Cyklande poliser i Sthlm

• Trådstartare Trådstartare lasse liten
  • Start datum Start datum
Cyklande poliser i Sthlm
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Festligt att se den här tråden utvecklas till en
> "hata bilar" tråd. Jag kan inte låte bli att
> skratta mig harmynt av alla dumheter här.
> Bilar är våra fiender......

Fiende i den mening att det gör jävligt ont att gå från 30 - 0 genom tvärstopp mot en bildörr.

Jag har avsevärt ändrat mitt beteende när jag kör bil sedan jag började cykla regelbundet igen för 4 år sedan. Som bilburen cyklist ser jag lättare vart farliga situationer kan uppstå och tar det därför lugnare.

Men är man rädd om sig själv och cykeln finns det ju bara en sak att göra, ta det lugnt.

Håller f.ö. med dig mollo, den här tråden håller på att spåra ur, men vi är ju faktiskt på sidan 4.

Cyklande poliser i Sthlm
Fahrrad2.jpg ht=334

Cyklande poliser i Sthlm
En bra ide vore att:

1. Alla cyklister tvingades köra bil i innerstan under rusningstrafik en eller ett par ggr per år.
2. Alla bilister tvingades cykla i innerstan under rusningstrafik en eller ett par ggr per år.
3. Samma som ovanstående fast med gångtrafikanter utbytt först mot cyklister sedan bilister.

Cyklande poliser i Sthlm
mytomspunnen skrev:
> En bra ide vore att:
>
> 1. Alla cyklister tvingades köra bil i innerstan
> under rusningstrafik en eller ett par ggr per
> år.
> 2. Alla bilister tvingades cykla i innerstan under
> rusningstrafik en eller ett par ggr per år.
> 3. Samma som ovanstående fast med
> gångtrafikanter utbytt först mot cyklister sedan
> bilister.

Aha, du menar att problemet löses med förståelse för varann?
Det lät ju ganska vettigt.

Man blir bättre cyklist (inte konditionsmässigt) om man kör bil lite då och då, och vice versa.
/J

Cyklande poliser i Sthlm
bigmollo skrev:
> Det lät ju ganska vettigt.

Någon gång skall man ju ha tur och häva ur sig nåt sådant.

> Man blir bättre cyklist (inte konditionsmässigt)
> om man kör bil lite då och då, och vice versa.

Precis, åtminstone rent säkerhetsmässigt.

Cyklande poliser i Sthlm
bigmollo skrev:
> Jag tänker inte förenas med nåt, förutom en
> flaska rött ikväll.
> I min värld finns bara jag.

Har du nått gött å rekomendera? Är på väg ner på bolaget snart ;)
Ska försöka låta bli att dra i mig dom på hemvägen.

Cyklande poliser i Sthlm
fuel98 skrev:
> Har du nått gött å rekomendera? Är på väg
> ner på bolaget snart ;)

Concannon shiraz. Bra till både maten och soffan.
/J

Cyklande poliser i Sthlm
Lång tråd... känns som att vi hade en sån alldeles nyligen. konstigt att ingen trådarkeolog har hittt den. :)

Jag har blivit påkörd tre gånger av bil när jag cyklade, ingen gång när jag själv har suttit i en bil och en gång blev jag påkörd av en cykel när jag promenerade. Ergo; jag är mest rädd för bilar, sedan för cyklister och sist för andra fotgängare i trafiken. Jag har däremot hamnat i slagsmål med fler fotgängare utanför trafiken (läs; privatmedborgare) så nu är jag helt förvirrad vad jag ska tycka.

Cyklande poliser i Sthlm
Tjena!

oxr... Jag förstår vad du menar, men jag tycker fortfarande att klubbarna ska stå för notan.. Jag som är totalt ointresserad av fotboll vill inte lägga ett enda öre på det.. Samma som jag inte vill betala tv-avgift då jag aldrig tittar på SVT.. Hade jag tittat mycket på SVT så hade jag gärna betalat..

Cyklande poliser i Sthlm
Hmm då kanske fortkörare borde betala för kostanaden för hastighetskontroller, för om dom inte körde för fort behövs det ju inga..

Cyklande poliser i Sthlm
Precis, Gong!
Har påståtts, att man i Kina skickade räkningen för ammunitionen till anhöriga, efter genomförd arkebusering..
Också en markering.
Edit: stavning..

Senast redigerad av en moderator:
Cyklande poliser i Sthlm
Miljöavgift på arkebuseringe?
Inte nödvändigtvis, eller? Kulfånget stod ju där! Ett tag...
Bara att rensa på tungmetaller, precis som man gör här vid kremeringar.

Går säkert att sälja som souvernirer, istället för Chegevara-t-shirtar, eller bitar ur Berlinmuren?

Cyklande poliser i Sthlm
Det kan vi skylla på ljudföroreningen från dicoteken.. eller på den lavinartat ökade förekomsten av mp3-spelare. Inte skall de då få det som yrkes-skada inte! Sånt tror vi inte längre på, här...
Och nog torde finnas orsak, att skicka svenska representanter för att se, ifall ordningsmännen verkligen själva är så ordningssamma, och lyssnar på lagligt nedladdad musik? ABBA, Björn Skifs, Europe och Carola.. De har alla slitit hååårt för sina alster, och förtjänar ngt. bättre, än att tjuvlyssnas på av bödlar.

Cyklande poliser i Sthlm
gong skrev:
> Hmm då kanske fortkörare borde betala för
> kostanaden för hastighetskontroller, för om dom
> inte körde för fort behövs det ju inga..

Tjena!

Det är väl de facto det dom gör med fortkörningsböterna?
Om polisen plockar in tio stycken på en timme så har dom håvat in minst 12000:- Tror inte en kontroll kostar så mycket att genomföra per timme..

Men jag tycker ändå att man inte kan jämföra det med en fotbollsmatch, speciellt inte när andra föreningar (Läs HDC Sweden, och massa andra motorburna föreningar) får betala för en polisiär insats när fotbollsklubbarna inte behöver det.. Det är helt åt helvete fel.. Vad är det för skillnad på fotboll och hojåkning? Den enda skillnaden är att vid mc-träffar så är det itne så vanligt att det grips speicellt mycket folk, men det är väldigt ofta det grips folk vid fotbollsmatcher..
Jämför googlingarna "gripna motorcykelträff" ("gripna mc-träff" kan också ingå) och "gripna fotbollsmatch"
Detta är bara ett exempel..

Cyklande poliser i Sthlm
För att citera en fd. kolega från min tid i Jamtland, just angående människor och hur de beter sig:

"Det skjuts av på tok för lite."

Vilket dagis är det som fått uppkopling?

Cyklande poliser i Sthlm
Hata poliser som gör fel jobb (eftersom gemene man vet precis vad polisen gör fel), hata bilförare, hata gångtrafikanter...

Jag har cyklandes blivit påkörd av en annan cyklist i en korsning en gång. Blev en jävla smäll. Så då borde jag ha rätt att hata cyklister med.

Skön tråd. Vissa visar verkligen var de står...

Cyklande poliser i Sthlm
Mr Handley skrev:
> Skön tråd. Vissa visar verkligen var de står...

"kniper ihop ögonbrynen i en intelligent förstående min"
Ett absurt intresse för Björn Skifs-filmer?

Cyklande poliser i Sthlm
Hej
Jag tycker 1500 spänn är en hyfsad livförsäkringspremie. En avgift man får räkna med helt enkelt för att öka sina överlevnadschanser i storstadsdjungeln.
För inte vill man väl höra till dom arma satar som följde lagen och just därför blev förpassade till andra sidan av högersvängande lastbilar. Det finns fullt av bilförare i Sthlm som har viktigare för sig än att köra bil. Läsa böcker (såg en i dag), mobilprata, slänga fimpar genom fönstret, med flit sikta på cyklister (såg en sån i dag), ja det finns mycket skoj man kan göra bakom ratten!

Så själv tänker jag fortsätta med at bedöma vid varje rödlyse vad som ger störst sannolikhet att förbli skadefri, och köra därefter. Omoral javisst men det har inget självändamål!!
Mvh/stressputten

Cyklande poliser i Sthlm
staine. skrev:

> slänga fimpar genom fönstret, med flit sikta på
> cyklister (såg en sån i dag), ja det finns
> mycket skoj man kan göra bakom ratten!

Vad gör man då som cyklist? Kasta sitt Kryptonite lås (litet men tungt) genom bakrutan?

Cyklande poliser i Sthlm
Det blir billigare att böta 1500 per rödljuskörning än att offra ett 700kronors lås per bilist som beter sig tokigt.

När jag härom vintern blev avprejad av vägen av en mötande plogbil (med uppfälld plog och tänt helyse) var jag dock väldigt sugen på att göra det.

Cyklande poliser i Sthlm
staine. skrev:
> Hej
> Jag tycker 1500 spänn är en hyfsad
> livförsäkringspremie. En avgift man får räkna
> med helt enkelt för att öka sina
> överlevnadschanser i storstadsdjungeln.
> För inte vill man väl höra till dom arma satar
> som följde lagen och just därför blev
> förpassade till andra sidan av högersvängande
> lastbilar. Det finns fullt av bilförare i Sthlm
> som har viktigare för sig än att köra bil.
> Läsa böcker (såg en i dag), mobilprata,
> slänga fimpar genom fönstret, med flit sikta på
> cyklister (såg en sån i dag), ja det finns
> mycket skoj man kan göra bakom ratten!
>
> Så själv tänker jag fortsätta med at bedöma
> vid varje rödlyse vad som ger störst sannolikhet
> att förbli skadefri, och köra därefter. Omoral
> javisst men det har inget självändamål!!

håller i princip med om att lagen inte har något självändamål, men jag fattar inte alls i vilken situation som det är förenat med livsfara att stanna för rött..

Cyklande poliser i Sthlm
>
>
> håller i princip med om att lagen inte har något
> självändamål, men jag fattar inte alls i vilken
> situation som det är förenat med livsfara att
> stanna för rött..

Nä stanna för rött kan man väl ofta göra. Bara det att man måste ju starta medan det fortf. är rött. Så lite olagligt blir det allt...

Men som sagt, kan man följa lagen utan risk för liv o lem ska man ju försöka göra det ;)
Förresten intressant artikel om poliserna, tack för den!!

Cyklande poliser i Sthlm
Nu är det ju som så att polisen kan släpa in dig till stationen för att fastställa identitet :-)

Cyklande poliser i Sthlm
Jag har försökt skumma igenom tråden så gott jag har orkat...nivån har vissa gånger gjort det lite tungt. Men jag tycker det är ett intressant ämne och skulle i första hand vilja veta vilka brott ni anser att polisen ska prioritera och vilka brott som polisen ska välja bort?

Det var även någon som frågade hur man betalade böter. Den som får boten får med sig ett inbetalningskort som man betalar som vilken räkning som helst. Är man bosatt i annat land (än Sverige) kan man betala på plats.

Cliff

Cyklande poliser i Sthlm
Kan någon förklara varför man MÅSTE cykla mot rött? Jag kan köpa det om det är mitt på natten och ljuset inte slår om. Varför har ni så bråttom att ni inte kan chilla vid ljuset en stund?

//Kim (som stannade vid obevakat övergångsställe idag och snällt lät den söta flickan gå över)

Cyklande poliser i Sthlm
khizzle skrev:
> //Kim (som stannade vid obevakat
> övergångsställe idag och snällt lät den söta
> flickan gå över)

Du vet väl att man får ligga med tjejerna man släpper över gatan?
/J

Tillbaka
Topp