Cyklar ni på vintern? Om inte, varför?

ArmeCykel

Ny medlem
Hej! Jag tycker att människor cyklar alldeles för lite på vintern. Iallafall här i Västerbotten, vet inte hur det är längre neråt eller uppåt i landet. Det går alldeles utmärkt att cykla på vintern, tycker jag. Även om temperaturen är nere i 40 minusgrader.

När lägger ni bort cykeln för säsongen, om ni inte cyklar på vintern? Om ni inte cyklar på vintern, varför lägger ni bort cykeln?

Jag cyklar ALLTID på vintern, oavsett före eller temperatur. Men så har jag en cykel som inte bryr sig så mycket om väder&vind. Tar en av mina 8 militärcyklar och drar iväg. Enda som är dumt, är att jag inte får tag på vinterdäck i rätt dimension, något som leder till att jag halkar och ramlar ibland :)

Jag är heller ingen "sport-cyklist" cyklar mest för framkomst och när jag har lite att göra.

Senast redigerad av en moderator:
Cyklade med glädje i vintras när det var snökaos i februari med 1,2m snö.
Bra träning och skoj att cykla i, medan de flesta bilarna inte kom nånstans.
Bilen fick stå och vila större delen av vintern i ett varmt skönt garage.

Hej KP!
Jag är en kille på 22 jordsnurr som också bor i Västerbotten, jag cyklar året om som mitt primära transportmedel, men saker som får mig att undvika att cykla är främst den bristfälliga snöröjningen kombinerat med bilisters disrespekt för cyklister.
Exempelvis hur det ovanpå den 1.5 meter breda gräsplätt mellan väg och paralell cykelväg hamnar en upp till 1.5 meter hög snövall på vintrarna. Det gör att jag inte ser om nån bil kommer svänga in eller ut från en utfart, dom ser helelr inte mig, men ett större problem är att bilarna som kommer fårn en utfart inte ser bilarna på vägen om dom inte ställer sig tvärs över cykelbanan, detta gör dom även på sommaren, men på vintern verkar det behövas på riktigt.

Sen den bristfälliga snöröjningen på cykelvägar och vägar där många cyklar, hur bilar som "plogas runt" lämnar efter sig en halvtrampad snövall som kan vara kvar länge, som leder till stora gropar och nivåskillnader i vägen, något som är mycket mer riskabelt än halkan.

Edit: Sen tycker jag det är lite kul hur du predikar om cykling på ett cykelforum. :)

Cyklar inte på vintern numera - transportcyklade mig dock till skola/pendeltågsstation/jobb vintertid upp till jag var ca 25. Att jag slutat beror på att det behövs så mycket kläder om man inte ska frysa, cykeln blir så skitig och det är så mörkt. Tycker trainer är ett bättre alternativ för att hålla igång benen.

Det jobbigaste med att cykla på vinter är att man blir så skitig och att man måste byta ut alla slitdelar på cykel på våren (i våras bytte jag kedja, kasett, drev, vevlager, vajrar och bakväxeltrissor. Bromsklossar behövde jag bara byta 3 ggr förra vintern). Fast senaste vintern i Stockholm bjöd ju på minusgrader i månader i sträck och då är det lättare än när det är 0 grader och slask.

Fast det är ju ändå smidigare och bekvämare att cykla än att åka pendeltåg, även vintertid.

Jag cyklar för att njuta, inte för att nöta. Vad tjusningen med militärcykel och -40 grader skulle vara, mer än som en plojgrej vid något engångstillfälle, har jag uppriktigt svårt att se... det har i mina ögon väldigt lite med "cykling" att göra, precis som att sitta fast med kombin i fredagsruset på sveavägen har någonting med bilentusiasm att göra.

Nu låter jag gnällig, men trådskaparen lade väl ändå an tonen "Jag är lite bättre än er som inte är som jag" :-)

Jag liksom många andra här cyklar året runt. Själv tycker jag det är bra med två vinterkittade cyklar - antingen kör jag då min Uncle John med W240 och spd:er och detta fungerar nästan alla dagar. Om det är riktigt jävligt (kallare än -25 och jättemycket snö) kör jag med min urgamla Wheeler hardtail och odämpad framgaffel - med Nokian 294 och stora flatties tar man sig fram i princip överallt

Har annars full förståelse för att en del satsar mer på trainer - viktigaste är ju att det är skoj och det tycker jag att det är på vintern men alla är vi olika ;)

Pendla i stan vintertid ser jag själv inte som nåt större problem. Visst, det sliter mer på cykeln och det tar en kvart bara att klä på sig, men det kan ändå vara värt det.

Längre distansrundor, däremot, är nåt jag helst undviker. Och det primära skälet är att OM nåt händer, t ex en punktering, så blir det jävligt kallt jävligt snabbt. Det har hänt mig en gång, och efter att punkan var fixad hade jag ingen känsel i händerna alls (rätt läskigt att försöka växla eller bromsa utan att känna handtagen!), och då var det ändå torrt och ett par plusgrader. Känseln återvände inte förrän jag kom fram till en bensinstation en halvtimme senare och fick värma händerna mot ett lysrör under kassadisken!
Jag har förstått att långt ifrån alla har samma problem med kyla, men för mig är det tyvärr så att om mina händer blivit kalla, så får jag inte upp värmen i dem förrän jag kommer inomhus och kan värma dem ordentligt. Hård ansträngning och tjocka/varma handskar räcker inte. Blodtillförseln till huden verkar vara strypt.

Vid pendling i stan är detta ett mindre problem eftersom det handlar om så kort tid tills man kan värma sig, och i nödfall går det ju att ta sig inomhus för att värma sig nånstans på vägen.

Nu har jag testcykel och trainer att leka med, så behovet av utomhuscykling är inte så stort som tidigare år. Då kör jag hellre rundor inom stan och med lås i ryggsäcken så att jag i nödfall kan låsa och återvända med bättre kläder.

-8 grader är gränsen för när mina luftrör inte pallar med fysiska aktiviteter längre. Eftersom jag blicit lite bekväm av mig, så undviker jag även att cykla i slask.

Är det för geggigt blir jag bara irriterad. Regnet håller mig också hemma. Men om frosten sätter sig blir det genast mycket roligare igen.

ArmeCykel skrev:
-------------------------------------------------------
> Enda som är dumt, är att jag inte får tag på vinterdäck i rätt
> dimension, något som leder till att jag halkar och ramlar ibland :)

Gör som min far och hans kusin gjorde när de var små:
Länka ihop gamla cykelkedjor så att de precis går att trä utanpå ett löst pumpat däck. Sedan är det bara att pumpa hårt och cykla. Rekommenderas enbart på snö och is förstås.

Pendelcyklar i alla väder och temperaturer men så har jag också hela 1 km till jobbet.
Om två år har jag 20 km till jobbet och tänkte även då cykelpendla i alla väder.
Huruvida det sker i praktiken lär jag få se då.

Motionerar/tränar (cykel) gör jag i temperaturer ner till ca minus 12-15° beroende på blåst och andra faktorer som påverkar hur man upplever kyla.
Vid kallare temperaturer börjar jag känna av att min kropp har luftvägar.

Ni får inga problem med växlar/kedja/bromsar? Tänkte jobbpendla ett par dagar i veckan genom vintern ivartfall, så man inte tappar allt träningsgrundlag man byggt upp.

STIZZE skrev:
> transportcykeling är tråkig cykeling, i min
> värld oavsett väder

Hur tråkigt det än är är det ljusår roligare än att transportgå. :)

rr26.jpg

Hatar verkligen att cykla i spårig snö, det är ett som är säkert. Hålla på och halka hit och dit och sen blir det tvärstopp i den där snöhögen med ett isblock gömt under nysnön.

Cyklar året om men på vintern blir det mestadels distanspass på grus/asfaltsvägar med vintercykel med långa skärmar. Trevligt att komma ut när det är vitt på marken och blå himmel. :) Dessutom är det roligare att cykla ute än inomhus

JAg slutade med episka distanspass på vintern när mina jag och luftrör fick ansträngningsastma av kalluften, numera pendlar jag elelr kör finpass när vädre är mindre obärmhertligt :-) T

När man kämpat sig till jobbet i kolmörker och minus tio grader på oplogade cykelbanor och skägget fullt av istappar, tagit sig en varm dusch, satt sig vid skrivbordet med en kopp kaffe och lagt in dagens första snus. Då är det gött!

Cyklar året om, men det roligaste på vintern är alla skogsturerna i snö. Finns ju inget bättre än såna här tillfällen:

100_7499.jpg ht=725

100_7752.jpg ht=725

/Leo

Little Stereo skrev:
> JAg slutade med episka distanspass på vintern
> när mina jag och luftrör fick
> ansträngningsastma av kalluften, numera pendlar
> jag elelr kör finpass när vädre är mindre
> obärmhertligt :-) T

Funkar det inte med medicin? Jag klarade förra vintern vilken var ganska kall och jag har ganska rejält med "vanlig" astma och har enorma problem om jag slarvar med "starten"..

Jag cykelpendalde i 13 år året runt när jag jobbade inne i stan, bor i Enskede men cyklade
mellan Söder, Vasastan och Kungsholmen.
Gick utmärkt, men spolade av cykeln varje dag.

Cyklar då och då bara för nöjets skull, träningsmässigt
ger det mer att träna tröskelnivå på trainer med watt vetenskap
jag tror att distansträning fram och tillbaks till jobbet
inte ger något i längden utan bara är färskvara och inte ger
något för nästa säsong

//Per

"jag tror att distansträning fram och tillbaks till jobbet
inte ger något i längden utan bara är färskvara och inte ger
något för nästa säsong"

Käften!
Det är sketabra. Under mars kränker man alla trainerapor som glömt bort att man måste styra också:)

I april är man körd. Men det är en annan historia.

/E

schäfer skrev:
> Cyklar då och då bara för nöjets skull,
> träningsmässigt
> ger det mer att träna tröskelnivå på trainer
> med watt vetenskap
> jag tror att distansträning fram och tillbaks
> till jobbet
> inte ger något i längden utan bara är
> färskvara och inte ger
> något för nästa säsong

Efter en höst/vinter med frekvent cykelpendling till och från plugget hade jag en tröskeleffekt på 240 W. Vid ungefär samma tidpunkt året efter, med testet direkt efter nästan två månader utan cykelträning och flera månader med enstaka lugna distansrundor hade jag en tröskeleffekt på 215 W. I övrigt inga skillnader och ingen annan träning under perioderna.

Dra vilka slutsatser du vill av det...

stefan_ skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > JAg slutade med episka distanspass på vintern
> > när mina jag och luftrör fick
> > ansträngningsastma av kalluften, numera
> pendlar
> > jag elelr kör finpass när vädre är mindre
> > obärmhertligt :-) T
>
>
> Funkar det inte med medicin? Jag klarade förra
> vintern vilken var ganska kall och jag har ganska
> rejält med "vanlig" astma och har enorma problem
> om jag slarvar med "starten"..

Jag medecinerat men nu läkt ut ansträngingsastman och eftersom det nu är mycket krångligare med dispansen för tävling så skippar jag hellre långa och kalla pass än ser att få tillbaka astman... :-) T

Jag skyller på pinsamt skral budget. Så mycket jag "behöver" för att komma ut i kylan. Dubbdäck, varma vantar etc. Har inte ens fixat kortare styrstam trots att jag behövt det hela säsongen som varit.

I hemlighet är jag nog egentligen bara lat och bekväm, en tvättäkta solskenscyklist och knappt ens det. Jag har dock lovat mig själv att i alla fall försöka komma ut och testa kallare väder. Man blir ju varm när man kommer in igen och är det en pina så gör jag inte om det helt enkelt.

Vinterpendling is da shit. Men träna lvgcykling utomhus på vintern har jag lagt ner (för kallt), får se om det går bättre i skogen.

jag cyklade under vintern ner till -10 grader.
hade inga speciella cykelkläder utan tog bara på ett underställ och över det hade jag långa höst cykelbyxor. överkroppen hade jag en tun tröja under understället sen en vindväst och en tun gul jacka så jag skulle synas. (cyklade 3 mil)

Däremot så klantade jag mig och sköljde rent cykeln hemma i garaget efter varje tur (för att få bort salt och skit)

sen dan efter åkte jag igen.
Vet inte om det var allt vatten som gjorde det men tror det kom in vatten i vevpartiet och "sprängde" vevpartiet då cykeln stog 8 timmar utanför jobbet i kylan.

(om det går det är bara min teori varför vevpartiet började glapa)

Dex skrev:
det kom in vatten i vevpartiet och
> "sprängde" vevpartiet då cykeln stog 8 timmar
> utanför jobbet i kylan.
>
> (om det går det är bara min teori varför
> vevpartiet började glapa)

Jag är nog inte helt säker på att ditt vevparti sprängdes av vatten som expanderade i kylan. Men det är en bra historia att berätta på jobbet, så håll fast vid den!

ArmeCykel skrev:
> Hej! Jag tycker att människor cyklar alldeles
> för lite på vintern. Iallafall här i
> Västerbotten,
> Jag cyklar ALLTID på vintern,

Det låter sjukt jobbigt att a l l t i d cykla på vintern men det kanske bara är jag som är oseriös. Hur många mil blir det per dygn då - 24 x 2 mil eller något?

Cyklar på vintern , 2 x 1mil till jobbet. Oväxlat monster med 2,1 däck och 38/16. Orkar inte ens slänga på dubbdäck. Denna cykel underhålls i stort sett inte, renoveras endast vid absolut behov (den ska fan funka). Cykeln tjänstgör också som fyllecykel, även på vintern, lite bökigt att ta av sej långkalsingarna på toan inne på krogen, men man får leva med sina laster. Praktiskt att kunna parka den varsomhelst, den är så ful och utan värde att den hittills aldrig blivit stulen.

Nordisk vintercykling borde vara en olympisk gren. Allvarligt talat tycker jag att det är en sport i sej att alltid ta sej till jobbet på cykel. Har cyklat 3 senaste vintrarna, från början mest för att hålla späcket i trim. Senaste vintern var mycket spännande och utmanande. Har blivit påkörd en gång och stått på arslet av egen kraft en gång, inte så farligt på 3 år. Började dock använda hjälm senaste vintern.

Det här är ju månadens tråd.
Först en "titta på mig"-post och sedan ingen som helst uppföljning.
Vekt, ArmeCykel. Vekt.

Dessutom heter du i mina ögon inte "Armécykel" utan "Arme cykel" då du har valt att göra Cet stort, cykelstackare alltså.

För att iaf försöka skriva ontopic; jag cyklar ibland på vintern.
När jag inte cyklar på vintern så är orsaken att det är kallt och blött.

Jag måste erkänna att under vintern som gick så ställde jag cykeln flera gånger. Envis som man är så vägrade man få skjuts eller ta bussen utan gick 1 mil på vischan utan att bli nerkörd en enda gång. 2-3 gånger fick man hjälpa till att rulla bilar som fastnat.

ArmeCykel skrev:
> Jag är heller ingen "sport-cyklist" cyklar mest
> för framkomst och när jag har lite att göra.

Du har hamnat på fel forum!
Vi som skriver här surfar på Happy när vi har lite att göra.
Cyklar gör vi mest för att få en anledning att skriva i pendlartråden.

På vintern kör jag bil.. Tar hissen ned i det varma garaget, kör till jobbets varma garage - behöver inte stoppa näsan utomhus om jag inte så önskar. Jäkligt gött att sitta i sitt varma plåtskal och lyssna på musik.

Tidigare vintrar har jag haft en köldgräns på ca -16 för cykelträningen, de få dagar då det varit kallare än så har jag bara cyklat genaste vägen T&R jobbet eller fuskat med bil.
Förra vintern insåg jag tidigt att den köldgränsen bara vara att slopa om det alls skulle bli någon cykling...
Vintern2009.JPG ht=398

...kallaste passet -29, men då blev det ingen extrasväng hem=D

Tillbaka
Topp