Cykling i Ljusdal?

andematt

Ny medlem
Cykling i Ljusdal?
Är där någon från Ljusdal här, eller kanske någon som rullar där lite då och då?
Familjen har goda vänner där som vi brukar hälsa på nån enstaka gång per år, oftast på senvintern för lite scoter och skoj. Funderar på hur det ser ut i skogarna där för att ev ta med hojjen och skrämma dem till sommaren..

Jag sitter o kikar lite på eniros karta över östra delarna av Ljusdal och där är ju ett kaos av stigar verkar det som. Någon som vet om det är kul cykling där? Finns det annars några fina vandringsleder i trakterna?

http://kartor.eniro.se/query?&what=...;877;756&mapcomp=;;;;;;;;;;;;;;0;0;;;;0&stq=0

Cykling i Ljusdal?
I de östra delarna, med start ungefär där Furugatan ligger, finns bland annat eljusspåret. Jag har bara rullat lite landsväg i krokarna kring Ljusdal vilket är mycket trevligt. Skulle jag köra skog, och skog finns det mycket av där uppe, skulle jag ta mig upp på Vallåsberget utanför Färila och köra Ljusnanleden mot Nore i Ljusdal. Eller varför inte Nore/Ljusdal-Vallåsen tur och retur. Jag tror den sträckan av Ljusnanleden är ca 16 km enkel. Mycket vacker natur längs Ljusnan. Annars kan du ju alltid höra med killarna i cykelklubben i Ljusdal. Folk brukar vara väldigt hjälpsamma däruppe.

Happy Happy Joy Joy!
Får mig att tänka på gamla Stevepops?

Cykling i Ljusdal?
Har cyklat lite i Ljusdalstrakten eftersom jag har växt upp där. Tycker det finns ok cykling norr om samhället med start vid Kolsvedjaberget. Därifrån kan man ta sig mot väster och Tallåsen på torra snabba stigar eller mot norr och Kajevall. Flera leder är scoterleder eller skidleder varför det finns en del myrar som inte är spångade (var inte det för några år sedan).

Längs Ljusnanleden går det också bra att cykla. Finns en delar av leden väster om Vallåsen som var nya för några år sedan där det inte fanns någon stig alls. I övrigt är leden mycket varierad med allt från hällar till grus och asfaltspartier. Bitvis kul.

Sedan tror jag att det finns god potential öster om samhället vid skidstadion. Har inte cyklat där men där finns många stigar.

I övrigt är min erfarenhet att grönakartans stigar inte alltid är stigar längre. Lönar sig nog att skaffa orienteringskartor.

Lycka till

Woland

Cykling i Ljusdal?
Jag bor i ljusdal, vid elljusspåret, dom stigarna du pratar om, kan det nog bli lite tungcyklat på vissa ställen då de e bark å grejer, skidspår på vintern, men de finns nog nå trevliga stigar där å. vid vattentornet vid elljusspåret håller det på att byggas en 4x bana och i järvsöbacken, typ en mil från ljusdal, håller vi på att bygga några enklare dh spår. sen finns som sagt även ljusnanleden att köra på, fin natur där. uppe på kolsvedjaberget finns det någon uppmärkt stig på nån km också, ganska kul nån gång, men blir dryg i längden.

Cykling i Ljusdal?
Jasså det är skidspår där i öster, det förklarar ju varför stigarna ser vita ut på flygbilden på eniro.se =) Antar att man inte hittar nån direkt utmaning i de stråken.

Ljusnaleden och kolsvedjaberget låter trevligt, ska kolla mer på de. Tack så länge!

Cykling i Ljusdal?
Bor här i Ljusdal, och kan varmt rekommendera Ljusnanleden samt Kolsvedjaberget...
Finns en ganska så fin och snabb utförslöpa ifrån Kolsvedjaberget, så du kommer ut i Tallåsen.

Det finns gott om fin cykling häromkring, bara man letar lite! :)

Cykling i Ljusdal?
Tycker du ska prova Ljusnanleden från toppen på Vallåsenberget Färila, riktigt rolig cykling på sommaren.
Om du kommer upp hit under senvintern tycker jag du ska prova att cykla skoterspåren från Kajevall tillbaka till Ljusdal, riktigt, riktigt roligt när spåren är hårda nästintill isiga på morgonen men töiga under dagarna.

Cykling i Ljusdal?
Precis som flera skrivit tidigare så finns det många möjligheter till bra cykling här i Ljusdal.
Ta kontakt med cykelklubben när du är på gång.
http://lck.klubbstugan.net/index.php
Den är inte alltid så uppdaterad men ring Bengt-Erik så har han koll på folk som kan visa dig runt.
Som sagt cykla på skoterspåren är riktigt roligt när det är fint, med pannlampa blir det ännu roligare.
Vid skidstadion finns riktigt bra spår om man hittar och gillar lite stökigare terräng. Man behöver inte cykla på skidspåren.
Uppe på Kolsvedja körde vi KM i MTB i höstas. Finns en massa roliga varianter.
På Måga finns fina stigar, men även en del som promenerar med hundar.
Gillar man smiska distans på grusväg har man kommmit till himmelriket.
Men som sagt ta kontakt med klubben så kan du säkert få sällskap

Cykling i Ljusdal?
Är Bengt-Erik lycra-killen med musche och stenhårda lår?

Jag brukar se honom när han kommer förbi Vij-kiosken i makligt tempo, ligger oftast mitt i vägen och håller upp trafiken bakom. Sedan vid bussfickan vid Palatset/Statoil så vinkar han förbi dem.

Klart coolt.

I Ljusdal är det möjligt.

Senast redigerad av en moderator:
Cykling i Ljusdal?
Upp upp, några som börjat cykla något i skogarna?
Iofs har vi haft en kass vinter så jag antar att några hållt på hela vintern?
Själv så har jag endas cykelpendlat :)

Vilka cykelstilar kör ni häromkring?

Cykling i Ljusdal?
Kolsvedja åt valfritt håll är alltid gångbart. Ljusnanleden är väldigt trevlig, sen så ska jag ut och benda med Nishikin i några skoterspår vad det lider.

Cykling i Ljusdal?
Ikväll har Light valley vurpers träning igen. Samling 18.15. Vi planerar på att köra Sjöbo mot Kolsvedja men stigen upp på Kolsvedja och sedan skogsvägen till Tallåsen - Ranungen - Föne - Färila - Sjövästa.

Väl mött.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp