Cykling i kvibergs DH spår?

woot, hur har den hamnat där? :)

Vädret verkar bli ok i em kväll. Lite sungen fara o reka alt spåret i kviberg som jag har disskuterat lite med nenja o pontus. Som tar vid före den stora bermen osv.

Jag spottade ett 'nytt' spår idag på Kviberg som kräver minimalt med arbete. Det är en ny avslutning på det där lättare spåret som går ifrån omklädningsrummen på toppen och ner mot fotbollsplanerna på östra sidan berget. Spåret blir mycket längre nu och är inte så svår åkt. Det enda som skulle behövas är en liten berm för att få en schysst sväng på slutet. Annars så är det bara att köra. Jag körde en del åk i det idag och det finns bla ett dropp som man även kan rulla nerför samt några partier där man kan trampa på. Jag kan visa det nästa gång som vi är där.

//Anders

Tack för sällskapet idag samhain! Det var dock inte min dag idag, tyckte jag fegade på allt idag :-)

AndersS: Du får guid oss nästa gång vi är där.

Tack för guidningen AndersS och för hjälpen med att bygga stenkistan. Spåret har helt klart potential att bli något och inte lika mycket "nära-döden-upplevelser" som det är på den ordinära DH-spåret.

Igentligen borde vi samla ihop ett gäng och dra dit och reka, bygga berms, fixa till stenkistor samt stegar mm utan hojjar. Dvs bara koncentrera oss på att hita löpor och fixa. Kvibergberget har verkligen potential för ett flertal löpor och framför allt så går det enkelt att ta sig upp via grusvägar till toppen igen. Vad tror ni om det?

Senast redigerad av en moderator:
Låter strålande tycker jag. För tillfället kan jag mest bistå med glada hejarop med min gipsade hand dock!

/ Andreas

Här grejas det, stenkista? Lockande. =)

Jag är bara så satans dålig på att hitta spår och se möjligheter i skogen, hjälper dock gärna till med att gräva, släpa, bygga & testpilota.

Fan att jag inte fått tummen ur att kontakta kommunen ang framtida planer för området heller, om personen som hörde av sig (sms:et försvann...) råkar läsa här så får denne gärna skicka ett PM med telenummer så att jag kan ringa. :)

3 DH-spår varav ett är lite lugnare samt lite hopp eller annat lek i området vore faktiskt helt grymt.

Inga som planerar köra/hänga i helgen?

Vi får planera något under kommande vecka. Visserligen börjar jag att jobba igen nu på måndag men det borde inte vara något problem.

nenja: Ligg på med kommunen, området har en grymt stor potential att bestå av massa fina spår. Dessutom är det lätt att ta sig upp till toppen igen genom grus- och asfaltsvägar.

FAU: Krya på dig, jag hörde om din krash och jag lider verkligen med dig.

Jag tror att man kan reka flera spår om man bara vill och har tid. Dessutom så finns det massa gamla skjutvallar att bygga hopp och berms i.

//Anders

Samma här, jobbar också idag och nu är det slut på semestern :-( Skall också försöka ta mig till Ale imorgon, beror på vädret och om jag lyckas få med hojjen. Annars blir det push-bike på den senaste Voltarenbanan.

Hej

Har en liten fråga till er.
Vet ni om de finns någon bra karta på hur spåren i Kviberg går?
Hittar ingenting på nätet förutom er tråd här.

Skulle verkligen uppskatta om ni ville svara.

/Kristoffer//

Ascher: Ta dig ner till de gamla skytteplanken vid bergsfoten söder om berget. Där kommer du att se en ingång in bland buskarna som går in i skogen. Det är bara att gå in där och följa spåret upp mot toppen. Jag tar med GPS:en och loggar den nästa gång jag är där (om jag kommer ihåg det) och slänger ut den här på Happy. Det finns fler spår än bara SM DH-banan, AndersS komponerade ihop en ny löpa som får snyggas till lite, inte lika mycket "nära-döden-upplevelser" :-)

Senast redigerad av en moderator:
Underbart, tack så enormt mycke för detta.
Gamla skytteplanken alltså.
Ska reka lite där idag kanske.
Kolla om jag hittar dit till å börja med.

Kul att du är nyfiken på banan. :)
Vädret verkar vara mindre roligt idag (regnar här uppe) men du kan få en karta med vägbeskrivning iaf. ^^

NewBitmapImage.jpg

Super tack för den kartan Rickard.
Jag tänkte att de var där någon stans, var där å gick igår kväll, men hittade inget.

Hur e banan, är den tekniskt svår eller kan en som e nybörjare också klara sig ner i ett stycke?
Den verkar rätt kort, finns de fler som e längre?

Har tusen frågor...
Bor i Gamlestaden så de här e ju riktigt kul att de e så nära...

Kristoffer

Skall jag vara ärlig så är banan svår faktiskt, seriöst alltså. Har själv fått sektionsträna mycket och lyckas fortfarande inte få till en bit på banan, men lösning finns fram i tiden. Det finns alternativa vägar som är mindre kluriga så det går att ta sig ner men man förlorar tid. Annars finns det flera andra goa löpor i gbg så som Voltaren banorna t ex.

Voltaren banorna ligger i Delsjöområdet och i Lackarebäck. Visst finns det fler löpor i Kviberg och låt dig inte skrämmas av mitt tidigare inlägg ang SM DH-banan, den är fullt körbar. Det jag syftar på att de spåren som vår svenska DH elit väljer (finns alt. spår förbi svårigheterna) väljar kanske inte jag i första hand. Men jag tycker helt klart att du haka på när det är aktivitet där vilket är ofta som du kan se i denna tråd. Ett riktigt gott och helt prestigelöst gäng är det som brukar träffas där samt så är det kul med lite nya ansikten.

Ascher skrev:
-------------------------------------------------------
> Den verkar rätt kort, finns de fler som e
> längre?
>
Jag skulle tippa på att den som de flesta runt 400m, vill du ha längre löpor lite österut till Paradiset. Där finns löpor som är mellan 800m till 1200m men det innebär ju att det tar längre tid att ta sig upp igen.

Jag bor i gammlestan med, och brukar vara där allt som oftast. Säg bara till om du har lust, kan vi dra ngn dag o kolla in det.

Hoppas på ale imorrn dock :)

samhain skrev:
> Jag bor i gammlestan med, och brukar vara där
> allt som oftast. Säg bara till om du har lust,
> kan vi dra ngn dag o kolla in det.
>
> Hoppas på ale imorrn dock :)

Tänker du samma sak som jag ang. hur vi kommer dit? ^^

Blir det inte Ale imorgon så skulle vi kunna titta på 'lätta spåret' på Kviberg. Skulle vara bra att titta på det några stycken och snacka lite om alternativa dragningar för att få det hela lite intressantare. Kanske läge att ta med en såg och en spade.

//Anders

Inte helt omöjligt att brorsan och jag drar bort till den senaste Voltaren banan på söndag om det inte blir en Easy- eller Sloppy Ride. Haka på i sådana fall.

Brorsan åker hem på senare på söndagen så det blir inte så praktiskt med Ale, tyvärr :-( Men ni får ha det trevligt i Ale iaf.

nenja skrev:

> Fan att jag inte fått tummen ur att kontakta
> kommunen ang framtida planer för området heller,
> om personen som hörde av sig (sms:et
> försvann...) råkar läsa här så får denne
> gärna skicka ett PM med telenummer så att jag
> kan ringa. :)

Bumpelibump!
(hoppas på att liran som skickade sms läser detta igen)

Min hand känns snart hel!(igen) Borde vara hög tid att köra en pushbike i kvibban snart. (om drygt en vecka)

Funderar på att dra en lite runda i kviberg nu snart, typ, om en halvtimme eller så. om någon orkar får ni gärna svänga förbi, skriv här först så jag inte åker dit i tron om att det är sketmånga där:)

Tillbaka
Topp