Cykling/cyklister i siljansbygden (Mora)

Alfsomfan

Aktiv medlem
Jag har planer på att semestra ett par veckor (andra halvan av juli) i siljanstrakten. Mest tid kommer troligen spenderas i/runt Mora. Självklart ska jag gubbrulla lite Gesunda. Finns det någon som kan ge lite tips om braiga stigar/leder i området? Jag gillar att köra ganska stökiga stigar, typ sådana jag sett avbildas i diverse RR från Dalarna. Alla tips, eller kanske t.o.m. guidning är välkomna!

Mvh Alf

Jag lyfter denna lite försiktigt i förhoppning om att fler ska se den och överösa mig med tips om fina stigar runt siljan ;-)

Jag är också intresserad då jag skall upp dit till trakterna i början av juni och har planer på att ta med mig cykeln.

Vet tyvärr inget om stigar i Mora, men i Rättvik (c:a 3,5 mil från Mora) finns gott om stigar i varierande terräng. Mycket sandhedar och snabba motionsspår som t.ex. användes till Svealandsmästerskapen i XC i höstas.

Annars finns "Siljansleden", en vandringsled som går runt hela siljansringen. Erbjuder alltifrån grusstigar till svåra partier med rötter och sten. Minus är dock att vissa spångpartier över myrmark (t.ex. mellan Rättvik och Tällberg) inte byggts med cykling i åtanke, dvs avstånden mellan plankorna kräver 3,25 i däckbredd.

Hej, jag bor i Tällberg (mellan Leksand och Rättvik), jag brukar cykla lite stigar och leder i nedre siljanstrakten.

En bra utgångspunkt är Rättvik, där kan man välja flera delar av siljansleden (utgående från Jarlstugan)
Mot Mora via Nittsjö, ganska stökigt
Mot Furudal via Boda, jag har cyklat till Boda, väldigt fint, går i "mörksuggeterräng".
Mot Leksand, där har jag "fuskat" och börjat i Norr Lindberg, där har man en fin klätring upp på ett berg och sedan ner på andra sidan och vidare till Leksand via Böle
Dalkarlsvägen, Mora-Falun via Rättvik, har provat delen Rättvik-Bjursås, www.dalkarlsvagen.se

Om man utgår ifrån Rönnäs (nära Leksand) finns Kyrkleden/Kyrkstigen som går mot Bjursås via rejäla klättringar, delar av denna är omnämnt i ngn av Henrik Öijers RR från i fjol.

Siljansleden Leksand-Gesunda har jag gått för 10 år sen, då var det rejält stökigt.

Har ni några funderingar kan ni maila mej.

/Peter

Åh vad kul att få fler tips nilegård! Både räser och Mtb åker med upp till Rättvik och stugan i sommar, nu fick man ett par stigtips till!

Alfsomfan skrev:
-------------------------------------------------------
> Miche, då kan du ju reka lite fina stigar åt
> mig... Eller bump som det också heter.
>
Jag vet inte exakt vart jag skall. Men som det ser ut idag så skall jag någonstans i närheten av Mora och om det inte blir massa represation o dyl. på kvällarna så tar jag med mig hojjen och gps:en. Och då kan du mer än gärna få ta del av mina tracks plottade på en karta.

Siljans leden söderut från gesunda är fin, en sväng bort till Åsens fäbodar och tillbaka ca 2mil.
Dom flesta vandringslederna runt Gesunda är trevliga och bra skyltade.

/ulf

Gräver upp den här aningen åldrande tråden. Jag åker förmodligen upp till Mora till helgen och tänkte ta mig någon tur ut i skogen. Jag kommer bo i Vika strax utanför Mora (ungefär mellan Mora och Gesunda).

Några stigtips, eller någon som vill guiden en lååångsam amatör runt lite i skogarna. En tripp till Gesunda vore ju roligt, men vet inte om jag törs åka dit ensam. Kan åka bil en bit, men utgå från Vika vore idealiskt.

Hej kan inte allt exakt, men från Vika till Mora och sen ända till typ Gopshus är det sandhedar. Nordväst om Mora vid skidstadion Hemus finns stora mängder fina stigar, ett hett tips är exempelvis vasaloppsleden (Spåret), som man kan följa med början redan vid Moraparken.

Stigen vid pilen kommer från Nyan i Norra Vika. Följ skogsvägen, sväng till höger, kör förbi Hornmyskällan och sen är du i södra delen av Hemus området. För att få tillgång till de norra får du forsätta en bit och korsa ån. Men kolla stigarna på kartan, ser lovande ut.
E från Borlänge och kan inte guida själv.
lanskartor_LST0339251286330.JPG ht=590

Senast redigerad av en moderator:
Hemus har jag cyklat i några gånger, mycket sand men kul. Uppe i Grönklit finns det en vandringsled som okså är kul att köra.

pean skrev:
-------------------------------------------------------
> Hm kartan är lite otydlig men jag tror jag hajjar
> ungefär.

Fast jag är tokig i kartor.

Börja vi beige pilen, om du inte vill ha transportsträcka på Malungsvägen. Troligt fint område vid gröna pilen. Hemus skidstadion med stigar till oändligheten vid orange pilen.

Korsa ån vid järnvägen eller N Selbäck.
Mora.JPG ht=590

Tack Bengt, kartor är bra, men jag såg inte så mycket på den första du bifogade, nu ser jag bättre vad du menar.

Får se om tar med min cykeln, om jag gör det blir det nog dit jag får bege mig.

Den första var ju självklar. Den vita fläcken till höger är ju timmerterminalen Lomsmyren där vi lastar på timmer på tågen, det vet ju alla, eller.

Jag förstår vad du menar! Man blir lite hemmablind.

Timmerterminalen ja... kände inte igen den på kartan riktigt, men Lonsmyren är väl där ridskolan ligger, så då tror jag att jag har orienterat mig på kartan.

Jag kommer nog iallafall att ta med mig cykeln, kommer vara där fredag till tisdag troligtvis, hör av sig om det ska cykklas.

Jag tar cykeln med mig och kommer att cykla nästa måndag om inte förr.

Någon som vet någonting om att cykla vasaloppsleden?

va och cyklade lite i hemus (skidstadion( idag oj vilka spår otroligt roligt och backigt... kul.
pean hör av dig om du vill cykla lite någon dag...

Först nu ser jag den här tråden som handlar om min gamla hemby. Jag kan rekommendera Siljansleden Fulåberg-Gesunda, är en fin del men också runt Orsa där det bitvis är riktigt stökigt. Det finns stigar Vika-Fulåberg också men svårt att hitta.

På lite närmare håll finns/fanns det en del bra stigar ovanför Svale, om man åker till bortre delen av fotbollsplanen så är det bara att åka på en stig och köra lite upptäcksfärd. Det finns också en stig N Vika-Svale men det kan vara så att de har lagt sågspån och breddat den. Om man svänger upp på Fulåbergsvägen i Norra Vika kommer det snart en stig till vänster, testa!

I närheten av Nyan kan man åka in på Beriholsvägen och svänga av mot skjutbanan (kom ihåg att ducka) där finns det åtminstone en bra stig som man kan fortsätta på.

Annars är Hemus som redan nämnts bra!

Det var ganska länge sedan jag cyklade stigarna runt Vika så jag reserverar mig för eventuella förändringar och minnesfel hos mig.

Kul att denna tråden kom upp igen. jag är i mora i helgen. Sugen på att cykla. Ska köra i gesunda lite, men även sugen på lite stigar. Om nån är sugen på ett soft tempo i gesunda eller stigar så hör av er (telnr. i profil) Jag drar om ett par timmar eller så. Dalarna, here I come!

Hade också tänkt tillbringa nån dag i Rättvik.
Ett GPS-spår/rutt (gärna Garmin) för Mörksuggejakten eller några andra roliga stigar i Rättvik
med omnejd vore perfekt för mig.

Tillbaka
Topp