Cykling med Diabetes

Cykling med Diabetes
Eftersom det är så nytt för mig så förstår jag inte riktigt vad fördelen med pump är vid fysisk aktivitet om man stänger av den vid fysisk aktivitet... Då borde det väl vara lika enkelt att inte ta insulin med penna? På kortare kvällsturer på två timmar är jag redan nere på låga nivåer av tillfört insulin. Jag äter någon timme innan och minskar den bolusdosen till hälften (kan inte dela två enheter mindre än så).

Cykling med Diabetes
Jag gissar att du har två olika pennor? En för långverkande insulin som du tar en eller två ggr/dygn? Och en för bolus vid måltid?
När du haft diabetes ett tag kommer du märka att den långverkande förstår varje träningspass så att du blir låg.
Med pump tillförs endast snabbverkande insulin i små mängder hela dygnet.an använder inte långverkande. Stänger du av pumpen har du efter 2-3 timmar inget insulin i kroppen och blir inte lika lätt låg vid träning.

Cykling med Diabetes
Eftersom det är så nytt för mig så förstår jag inte riktigt vad fördelen med pump är vid fysisk aktivitet om man stänger av den vid fysisk aktivitet... Då borde det väl vara lika enkelt att inte ta insulin med penna? På kortare kvällsturer på två timmar är jag redan nere på låga nivåer av tillfört insulin. Jag äter någon timme innan och minskar den bolusdosen till hälften (kan inte dela två enheter mindre än så).
Nu är det några år sedan jag gick ifrån penna, men nog har man fortfarande lång- och korttidsverkande insulin?
Problemet som jag upplevde var att oavsett hur lite snabbverkande jag hade i mig så fanns det ändå alltid en större eller mindre skvätt långtidsverkande kvar som låg och spökade och drog ned sockret.
Pumpen däremot har bara snabbverkande, och stänger du av det så är det borta på kort tid.

Edit: bolltvåa, men @Luzen beskriver det klockrent.

Tilläggas kan att även om du doserar det långtidsverkande med 12 eller 24 timmars mellanrum så gör det verkan mycket längre än så. Dvs även om du hoppar över det långtidsverkande idag för att du ska ut och cykla i morgon så kommer senaste dosen att sänka dig både en och två dagar senare.

Obs! Ovanstående är mina erfarenheter, men gör inga egna förändringar av din behandling utan att ha rådgjort med din mottagning. Med det sagt dock så är fysisk aktivitet som sagt rent löjligt bra för dig, så se till att få prata med läkare/sköterskor som förstår sig på och intresserar sig för träning vid diabetes.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp