Cyklar ni hela vinterhalvåret ?

Vintercykling är verkligen roligt, ingen runda är den andra lik. Från misärväder till soliga rundor med packad snö och rosiga kinder.
Enda riktiga abret är fötterna, mina har fryst sönder genom åren så nu är det kört under -5 och 1h oavsett skor & strumpor.

Alltså, stigcykling på vintern i minusgrader med lite lagom mkt snö som jämnar ut är fan magiskt kul, kan vara minst lika bra som en torr fin sommarkväll. Det roliga är också variationen, stigarna man cyklar på sommaren blir helt annorlunda i vinterskrud.

Göteborgsk lervinter är väl inte riktigt lika kul men får duga det med när cykelsuget sätter in.

nieves sa:
Vintercykling är verkligen roligt, ingen runda är den andra lik. Från misärväder till soliga rundor med packad snö och rosiga kinder.
Enda riktiga abret är fötterna, mina har fryst sönder genom åren så nu är det kört under -5 och 1h oavsett skor & strumpor.

Kör med riktiga skor / kängor. Byt till plast-plattisar på vintern. Tacka mig sedan. ;-)

Foxis sa:
nieves sa:

Kör med riktiga skor / kängor. Byt till plast-plattisar på vintern. Tacka mig sedan. ;-)
Jo jag köpte ett par kanadensiska stövlar av gummi med ullpjäxa inuti ?

ficklampa sa:
Jepp.
Enda problemet är vägsalt.
Hur gör ni andra för att hålla drivlinan i skick?

Bra stänkskärmar och den fram 'förstärkt' med en sprutlapp eller vad det nu kan heta -- hjälper upp situationen rejält. Skor och byxben ser mycket mer civilicerade ut efteråt cyklandet också.

/Martin

ja, och kul är det. temperaturen i stort inget problem. halsduk, balaklava och hjälmöverdrag när det är kallare än typ 10 minus.

spd pedaler kan vara ett problem, kan sätta igen sig. bättre om dom är öppna i utförandet.

Cyklade året runt förrut, men tyckte inte att det gav så mycket när det kom snö. Jag tappade en hel del styrka och kondition över vintern + att kroppen orkade inte med så pass mycket cykling under så pass lång tid. Det slutade med att jag tappade cykelsuget nästan helt.

Men visst, i slutet av februari när de långa, soliga och härliga vinterdagarna kommer kan det vara riktigt skönt och njutningsfullt att cykla en sväng även när det är snö och kallt ute.

Nu mera tränar jag annat under snösäsongen. Ex: innebandy, styrketräning, löpning, simning, lite spinning, osv. Det har gett mycket bättre resultat än att fortsätta cykla. Kroppen återhämtar sig, jag bibehåller konditionen och blir starkare + att kroppen håller bättre under de 8-9 månader som jag cyklar. Och kanske viktigast av allt, jag är grymt cykelsugen när våren kommer och suget sitter i hela våren, sommar och en bra bit in på hösten.

Erkänner att jag tycker cykling i snöslask inte är min grej, kallt blött och mörkt gör min cykling obehaglig. Dom få dagar det är riktigt vinterföre med plogade hårda grusvägar är relativt få. Det blir spinning 3ggr i veckan och 2 TRX pass, ett och annat löppass.

Tillbaka
Topp