Cykling i Linköping?

Cykling i Linköping?
Vad gäller XC har vi ju Vallabanan. 4 km rolig stig med lite rötter, lite sten, ett fåtal tekniska utmaningar samt en del snabba partier.

Åk hit:
http://hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&m....se/images/point.png"><t>Start</t></pt></pts>

Kör såhär:
http://www.exinor.net/meralera/viewtopic.php?p=3165#3165

Annars är ju vidingsjöbanan väldigt rolig, speciellt norra halvan. Uppmärkt med rött/gult beroende på svårighetsgrad.

Starta här och följ sedan pilarna:
http://hitta.se/LargeMap.aspx?z=2&m...es/point.png"><t>Mera Lera MTB</t></pt></pts>

Cykling i Linköping?
zvenzzon skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad gäller XC har vi ju Vallabanan. 4 km rolig
> stig med lite rötter, lite sten, ett fåtal
> tekniska utmaningar samt en del snabba partier.

Den är sjukt snabb, knappast teknisk någonstans. Bara att mosa på så tar man sig runt den. Rätt kul att köra eftersom det i princip bara är att pressa på så fort man bara kan hela varvet runt.

> Annars är ju vidingsjöbanan väldigt rolig,
> speciellt norra halvan.

Den är ok. Väldigt rolig är att ta i. Väldigt stökig bitvis, men inte särskilt teknisk egentligen.

Sen har du ju Bjänleden som är helt ok. Ett par sjukt bra partier på den. En bit att trampa dit förstås eftersom starten ligger utanför Ljungsbro. Östgötaleden är mest geggig.

Linköping är däremot rätt bra för trial. :P Tyvärr finns det ingen som kör det där längre...

Pushbike är det Kolmården och Norrköping du kan hitta något i. Kolmården sägs vara riktigt bra. Dock bör man ha två bilar så man kan ta sig upp igen. Kring Linköping är det plattare än en pannkaka. Riktig DH är Huskvarna nog närmast.

Cykling i Linköping?
Stökigt = Brötigt, cykeln hoppar och far, utmaningen ligger i att hålla kontakten med cykeln och inte skaka loss njurarna.

Tekniskt = Du måste cykla med huvudet och aktivt göra rätt spårval för att det ska vara möjligt att övervinna de hinder du stöter på på stigen. Tekniskt kan det vara utan en enda rot, stökigt kan det vara fast enda svårigheten är att hålla njurarna på plats.

Cykling i Linköping?
Lkpg har två slingor att nöta kondis på för den som ser sitt cyklande som träning. Om man däremot vill se hur det ser ut runt ikring skulle jag nog rekomendera att man hellre tar med sig sin CX, racer, fixie/ss eller hybrid.

Om min gissning stämmer om att du ska börja på Universitetet så ställ ALLTID fincykeln i lägenheten/holken, och köp en skruttcykle att ha för transport till och från skolan/festen/bion. Jag blir lika chockad varje morgon min penlarcykel är kvar och går att cykla iväg på.

Cykling i Linköping?
Jag är faktiskt lite sugen på en räser, men ingenting jag prioriterar just nu.
Jepp, ska dit för att plugga. Skruttcykel ska införskaffas!

/Adam

Cykling i Linköping?
Nere vid hamnen (gå utmed stångån i motsatt riktning mot Tannefors, från stationen ungefär 1,5-2km) finns det en gubbe som dealar med cyklar. En del är stöldgods men en del är schysst.

Om han nu fortfarande håller på...

Cykling i Linköping?
Ingen container... eller jo det har han en också. Men han har ett litet inhägnat område fullt med hojar. Bara att knata dit och kika lite. Ibland har han en del schysst.

Cykling i Linköping?
Tack för tipset iaf. Har nog en gammal skrutt hemma någonstans.
Bla fick jag en finsk cykel av min mormor, men jag fick såga upp låset själv...

/Adam

Cykling i Linköping?
Pluggar också i Linköping och har ganska nyss skaffat mig en racer. Är det nån som har tips på bra rundor? helst inte över fem mil... bra asfalt och cykelbana är ju ett plus för nybörjaren som inte gillar att bli omkörd av långtradere i 90 knyck :p

Cykling i Linköping?
På syd-västra kanten av Lkpg har du ju Stan-Kolbyttemon-Slaka-Universitetet-stan för den riktigt korta (kanske 1,5 mil). Utöka söderut för önskad längd.

[Edit] undvik Väg 34 så mycket som möjligt.
Runt Järnlunden är rätt OK förutom Sturefors-Bestorp som har smal väg med en del snabba bilar.

Slätten väster om stan har många bra vägar om än öppet och vindkänsligt. stan-Malmslätt-Västerlösa-Vikingstad-Malmslätt-stan är bra. 3 mil cirka.

Universitetet-Slaka-Skeda udde-nästan fram till Haraldsbo-Nykil-Slaka-univ är bra 6milsrunda.

/Adam

Senast redigerad av en moderator:
Cykling i Linköping?
Vad gäller pushbike så är Omberg knappt fem mil från stan riktigt bra. Lövskog på södra änden och barrskog längre norrut. Går att avsluta med bad och klipphopp i Vättern.

Cykling i Linköping?
Patrikson skrev:
-------------------------------------------------------
> Pluggar också i Linköping och har ganska nyss
> skaffat mig en racer. Är det nån som har tips
> på bra rundor? helst inte över fem mil... bra
> asfalt och cykelbana är ju ett plus för
> nybörjaren som inte gillar att bli omkörd av
> långtradere i 90 knyck :p

Mera Lera kör söndagsträningar kl 09:00 som utgår från Statoil-macken vid garnisonsrondellen. Det brukar bli ett gäng med landsvägsåkare och eventuellt ett gäng MTB-åkare så här på sommarsäsongen. Du är välkommen att hänga på.

Landsvägsrundor finns det gott om kring Linköping (till skillnad från MTB-banor/stigar).

Tillbaka
Topp