Följer upp min fråga med de erfarenheterna vi fick efter att ha varit några dagar i Riva och hunnit med en cykeltur. Vackert och trevligt område som jag helt klart kan tänka mig besöka igen.
Själva cyklingen då. Var där med familjen som är jag som medelålders helgkrigare på mtb, lika medelålders fru och två grabbar i sena tonåren. Hemma i Sverige föredrar vi teknisk och flowig stig men klarar att ta oss ner för enduro-spår, ofta hyfsat bekvämt på röda men väljer sällan svarta nedfarter. Det var liknande nivå och typ av cykling vi sökte för en dag på cykeln nere i Riva också.
Efter att ha forskat på nätet och kollat Trailforks och strava heatmaps kändes det lite svårt att hitta den typen av cykling utan det mesta verkade ligga mellan typ skogsvägar eller ren DH och dödsenduro. Vi bokade ändå upp cyklar hos
https://energiabike.it/en/ och knatade dit dagen innan turen och beskrev vad vi var ute efter för Alberto där. Pratade turförslag säkert en halvtimme och han föreslog en tur för oss som vi kände var nåt vi skulle klara av. Det blev en lyckad dag men cyklingen var tekniskt väl enkel och mitt intryck om att det är svårt att hitta stigar på familjenivå känns bekräftat. Jag avvek några gånger från vår rutt för att utforska ett par av de stigar som finns med Trailforks. De var klassade som blå men det här med klassning är som alltid knepigt, med mina referenser hemifrån var det mer rött och ibland i svart, dessutom på ett underlag som jag inte alls var van med. Rullgrus blandat med större stenar täckta av ett lager löv och kvistar som effektivt dolde marken gjorde det spännande minst sagt.
Så Riva återkommer jag gärna till men nog inte i första hand för cyklingen utifrån min och familjens nivå. Skulle jag ändå cykla där skulle jag definitivt hyra från Energia igen, Alberto var väldigt hjälpsam, trevlig och verkade ha koll på samtliga stigar i bergen runt stan.
En parentes också är att det var första gången på elcykel för oss och man förstår verkligen nyttan med dem i sån miljö, vi klämde 1600 meter utan att ta ut oss. Däremot är det inte supercharmigt med den vikten. Kanske en vanesak men har svårt att se mig själv på en elcykel här hemma.