Cykling och turtips kring Gardasjön sökes.

Efter att ha avverkat i runda slängar 11 v semester i Torbole sista 4 åren så börjar jag nu få ihop en bra bank med cykelturer kring Garda.

Är det någon här som skall ner?
Hör av er här eller via pm om ni vill ha tips på cykelvägar eller hotell.

Någon kanske vill veta vägen till Scanuppia t ex. ?

Bilagor

• 4728D284-91EB-4554-8D46-B704FB0A51D8.jpeg
    4728D284-91EB-4554-8D46-B704FB0A51D8.jpeg
    95 KB · Besök: 65
fredrick sa:
iddqd sa:
LVG
Från Brenazone hittade vi en rejäl klättring på 7km. 4 av dem hade 17% i snitt. Vi kom utför den backen, vilket sög, men utmaningen uppför verkar värdig att nämnas.
Ingen magisk utsikt, men soft utför ner till torri de benaco efter.

https://www.strava.com/segments/4169471
https://www.strava.com/segments/1253271

Har cyklat Punta Veleno nerför några gånger. Den är snudd på otäck för mjölksyran i underarmarna.
I alla fall med fälgbromsar är det där en typ av backe där jag föredrar att stanna några gånger på nerfärden så att fälgarna får svalna lite.

Om man ska cykla uppför den och legat och fincyklat längs med sjökanten kan man väcka benen till liv genom att ta vägen upp vid Aquacamp-avtaget (men sen ta direkt höger och inte rakt fram mot Aquacamp)). Står en skylt med 20% i botten och en i toppen. Normalt sett brukar jag ha en skeptisk hållning till den där typen av skyltar för att min känsla är att de oftast överdriver lutningen. I detta fall är jag dock säker på att maxlutningen är inte under 20% utan snarare över. Dessutom är underlaget (först asfalt och sedan betong) inte direkt i toppskick.
Capture.PNG

GoranS sa:
fredrick sa:
iddqd sa:
LVG
Från Brenazone hittade vi en rejäl klättring på 7km. 4 av dem hade 17% i snitt. Vi kom utför den backen, vilket sög, men utmaningen uppför verkar värdig att nämnas.
Ingen magisk utsikt, men soft utför ner till torri de benaco efter.

https://www.strava.com/segments/4169471
https://www.strava.com/segments/1253271

Har cyklat Punta Veleno nerför några gånger. Den är snudd på otäck för mjölksyran i underarmarna.
I alla fall med fälgbromsar är det där en typ av backe där jag föredrar att stanna några gånger på nerfärden så att fälgarna får svalna lite.

Om man ska cykla uppför den och legat och fincyklat längs med sjökanten kan man väcka benen till liv genom att ta vägen upp vid Aquacamp-avtaget (men sen ta direkt höger och inte rakt fram mot Aquacamp)). Står en skylt med 20% i botten och en i toppen. Normalt sett brukar jag ha en skeptisk hållning till den där typen av skyltar för att min känsla är att de oftast överdriver lutningen. I detta fall är jag dock säker på att maxlutningen är inte under 20% utan snarare över. Dessutom är underlaget (först asfalt och sedan betong) inte direkt i toppskick.

Det hjälpte inte att våra cyklar vad fullpackade med väskor och att kvicksilvret låg på 35pinnar. Fick stanna typ varje kurva för att kyla av fälgen med lite vatten.

Ja, extravikt och hög temperatur är nog ingen bra kombination i den utförsbacken. Det faktum att foten på backen inte ligger så mycket över havsnivå gör ju också att det ofta kan vara rätt varmt på sommaren. I den mån luft- och asfaltstemperatur är avgörande borde det bästa vara att köra ner på morgonkvisten när det är svalt och solen inte riktigt hunnit värma, naturligtvis givet att man har ett val kring tidpunkten för nerfärden. Jag misstänker dock att bromsandet och pausande under nerfärden är viktigare än omgivande temperatur.

Just vad gäller värmeutvecklingen i fälgen skulle i det sammanhanget skivbromsar garanterat vara att föredra. Det man verkligen skulle behöva vara försiktig med om man körde ner där vore om man hade kanttrådsfälgar i kolfiber. Ligger man och hänger på bromsarna i fyra km där det lutar 16-17% i snitt är det påtaglig risk att det bara är att kassera sådana fälgar efter (eller under) utförskörningen.

Efter att ha avverkat i runda slängar 11 v semester i Torbole sista 4 åren så börjar jag nu få ihop en bra bank med cykelturer kring Garda.

Är det någon här som skall ner?
Hör av er här eller via pm om ni vill ha tips på cykelvägar eller hotell.
Har du provat lederna från Monte Altissimo? Tror de heter 601, 650, 622. 601 ska vara den svåraste (downhill/enduro) men funderar på om de andra också är roliga.

Har du provat lederna från Monte Altissimo? Tror de heter 601, 650, 622. 601 ska vara den svåraste (downhill/enduro) men funderar på om de andra också är roliga.
Hej
Handen på hjärtat så har jag endast haft XC-hoj och lvg med mig i alla år.
Först i år funderar jag på att köra någon av de enklare/medel-lederna, då jag har med mig en 130-slagare för första gången.
Jag har spanat in 601 flera gånger på vägen upp och den ser minst sagt rätt hårig och rolig ut.
Är du nere nu?

Är det nordöstra, typ Riva del Garda till Malsecine som är vad man skall hålla sig till?

Har du/någon något tips på hotell eller liknande så är jag intresserad, siktar på att boka något inför nästa sommar. Åker med två ungar och dam, så många cyklar blir det. Gärna nått stug/bungalow aktigt. Pool (access till pool) är nog krav för damen och minstingen.

Eller bara om någon har tips på by/område att leta sånt efter i så är jag också tacksam!

Jag och grabben är ju cykelsugna, damen och minstingen mer turistande med bad och restauranger.

Är det nordöstra, typ Riva del Garda till Malsecine som är vad man skall hålla sig till?

Har du/någon något tips på hotell eller liknande så är jag intresserad, siktar på att boka något inför nästa sommar. Åker med två ungar och dam, så många cyklar blir det. Gärna nått stug/bungalow aktigt. Pool (access till pool) är nog krav för damen och minstingen.

Eller bara om någon har tips på by/område att leta sånt efter i så är jag också tacksam!

Jag och grabben är ju cykelsugna, damen och minstingen mer turistande med bad och restauranger.
Torbole är bra! Sen shuttle upp på berget bredvid. Jag körde "Casette trail" för ett par veckor sedan, var kul.

Torbole är det som gäller i mina ögon också. (Riva del Garda funkar också att bo i såklart)

Hotel Santoni
Hälsa att du är bekant med mig så blir det riktigt bra!

Kommer till Riva del garda om några dagar och tänkte försöka få till stigcykling med familjen. Vi har inte tillgång till egen bil.

Ni som varit där, funkar det att hyra cyklar i Riva ge sig ut eller är shuttle eller guide bäst? Letar stigar utan dödsstup på sidan som en familj tar sig ner för?

Verkar som "alto garda bike arena" med 600-stigarna stängt igen nu i sommar så det ser inte ut att vara ett alternativ.

Följer upp min fråga med de erfarenheterna vi fick efter att ha varit några dagar i Riva och hunnit med en cykeltur. Vackert och trevligt område som jag helt klart kan tänka mig besöka igen.

Själva cyklingen då. Var där med familjen som är jag som medelålders helgkrigare på mtb, lika medelålders fru och två grabbar i sena tonåren. Hemma i Sverige föredrar vi teknisk och flowig stig men klarar att ta oss ner för enduro-spår, ofta hyfsat bekvämt på röda men väljer sällan svarta nedfarter. Det var liknande nivå och typ av cykling vi sökte för en dag på cykeln nere i Riva också.

Efter att ha forskat på nätet och kollat Trailforks och strava heatmaps kändes det lite svårt att hitta den typen av cykling utan det mesta verkade ligga mellan typ skogsvägar eller ren DH och dödsenduro. Vi bokade ändå upp cyklar hos https://energiabike.it/en/ och knatade dit dagen innan turen och beskrev vad vi var ute efter för Alberto där. Pratade turförslag säkert en halvtimme och han föreslog en tur för oss som vi kände var nåt vi skulle klara av. Det blev en lyckad dag men cyklingen var tekniskt väl enkel och mitt intryck om att det är svårt att hitta stigar på familjenivå känns bekräftat. Jag avvek några gånger från vår rutt för att utforska ett par av de stigar som finns med Trailforks. De var klassade som blå men det här med klassning är som alltid knepigt, med mina referenser hemifrån var det mer rött och ibland i svart, dessutom på ett underlag som jag inte alls var van med. Rullgrus blandat med större stenar täckta av ett lager löv och kvistar som effektivt dolde marken gjorde det spännande minst sagt.

Så Riva återkommer jag gärna till men nog inte i första hand för cyklingen utifrån min och familjens nivå. Skulle jag ändå cykla där skulle jag definitivt hyra från Energia igen, Alberto var väldigt hjälpsam, trevlig och verkade ha koll på samtliga stigar i bergen runt stan.

En parentes också är att det var första gången på elcykel för oss och man förstår verkligen nyttan med dem i sån miljö, vi klämde 1600 meter utan att ta ut oss. Däremot är det inte supercharmigt med den vikten. Kanske en vanesak men har svårt att se mig själv på en elcykel här hemma.

Tillbaka
Topp