakturer som bevisar det.

Cyklande poliser i Sthlm
Och tro mig när jag säger att jag har träffat jävligt många rånare, brottsoffer och poliser på Järva-fältet som inte håller med dig.

Cyklande poliser i Sthlm
oxr skrev:
> Och tro mig när jag säger att jag har träffat
> jävligt många rånare, brottsoffer och poliser
> på Järva-fältet som inte håller med dig.

Av ren nyfikenhet:
Tycker de poliserna att polisen får tillräckligt stora resurser?
Tycker de poliserna att prioriteringen av resurserna är/har varit rätt?

Cyklande poliser i Sthlm
Idag cyklade jag från Hammarby till Norrtull och tillbaks. Många trafikbrott på väg - från bilister - kanske två från mig. Kollade igenom och tröttnade efter ett tag, men listan ser ut så här tills jag blev trött: 003, 008, 015, 016, 019, 020 , 023, 025, 027, 033 hos vidare. Tre i närheten av polisbil, två av polisbil själv.
Ingen bilister fick böter - även om alla inträffade kunde vara livshotande olycka. Vi på forum är erfaren cyklister och klara det mesta utan stor bekymmer - snart kommer många oerferan cyklister!

Time we started to take our place on the road...Because no one is going to give it to us!

Cyklande poliser i Sthlm
mytomspunnen: Tycker du att du får tillräckligt mycket pengar till din forskning?

Självklart är de inte nöjda. Men det är inte samma sak som att de inte gör något. Ibland är jag riktigt imponerad över hur snabbt de faktiskt agerar.

Cyklande poliser i Sthlm
oxr skrev:
> mytomspunnen: Tycker du att du får tillräckligt
> mycket pengar till din forskning?

Ja.

> Men det är inte samma sak som att de inte gör något. Ibland är jag riktigt imponerad över hur snabbt
> de faktiskt agerar.

Det har jag ingen svårighet att tro på.
Jag personligen tror inte alls att det är (förutom i undantagsfall) de enskilda polisernas fel att många (de flesta?) brottsoffer känner sig åsidosatta.
Det handlar helt enkelt om resurser och prioriteringar av resurser och har väldigt lite (eller ingenting) med den enskilde polisens arbete att göra.

Men visst är det väl så att denna böteshysteri som är vanlig inom trafikpolisen faktiskt ökar resurserna för polisen i övrigt vilket gör att de i slutändan kan skicka fler poliser till förorten?
Eller går bötesbeloppen till något annat än polisens egen kassa?

Cyklande poliser i Sthlm
Statistika Central Byrån, lr vilka det nu är, gör årligen en undersökning om vilka Statliga tjänster folk ar nöjdast och missnöjdast med. Gissa vilka som var missnöjdast ifjol? Jo just det, brottsoffren. Och vilka fick mest kritik samma år? Jo, Polisen.

För övrigt var missnöjet med Polisens insats inte ens i närheten av det folk var näst mest missnöjda med. Vill även minnas att det blev ganska mycket uppseendeväckande spektakel omkring denna undersökning i både press och media där många politiker kom med lika många slingrande svar.

Cyklande poliser i Sthlm
Av ren nyfikenhet - Är det överhuvudtaget förbjudet att parkera med bil i cykelfälten? Jag har hittills aldrig sett någon bli lappad för det. Och DET tycker jag är sjukt, eftersom det utsätter cyklister för stora risker med sådana parkeringar. Speciellt på Sveavägen, där sikten inte alltid är den bästa.

Cyklande poliser i Sthlm
Cykelbanor är perfekta parkeringsplatser för polisbilar har jag sett. Polisen behöver absolut inte föregå med gott exempel å följa lagen, som den enkla saken att sätta på blinkers. Hur då kräva att cyklister ska ge tecken?

Cyklande poliser i Sthlm
Löjligt, om man nu inte lyckas dra ifrån polisen, kan man väl stoppa in en pump eller bygellås i framhjulet när konstapeln kommer upp jämsides.

Cyklande poliser i Sthlm
smurfrox skrev:
> Av ren nyfikenhet - Är det överhuvudtaget
> förbjudet att parkera med bil i cykelfälten? Jag
> har hittills aldrig sett någon bli lappad för
> det.

Nu har jag inte helt torrt på fötterna, men jag har hört att det ska ligga till så att lapplisor inte får bötfälla bubbelparkerade bilar, då det inte är "deras typ av överträdelse" utan att det är polisens uppgift.

Källan är högst osäker, så det kanske är lögn alltihopa...

Cyklande poliser i Sthlm
Niko/Frost skrev:
> Statistika Central Byrån, lr vilka det nu är,
> gör årligen en undersökning om vilka Statliga
> tjänster folk ar nöjdast och missnöjdast med.
> Gissa vilka som var missnöjdast ifjol? Jo just
> det, brottsoffren. Och vilka fick mest kritik
> samma år? Jo, Polisen.
>
> För övrigt var missnöjet med Polisens insats
> inte ens i närheten av det folk var näst mest
> missnöjda med. Vill även minnas att det blev
> ganska mycket uppseendeväckande spektakel omkring
> denna undersökning i både press och media där
> många politiker kom med lika många slingrande
> svar.

Då har vi fått svar på vad folk är missnöjda med.

Cyklande poliser i Sthlm
Vad kan det tänkas bli för straff om man råkar missa att en flåsande polis försöker stoppa en och senare får fatt i en?

Och leder rödljuskörning direkt till indraget körkort?

I övrigt kunde jag inte hålla med Niko mer.

Cyklande poliser i Sthlm
Trafikpoliser kommer att övervaka trafiken om så världen går under, eller, speciellt då.

Jag tycker det är strålande att även mindre lagöverträdelser beivras, fast jag instämmer att uniformerad polis troligen varit vettigare. Svårt att veta dock, de har säkerligen funderat på saken. Jag tror knappast de gör det på pin kiv i varje fall.

Om folk ser poliser och även småbrott straffas tror och hoppas jag att det leder till färre grövre brott. Kommer man undan med de små är det nog lättare att kliva upp till de lite större...

Cyklande poliser i Sthlm
Jag ser fram emot elitcyklister med nyrakade inoljade ben på sina kolfiber hojar med högprofilsfälgar i kolfiber som åker omkring i city för att få snuthäng och sen åka i 70km/h på sveavägen och uppför på stora klingan uppför götgatsbacken i 50 blås. Självklart ska detta filmas och göras film av. Inom kort kommer polisen få tillgång till harpuner fast monterade på cyklarna för att ta hand om buset.

Cyklande poliser i Sthlm
Anton O skrev:
> Vad kan det tänkas bli för straff om man råkar
> missa att en flåsande polis försöker stoppa en
> och senare får fatt i en?

Så länge de inte visar att de är poliser på något sätt behöver du inte lyda dem, hur skulle det se ut?

Men allvarligt, slänga pumpar och bygellås i framhjul?

Cyklande poliser i Sthlm
Man får nog skilja på polisen och trafikpolisen. Vad vanliga polisen ägnar sig åt har jag inte så mkt koll på. Man kommer liksom inte i kontakt med dom såvida man inte blir utsatt för brott, eller själv ägnar sig åt brott. Så det är väl bra så.

Men som vanlig svensson som lever ett laglydigt liv och i stort sätt rättar sig efter samhällets lagar och spelregler kommer man likförbannat ikontakt med trafikpolisen, vare sig man vill eller inte. Men skall jag som medborgare behöva göra den distinktionen? För de allra flesta är en polis en polis.

Jag är tämligen säker på att de som ägnar sig åt brottsbekämpning inte får sina direktiv från vägverket. De andra, de rullande p-lisorna, har helt jävla puckat fokus! Om det är på eget bevåg, eller VV direktiv vet jag inte. Förmodligen en kombination. Att sätta upp hastighetskontroller längs en bred o torr o fin motorväg o vinka in svenssons som kör 10km för fort på löpande band - det boostar statistiken direkt. Att cykla omkring civilklädd o haffa cyklister är busenkelt det med. Men det enda det åstakommer är att reta upp folk som i alla andra meningar lever ett laglydigt, skattebetalande och samhällsbidragande liv.

Trafikfarligt beteende är INTE cyklister eller motorvägssvensson som kör lite för fort. Om polisen, som ett exempel, köpte in nån valfri "GTI" bil o tillsatte lite vingar, spoilers o övriga streetracing attribut så skulle de direkt få fatt på verkliga trafikbusarna. Men det är ju lättare att vinka in svensson längs med motorvägen förståss. Mer pang för din buck liksom.

Cyklande poliser i Sthlm
bigmollo skrev:
> Jag tycker det ska vara fritt för alla att göra
> som de vill. Trafikregler är ju helt onödigt.
> Jag tycker även att det ska vara fritt fram att
> ta det man vill ha. Tex mat, cyklar, bilar och
> kvinnor. Jag tycker också att det ska vara fritt
> fram att råna nån som har en fin jacka.
> Räkningar ska man inte behöva betala. Däremot
> borde de höja a-kassan och köra fler bussar. Jag
> tycker också att det är helt onödigt att man
> ska behöva jobba på dagarna. Nån annan kan väl
> göra det. Jag tycker man ska slippa betala
> tv-licensen. Men jag vill gärna ha fler och
> bättre kanaler.
> Nån borde verkligen göra nåt.

Jag vill verkligen ha det sådär, kan man inte få ha det så? du borde bli politiker, jag skulle rösta på dig!=)

Cyklande poliser i Sthlm
Inte säkert på parkering i cykelfält men: "082 Ej lämnat företräde åt cyklande/ förare av moped klass II på cykelbana" kanske är lämpligt, eller "025 Fört fordon i otillåtet körfält" eller "008 Brutit/på annat sätt hindrat kolonn/procession", "014a Otillåtet rubbande av trafikanordning", "015A Förorsakat hinder på väg" n'ån av dom borde räcker för böta!

Cyklande poliser i Sthlm
the_TnT skrev:
> Ärente Vägverket som sätter upp fartkamerorna?
Trafiksäkerhetskameror

Nu placerar Vägverket och Polisen ut nya trafiksäkerhetskameror. Det gör vi för att rädda liv! De placeras på våra mest olycksdrabbade vägar. Ofta är det vägar med tät trafik och höga hastigheter.

Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får.

* Om alla höll hastighetsgränserna skulle mer än 100 liv sparas varje år.
* Varje sänkning av medelhastigheten med 1 km/tim sparar 25 liv/år.

Vi vill inte att någon ska behöva åka fast för fortkörning. Men vi vill göra allt för att människor inte ska dödas eller skadas i trafiken. Kamerorna är ett led i arbetet med att uppfylla nollvisionen.
http://www.vv.se/templates/page2_2____16247.aspx

Cyklande poliser i Sthlm
Så eftersom det dör ungefär 600 personer i trafiken varje år skulle nollvisionen uppnås om hastigheten sänktes med 24km/h? Dåså! :)

Cyklande poliser i Sthlm
TBone skrev:
> Nu har jag inte helt torrt på fötterna, men jag
> har hört att det ska ligga till så att lapplisor
> inte får bötfälla bubbelparkerade bilar, då
> det inte är "deras typ av överträdelse" utan
> att det är polisens uppgift.
>

Så var det till för något år sedan, nu sätter lapplisorna böter även på dubbelparkerade bilar.

Cyklande poliser i Sthlm
Rätt ska vara rätt!

Dessa cyklister är verkligen ett problem.

Hoppas verkligen att man i fortsättningen får ta hem så många svanar man vill också!

Cyklande poliser i Sthlm
pers skrev:
> nollvisionen uppnås om hastigheten sänktes med 24km/h? Dåså! :)

Tro ingen statistik som du inte själv har förfalskat!

För övrigt:
Jag har hört att de skall sänka hastigheten på vintern; den som redan går så jävla långsamt!

Cyklande poliser i Sthlm
Adam7125 skrev:
> Dumpa en ask häftstift.
>
> Sen kan ni ta Uppsala - Stockholm på 15 min,
> eller hur var det Ghostrider gjorde?

Mmm, 14.45 har jag för mig det var, ojoj :)

Låter som att det kan bli ett fint rejs mot polisen i stan alltså, kanske dags att ta fram sin oväxlade stålåsna till kronan och börja cykla lagligt?

Cyklande poliser i Sthlm
Mycket ilska och bitterhet som får utlopp här. För att inte tala om den kunskap om polismyndigheten visas.

menar du att utkallade poliser ska leta parkeringsplats innna de ska ingripa? Använd styret.

bruse skrev:
> Cykelbanor är perfekta parkeringsplatser för
> polisbilar har jag sett. Polisen behöver absolut
> inte föregå med gott exempel å följa lagen,
> som den enkla saken att sätta på blinkers. Hur
> då kräva att cyklister ska ge tecken?

Cyklande poliser i Sthlm
254-200109061108.jpg

När vi talar om polisbilar för att haffa alla streetrace-puttar så vill jag påminna om Polisens Porsche 911 anno 1970. Det kändes ju som oerhört nödvändigt och befogat brukande av skattemedel... Precis som idag med andra ord.

Tillbaka
Topp