Cyklande poliser i Sthlm

• Trådstartare Trådstartare lasse liten
  • Start datum Start datum
Cyklande poliser i Sthlm
Jag vill bara säga att jag cyklar på en orange-blå-silerfärgad Merida men jag är inte polis. Jag skulle därför uppskatta om jag slipper hets från militanta lycramänniskor på racer.

Jag skulle även vara tacksam om jag slipper folk som skickar in pumpar, walkingstavar, vattenflaskor, bygellås och annat otyg i framhjulet. Ta hellre bakhjulet så att jag slipper slå ihjäl mig.

Cyklande poliser i Sthlm
Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------

> När vi talar om polisbilar för att haffa alla
> streetrace-puttar så vill jag påminna om
> Polisens Porsche 911 anno 1970. Det kändes ju som
> oerhört nödvändigt och befogat brukande av
> skattemedel... Precis som idag med andra ord.

eller?

>Det djävligaste med Polisen är att dom ägnar sig helhjärtat, utan minsta undantag, åt ekonomiskt >vinstdrivande verksamhet,

Hur var det nu egentligen?

Cyklande poliser i Sthlm
Jag ser inte precis dom pengarna som drivs in genom nitisk bötfällning gå tillbaka till trafikanterna i form av till exempel bättre och säkrare vägar. Inte ser jag heller pengarna gå till miljöprojekt för att försöka väga upp lite av trafikens avgasutsläpp och liknande miljöpåverkan...

Jag ser nog faktiskt inte dom pengarna överhuvudtaget gå tillbaka till samhället på något vis, utan går nog snarare raka vägen till att laga de hundratals och åter hundratals polisbilar som krockas varje år.

Självförsörjande verksamhet. Kanske man skulle kunna kalla det?

Senast redigerad av en moderator:
Cyklande poliser i Sthlm
Idag när jag medvetet körde mot rött (vid Lösjön i Sumpan) där folk brukar stanna för att släppa förbi. Det är nämligen segt lyse där. Både för bilar och cyklister. Det blev ett mellanrum och jag smet över då en bil tycktes stanna. Jag vinkade lite med handen genom att lyfta den lite.
Snubben i bilen tyckte inte att han stannat för mig alls, han körde 15-20km/h och var 15 meter ifrån. Alltså ingen fara precis. Han tok-tutade åt mig. Precis när han gjort det så råkade jag få sendrag i nacken samt i vänster långfinger samtidigt. Effekten blev att det såg ut precis som om jag vände mig om och gav honom fingret.
Snubben gör en rundpall. Kör in på cykelbanan och börjar tok jaga mig. Han kör som ett svin.
Jag stannar och hoppar upp på trottoaren. Han kastar av sig mössan i bilen och kastar sig ut och börjar gasta om varör jag gav honom fingret och varför jag körde mot rött. Han har inte mottagaren på utan bara sänder och gastar om att han har en unge i bilen och jag är livsfarlig.
Jag frågar varför han kör som en dåre på cykelbanan när han har en unge i bilen. Då sätter han sig i bilen och drar där ifrån. :o)

I passagerarsätet sitter en ung söt tjej i 20-års åldern. Hon ser ut att skämmas. Skulle jag anmält mig själv till polisen ?

edit: Jag ville ej verka rasistisk. För det är jag verkligen ej.

Cyklande poliser i Sthlm
ok.. då har man ju fått ytterligare en anledning till att köra mot rött.. med en polis jagandes lär man ju slå rekordet till skolan med ytterligare ett par minuter

Cyklande poliser i Sthlm
Niko/Frost skrev:

> Jag ser nog faktiskt inte dom pengarna
> överhuvudtaget gå tillbaka till samhället på
> något vis, utan går nog snarare raka vägen till
> att laga de hundratals och åter hundratals
> polisbilar som krockas varje år.
>

Jag har krockat en polisbil faktiskt.

Cyklande poliser i Sthlm
SuperApe skrev:
> Niko/Frost skrev:
>
> > Jag ser nog faktiskt inte dom pengarna
> > överhuvudtaget gå tillbaka till samhället
> på
> > något vis, utan går nog snarare raka vägen
> till
> > att laga de hundratals och åter hundratals
> > polisbilar som krockas varje år.
> >
>
> Jag har krockat en polisbil faktiskt.

Var det efter det som de anställde dig, för att känna sig trygga?
Har aldrig varit så rädd när jag cyklat genom stan, som när jag följde efter dig. Tror aldrig vi körde nån gång på höger sida eller med trafiken.

Cyklande poliser i Sthlm
Skogling skrev:
> Idag när jag medvetet körde mot rött (vid
> Lösjön i Sumpan) där folk brukar stanna för
> att släppa förbi. Det är nämligen segt lyse
> där. Både för bilar och cyklister. Det blev ett
> mellanrum och jag smet över då en bil tycktes
> stanna. Jag vinkade lite med handen genom att
> lyfta den lite.
> Snubben i bilen tyckte inte att han stannat för
> mig alls, han körde 15-20km/h och var 15 meter
> ifrån. Alltså ingen fara precis. Han tok-tutade
> åt mig. Precis när han gjort det så råkade jag
> få sendrag i nacken samt i vänster långfinger
> samtidigt. Effekten blev att det såg ut precis
> som om jag vände mig om och gav honom fingret.
> Snubben gör en rundpall. Kör in på cykelbanan
> och börjar tok jaga mig. Han kör som ett svin.
> Jag stannar och hoppar upp på trottoaren. Han
> kastar av sig mössan i bilen och kastar sig ut
> och börjar gasta om varör jag gav honom fingret
> och varför jag körde mot rött. Han har inte
> mottagaren på utan bara sänder och gastar om att
> han har en unge i bilen och jag är livsfarlig.
> Jag frågar varför han kör som en dåre på
> cykelbanan när han har en unge i bilen. Då
> sätter han sig i bilen och drar där ifrån. Han
> var från ett varmt land med mycket sand tror jag
> och han kanske skanade värmen där eller nåt.
> Jag frågade inte. Jag frågade inte om han var
> terorist heller. :o)
>
> I passagerarsätet sitter en ung söt tjej i
> 20-års åldern. Hon ser ut att skämmas. Skulle
> jag anmält mig själv till polisen ?

LOL!

Har man åkt bil i ett utav deras grushögar till länder så är ju en trottoarkörning ingenting. Cykla i Teheran? nej tack!

Cyklande poliser i Sthlm
jo, när du trampade i en vattenpöl i sickla föt 3 veckor sen tex.

bruse skrev:

> Har aldrig varit så rädd när jag cyklat genom
> stan, som när jag följde efter dig. Tror aldrig
> vi körde nån gång på höger sida eller med
> trafiken.

Cyklande poliser i Sthlm
Mårten skrev:
> Nu borde det snart bli sida tre!
>
> Jag längtar efter bilder på diktatorer...

Varsågod:
NOJE-06s34ting_368.jpg

Cyklande poliser i Sthlm
Om skogling inte hittar på nu så lät historiehn heeeeeeeelt sjuk. Det finns dock alldeles för många hetsande personer som drar förhastade slutsatser...

Cyklande poliser i Sthlm
rayy skrev:
> Om skogling inte hittar på nu så lät historiehn
> heeeeeeeelt sjuk. Det finns dock alldeles för
> många hetsande personer som drar förhastade
> slutsatser...

Skogling talar sanning. trafikljusena vid lötsjön är sjuuukt långsamma.

Cyklande poliser i Sthlm
Jan Ullrich skrev:

>
> Har man åkt bil i ett utav deras grushögar till
> länder så är ju en trottoarkörning ingenting.
> Cykla i Teheran? nej tack!

Den här tråden blir bara dummare och dummare. Inte ens Martin O skulle kunna sänka den.

Cyklande poliser i Sthlm
Azog skrev:

>
> Mmm. Om inte syftet är att skapa en paranoid
> vem-som-helst-kan-vara-polis-stämning, så att
> man aldrig vågar göra något dumt. :-P
Låter ju som rena STASI-metoderna. Ska vi gå tillbaka 50 år i tiden?

Cyklande poliser i Sthlm
fuel98 skrev:
> Varför civila!?!? Jag tycker som gandhi varför
> inte visa upp sig istället & få folk att
> uppträda mer vettigt på det viset. Även om man
> gjort fel blir man juh bara förbannad & hyser agg
> för att dom fegar runt i civila kläder. Det
> gäller civilbilarna &så tycker jag.

Just det, då hjälper det ju på mig som gasar på bilen så snart jag förlorat polisbilen ur sikte.. INTE!

Cyklande poliser i Sthlm
Markus F skrev:
> Jan Ullrich skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Har man åkt bil i ett utav deras grushögar
> till
> > länder så är ju en trottoarkörning
> ingenting.
> > Cykla i Teheran? nej tack!
>
> Den här tråden blir bara dummare och dummare.
> Inte ens Martin O skulle kunna sänka den.

http://www.martinomalley.com/ Känner du Martin?

Cyklande poliser i Sthlm
Helt ärligt, det här är bara rätt åt alla som röstade ja åt biltullarna. Mohahahahaha hur känns det nu? Nu får ni titta er över axeln vid varje rödljus efter killar med Merida hojar.

Cyklande poliser i Sthlm
Jan Ullrich skrev:
> Skogling skrev:
>> Han
> > var från ett varmt land med mycket sand tror
> jag
> > och han kanske skanade värmen där eller nåt.
> > Jag frågade inte. Jag frågade inte om han var
> > terorist heller. :o)

>
> LOL!
>
> Har man åkt bil i ett utav deras grushögar till
> länder så är ju en trottoarkörning ingenting.
> Cykla i Teheran? nej tack!

börjar lukta unket nu tycker jag

Cyklande poliser i Sthlm
Jan Ullrich skrev:
> Helt ärligt, det här är bara rätt åt alla som
> röstade ja åt biltullarna. Mohahahahaha hur
> känns det nu? Nu får ni titta er över axeln vid
> varje rödljus efter killar med Merida hojar.

Du skriver att cyklande poliser skulle vara en direkt konsekvens av folkomröstningen i vägtullsfrågan. Jag vill inte ens spekulera i hur man kommer på en så befängd idé.

Cyklande poliser i Sthlm
Man kan väl säga att det finns ett tiotal rödljus runt stockholm som man inte behöver stanna vid, detta p.g.a att nån sopa på vv kommit på att ställa om rödljusen att slå om efter bilarna ute på vägen. Och inga bilar inget grönt ljus.

Cyklande poliser i Sthlm
Mmm..jo här i Göteborg har vi nåt alldeles häpnadsväckande larvigt, nämligen uniformerade cykelpoliser!
Och jo, jag fick oxå betala 1500 spänn, kul. Ett par hundra meter därifrån säljs heroin och annat skoj men nej, det är krångligt att ta tag i. Folk som försöker ta sej till jobbet däremot är enkelt villebråd. Jag tycker det på sätt o vis är ok att jag fick böta, man vet ju va som gäller egentligen men det som retar mej xtremt är snutens sätt. Ett sådant översitteri hade fått Caligula att skämmas. Bästa låten? Skjut en snut, så klart! /x.

Cyklande poliser i Sthlm
SuperApe skrev:
> jo, när du trampade i en vattenpöl i sickla föt
> 3 veckor sen tex.
>
> bruse skrev:
> -----
>
> > Har aldrig varit så rädd när jag cyklat
> genom
> > stan, som när jag följde efter dig. Tror
> aldrig
> > vi körde nån gång på höger sida eller med
> > trafiken.

Då var jag inte rädd, mest sur på mig själv, att jag ska sätta foten i Sicklaskiftets enda vattenpöl.

Cyklande poliser i Sthlm
xanoj skrev:
> Ett sådant översitteri hade fått Caligula att skämmas.

Vaddå, att de prioriterar alla sorts brott?

Vet du vart det dealas kanske du ska ringa in lite tips? Polisen lever på tips, mer eller mindre.

Cyklande poliser i Sthlm
Här är förresten lite av det Polisen i Stockholms län pysslat med idag:
Torsdagen den 22 mars

00:08 NORRORT
MISSHANDEL, Dackevägen. En man har blivit nedslagen på en resturang av tre män som srungit från platsen. Målsäganden är förd till sjukhus.

00:54 CITY
SKADEGÖRELSE, Tunnelbanan Hötorget södra. Två män grips efter att de slagit sönder inredningen i en tunnelbanevagn.

00:52 SÖDERORT
RATTFYLLERI, Örbyleden i Bandhagen. En man är stoppad och kontrollerad misstänt för rattfylleri. Polisen medtog mannen för kroppsbesiktning.

04:16 SÖDERTÄLJE
BRAND, Penselvägen. Okänd gärningsman har tagit sig in i ett rehab-center genom att krossa en ruta. Gärningsmannen har sedan tänt eld på gardinerna. Polisen som kom till platsen kunde släcka branden.

06:21 SÖDERTÄLJE
TILLGREPP AV FORTSKAFFNINGSMEDEL, Bistigen. En anmälare bevittnar hur en man tillgriper en bil från ett garage, där också anmälaren har sin bil. Gärningsmannen åker snabbt från brottsplatsen med den tillgripna bilen. Anmälaren försökte åka efter gärningsmannen men tappade honom ur sikte. Anmälaren kontaktade polisen som kunde gripa gärningsmannen 2 km norr om Salems kyrka på Bergaholmsvägen efter att gärningsmannen kört in i en annan bil och voltat. Gärningsmannen försökte att springa från platsen. Gärningsmannen är förd till sjukhus för att kontrollera eventuella skador samt för att ta blodprov. Den andra bilisten verkar ha klarat sig utan några fysiska skador.

06:56 SÖDERTÖRN
TRAFIKOLYCKA MED PERSONSKADA, Station Flemmingsberg, Björnkullavägen. En gångtrafikant har blivit påkörd av en personbil. Ambulans är kallad till platsen. Polisen har skrivit en trafikmålsanteckning och hållt förhör.

08:06 ROSLAGEN
BRAND, Grindtorpsvägen. Det väller ut svart rök från en lägenhet. Räddningstjänst och polis är på väg. kl 08.13 meddelar räddningstjänsten att branden är under kontroll och att ingen evakuering är aktuell. Branden har troligtvis uppkommit genom att man glömt levande ljus.

08:16 VÄSTERORT
RATTFYLLERI, Huvudstabron. Bilist stoppad och kontrollerad misstänkt för rattfylleri. Polisen medtog mannen för kroppsbesiktning.

08:12 NACKA
INBROTT I SKOLA, Hägervägen. En skola har under natten haft påhälsning av inbrottstjuvar som har bla tillgripit datorer.

10:26 CITY
STÖLD/INBROTT I LÄGENHET, Kocksgatan. Anmälaren bevittnar hur en man försöker ta sig in genom ett fönster på bottenvåningen till en lägenhet på Kocksgatan. Gärningsmannen slår sönder fönsterrutan och går in i lägenheten. När polisen kommer till brottsplatsen har gärningsmannen hunnit avvika. Polisens tekniker är kallade till platsen för att göra en brottsplatsundersökning.

10:37 VÄSTERORT
BRAND, Karlinska vägen. Det kommer ut rök från ett arkivrum på sjukhuset. Två brandstationer och en brandingenjör finns på plats. Troligvis kommer rökutvecklingen från ett lysrör, men man avvaktar räddningsledarens direktiv. Ingen evakuering är aktuell. Det hela skall röra sig om ett elfel.

11:15 SÖDERTÖRN
INBROTT I BIL, Haninge centrum. Två män som är inne i en bil i p-garaget. Gärningsmännen går från platsen. Gärningsmännen grips i närområdet.

12:31 SÖDERORT
TRAFIKBROTT, Kristinehamnsgatan. Patrullen stoppar och kontrollerar en personbil och dess förare. Föraren rapporterad för grov olovlig körning då denne saknar giltigt körkort.

14:32 CITY
TRAFIKBROTT, Källängsvägen. Patrullen beslagtar en trimmad moppe samt rapporterar mopedföraren för olovlig körning.

14:38 SÖDERTÖRN
BRAND, Jungfruns gata. Patrull påväg med anledning av en brand i en köksfläkt. Branden släckt. Anmälan om allmänfarlig vårdslöshet.

15:19 VÄSTERORT
OLAGA HOT, Skola Beata Sparres gränd. Yngre pojke med kniv, hotar övriga personer på skolgården enligt den som ringt in till Polisen. Patruller på plats. Ingen skadad. Anmäln om brott mot knivlagen.

16:03 VÄSTERORT
BRÅK, Bromstensplan. Två gäng som bråkar med varandra, ca 20-tal ungdomar. Enligt anmälaren har ett flertal av dem järnstänger med sig. En annan anmälare som ringer in berättar att ungdomarna börjar lämna platsen i mindre grupper. Patruller samtalat med några av ungdomarna. Patrullen lämnar med en tillsägelse.

16:18 ROSLAGEN
TRAFIKOLYCKA, Friggavägen, Täby Kyrkby. Bilist och mopedist som sammanstött. Ambulans och patrull påväg. En skadad förd till sjukhus. patrullen skriver en trafikmålsanteckning.

16:37 CITY
PERSONRÅN, Observatorielunden. Målsägare blivit rånad av två yngre gärningsmän. Målsägaren saknar mobil och SL-kort. Gärningsmännen avvikit från platsen. Gärningsmännen anträffades och kontrollerades upp i närområdet. En gärningsman greps och den andre visade sig efter kontroll med utrikes departementet ha fullständig immunitet och kan därför inte gripas. Patrullen skriver anmälan samt promemoria.

17:11 VÄSTERORT
SKADEGÖRELSE, TB Vällingby. Ungdomar som sparkar sönder en automat. När patrullen kommit till plats finns inga ungdomar kvar och automaten var inte sönderslagen.

17:40 CITY
TRAFIKBROTT, Magnus Ladulåsgatan. Patrullen skriver ut en ordningsbot till den fordonsförare som inte har sett till att de minderåriga barnen använder bilbälte.

19:21 VÄSTERORT
BRAND, Kotkagatan. Rökfyllt trapphus som visar sig komma från en torrkokning i en av lägenheterna. Patrullen skriver anmälan angående allmänfarlig vårdslöshet.

19:31 CITY
TRAFIKBROTT, Ekelundsbron. Under den tiden som patrullen har kontroll på adressen rapporteras en person för att att ha kört bil utan att ha giltigt körkort. 110 fordonsförare kontrolleras mot sållningsinstrumentet för rattfylleri, alla utan anmärkning.

Cyklande poliser i Sthlm
xanoj skrev:
> Ett
> par hundra meter därifrån säljs heroin och
> annat skoj men nej, det är krångligt att ta tag
> i.

Vad konstigt att de inte bara går dit och griper dem. Verkligen.

Cyklande poliser i Sthlm
Aron skrev:
> Jan Ullrich skrev:
> -----
> > Helt ärligt, det här är bara rätt åt alla
> som
> > röstade ja åt biltullarna. Mohahahahaha hur
> > känns det nu? Nu får ni titta er över axeln
> vid
> > varje rödljus efter killar med Merida hojar.
>
>
> Du skriver att cyklande poliser skulle vara en
> direkt konsekvens av folkomröstningen i
> vägtullsfrågan. Jag vill inte ens spekulera i
> hur man kommer på en så befängd idé.

Nej det gör jag inte, jag var bara ironisk dum och skadeglad.

Vad hette den där serien med Poliser på heldämpade Treks med Spinergy hjul? det var grejer det! Såna ska vi ha i Sverige

Cyklande poliser i Sthlm
Lite kontrast med Dalarna:
AVESTA
Skadegörelse på bil. Någon har repat hela vänstra sidan på en bil.
Narkotikabrott (eget bruk) samt rattfylleri under påverkan av narkotika.
Trafikolycka. Under en viadukt låg plåtar och sten som någon troligen har tappat.

HEDEMORA
Trafikolycka. En bilist körde av vägen efter att ett däck på bilen punkterats.
En fastighetsägare hörde en smäll och när hon tittade efter såg hon att någon kastat något på ett fönster så att den yttre rutan skadats.

Tillgrepp av bil.

BORLÄNGE
Stöld ur bil.
Stöld ur bil.
Försök till stöld ur bil.
Tillgrepp av bil.
Försök till stöld ur bil.
En moped som mellan den 17 och 21 mars tillgreps från Källgatan anträffas på Fabriksgatan.
En 16-årig flicka ertappad med att ha tillgripit kläder till ett värde av 1098 kronor från Åhléns.
En 15-årig flicka ertappad med att ha snattat varor till ett värde av 473 kronor från Åhléns samt varor till ett värde av 267 kronor från H&M.
Tillgrepp av bil.
En moped som mellan den 11 och 15 oktober 2006 tillgreps från Röda Vägen anträffad på Kornstigen.

GAGNEF
En markägare anmäler att någon huggit ner 4 eller 5 st granar på hans mark och transporterat dessa från platsen.

SÄTER
Stöld. Någon har tillgripit en bärbar dator från ett kontor på psykiatriska öppenvården vid Säters sjukhus.

FALUN
Misshandel En 13-årig pojke anmäler att han blivit misshandlad av en för honom okänd yngling som slog målsägaren med knuten hand i ansiktet.

Narkotikabrott (eget bruk), rattfylleri under påverkan av narkotika, vårdslöshet i trafik samt trafikbrott.

SMEDJEBACKEN
Snatteri. En man tankar en bil med bensin till ett värde av 200 kronor vid Shell. Han går in till kassan och meddelar bl a att han glömt sin plånbok . Han lovade att komma tillbaks och betala bensinen men han har hittills inte återkommit.

MALUNG
Allmänfarlig vårdslöshet. En brand uppstod i en sopcontainer. Enligt räddningstjänsten fanns ingen spridningsrisk. Trolige orsak till brandens uppkomst år att någon slängt en engångsgrill som inte var riktigt släckt i containern.

ÄLVDALEN
Tillgrepp av snöskoter.

Fjällräddning. En kvinna i 60-års ålder ramlade i ett skidspår och fick problem med en höftprotes.

:D

Cyklande poliser i Sthlm
När jag ändå håller på att klipp-o-klistrar från polisen.se, här är några bötesbelopp:

Cykelförarens ansvar att se till att passagerare under 15 år använt cykelhjälm, 500 kronor.

Fört fordon mot rött ljus.
Cykel/moped klass II, hästfordon, 1.500 kronor.

Fört fordon i körfält som anvisats för annat/andra slag av fordon
Cykel, moped klass II, hästfordon, 500 kronor.

Fört fordon utan att ha belysning tänd under mörker/gryning/skymning eller då sikten är nedsatt på grund av väderförhållanden eller liknande
Cykel/hästfordon, 500 kronor.

Fordonslast som inte är fastgjord eller övertäckt
Moped klass II eller annat fordon 500 kronor.

Otillåten paråkning på cykel/moped, det vill säga skjutsning
Förare och passagerare, 500 kronor.

Ej iakttagit stopplikt
Cykel, moped klass II, hästfordon, 1.000 kronor

Ej iakttagit väjningsplikt
Cykel/moped klass II/hästfordon, 1.000 kronor.

Ej givit tecken vid sväng
För cykel och moped klass II, 500 kronor.

Ej iakttagit väjningsplikt mot gående som gått ut/just ska gå ut på obevakat övergångsställe
För cykel och moped klass II, 1.000 kronor.

Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon
Övriga fordon, 1.000 kronor.

Cyklande poliser i Sthlm
Jag stannar normalt sett vid rött ljus, men tex vid korsningen sveavägen/odengatan där det är förbjudet att köra i bussfilen och där jag ska åka rakt fram vidare på odengatan måste man stå och vänta ett bra tag medan gångtrafikanterna som ska åt samma håll får fri lejd. Då har det väl hänt både en och två gånger att man tagit den vägen istället.

Tycker fortkörning är en lustigare förteelse. Det faktumet att man kan dömas för fortkörning på cykel när det inte finns några lagar om hastighetsmätare på cyklarna är ganska intressant.

Edit:

"Ej givit tecken vid sväng
För cykel och moped klass II, 500 kronor. "

"Otillåten paråkning på cykel/moped, det vill säga skjutsning
Förare och passagerare, 500 kronor."

Sjuuuukt fåniga regler. Borde vara straffbart att stifta såna lagar.

Cyklande poliser i Sthlm
Mårten skrev:
> jan Ullrich: Finns en bild tidigare i tråden. Men
> det är Pacific Blue du fiskar efter...

Ja just det. Jag kollade jämt på det. Handlingen var värdelös men jag kollade på cyklarna. Och brunetten, hon var min första kärlek=)

Hans Rey den gamle trial åkaren var ofta med i en del avsnitt och hoppa på pir räcken och annat. Sen hade dom en tjeck med en häftig cykel verkstad där de bara kastade in sina slaktade kolfiber hojar. Tuff Serie, ska nog ladda hem alla säsonger.

Cyklande poliser i Sthlm
thebåttomisnådd skrev:
> Man kan väl säga att det finns ett tiotal
> rödljus runt stockholm som man inte behöver
> stanna vid, detta p.g.a att nån sopa på vv
> kommit på att ställa om rödljusen att slå om
> efter bilarna ute på vägen. Och inga bilar inget
> grönt ljus.

Japp, utanför Engelen exempelvis. Där känns det dock ganska lätt att iaf ta en diskussion med Harry Haffa!!

Cyklande poliser i Sthlm
rikard skrev:
> fortkörningsbot på cykel är väl en trofé?

Någonstans har jag sett ett foto på en 70-skylt med tilläggstavlan "Gäller ej cykel". :D

Cyklande poliser i Sthlm
the_TnT skrev:
> Otillåten paråkning på cykel/moped, det vill
> säga skjutsning
> Förare och passagerare, 500 kronor.
>
>
> Ej iakttagit stopplikt
> Cykel, moped klass II, hästfordon, 1.000 kronor
>
>
> Ej iakttagit väjningsplikt
> Cykel/moped klass II/hästfordon, 1.000 kronor.
>
>
> Ej givit tecken vid sväng
> För cykel och moped klass II, 500 kronor.
>
>
> Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon
> Övriga fordon, 1.000 kronor.

Någon mer som vore 4000 kr pankare (ej inräknat upprepningar av "brottet" då) under senaste helgen? :)

Cyklande poliser i Sthlm
Hur funkar det med böter egentligen? Får man en faktura på platsen? Tar de kontanter eller kort direkt på platsen om man nu skulle ha det/täckning?

Dvs. hur betalar man?

Jag har bara blivit stoppad två gånger, ena gången alkotest men ej koll av körkort (lite underligt). Andra gången cyklade jag på trottoar men han mest bara kollade om jag visste att man inte fick det. De hade trafikkontroll av bälten etc. när jag cyklade förbi, de hade inte stoppat någon bil just då så vad skulle stackarn göra?

Tillbaka
Topp