Cykling i Norge

frankii

Medlem
Cykling i Norge
Hej allihopa!

Jag har som plan att ta en husbil till Norge i sommar. Stanna vid nått vackert ställe ge mig ut och cykla ibland berg, fjodar och fjäll. Vi kommer va fyra stycken. Vi vill cykla både AM och ren downhill.

Alla ha inte egna cyklar så ett krav är att det går att hyra cyklar både för stig och utför.
Jag har letat runt på happy och andra forum och hittat lillehammer som ett bra alternativ. Jag skulle gärna vilja besöka åtminstone ett eller två ställen till eller om någon har nått bättre förslag så vore det jätte kul.

huvudända målet med resan är underbara naturupplevelser kombinerat med bra cykling och utmaningar. längre dags turer på AM stigar vore underbart.

/F

Cykling i Norge
Vi var i norge för ett eller två år sedan. Finns garanterat en roadtripptråd här på happy.

Vi var bland annat i hafjäll som är typ granne med lillehammer vilket jag tror är bästa stället om du ska hyra cykel. Man blir ju ganska begräsnad då.

Det är dock lite lågt i landet för att hitta fjordar för att bli nöjd. Men bra cykling fanns det.

Cykling i Norge
Glömde. dagens tipps är helt klart att låna/hyra hojjar någonstanns så att ni kan ta dem med er och itne måste vara på platts. Just AM-åkat lär ha bra mycket större möjligheter då.

Hör efter annrs på det norska forumet terrengsykkel.no Trevliga pojkar och flickor som hänger där.

Cykling i Norge
Lånar tråden lite.
Har ett jobb på G i Norge som sträcker över obegränsad tid, detta innebär en flytt till Stavanger området och min demo ska med såklart.
Frågar samma sak, finns det något i närheten i form av downhill-aktig åkning, lift eller inte.
tacksam för svar

Cykling i Norge
Jag har funderat på att hyra cyklar och ta med runt. är det nån som vet var det finns ett ställe att hyra på? sverige eller norge, åker ifrån göteborg till oslo, så någonstanns på vägen vore perfekt.

Cykling i Norge
Finns riktigt trevlig cykling i Oslo. Frognerseteren och grefsenkollen.
45 min bort finns riktigt köttig downhill i form av Drammen!

Rekommenderas!

Cykling i Norge
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi var i norge för ett eller två år sedan.
> Finns garanterat en roadtripptråd här på
> happy.
>
> Vi var bland annat i hafjäll som är typ granne
> med lillehammer vilket jag tror är bästa
> stället om du ska hyra cykel. Man blir ju ganska
> begräsnad då.
>
> Det är dock lite lågt i landet för att hitta
> fjordar för att bli nöjd. Men bra cykling fanns
> det.

Har du redan glömt "adressen", http://happymtb.org/forum/read.php/1/1186097 :-)
(fast den tråden lär väl frankii redan sett)

+1 annars, fasen, jag vill åka på nått liknande igen... snart!

/CJ

Cykling i Norge
cjmax skrev:
fast den tråden lär väl frankii redan sett)
>
> +1 annars, fasen, jag vill åka på nått liknande
> igen... snart!
>
>
> /CJ

+1 på det!!

Man borde hällsa på göteborg igen med:)

Cykling i Norge
Downhill Galdöpiggen.

DSC_6351.jpg ht=485

DSC00118.JPG ht=544

Cykling i Norge
Efter att tittat lite mer på happytråden känns Hafjäll och Sunnmöre grymt intressanta. passar bra in på vart i norge vi vill åka och naturupplevelserna är ju helt sanslösa.

Vad som är mest intressant nu är ju se om vi kan få tag i och få med cyklar. är det någon som vet om det finns nått ställe som hyr ut schysta AM cyklar i en veckas tid?

Cykling i Norge
Road_Runner skrev:
> Downhill Galdöpiggen.
>
>
>

Där andra bilden är tagen är det bra brant. Jag skulle nog tveka om jag vågade cykla ner. Har dock gått upp en 3-4ggr.

Cykling i Norge
När jag var och hikade i Jotunheimen så såg jag i Gjendesheim två minibussar som var helt belamrade med AM och DH hojar... det var ett rejält gäng som var ute och hojade i trakterna, och de verkade ha Gjendesheim som BC... Jag gick en rundtur mellan Gjendesheim, Mumurubu, Gjendebu, Leirvassbu, Spiterstulen, Glitterheim och via Besseggen tillbaka till Gjendesheim.

Bitvis riktigt fin cykling där kan jag tänka mig, förutom mellan Spiterstulen och Glitterheim, där är det nog omöjligt. Samma gäller också via Besseggen, men det finns alternativa vägar...

Men som alltid i fjällen så får man nog räkna med lite bärande oxå.

Thomas

Cykling i Norge
Schyst, skall googla lite på det, antar att det fortfatrande gäller att ha egna cyklar där?

Uthyrnings ställen av AM cyklar efter sökes fortfarande!

Cykling i Norge
Är det någon som har koll på om man kan stå med husbil i närheten av Hafjell. Såg att det fanns en camping ca 1 mil bort, men jag tänkte precis i anslutning till bikeparken.

Cykling i Norge
Geilo?

Tagit från visit Norway - Geilo:

"Cykling
Geilo erbjuder utmärkt terräng för såväl extremcykling, offroad-cykling som lugnare familjeutflykter. Rallarvegen över Hardangervidda är av Norges vackraste och mest populära cykelleder. Du kan ta med cykeln i liften upp till Geilohøgda om du hellre cyklar utför än uppför. Cyklar att hyra, guidade cykelturer, kartor och markerade cykelleder – allt finns här!"

Edit: lite infotext lades till.

Senast ändrad:
Cykling i Norge
hjeltman skrev:
> Är det någon som har koll på om man kan stå
> med husbil i närheten av Hafjell. Såg att det
> fanns en camping ca 1 mil bort, men jag tänkte
> precis i anslutning till bikeparken.

Det ligger en "gratis" camping ovanför uthyrningen. Så länge man är lite lowkey går det bra att campa där.

Cykling i Norge
Jag rekommenderar Sogndal och Valldal. Det senare är en bit bort från Hafjell men så sinnesjukt vackert att man nästan skiter ned sig. Går att köpa bra kartor i turistinfon nere i hamnen in Valldal. Liahornet och Fjörå bör cyklas, ofta och mycket. En RR om Fjörå finns här på forumet nånstans.

Mer trams finns också här:
https://hungryhen.wordpress.com/201...a-car-named-steve-tripping-on-norway-part-ii/

och här (sogndal):
https://hungryhen.wordpress.com/201...a-car-named-steve-tripping-on-norway-part-iv/

Cykling i Norge
Kolla in Oppdal, lite vidare från Lillehammer mot Trondheim. Där borde finnas hojar att hyra samt fina dh och xc leder.

Ifall du har egen cykel så rekommenderar ja Trondheim/Bymarka. Sjukt fina stigar med bra flow. Och då kan man besöka staden också

Cykling i Norge
Gillar denna tråden. Ler alltid när jag läser rubriken. Har cyklat 2 gånger till och från jobbet här i Norge idag och inget speciellt så ;)

Cykling i Norge
Luthman Photography skrev:
> hjeltman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det någon som har koll på om man kan stå
> > med husbil i närheten av Hafjell. Såg att det
> > fanns en camping ca 1 mil bort, men jag tänkte
> > precis i anslutning till bikeparken.
>
>
> Det ligger en "gratis" camping ovanför
> uthyrningen. Så länge man är lite lowkey går
> det bra att campa där.

+1
Det är görnajs, syns inte från parkeringen men ligger bakom bikeshopen,lätt att missa.

camping.jpg

Cykling i Norge
> >
> > Det ligger en "gratis" camping ovanför
> > uthyrningen. Så länge man är lite lowkey
> går
> > det bra att campa där.
>
> +1
> Det är görnajs, syns inte från parkeringen men
> ligger bakom bikeshopen,lätt att missa.
>
>

Tack!
Tycker att jag känner igen bilden...

Jag har aldrig provat på park innan, så frågan är, klarar man sig med en 160mm enduro eller bör man hyra? Har svårt och tro att det kommer att bli några ruskiga flygturer för min del..

Cykling i Norge
hjeltman skrev:
> Jag har aldrig provat på park innan, så frågan
> är, klarar man sig med en 160mm enduro eller bör
> man hyra? Har svårt och tro att det kommer att
> bli några ruskiga flygturer för min del..

Ja, du har säkert allra roligast på din egna 160mm enduro.
Edit: Kan vara värt att köpa DH däck dock.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp