Cykling i Ludvika

Cykling i Ludvika
MtbLars skrev:
-------------------------------------------------------
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jösses, att hen orkar, undrar om man skulle
> > sätta upp en åtelkamera på stället? ;)
>
>
> Bring out your fick-såg and make tändved nästa
> gång!

Hehe.. Hade man ork så! :)

Cykling i Ludvika
Börjar min semester nästa vecka,så jag hakar gärna på och släpar lite stockar samt kanske lite cycling också !
Kör ni varje onsdag fortfarande el?

Cykling i Ludvika
Mer än tätorten är Ludvika bommun är otroligt cykelvänlig med exempelvis sina fina fjärrcykelbanor mellan tätorterna.
Ja Säfsen/Fredriksberg tillhör ju oxå kummunen och det går att ta sej dit på cykelleder, dock på omvägar och MTB. jag har nästan gjort det..

Till nästgårds stad norrut Borlänge är det däremot riktigt krångligt att cykla

Rattnalle skrev:
> T skrev:
> -----
> > Är det inte roligare att cykla utanför
> Ludvika,
> > än i Ludvika enligt rubriken?
>
> Man skulle kunna påstå att Ludvika är mer än
> tätorten. Jag säger inte att man behöver göra
> det men det går.

Cykling i Ludvika
Hej idag var jag med om något lustigt! Helt plötsligt vid tio tiden kommer två mtb åkare förbi fönstret typ fem meter ifrån i Roskmora ovan Norhyttan. Okej att vi har allemansrätt. Men rakt igenom tomten förbi bil och stuga för vidare färd på den gamla mtb leden som går förbi här upp mot Fredriksberg.

Cykling i Ludvika
Rensade återigen bort några stockar på milbanan i måndags. Ihärdig filur som lägger ut dessa.
Andra sidan blir det ju perfekta hinder för att träna på bunnyhop. Speciellt american bunnyhop.

Cykling i Ludvika
Rensade en del igår jag med, att han orkar, för nu var det tunga stockar så jag tror inte set är nån tant direkt, bra crosstraining att släpa iväg eländet långt in i skogen! :)

DSC_0118.JPG

DSC_0120.JPG

Cykling i Ludvika
Vart är det stockarna ligger i huvudsak nu, är det fokus på utförsåkningen eller är det spritt över hela spåret? Jag och en polare ska ut och härja lite på lördag så gissar på att vi lär få släpa undan lite bråte också :-)

Cykling i Ludvika
De brukar ligga på mitten ungefär, vid den lilla stigen innan man kommer ut på det där öppna fältet där det är lagt grus på stigen och där går det rätt fort om man vill (min favoritsektion), sen brukar det vara strax innan sista utförskörningen. På bilden ser det ut som det sista stället.

Cykling i Ludvika
Är det någon avverkning pågång utefter milspåret tro? Körde igår kväll och noterade att det låg blått snöre på backen på två ställen. Sen var det lite träd utdragna på stigen i vanlig ordning ;-)

Cykling i Ludvika
Undrar om det var dina spår jag såg igår? Cyklade över en stock på övre delen av spåret. Funderar på att skriva en insändare i tidningen och tacka vederbörande för att han gjort så man får lite teknikträning på Knutsbospåren! ;)

Såg bara blått snöre nära spångarna, var fanns det mer blått snöre?

Cykling i Ludvika
Vi kanske ska byta taktik och bygga en liten spång över träden dom släpar ut, kan bli intressant att se nästa steg av våran vän skogshuggaren :)

Cykling i Ludvika
Mötte 15-20 enduromotorcyklar på gröna stigen idag. Gissa vart dom hade varit å åkt? Kanske därför det ligger träd över spåren.

Dom hade dessutom förstört min favoritbacke :(

Cykling i Ludvika
Shit, cyklade där i fredags, får nog ta en vända. Fast dom där stockarna forcerar man ju med MTB så de lär ju inte ens märkas när man kör en enduro!

Cykling i Ludvika
Nä precis. Elljusspåret var väl hyfsat skonat. Däremot stigen nerför norsberget ner till stora kraftledningen (vet inte vad stället heter) åt hagge hållet var försörd.

Cykling i Ludvika
Jag och familjen ska till Ludvika och hälsa på släktingar i helgen. Min fru och jag tänkte ta med oss cyklarna och köra en vända på lördag förmiddag. Vi är sugna på att testa några stigar kring Saxen i Saxdalen. De ska vara fina har vi hört men är de körbara nu på hösten eller är det bara lervälling? Om någon vill haka på skulle det vara jättekul. Vi tänkte dra iväg vid tiosnåret.

Cykling i Ludvika
Nu har vi luftat våra Cotics på Ludvikastigarna. Vi började med att köra runt Saxen moturs. Det var fina stigar och inte alls så blött som man kunde befara.

Nya och fina spänger, tyvärr var det lite väl brett mellan brädorna.

img_3.JPG

Vi hade tänkt fortsätta upp på Låsberget men det gick inte alls. Vi träffade på en jägare som sa att det pågick jakt där. När vi försökte få honom att berätta var det var säkert att åka så kunde han inte prata med oss mer. Tydligen störde man jakten om man pratade.

Vi körde tillbaka till Saxdalen och tänkte att då borde det vara lugnt att köra runt Saxbergsleden.

DSC_07991.JPG

img_1.JPG

Efter att ha kämpat oss uppför i ett par kilometer så kommer vi fram till en ny "jakt pågår" skylt. Skylten såg ut att vara nyuppsatt så det kändes som att det var säkrast att vända. Nu fick vi en härlig nedförsbacke tillbaka till skolan och idrottsplatsen där bilen väntade.

img_2.JPG

Vi kommer komma tillbaka i vår. Då hoppas vi att vi kan prova stigarna vi fick hoppa över idag.

Cykling i Ludvika
Shit va snö! :)
Älgjaktsskyltar har jag också stött på men inte har jag sett några jägare. De brukar ge sig på eftermiddagen.

Cykling i Ludvika
Säsongen för skogshuggaren verkar vara igång iaf, två turer på knutsbo och bägge gånger var det stockar utsläpade på samma ställen. Så nu har vi börjat bära stockarna rätt långt från spåret för att det iaf ska bli lite extra krångligt att lägga tillbaka ;-) får se hur det ser ut imorgon när det är dags för en retur!

Cykling i Ludvika
bandbredd skrev:
> Säsongen för skogshuggaren verkar vara igång
> iaf, två turer på knutsbo och bägge gånger var
> det stockar utsläpade på samma ställen. Så nu
> har vi börjat bära stockarna rätt långt från
> spåret för att det iaf ska bli lite extra
> krångligt att lägga tillbaka ;-) får se hur det
> ser ut imorgon när det är dags för en retur!

Vi kanske ska börja med arga lappar =)

Cykling i Ludvika
Sätt upp en såndäringa åtelkamera som man har på grisåteln så går det nog att identifiera stockmannen. (tillstånd behövs förstås)

Scout%20560%20tr%C3%A4d.jpg

Cykling i Ludvika
gandhi skrev:
> Sätt upp en såndäringa åtelkamera som man har
> på grisåteln så går det nog att identifiera
> stockmannen. (tillstånd behövs förstås)
>
> http://z-aim.com/userfiles/image/ScoutGuard/Scout%
> 20560%20tr%C3%A4d.jpg

Tillstånd behövs bara om man frågar först ;)

Nä, det är rätt stora grejer dom släpar fram.
Den sista skickade vi ner i vad som ser ut som ett gammalt gruvhål. Den kan dom försöka dra fram igen :P

Cykling i Ludvika
Idag låg det stockar utsläpade på samma ställen igen, och vi var lika kreativa med att få iväg dem. En halvhängde vi upp i en tall och den andra skickade vi ner i gruvhålet. Så snart lär väl vederbörande få börja avverka skog för att få tag i nya stockar :-P

Cykling i Ludvika
Nä, jag tror på min idé från senaste turen om att använda stockarna som fundament och bygga nån schysst liten bula man kan hoppa på =)
Det är väl iofs bara en tidsfråga innan det sitter taggtråd uppspänt mellan träden.

Cykling i Ludvika
F.ö tycker jag att vi kanske skulle försöka skrapa ihop ett gäng för en gemensam liten trivselrunda nån gång. Verkar ju finnas fler individer i 0240-området med likartade intressen.

Cykling i Ludvika
Fairass skrev:
> F.ö tycker jag att vi kanske skulle försöka
> skrapa ihop ett gäng för en gemensam liten
> trivselrunda nån gång. Verkar ju finnas fler
> individer i 0240-området med likartade intressen.

Ja, det börjar bli dags! :)

Cykling i Ludvika
42Hz skrev:
> Fairass skrev:
> -----
> > F.ö tycker jag att vi kanske skulle försöka
> > skrapa ihop ett gäng för en gemensam liten
> > trivselrunda nån gång. Verkar ju finnas fler
> > individer i 0240-området med likartade
> intressen.
>
> Ja, det börjar bli dags! :)

Vi kan väl sikta på någon lämplig helg efter Flottsbro (eller em/kväll beroende på rutt).

Cykling i Ludvika
Fairass skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Fairass skrev:
> >
>
> > -----
> > > F.ö tycker jag att vi kanske skulle
> försöka
> > > skrapa ihop ett gäng för en gemensam liten
> > > trivselrunda nån gång. Verkar ju finnas
> fler
> > > individer i 0240-området med likartade
> > intressen.
> >
> > Ja, det börjar bli dags! :)
>
>
> Vi kan väl sikta på någon lämplig helg efter
> Flottsbro (eller em/kväll beroende på rutt).

Ja, det är bara att skicka upp en blänkare här.

Cykling i Ludvika
Är det nån i ludvikatrakten som har kollat möjligheter för att få gräva lite någonstans i området? Har börjat bli rejält sugen på att göra lite förbättringar här och var.

Tillbaka
Topp