Cykling med Diabetes

Steelisreal

Ny medlem
Cykling med Diabetes
Som nybörjare långloppscykling
Och med ett litet hadikapp
Diabetes typ1 (insulinbehandlad)
Behöver jag alla tips jag kan få om kost/näring under loppet.

Gärna av cyklister i samma situation eller kunniga övriga cyklister.

kör hårt
Jan

Cykling med Diabetes
Vad sägs om att prata med en dietist på närmaste sjukhus dem bör kunna ge info om sånt, sen är ju Simon/Simona kostrådgivare om jag inte minns fel!

Skönt att vi är fler med problem som trotsar dem och gör det vi tycker är kul, håller på dig Stålis ;-)

Bosse, som också har lite medecinska bekymmer ;-)

Cykling med Diabetes
Tack Bosse

Dietisten på Diabetesavd. Universitetsjukhset i Malmö har lovat att komma med lite tips(för ett år sedan)
Antar att jag tjatar för lite, och deras inställning är lite typ.
Är det inte bättre att du roar dig med något som är lite mindre ansträngande:-)

Vissa dagar känner man sig som stålmannen och orkar allt.
Andra dagar...ska vi nog inte prata om.:-)

ha det
Jan

Cykling med Diabetes
Jag brukar köra med powerbar gel och sportdryck när jag kör långloppen. På ett långlopp så brukar jag ta 3-5 gel (ca 1 gel var 35-50min ingen första timmen) och sen 2-4 flaskor ganska svag sportdryck. Jag brukar ta blodprov när jag vaknar sen efter frukost och några gånger innan start för att se så inte blodsockert är på väg i fel riktning. Har själv haft problem med att den både kan sticka iväg neråt och uppåt precis innan start antagligen pga nervositet vilket resulterat att jag inte har fått en så bra start. Jag brukar inte äta något under loppet då jag tycker det är jobbigt att tugga när man är anfådd.
På dom kortare loppen under 2 timmar kör jag nästan uteslutande med sportdryck.
Jag brukar starta med mitt blodsocker lite högt (runt 10) då jag varit rädd at få hammaren efter en kort stund men jag har märkt att jag kan prestera ganska bra tills mitt blodsocker sjunkit till runt 3,5. Jag har nu försökt att ha ett lite lägre blodsocker innan start (6-9) och det verkar fungera ganska bra.
Jag tycker att det har fungerat bra att inta söta saker som gel och sportdryck under tävling och även precis efter tävling då mitt blodsocker har varit relativt gämt men jag vet att bla Fredrik Paulun inte tycker att man ska äta sötsaker under hård träning/tävling om man har diabetes.

Cykling med Diabetes
Jan:

kalla fakta i dagens sjukvård är följande: "Den patient som inte tjatar och ställer krav finns inte och kan således glömmas bort utan att personalen drabbas" Så du måste lära dig att tjata mera ställ krav både på vad du vill och när du vill att det ska vara klart, tjatar du tillräckligt mycket så hjälper dem dig bara för att bli av med dig ;-)

Vad dem tycker att du ska ägna dig åt saknar betydelse, deras jobb är att hjälpa dig så du kan göra det DU vill göra inget annat!

Tråkigt att det blivit så men den taktiken funkar för mig iaf, så prova!!

Bosse

Cykling med Diabetes
Har inte problem med detta själv, men har en mycket god vän som lider av diabetes.
Sist för 2 år sen cyklade han Finnmarksturen, annars surfar han och håller på med andra fysiska aktiviteter.
Jag ska försöka fråga ut honom eller så kanske jag kan få han rent av att titta förbi här och skriva lite själv. Det kan dock dröjja typ en vecka för han är bortrest just nu.

Cykling med Diabetes
Tack så jättemycket, Per

Jag brukar också försöka att ligga lite hlgt när jag startar träning.
Blev lite rädd en gång när jag körde ensam på skåneleden och helt plötslig var jag inte helt övertygad om vad som var upp oche ner. Dessutom var jag så vilsen att jag inte förstod att jag borde slänga i mig druvsockret som låg i ryggfickan.
Jag var osäker på om Gel funkade. Vissa konstgjorda sockertyper höjer ju inte blodsockret.
Bra att få reda på, ska testas. tack.

Känns likadant för mig .
Under 3,5 så varken kan jag eller vill jag inte prestera.

tack
ha det
Jan

Per K skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag brukar köra med powerbar gel och sportdryck
> när jag kör långloppen. På ett långlopp så brukar
> jag ta 3-5 gel (ca 1 gel var 35-50min ingen första
> timmen) och sen 2-4 flaskor ganska svag
> sportdryck. Jag brukar ta blodprov när jag vaknar
> sen efter frukost och några gånger innan start för
> att se så inte blodsockert är på väg i fel
> riktning. Har själv haft problem med att den både
> kan sticka iväg neråt och uppåt precis innan start
> antagligen pga nervositet vilket resulterat att
> jag inte har fått en så bra start. Jag brukar inte
> äta något under loppet då jag tycker det är
> jobbigt att tugga när man är anfådd.
> På dom kortare loppen under 2 timmar kör jag
> nästan uteslutande med sportdryck.
> Jag brukar starta med mitt blodsocker lite högt
> (runt 10) då jag varit rädd at få hammaren efter
> en kort stund men jag har märkt att jag kan
> prestera ganska bra tills mitt blodsocker sjunkit
> till runt 3,5. Jag har nu försökt att ha ett lite
> lägre blodsocker innan start (6-9) och det verkar
> fungera ganska bra.
> Jag tycker att det har fungerat bra att inta söta
> saker som gel och sportdryck under tävling och
> även precis efter tävling då mitt blodsocker har
> varit relativt gämt men jag vet att bla Fredrik
> Paulun inte tycker att man ska äta sötsaker under
> hård träning/tävling om man har diabetes.

Cykling med Diabetes
Tack PiotrM

Det hade varit jättebra.

ha det
Jan

PiotrM skrev:
> Har inte problem med detta själv, men har en
> mycket god vän som lider av diabetes.
> Sist för 2 år sen cyklade han Finnmarksturen,
> annars surfar han och håller på med andra fysiska
> aktiviteter.
> Jag ska försöka fråga ut honom eller så kanske jag
> kan få han rent av att titta förbi här och skriva
> lite själv. Det kan dock dröjja typ en vecka för
> han är bortrest just nu.

Cykling med Diabetes
Har inte diabetes men vet lite ändå eftersom jag jobbar inom sjukvården.

Generellt borde det vara viktigt att äta och dricka "långsamma kolhydrader" före och under långloppet. Ju långsammare (lägre GI) kolhydrater desto mindre insulin behövs för att energin skall komma in i muskelcellerna.

Under och efter träning/tävling så behöver en människa utan diabetes väldigt lite insulin för att energin skall gå in i cellerna. Det är därför man brukar säga att enda gången man ska äta snabba kolhydrater (med högt GI) är efter träning el tävling (gäller personer utan diabetes). Detta pga snabbare återhämtning och att cellerna "står öppna" att ta emot energin utan att mycket insulin behövs.

"Nackdelen" med höga insulingnivåer i blodet är att fettförbränning stannar av. Endast tynglyftare vill ha högre insulinnivå för att det är anabolt dvs det bygger upp musklerna (o fettet). Man brukar också säga att människor utan diabetes borde äta samma kost som diabetiker gör. Kost med högt GI ger dålig fettförbrännig större risk för hjärt och kärlsjukdomar.
Under långlopp behöver man försöka hålla igång fettförbränningen för att den lagrade energin i kroppen skall räcka så länge som möjligt, alltså intag långsam energi. Endast i slutet av ett lopp kan man gå över till snabbare o medelsnabba kolhydrater.
När man har diabetes kan ju inte kroppen själv styra blodsockernivån och äter man snabba kolhydrater får man först väldigt högt blodsocker som snabbt sen går ner för lågt.
Sedan brukar en persons diabetes vara ganska individuell så du själv kan med längre erfarenhet (av långlopp) lära känna hur just du fungerar.
Svårt att förklara text.

Cykling med Diabetes
Oj nu tror jag inte det behövs längre ;)
Vilken kunskap folk sitter inne med, tycker det är mycket skyst att ni alla tar er tiden och hjälper folk så här.
Tror jag kommer trivas här....

Cykling med Diabetes
Det som jag tycker är jobbigast är på slutet av en tävling då man inte riktigt vet om man är hungrig eller trött. Oftast så brukar jag äta för mycket då vilket resulterar i att blodsockret går upp och man blir änu tröttare och segare. Det bästa är att testa olika barer/geler/sportdrycker under hård träning och ta blodsocker före/under/efter tävling för att sen få fram en kurva på hur mycket man behöver äta under en viss tid och belastning. Jag har skrivit upp alla blodvärden före och efter tävling och hur mycket jag har ätit före/under/efter tävling dom senaste åren och då har man fått fram ganska bra statestik på hur mycket som behövs. Jag har bla märkt att jag oftast äter/dricker mindre på landsvägslopp trotts att dom är längre än mtb loppen. Enligt min egen slutsats så tror jag att det beror på att på landsväg så går det oftast lugnare (under min fettförbräningströskel) i stora delar av loppet vilket gör att jag inte bränner så mycket kolhydrater. Det syns även på pulskurvan då det oftast är lägre snittpuls men högre pulstak vid alla spurter och utbrytningar.

Cykling med Diabetes
När man tränar/tävlar hårt så går blodsockret ner automatiskt då belastningen överstiger RQ värdet där man börjar förbränna kolhydrater istället för fett. Då borde det vara bra även för en diabetiker att äta något sött för att inte få den berycktade hammaren då det annars kan ta för lång tid för sockret att komma ut i blodet. Lite insulin i kroppen behöver en diabetiker också för att det inte ska vara risk för att det ska bildas ketoner som är väldigt skadliga för bla njurarna.
Före tävling så ska man så klart äta mat med lågt GI och även efter tävling men under och direkt efter så tror i alla fall jag att det inte skadar om man äter något med högre GI så länge blodsockret inte går upp för mycket och man inte har tagit mer insulin än vanligt. Själv brukar jag ta ca 2ie mindre insulin till måltiden innan jag ska tävla.
Det verkar som det finns 2 skolor i hur man ska äta när man har diabetes och tränar. Dom som tycker att man kan äta mat med högt GI då man har lågt blodsocker eller under/efter träning/tävling. Och dom som tycker att man enbart ska äta mat med lågt GI.
Själv tillhör jag den första men jag har inte set några labiraorietester som ger ett klart besked på hur det ligger till. Men för mig personligen så har det fungerat med att äta mat med högre GI under och efter hård träning/tävling

Micke L skrev:
> Har inte diabetes men vet lite ändå eftersom jag
> jobbar inom sjukvården.
>
> Generellt borde det vara viktigt att äta och
> dricka "långsamma kolhydrader" före och under
> långloppet. Ju långsammare (lägre GI) kolhydrater
> desto mindre insulin behövs för att energin skall
> komma in i muskelcellerna.
>
> Under och efter träning/tävling så behöver en
> människa utan diabetes väldigt lite insulin för
> att energin skall gå in i cellerna. Det är därför
> man brukar säga att enda gången man ska äta snabba
> kolhydrater (med högt GI) är efter träning el
> tävling (gäller personer utan diabetes). Detta pga
> snabbare återhämtning och att cellerna "står
> öppna" att ta emot energin utan att mycket insulin
> behövs.
>
> "Nackdelen" med höga insulingnivåer i blodet är
> att fettförbränning stannar av. Endast tynglyftare
> vill ha högre insulinnivå för att det är anabolt
> dvs det bygger upp musklerna (o fettet). Man
> brukar också säga att människor utan diabetes
> borde äta samma kost som diabetiker gör. Kost med
> högt GI ger dålig fettförbrännig större risk för
> hjärt och kärlsjukdomar.
> Under långlopp behöver man försöka hålla igång
> fettförbränningen för att den lagrade energin i
> kroppen skall räcka så länge som möjligt, alltså
> intag långsam energi. Endast i slutet av ett lopp
> kan man gå över till snabbare o medelsnabba
> kolhydrater.
> När man har diabetes kan ju inte kroppen själv
> styra blodsockernivån och äter man snabba
> kolhydrater får man först väldigt högt blodsocker
> som snabbt sen går ner för lågt.
> Sedan brukar en persons diabetes vara ganska
> individuell så du själv kan med längre erfarenhet
> (av långlopp) lära känna hur just du fungerar.
> Svårt att förklara text.

Cykling med Diabetes
Sockeralkholerna höjer blodsockret, så alla sötningsmedel som slutar på -ol kan hjälpa dig att höja sockret. Kan vara bra att veta när man tittar i innehållsförteckningen.

Tim (vår yngsta grabb) har diabetes, och han cyklar en hel del. För hans del så stabiliseras blodsockernivån jämfört med att han inte cyklar, så vi vill att han skall cykla mer :)
Under Keps Cup så lät vi hono ligga på lite högre nivå innan start då han droppade ganska snabbt när han började cykla. (iofs inte så konstigt med tanke på hur han slet :))

Som någon annan skrev, diabetes är _väldigt_ individuellt och du måste lära dig vad som fungerar för dig. Den situationen du beskriver på skåneleden låter verkligen otäck. Kan du inte se till att du har någon cykelkompis med dig så kan du testa vad som fungerar för dig?

Cykling med Diabetes
Jätebra att han cyklar så mycket som möjligt.

Jo det är individullt, dessutom föränderligt.
Idag efter 23 år med diabetes är problemen lite större än va de va i början.
Sockeralkoholerna är bra att känna till.

Jo visst hade det varit bra att alltid ha en kompis med sig.
Och då också en kompis som vet vad att göra om något händer:-)
Men det är ju inte så ofta man har det.

ha det
Jan

Mattias L skrev:
> Sockeralkholerna höjer blodsockret, så alla
> sötningsmedel som slutar på -ol kan hjälpa dig att
> höja sockret. Kan vara bra att veta när man tittar
> i innehållsförteckningen.
>
> Tim (vår yngsta grabb) har diabetes, och han
> cyklar en hel del. För hans del så stabiliseras
> blodsockernivån jämfört med att han inte cyklar,
> så vi vill att han skall cykla mer :)
> Under Keps Cup så lät vi hono ligga på lite högre
> nivå innan start då han droppade ganska snabbt när
> han började cykla. (iofs inte så konstigt med
> tanke på hur han slet :))
>
> Som någon annan skrev, diabetes är _väldigt_
> individuellt och du måste lära dig vad som
> fungerar för dig. Den situationen du beskriver på
> skåneleden låter verkligen otäck. Kan du inte se
> till att du har någon cykelkompis med dig så kan
> du testa vad som fungerar för dig?
>
> /Mattias
>
> - mtb för äventyrare
>
> M+(M--) x++ s++ f c fs++ H+ S+ Ba+++ Bd Bo V++++
> ww-- Mt Mu Pt--->----

Cykling med Diabetes
Tänkte bara nämna att jag upplever att sportdrycker typ Maxim Electrolyte (som numera heter något annat larvigt) som mycket bättre än bars, gels osv (ger mer effekt och är billigare :-). Dessutom är det mycket lättare att tillföra dessa i jämn dosering över hela passet. Kanske beror den upplevda ökade effekten på att man hela tiden fyller på proaktivt och inte när man börjar känns sig lite sliten och det egentligen är för sent (borde vara särkilt viktigt i ditt fall misstänker jag).

Sedan har jag ingen koll på diabetes får jag villigt medge, så ta tipset för vad det är.

Cykling med Diabetes
Steelisreal skrev:

> Jo det är individullt, dessutom föränderligt.
> Idag efter 23 år med diabetes är problemen lite
> större än va de va i början.
> Sockeralkoholerna är bra att känna till.
>
> Jo visst hade det varit bra att alltid ha en
> kompis med sig.
> Och då också en kompis som vet vad att göra om
> något händer:-)
> Men det är ju inte så ofta man har det.

Efter många års diabetes försvinner succesivt "varningssignalerna", insulinkänningarna. Man känner inte att man behöver äta förrens det är försent.

Om man kan ha med en kompis jämnt (svårt) så märker ju han oftast om det börjar slira i huvudet som det gör när man börjar bli för låg i sitt socker. Det finns också en spruta som heter Glucagon som man ger på samma sätt som man tar insulin. Man får då ge kompisar, anhöriga en kurs i hur man gör. Det kan vara bra om personen med diabetes får så lågt socker att man som anhörig har svårt att få i "patienten" nåt.
En personen med diabetes kan bli väldigt aggressiv av sitt låga socker och det kan då vara svårt att få i han något att äta. Det har hänt att personer har blivit gripna av polisen som trott att personen med diabetes har varit full med följd att fullt slagsmål utbrytit. Men det är välidigt individuellt hur man reagerar av lågt blodsocker.

Sen borde det inte vara nåt fel som någon skrev att få i sig en del snabbare kolhydrater under tävling. Friska människor behöver ju väldigt lite insuling under och efter fysisk ansträngning för att energin skall komma in i cellerna.

Cykling med Diabetes
Jonas:

Jag får prova med både gel och med sportdryckerna du nämner.
Lite sliten är kanske en underdrift:-)
När blodsockret sjunker så lågt att det blir kris, prioriterar hjärnan livsuppehållande funktioner.
Tydligen är inte att cykla åt rätt håll en av dem:-)

Micke:
Jag tror att det blir väldigt svårt att "utbilda" de som jag ibland cyklar med till detta.
Som tur är så tillhör jag inte de som blir våldsamma när blodsockret ligger lågt.

Varningssignalerna försvinner inte, men de förändras och kommer senare.
Förr var det de skakiga händerna.
Numera är det att jag börjar se suddigt, och då är det redan under 3.

Om en timme blir det träningstur(ensam).
Kommer ligga runt 10 när jag startar
Ska bli skoj att mäta när jag kommer hem och se hur det har utvecklats

ha det
Jan

Senast redigerad av en moderator:
Cykling med Diabetes
Oj, det här var intressant. Det här kan jag diskutera länge...

Jag har diabetes typ1 sen 25 år (typ hela livet). Sysslar med alla former av konditionsidrotter även inkluderat cykling. Jag är ingen elitidrottare men tränar ganska mycket och tycker ibland att det borde kunna gå bättre än det gör. Min diabetes upplever jag som klart begränsande ibland. Jag pratar då inte om att spela innebandy en 40 min med polarna utan att t.ex. åka Vasaloppet eller köra en mulisporttävling på nio timmar.

Det här med var kroppen plockar energin under belastning är intressant. Min kropp trivs bra under lång och förhållandevis låg belastning, t.ex. en tuff skidtur med packning i fjällen under en vecka. Då ligger pulsen en bra bit under den nivå där fettförbränningen avstannar, mitt insulin hinner med och det passar utmärkt att äta långsamma kolhydrater plus att man självklart minskar insulinmängden en hel del.
Men om jag kör Vasaloppet där pulsen ligger på kanske 80-90 % hela loppet (6 timmar) så finns det ingen fettförbränning, där är det bara rena kolhydrater som används. Att muskler och lever är fulltankade innan är då viktigt, men det räcker ändå inte så länge. Med så hög förbränningstakt måste man då fylla på med snabba kolhydrater, allt annat är fel.

Jag kan definiera fyra olika problem för mig enligt ovanstående resonemang.

1. Kolhydratuppladdningen är något svårare för en diabetiketer eftersom blodsockret lätt blir lite högt om man äter väldigt mycket mat innan. Detta går dock hyggligt att fixa genom höga insulindoser dessa uppladdningsdagar. Det gäller ju att cellerna suger åt sig av energin och att den inte bara rusar runt i blodet.

2. Vårt konstgjorda insulin är så oerhört mycket långsammare. En siffra som jag brukar köra med är att det tar 7 sekunder för en normal människa att producera och skicka ut insulin efter intag av något sött, medan diabetikers snabbaste insulin tar 5 minuter innan det börjar verka. Normala människors insulin är borta inom några minuter medan en diabetiker har kvar insulinet i flera timmar.
Dels gör detta att jag inte kan äta mycket till frukost innan en tävling eftesom den insulinmängd som då hade krävts skulle ha legat kvar under passet sen med katastrofala följder.
Men även under passet är det svårt. Jag dricker själv sportdryck/äter söta saker under träningen men mitt insulin klarar ju inte riktigt att tillgodogöra sig den energin och en hel del kissar jag säkert ut. Men att äta långsamma kolhydrater där ute i skogen när jag egentligen behöver snabba fungerar ju inte heller. Moment 22...

3. Enligt 2 ovan så upplever jag ofta mig orkeslös, jag får helt enkelt inte tillräckligt med energi till mina celler. När allt klaffar fungerar det hyfsat men när det inte gör känns allt bara jobbigt.

4. Svängande blodsocker. Ibland gör kroppen lite som den vill. Det är väl känt att som diabetiker bör man inte träna om blodsockret innan träning ligger för högt (över 15) för då kan kroppen istället överreagera och istället höja blodsockret ännu mer ju hårdare man tränar vilket kan vara farligt. Men efter att ha ätit mycket och laddat upp inför loppet kan det mycket väl hända att blodsockret ligger högt på morgonen.
Motsatsen är ju att man under träningen hamnat lågt (eller kroppen känt att man varit på väg neråt) så att den börjat tokproducera energi från lever och reservdepåer. Att ha sprungit en hård orienteringstävling på två timmar, äta bara nån smörgås efter och komma hem med et blodsockervärde på 25 är inte kul.

Ni andra bor ju inte här på framsidan av Sverige men annars borde vi ju ut och träna tillsammans, vore helt klart intressant.

Cykling med Diabetes
Angående sjukhus.
Jag har en läkare som vid frågan om hur jag ska göra vid t.ex. Vasaloppet kan svara att:
"Det är bättre om du promenerar raskt en timme om dagen".
När jag ändå står på mig får man svar som att:
"Minska på insulinet och testa dig ofta.". Det besöket gav mycket kan jag ju lova...

Tyvärr har inte de vanliga läkarna den kunskapen som vi efterfrågar, de är duktiga på följdsjukdomar av diabetes, talar gärna länge om den nya insulilnpennan som är mer exakt i sin dosering och så vidare. Exakt i sin dosering.... jag sitter ändå och funderar på om jag ska ta 6,8,10, eller 12 enheter insulin till maten så vad spelar en felmarginal på 1 % då för roll. ;-)

I Gbg finns en duktig läkare som heter Peter Adolfsson. Jag har länge försökt att få träffa honom men han är tyvärr upptagen plus att han räknas som barnläkare. Han jobbar just med idrottsdiabetes plus att han är idrottsläkare (alltså idrottsskador). En höjdare att få ha en sån läkare, jag måste jobba mer på det.

Något som skulle hjälpa mig mycket vore att konstant kunna avläsa mitt blodsocker. Det finns minst två företag (med fördiga produkter) som har tagit fram klockor som visar blodsockret. Tänk att få springa i skogen och se sitt blodsocker, aldrig någon tvekan om det är på väg uppåt eller nedåt.
Men dessa produkter tas inte in i Sverige eftersom de inte är tillräckligt exakta. Suck igen...
De bygger för övrigt på principen att mäta strömmen/resistansen i blodet genom två elektroder som nuddar huden på nåt sätt. Resistansen varierar tydligen med blodsockernivån. Men tyvärr så påverkar ju även fukt ledningsförmågan och fuktig är man ju aldrig när man tränar...
Jag var faktiskt på väg att själv importera en sådan klocka från england, ända tills de sa att man inte bör vara svettig för att använda dem. Men det var några år sedan så det kanske har löst problemen nu.

Oj vad jag skriver, nu är det er tur.

Cykling med Diabetes
Känner igen problemet man får inte många bra svar när man frågar något angående träning och diabetes när man är hos läkaren. Som tex om man är lagom mätt när man går i mål (runt 8-10) ska man då ta insulin och äta direkt för att återhämta sig eller behöver man inte äta alls. Min läkare har sagt att man måste ha lite insulin i kroppen för att kunna prestera bra och då är följdfrågan ska man ta insulin innan man går ut och tränar trots att blodsockeret ligger bra till? Det var i och för sig ett större problem när man körde med insulatard som långtidsverkande insulin och den bara räckte i 12 timmar.

Jag har själv märkt att jag kör bättre om jag har ett ganska lågt blodsocker när jag vacknar (runt 4-5) på morgonen och om jag kan hålla det under 8-9 till starten. Problemet är att om man råka komma lite lägre så är risken att man får rebaundeffekten så att blodsockret går upp ganska kraftigt men det händer tyvärr 2-4 timmar efter att man varit låg vilket oftast resulterat att det komit lagom till starten vilket inte är så kul.

Detsom oxå har varit ett litet problem är att det tar lite tid innan insulinet börjar verka speciellt för i tiden när det bara fanns Atrapid som tog minst 30min innan det börjar verka. Då har risken i alla fall för mig varit att man går och tar blodprov hella tiden och ser inte att den går ner och så tar man lite till och så går det ner efter starten med en följd av en riktigt otrevlig hammare. Problemet är att det inte alltid går ner, ibland har det hänt mig att jag startar med ett bodsocker på 9 och 2 timmar senare går man i mål med 20 trots att man knappt har ätit någonting. Jag vet inte om det är nervositet eller för att man kan ha haft ett lågt blodsocker under natten. Det kan även tänkas att man har ätit något med riktigt lågt GI i kombination med att insulinet i kroppen har börjat ta slut men det är bara saker som jag har spekulerat över och tyvärr så har jag inte hittat någon bra läkare som har svaren på det och alla andra frågor man har.
Det bästa är att föra en dagbok med hur mycket man äter och hur mycket insulin man tar innan träning/tävling och att skriva ner hur mycket blodsockret går ner och under hur lång tid beroende på hur mycket insulin man tar och hur mycket det går upp och hur lång tid beroende på hur mycket och vad man äter.
Jag har hört att det är några som kör med insulinpump som automatiskt ger en insulin och varnar vid högt/lågt blodsocker men det har inte varit några som har tränat så jag har inte vågat att testa själv. Har varit rädd för att dom inte håller när man blir svettig och rör sig mycket och vid eventuell krach..... Men det skulle nog underlätta en hel del om man konstant kunde ligga på ett värde av 6 och verkligen veta om man var hungrig eller trött under en tävling.

martinr skrev:
> Angående sjukhus.
> Jag har en läkare som vid frågan om hur jag ska
> göra vid t.ex. Vasaloppet kan svara att:
> "Det är bättre om du promenerar raskt en timme om
> dagen".
> När jag ändå står på mig får man svar som att:
> "Minska på insulinet och testa dig ofta.". Det
> besöket gav mycket kan jag ju lova...

Cykling med Diabetes
Just att veta vad som är fel hade varit kanon. Jag vill ha en kombinerad klocka på armen som kan visa följande:
* Puls
* Blodsockervärde
* Vätskenivå i kroppen
* Sömnbehov

Kan inte ni händiga happymedlemmar skapa en sådan åt mig. Jag lovar, jag kommer betala bra.

Cykling med Diabetes
Martinr: Jag kanske har fel, har hänt förrut fast jag inte trodde det kunde hända.
Men jag har lite svårt att förstå varför en diabetiker skulle äta/dricka bara snabba kolhydrater när en frisk personen helst ska blanda långsamma och medelsnabba kolhydrater. Vid hård ansträngning behövs ju inte så mycket insulin för att "sockret" skall åka in i muskelcellerna. Sen har ju diabetikern också insulin i blodet som han gett sig själv. Det beror ju ofta på att man börjat äta försent och för lite som hungerhammaren kommer och man behöver snabba kolhydrater (det gäller ju alla människor). Om man bara äter snabba kolhydrater räcker ju energin väldigt kort stund vilket innebär att man måste äta hela tiden med energibrist som följd och dessutom större risk för magproblem.

Sen låter det ju lite som att du inte är helt nöjd med dina resultat el prestationer så att det kanske går att förändra något i ditt kostupplägg inför och under tävlingar.

Inte träna om sockret ligger över 15mmol/l: Kan det bero på en relativ sockerbrist. När sockret är högt i blodet kan ju betyda att energin i cellerna är låg och kroppen frigör då ändå mer socker till blodet. Jag tycker det låter som att om man äter "för mycket" innan träning/tävling så råder det istället insulinbrist. Då kommer energin in i cellerna där den behövs och blodsockret går ner.

En annan aspekt är hur snabbt magsäcken tömmer sig (gäller alla). Vid för hög koncentration tex för starkt blandad sportdryck ger magont och har svårt att komma ut snabbt i kroppen.

Cykling med Diabetes
Micke, du har självklart helt rätt i det du säger. Jag håller med till 100 %.

Men jag anser att det har stor betydelse med vilken intensitet man idrottar.
När Gunde körde 5-milen så var det bara snabb sportdryck som gällde. Tävlingen höll ju på en bra stund, flera timmar, men med så hög intensitet måste en så stor mängd energi in i cellerna per tidsenhet (detta gäller ju främst när de egna lagren har tömts) att långsamma kolhydrater inte räcker till. Bäst hade ju varit kolhydrater som lämnade magsäcken under väldigt lång tid men som ändå innehöl väldigt mycket och snabb energi när den kom till blodet, tyvärr fungerar det ju inte riktigt så...

Även under ett Vasalopp (ca 4 timmar) dricks det ju i princip bara snabb dryck men om man kollar på en ironman t.ex. så stoppas det ju i både det ena och andra.

Men jag kan ju självklart också ha fel, det är ju därför jag diskuterar sånt här. Om jag hade alla svaren hade jag nog varit ute och tränat just nu...

Sen ang. "En annan aspekt är hur snabbt magsäcken tömmer sig (gäller alla). "
Jag håller verkligen med. Förr sa man att långsamma kolhydrater var det som innehöll länga kolhydratkedjor och som däremot tog lång tid för tarmen att dela isär. Men för några år sedan gick nästan alla över till tesen att det viktiga är hur länge maten stannar i magsäcken. När maten kommer till tarmen går det ädnå så fort att bryta ner att stora eller små kolhydratkedjor inte spelar nån roll. Så numera ska ju maten vara stor, svårsmält för magsäcken och lämna den långsamt för att vara långsam.
En stabbig sockerkaka är numera alltså bättre än grov havregrynsgröt som ju bara rinner genom kroppen...

Cykling med Diabetes
Hej på er,

Mycket intressant diskussion. Jag är själv diabetiker (om än aningens orutinerad, sen ca 1 år tillbaka). Dessutom cyklar jag flitigt. En kombination som fler verkar använda, vilket är kul om ni missförstår mig rätt. Än så länge har jag inte testat att cykla någon längre sträcka, typ långlopp, utan endast turer runt hemmet (göteborg) på några timmar eller så.
Jag behöver trycka i mig mycket socker för att inte bli låg, särskilt om man håller ett högt tempo. Cykling i skogen är den överlägset mest blodsockersänkande aktivitet jag testat.
Jag har funderat lite på det som PerK säger om insulin, borde det inte vara så att man behöver insulin för att prestera, alltså behöver man ta någon enhet efter halva loppet kanske? Naturligtvis följt av mycket kolhydrater.
Hur gör ni andra med långtidsverkande insulin (om ni inte har pump förstås)? Minskar ni innan?

Sen tror jag det är så som Martinr skriver att man behöver snabba kolhydrater under träning, inte långsamma, särskilt som diabetiker behöver man energin nu och inte senare (vilket iofs kan vara bra om man tappat den där berömda upp och ner kontrollen.......), det viktigaste är att inte bli låg.

En kontinuerlig mätare hade varit grymt, kanske trådlös överföring till cykeldatorn.......

Ha det gott

/Henrik

Cykling med Diabetes
Martinr: Det du skriver verkar ju logiskt. Dom saker som gäller diabetes finns ju vetenskaplig litteratur att fördjupa sig i för att få reda på "sanningen". Mycket av det jag pratar om är saker som jag hört på olika håll bla här på forumet och jag kan inte säga att allt är rätt som man hört. Man tror ofta att saker är på ett visst sätt bara för att andra säger så.

Det kan vara så att man enbart skall inta snabba kolhydrater under högintensiva aktiviteter.

Däremot så spelar det nog ingen roll om kolhydraterna är snabba el långsamma om tex sportdrycken är för koncentrerat blandad.
Tex en sportdryck skall vara blandad så att den är isoton (samma konc. som i kroppen) el hypoton alltså lägre konc än i kroppen för att snabb passage genom magsäcken skall ske.

När det gäller sockerkaka så gör ju fettet i sockerkakan att GI-värdet blir lägre vilket gör att energin bryts ner långsammare. Men fett är ju en dålig energikälla och sen blir man ju bara full i magen.

Jag undrar lite över sportdrycken enervit som innehåller fruktsocker(långsam kolhydrat) och tex maxim som innehåller maltodextrin som är en ganska snabb kolhydrat. Vilken är då bäst.

Cykling med Diabetes
Skoj, äntligen får man lite information!

Är själv diabetiker sedan ca 4 mån. Försöker för tillfället lista ut vad jag ska äta och dricka när jag tränar. Har bara kört pass på dryga två timmar än, men jag har börjat lära mig lite. Hittills har jag i alla fall konstaterat att man nog bör dricka sportdryck. Att som förr dricka mest vatten vill inte fungera. Tycker att Maxims sportdryck funkar bra.

Sedan verkar ju energy bars vara populära. Men det kan ju bli ganska dyrt i längden. Förr tog man en banan och en näve russin innan det bar iväg. Det blir ju ganska snabba kolhydrater skulle jag tro. Hur är det med enery bars? Snabba eller långsamma kolhydrater?

Sen en fråga där man säkert kan få väldigt olika svar eftersom det är så individuellt. Men hur mycket och vad äter/dricker ni under ca 2.5h medelhårt träningspass nu på våren när det ej är så varmt?

mvh,
Johan

Cykling med Diabetes
När jag kör distans så dricker jag nästan bara vatten jag äter oftast inget dom första 3½ timmarna men sen brukar jag ta någon banan eller energikaka oftast något med medelhög till högt GI.
När jag kört medelhårt (under 80% av max) under 2 timmar så brukar jag heller inte äta något under passet.
Och när jag tävlar eller kör riktigt hårt så brukar jag äta lite varje halvtimme. Hur mycket jag äter beror lite på hur långt och hur hårt jag kör och vad jag hade för blodsocker innan jag starta och hur mycket jag har ätit innan jag starta.

Cykling med Diabetes
Equillar skrev:

> Sedan verkar ju energy bars vara populära. Men det
> kan ju bli ganska dyrt i längden. Förr tog man en
> banan och en näve russin innan det bar iväg. Det
> blir ju ganska snabba kolhydrater skulle jag tro.
> Hur är det med enery bars? Snabba eller långsamma
> kolhydrater?

Energy bars har jag för mig är en blandning av långsamma och snabba kolhydrater, mest snabba dock. Alternativ till energybars är att baka hemma till en tiondel av priset, dock inte riktigt lika optimerade:
(klickbar bild)

Cykling med Diabetes
Jag tackar för demfina feedbacken.

De fina tips som har kommit ska provas och sållas bland i ett försök att hitta det som passar mig bäst.

Idag hände den ganska vanliga. Började på 10, vid mätning efter turen låg jag på 15.

Får prova att börja på betydligt lägre än 10 och träna längdpass under 70% och göra mitt bränsleuttg från fett till ett vasst verktyg.
Frågan är bara hur långt man kan komma med detta(och hur snabbt det kommer gå):-)

ha det
Jan

Cykling med Diabetes
Ett boktips, The Diabetic Athlete har "recept" för dom flesta fysika aktiviteter.

tex står det under Mountain biking
changes in NPH/Lente (Humalog/insulatard)
-For biking after a short-acting insulin dose, reduce the dose by 10-30% depending on the intensity of biking.
-Reduce meal doses of short-acting insulin by a greater amount (30-50%) for rides lasting over an hour.
-After especially prolonged or strenuous biking, reduce short-acting insulin for the following meal and evening doses of NPH or Lente by 10-30%.

ändringar i kost
-For short biking trips of less than 1 hour, make minimal increases in food intake, especially for early-morning activity or more than 3-4 hours after taking short-acting insulin.
-Supplement with 15-30 grams or less carbohydrate depending on the intensity of biking and the reductions in insulin. For rides lasting over an hour eat 15-30 grams of extra carbohydrate pe hour.
-Eat a bedtime sanck to prevent nocturnal hypoglycemica after strenuous biking.

I huvudsak handlar det om att inte träna med mycket cirkulerande insulin i kroppen, så tar man humalog så är det bra att vänta i 3 timmar efter man tagit dosen. Och att man tillför kolhydrater med jämna mellanrum.

Cykling med Diabetes
I den här tråden finns några olika varianter på energikakor.Här och här finns lite varianter på Rune Larssons välkända energikaka. Vilken som lämpar sig bäst för diabetiker vet jag ej, man får helt enkelt prova sig fram.

Ang. "diabetsklocka" så såg jag en artikel om det för flera år sen och nu hittade jag denna Glucowatch, jag tycker den ser lite osmidig ut och den fungerar tydligen sämre om man svettas.

Cykling med Diabetes
Tråkigt nog så lär den vara fruktansvärt klumpig.
Och dfinitivt inte anpassad för MTB träning:-)

Föresten var det någon som såg programmet om diabetes i går?

ha det
Jan

kb_ck skrev:
> I den här tråden finns några olika varianter på
> energikakor.Här och här finns lite varianter på
> Rune Larssons välkända energikaka. Vilken som
> lämpar sig bäst för diabetiker vet jag ej, man får
> helt enkelt prova sig fram.
>
> Ang. "diabetsklocka" så såg jag en artikel om det
> för flera år sen och nu hittade jag denna
> Glucowatch, jag tycker den ser lite osmidig ut och
> den fungerar tydligen sämre om man svettas.

Senast redigerad av en moderator:
Cykling med Diabetes
> Ang. "diabetsklocka" så såg jag en artikel om det
> för flera år sen och nu hittade jag denna
> Glucowatch, jag tycker den ser lite osmidig ut och
> den fungerar tydligen sämre om man svettas.

Glucowatch är en av få produkter som faktiskt finns och tillverkas idag. Dock bara på licens i England och USA, i Sverige har man inte godkänt den ännu som läkemedel.

Jag var på väg att beställa en själv från England (kostar cirka 10.000 kr samt 70 kr per dag för de engångsplåster som måste sättas mellan klockan och huden) men tänkte att jag slår väl dem en signal först och hör vad företaget själva tycker.

"Ja, den fungerar bra men du får inte svettas när du använder klockan för då klarar den inte att visa korrekt resultat, oftast klarar den inte ens att visa något alls".

Orsaken är ganska enkel, eftersom klockan bygger på att mäta resistansen i huden (blodet) vilken ändrar sig beroende på sockernivån i blodet, så förstår man att fukt förändrar dessa värden.

Synd att jag tillhör dem som svettas när jag idrottar. Får hitta ett sätt att sluta med detta.

Cykling med Diabetes
Vi får nog vänta med sådana klockor.
Som tur är...nä det är inte tur det är rutin....hade jag mitt "turbobränsle" med mig i ryggan idag:-)

ha det
Jan

martinr skrev:
> > Ang. "diabetsklocka" så såg jag en artikel om
> det
> > för flera år sen och nu hittade jag denna
> > Glucowatch, jag tycker den ser lite osmidig
> ut och
> > den fungerar tydligen sämre om man svettas.
>
> Glucowatch är en av få produkter som faktiskt
> finns och tillverkas idag. Dock bara på licens i
> England och USA, i Sverige har man inte godkänt
> den ännu som läkemedel.
>
> Jag var på väg att beställa en själv från England
> (kostar cirka 10.000 kr samt 70 kr per dag för de
> engångsplåster som måste sättas mellan klockan och
> huden) men tänkte att jag slår väl dem en signal
> först och hör vad företaget själva tycker.
>
> "Ja, den fungerar bra men du får inte svettas när
> du använder klockan för då klarar den inte att
> visa korrekt resultat, oftast klarar den inte ens
> att visa något alls".
>
> Orsaken är ganska enkel, eftersom klockan bygger
> på att mäta resistansen i huden (blodet) vilken
> ändrar sig beroende på sockernivån i blodet, så
> förstår man att fukt förändrar dessa värden.
>
> Synd att jag tillhör dem som svettas när jag
> idrottar. Får hitta ett sätt att sluta med detta.
>
>
>
>
>
>
> // Martin
> martin@radbo.org

Cykling med Diabetes
Jättebra
Väntar nyfiket på rapporten:-)

ha det
Jan

martinr skrev:
> Jag har mailat företaget idag och förklarat att
> jag vill testa klockan... Vi får se vart det
> leder, återkommer när (om) jag fått svar.
>
>
>
> // Martin
> martin@radbo.org

Cykling med Diabetes
Ett tips är att äta torkade aprikoser. De suger upp vätskan i magsäcken och sedan frigörs vätska och fruktos SAKTA under resans gång.
Mycket effektivt och håller en bra sockerkontroll utan svängningar.

Ät varje halvtimme och drick VATTEN varje kvart.
Du är ingen kolibri som behöver sockerlösning!

Cykling med Diabetes
Gissa Vem? skrev:
> Ett tips är att äta torkade aprikoser. De suger
> upp vätskan i magsäcken och sedan frigörs
> vätska och fruktos SAKTA under resans gång.
> Mycket effektivt och håller en bra sockerkontroll
> utan svängningar.
>
> Ät varje halvtimme och drick VATTEN varje kvart.
>
> Du är ingen kolibri som behöver sockerlösning!

Tack
Det ska provas

ha det
Jan

Cykling med Diabetes
Är själv diabetiker se´n 35 år tillbaka. När jag gjorde min första Vätternrunda var jag sprutbehandlad å det gick åt h-vete !! Fick ingen ordning på mina sockernivåer alls och landade så småningom i ett dike med en insulinkänning som hette duga.
Nu är jag pumpbehandlad och det är helt suveränt. Har laddat en "långtrampprofil" som funkar bra och som ger en basdos som är anpassad för lång ansträngning. Kör sedan med bars och det som bjuds i depåerna. På förra rundan köpte jag Enervits Vätternpåse med anvisningar om när man ska käka de olika barerna och gelen och det var klockrent. Har även blodsockermätaren på styret så jag kan testa ofta o ser därigenom vart blodsockret är på väg. Blir lite trångt med cykeldator, pulsklocka o mätare men det funkar.
Kort sagt; på din läkare/diabetesköterska och be att få testa pump, det är helt suveränt!!!

Cykling med Diabetes
om jag förstått detta rätt (typ 2 diab behandlas som 1)

så ska jag innan start äta havregryns gröt fullkorns bröd och under tiden typ allevo bars som är low carb bar?
men får detta i kombo med vatten mig attt orka 100-200km runda?

har annars med mig banan powerrade/monster snickers vatten men detta är inte riktigt bra för en diabetiker då?

måste försöka prata med min diab. sköterska

Cykling med Diabetes
Det bästa sättet är att testa!
Ät vad du tror är bra och mät blodsockret ofta. Skriv "dagbok" över vad som händer med sockervärdet, hur mycket insulin du tagit, vad du ätit och hur du tränat. Testa även minst varje morgon och kväll så du får koll även när du inte är mitt i träningspass.
Ju mer du tränar desto mer ökar insulinkänsligheten, så var beredd på att kanske succesivt sänka insulinnivåerna. Jag märker det särskilt efter långpass och då även ett par dagar efter (därför försöker jag träna minst ett par ggr i veckan).
Ta med dig gott om energi på rundan, även i form av druvsocker om det skulle sjunka för mycket. Att äta ett snickers eller annan choklad är för mig inga problem när jag ligger i under en längre tid, det är just vid de tillfällena man får passa på att njuta av lite onyttigheter då de behövs.
Att äta lite långsammare kolhydrater "hela tiden" bör också gå bra.
Men som sagt, testa själv! Det är bästa sättet för dig att få koll.

Tillbaka
Topp