Cyklande poliser i Sthlm

• Trådstartare Trådstartare lasse liten
  • Start datum Start datum
Cyklande poliser i Sthlm
16:37 CITY
PERSONRÅN, Observatorielunden. Målsägare blivit rånad av två yngre gärningsmän. Målsägaren saknar mobil och SL-kort. Gärningsmännen avvikit från platsen. Gärningsmännen anträffades och kontrollerades upp i närområdet. En gärningsman greps och den andre visade sig efter kontroll med utrikes departementet ha fullständig immunitet och kan därför inte gripas. Patrullen skriver anmälan samt promemoria.

"den andre visade sig efter kontroll med utrikes departementet ha fullständig immunitet och kan därför inte gripas." Bwahahaha...trodde man hade bättre saker för sig för att förtjäna fullständig immunitet.

Cyklande poliser i Sthlm
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur funkar det med böter egentligen? Får man en
> faktura på platsen? Tar de kontanter eller kort
> direkt på platsen om man nu skulle ha
> det/täckning?
>
> Dvs. hur betalar man?
>
> Jag har bara blivit stoppad två gånger, ena
> gången alkotest men ej koll av körkort (lite
> underligt). Andra gången cyklade jag på trottoar
> men han mest bara kollade om jag visste att man
> inte fick det. De hade trafikkontroll av bälten
> etc. när jag cyklade förbi, de hade inte stoppat
> någon bil just då så vad skulle stackarn göra?

Jag fick ett inbetalningskort, typ som man betalar en räkning, till bankgiro.

Edit: Går inte betala direkt, skulle iallafall inte vilja göra det.

Senast redigerad av en moderator:
Cyklande poliser i Sthlm
Jan Ullrich skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Hans Rey den gamle trial åkaren var ofta med i en
> del avsnitt och hoppa på pir räcken och annat.
> Sen hade dom en tjeck med en häftig cykel
> verkstad där de bara kastade in sina slaktade
> kolfiber hojar. Tuff Serie, ska nog ladda hem alla
> säsonger.

Lite stor bild, hittad på hans reys hemsida. Those were the days ;)
PacBlue1.jpg

Cyklande poliser i Sthlm
Tjena!

Problemet är att Polisens resurser läggs på fel saker.. Att t.ex. kör upp 250 snutar hit under Vm för att sköta den totalt ohållbara trafiksituationen.. (Det är tio gånger värre under en påskhelg än vad det någonsin var under VM..) Det slutade med att poliserna kontrollerade sopgubbarnas färdskrivare för att se att dom inte jobbade för mycket.. helt löjligt. Kostade väl skattebetalarna en sisådär 2-3 mille kan jag tänka mig.. Enda dom lyckade med var att ta en rattonykter kille.. Tror lokala polisen hade klarat det precvis lika bra då han satt planterad i en snödriva.. För de poliserna som var här så krävde sdet 5 bilar med tillhörande manskap för att göra det arbetet..

Eller varför inte låta fotbollsklubbarna stå för notorna för dom polisinsatser som deras apor till fans orsakar.. Där är det goa skattepengar som försvinner..

Cyklande poliser i Sthlm
ruslan skrev:
> Jag vill bara säga att jag cyklar på en
> orange-blå-silerfärgad Merida men jag är inte
> polis. Jag skulle därför uppskatta om jag
> slipper hets från militanta lycramänniskor på
> racer.

Tråden är redan tre sidor lång men ingen har nämnt vad färg och modell polismeridorna har.

Cyklande poliser i Sthlm
Kneecap skrev:
> Eller varför inte låta fotbollsklubbarna stå
> för notorna för dom polisinsatser som deras apor
> till fans orsakar.. Där är det goa skattepengar
> som försvinner..

Det vore helt rimligt att de fick betala kalaset. Kanske skulle det till och med bli bättre på och omkring matcherna då.

Men hur jag en funderar kan jag inte komma på varför man ska cykla mot rött. Ni som gör det, kör ni mot rött när ni kör bil också?

Självklart ska trafikregler följas och polis ska självklart även jobba för att de efterlevs. Fast jag håller med om att de borde vara uniformerade.

Cyklande poliser i Sthlm
kakad skrev:
> Men hur jag en funderar kan jag inte komma på
> varför man ska cykla mot rött.

Nja, på sätt och vis är rödljusen en följd av bilismen och därmed deras j-a problem, bara det faktum att vissa rödljus kräver en bil för slå om tyder på det.

Cyklande poliser i Sthlm
Mike the bike skrev:
> Azog skrev:
>>
>> Mmm. Om inte syftet är att skapa en paranoid
>> vem-som-helst-kan-vara-polis-stämning, så att
>> man aldrig vågar göra något dumt. :-P
> Låter ju som rena STASI-metoderna. Ska vi gå tillbaka 50 år i tiden?

Självklart inte. Det var bara ytterligare ett möjligt motiv, inte nåt jag ville skulle inträffa... Dessutom var jag jätteseriös. Observera teckenkombinationen ":-P"

the_TnT skrev:
> Hur funkar det med böter egentligen? Får man en
> faktura på platsen? Tar de kontanter eller kort
> direkt på platsen om man nu skulle ha
> det/täckning?

Faktura på platsen blir det..

Kneecap skrev:
> Eller varför inte låta fotbollsklubbarna stå för
> notorna för dom polisinsatser som deras apor till fans
> orsakar.. Där är det goa skattepengar som försvinner..

Word. Åtminstone en del av kostnaden för bevakning vid arrangemang som kräver det borde kunna betalas av arrangören, kan man tycka. Å andra sidan har det en baksida iom. att en del årliga arrangemang fått gå i graven då de inte kunnat betala notan som polisen krävt för att sköta bevakningen. Swedish Bike Meet drabbades av detta tex.

Cyklande poliser i Sthlm
Hm trodde fotbollsklubbar (i allafall de som drivs i bolagsform) betalade skatt? Mig veterligt får väl polisen pengar från staten som i sin tur får in pengar via skatten.

Cyklande poliser i Sthlm
Många bilister hävdar, troligvis med rätta, att i och med all den skatt dom betalar på bensin , fordonskatt osv. så bär bilismen sina kostnader gott o väl! Ändå tycker vi inte om dom. /x.

Cyklande poliser i Sthlm
Niko/Frost skrev:
http://webnews.textalk.com/upload/article/bild/254-200109061108.jpg
>
> När vi talar om polisbilar för att haffa alla
> streetrace-puttar så vill jag påminna om
> Polisens Porsche 911 anno 1970. Det kändes ju som
> oerhört nödvändigt och befogat brukande av
> skattemedel... Precis som idag med andra ord.

Tur att du inte bor i Italien. Då hade du fått ont i magen av den här bilden...

Lamborghini_Gallardo_Italian_Police_Car.jpg

Ja, det är en Lamborghini Gallardo.

För övrigt så blev jag stoppad av piketen på Ringvägen utanför Eriksdalsgrillen efter Brouwerij pokal-kvällen. Full, mot färdriktningen, inga lysen, på trottoaren. Jag slapp undan böter. Är det inte hemskt vilket moraliskt förfall vår poliskår uppvisar?

Cyklande poliser i Sthlm
några små detaljer som skiljer cykelburna och bilburna idioter:
1) det finns ingen bilist som har lika bra översikt över trafiken som en cyklist... har något att göra med stolpar och annat tjafs som skymmer
2) finns ingen bil+bilist kombo som har lika bra koll på "dragläget" som en cykel... kan bero på att dom inte har frihjul med klackar utan måste köra med slirkoppling
3) den bilist som vid start regelbundet axar ifrån en cykel över en tvåfilig väg kommer behöva tanka innom kort, det kan bero på att bilmotorer inte är särskilt snåla innom det röda varvtalsfältet
4) nämnde jag att bilar är klumpiga?
5) nä, sikten i en bil vid en högersväng är inte tillräcklig oavsett hastighet, att bilar bromsar in rejält vid sväng (så den cyklist dom körde om för 30 sek sedan kommer hamna _framför_ dom innan de svängt) ökar inte trafiksäkerheten
6) cyklister på cyklar med handbromsar är undantagna från handsignalerings-skyldigheten (broms förmågan anses vara nödvändig för säkert framförande av fordon), det anses att det räcker med att vrida på huvudet (vilket i mitt fall oftast inte visar vilket håll jag skall åt - kollar ofta åt 3-4 håll)
som jämförelse kan vi ta bilister som skall visa "i god tid"... vilket i stadstrafik är från korsningen innan de faktiskt skall svänga (pga att ingen håller lämpliga bromsavstånd)
hur många är det som blinkar samtidigt/efter att de börjat bromsa? majoriteten.

skrev jag det för att jag tycker bilkörning skall förbjudas?
nej,
men reglerna måste ses över, och det måste ske officiellt - att polisens praxis redan är anpassad till verkligheten är totalt ointressant eftersom det inte säger mig vad jag har rätt att kräva i trafiken

Cyklande poliser i Sthlm
xanoj skrev:
> Går du någonsin mot rött?? /x.

Nej det har jag inget behov av. Går mycket lite f.ö. eftersom jag hellre cyklar eller kör bil.

Gör du?

Cyklande poliser i Sthlm
Men för bövelen. Cyklister kör som idioter, det vet alla som har körkort! JAG kör som en idiot när jag cyklar, bara det borde vara bevis nog. Fan, 1000:- spänn i böter är ju mängdrabbat, de flesta av oss måste vara uppe i 20 loppor i böter som inte utfällts.

Cyklande poliser i Sthlm
Mathias skrev:
> Tur att du inte bor i Italien. Då hade du fått
> ont i magen av den här bilden...
>
> http://www.dumbcrooks.com/gallery/albums/police-ca
> rs/Lamborghini_Gallardo_Italian_Police_Car.jpg
>
> Ja, det är en Lamborghini Gallardo.

Tror det var en gåva från Lamborghini och att den är till för att transportera organ osv med. Kanske skulle ha vart en ambulans då.

Cyklande poliser i Sthlm
xanoj skrev:
> Går du någonsin mot rött?? /x.

Jajamensan.

Men enbart beteendet att gå mot rött medför sedan ett antal år tillbaka
inte längre någon påföljd, alltså inga böter eller annat straff.

Fast det är alltså fortfarande förbjudet att gå mot rött.

Däremot kan den som går mot rött bötfällas/straffas/fällas för vårdslöshet i trafik
eller liknande om en polis skulle göra en sådan bedömning (om jag minns rätt).

/Fedde

Cyklande poliser i Sthlm
Ang bilar parkera de på cykelbanan så undrar jag om folk en vet att det är kör och stoppförbud där...
jag har sett både polisbilar och ännu oftare färdkänstbilar stannade på cykelbanan, det underbara är att dom av respekt för stoppförbud innom 10m från en korsning inte ställer sig längs den lediga delen av trotoaren, men köra upp och ställa sig på cykelbanan innom 2m från korsningen det är verkar uppfattas helt ok, hmm gångbanan brevid... nä, den kan man inte heller ställa sig på (trots att det inte finns några som helst skrivna förbud mot det)
och jo, dom tycker att färdkänst har rätt att bryta mot lagen på samma sätt som ambulans vid utryckning
är det någon som kan säga mig vad "Undantaget gäller endast om omständigheterna kräver det och särskild försiktighet iakttas." egentligen betyder?

Cyklande poliser i Sthlm
Nu har du chansen att bli ägare till en alldeles egen merida polis look-alike. Seriöst, detta är det närmaste jag kan hitta den cyklen farbror blå hade när jag blev konfronterad. Han hade dessutom kadensmätare, sånt man kan roa sig med när man har mer än 1 växel... Hjälmen var röd.
http://195.149.144.149/images/78/7885693087.jpg

http://www.blocket.se/vi/9855298.htm?ca=11_s

Ps. Visst, man ska stanna vid rött ljus! Med bil skulle jag aldrig köra mot rött. Men att på cykel köra höger i en korsning, mot rött, känns som en annan sak. Om det dessutom är cyklebana lr bussfil så ska där ändå inte köra några bilar...

Cyklande poliser i Sthlm
jonzén skrev:
> har för mig att mer än hälften av alla singelolyckor beror på alkohol...

Trodde det var fler än så som vaknat upp i fel säng pga alkohol?

;)

Cyklande poliser i Sthlm
Jättebra med civila poliser på cykel. Jag tror också att deras uppmärksamhet snart kommer att riktas på bilisternas beteenden i korsningar och rondeller. Här i Göteborg är det totalt livsfarligt med folk som gasar för att hinna förbi framför när man är halvvägs ute på en korsande cykelbana tex.

Cyklande poliser i Sthlm
rikard skrev:
> rayy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om skogling inte hittar på nu så lät
> historiehn
> > heeeeeeeelt sjuk. Det finns dock alldeles för
> > många hetsande personer som drar förhastade
> > slutsatser...
>
> Skogling talar sanning. trafikljusena vid
> lötsjön är sjuuukt långsamma.

Den är sann. Jag förstod att jag skulle få skit men jag beskrev bilföraren som jag gjorde som krydda för att ni skulle förstå hur arg han var.Han var fullständig t rabiat ! Jag har absolut inget emot invandrare. Ville bara förtydliga detta.

//Skogling

Cyklande poliser i Sthlm
Skogling skrev:
> Den är sann. Jag förstod att jag skulle få skit
> men jag beskrev bilföraren som jag gjorde som
> krydda för att ni skulle förstå hur arg han
> var.Han var fullständig t rabiat !

och det kan bara invandrare vara? du ville helt enkelt spela på fördomar vissa mindre bevandrade människor har om personer från andra länder. bra jobbat.

Cyklande poliser i Sthlm
jonzén skrev:
> hmm... har för mig att mer än hälften av alla
> singelolyckor beror på alkohol....

...Och den andra hälften av olyckorna beror följdaktligen på nykterhet.

Alltså spelar det ingen roll om du är full eller ej.

Cyklande poliser i Sthlm
ÅL skrev:
>
> ...Och den andra hälften av olyckorna beror
> följdaktligen på nykterhet.
>
> Alltså spelar det ingen roll om du är full eller
> ej.
>
> -Å

Eeeh, är hälften av bilförarna fulla? Om inte så kanske nykterheten spelar in...

Cyklande poliser i Sthlm
Festligt att se den här tråden utvecklas till en "hata bilar" tråd. Jag kan inte låte bli att skratta mig harmynt av alla dumheter här.
Bilar är våra fiender, alla bilister är idioter.. bla bla bla.. Ha ha 90% av oss på Happy har säkert bil. Hur skiljer sig en bilist från en cyklist? Är det nåt man föds till?
Det är väl klart som fan man inte ska få bryta mot lagar och förordninar bara för att man cyklar. Polisen lägger bra mycket mer energi på att övervaka bilisterna än cyklister.
Buhu jag får inte snatta i min favoritbutik längre.. jÄvla bilister.. Buhu.
Det finns idioter i alla läger. Inte svårare än så.
/J

Cyklande poliser i Sthlm
Det är ganska lätt att hata bilister när man cyklar eftersom det ganska ofta händer att man utsäts för livsfara av gasglada idioter. Jag höll själv på att bli överkörd på väg till jobbet i en rondell för två veckor sedan av en dåre i 60-70 knyck som låg bakom en lastbil. Jag var spagetti i benen hela dagen och höll på att freaka ur på hemvägen när ännu en bilist inte ser sig för i en annan korsning.
Som bilist är det inte ovanligt att andra bilister tutar på en för att man stannar för en fotgängare eller cyklist.

Cyklande poliser i Sthlm
the_TnT skrev:
> Här är förresten lite av det Polisen i
> Stockholms län pysslat med idag:Torsdagen den 22
> mars
>
....inte en enda rödljuskörning av cykel....
de verkar inte så effektiva de där Merida-cyklisterna...eller så var de lediga just igår...LOL

Cyklande poliser i Sthlm
kakad skrev:
> varför man ska cykla mot rött. Ni som gör det,
> kör ni mot rött när ni kör bil också?
> Självklart ska trafikregler följas

Cykla mot reglerna är förstås något som bara experter får göra (se äv. "taxigrönt").

Lite som bolagsplundring. Inte en sak som vem som helst kan ge sig på utan att det går illa.

Cyklande poliser i Sthlm
...eller som en polisbekant utryckte det när han närmade sig en STOPP-skylt. "Jag tror vi tar ett rullande stopp på den här." Reglerna är till för idioterna som inte kan köra bil. Resten kan köra som de vill. Bra sammanfattat Erik!

edit: stavar som en blind kamel.

Cyklande poliser i Sthlm
Tjena!

Azog.. Swedish Bike Meet, så var det ja.. Funderade på vilka det var som fick lägga ner pga polisiära kostnader.. Medans fotbollsklubbarna inte betalar ett skit, för att alla gillar ju fotboll, det är ju bara så.. :/

gong.. jo, det gör dom, det gör Swedish Bike Meet också, men dom var tvungna att betala för polisen som var tvungen att vara där, vilket gjorde att dom itne kunde ha festivalen.. Medans Hulstfred och Sweden Rock inte betalar för den polisiära insats som är där.. Eller Vm i alpin skidåkning..
Så fort det är något som inte är 100% svensson så kan inte skattebetalare stå för notan längre.. Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till att separera bängbula 1 och bängbula 2 på en match mellan Aik och Djurgården, låt dom slå ihjäl varandra istället...

Cyklande poliser i Sthlm
Det tråkiga är bara när bängbula 1 pissar på en vägg, jag fäller någon kommentar om att jag som boende i området inte uppskattar friluftsurinering och Hr bängbula börjar skrika efter mig och drar till sig uppmärksamheten från bängbula 2-20. Då känns det rätt bra att veta att det finns en helikopter i luften ovanför mig. Samt att reaktionstiden för kraftigt berusade personer är omkring 30 sekunder.

Cyklande poliser i Sthlm
rayy skrev:
> Om skogling inte hittar på nu så lät historiehn
> heeeeeeeelt sjuk. Det finns dock alldeles för
> många hetsande personer som drar förhastade
> slutsatser...

Att bilister reagerar sådär händer ju var och varannan dag när man cyklar så det är säkert sant.

Var med om en liknande sak i Sumpan vid slutat av Landsvägen ner mot Bällstabro (dock ingen rödljuskörning).
En kille i en BMW svänger tvärt framför mig utan att använda blinkersen. Jag gör som jag alltid gör då, vrålar till och hytter med näven. Strax efteråt, uppe vid Gamla Marabou kommer killen bra mycket fortare än de tillåtna 50 km/tim och stannar med en tvärnit och skrikande däck och undrar vad fan jag håller på med! Cyklar och höll på att bli påkörd av dig, svarar jag. Vart då? Frågar killen och släpper lite på sin hormonstinna attityd. Förklarar då för honom vart och vad som hände. Han såg villrådig och osäker ut men erkände att han inte såg mig över huvud taget förrän i backspegeln.

Polisen borde titta mer på bilisters beteende och uppmärksamhet då detta är betydligt farligare för medtrafikanterna än en rödljuskörning på cykel. Men med det säger jag inte att det är OK att cykla mot rött.

Cyklande poliser i Sthlm
Jag promenerar till/från jobbet nästan varje dag.

Det är 1500ggr miljövänligare än att cykla.

Jag har efter många promenader i stan kommit att hata cyklister.
Jag skulle (om jag kom undan med det) kunna klappa till minst
en lycratöntspendlare per dag på vägen T/R från Öfre till Kungsholmen.

Tillbaka
Topp