cykling och valår

cykling och valår
Det är valår. Politiker inte minst i stockholm har upptäckt att cyklister finns och att dom har rösträtt.

Har partierna cykelpolitik? är det på riktigt eller bara prat?

ett exempel:
http://www.newsmill.se/artikel/2010/04/08/moderaternas-cykellogner-gor-valet-tydligt

Jag lägger en timme dagligen av mitt liv på att cykelpendla till jobbet, något jag insett är lika viktigt i min tillvaro som kommunalskattesats, dagisplats och kollektivtrafik. Den som ger bäst förutsättningar för att cykla i stockholm kan mycket väl få min röst...

Påverkar det hur ni röstar?

cykling och valår
Det var en lite elak insändare i city idag. Inte mycket har det gjorts av nuvarande styre. O de innan skapade livsfarliga "cykelvägar" för bilar så de kan dubbelpakera.
Få se vad de olika partierna säger i frågan.

cykling och valår
Det är väl en personlig fråga. Om du röstar si eller så, påverkar inte mig som egen trygg individ!
Appropå:"Den som ger bäst förutsättningar för att cykla i stockholm kan mycket väl få min röst...
Påverkar det hur ni röstar?"

cykling och valår
Det som jag spontant tänker på angående önskade cykelsatsningar missas dock i de flesta satsningar. Dessa är handlar oftast om att bygga fler cykelbanor/fält och parkeringar. Eller ännu hellre svepande formuleringar som "bygga bort trängseln","öka säkerheten" eller "bygga ut cykelnätet"

Mina spontana topp 3:

*Ett allmänt likställande av cykeln som transportmedel/fordon. Grundtanken bör vara att man ska kunna cykla mellan samtliga platser i det allmänna vägnätet. Inte nödvändigtvis kortaste som t ex motorväg, men inte heller orimliga omvägar.

*Ändring av skatteregler. Inga eller likvärdiga avdrag för resor. Dagens system är i grunden en subvention av bilpendling och borde borde göras om från grunden. Inom ramen för detta bör man även se över t ex friskvårdsbidragets utformning.

*Ökade möjligheter att ta med cyklar på kollektivtrafiken.

cykling och valår
Första parti som föreslår subvention av cykelinköp a la "hem-pc"-programmet som fanns för något år sen får min röst (nazister och kommunister undantagna, givetvis)

cykling och valår
bergljung skrev:
-------------------------------------------------------
> Första parti som föreslår subvention av
> cykelinköp a la "hem-pc"-programmet som fanns
> för något år sen får min röst (nazister och
> kommunister undantagna, givetvis)

Du får flytta till Holland...

cykling och valår
De däringa subventionerade jobb-PC:na, blev väl inte särskilt billiga? Köp-loss-värdet vid ev. varsel var fortfarande högre än faktiska marknadsvärdet(Nyligen hos VOLVO), och man betalade i förlängningen med pensionsmedel?
Alltid billigast att köpa kontant. Om man så måste vänta ett halvår, på värdeminskningen!

cykling och valår
momsbefria cyklar och cykeldelar och cykelreparation (finansieras mha av skattehöjningar inom bil och andra fordon)

friskvårdspeng ska kunna användas för att köpa cykel

gratis kollektivtrafik finansieras av biltullar och skattehöjning

det partiet som går till val med dessa tre löften är intressant

Senast redigerad av en moderator:
cykling och valår
Storbritannien har ett Cycle to Work-system där cyklar kan köpas på nåt sätt som verkar förmånligt.

Men för min del skulle det räcka med att cyklister tas på allvar i trafikplaneringen med tanke på hur många det är som cyklar.
Mer regler och avdrag känns som en alltför byråkratisk lösning. Tilles punkt 2 känns bättre.

cykling och valår
bollen skrev:
> momsbefria cyklar och cykeldelar och
> cykelreparation (finansieras mha av
> skattehöjningar inom bil och andra fordon)

Fikasvettot skrev:
> Mer regler och avdrag känns som en alltför
> byråkratisk lösning.

Det muppiga med att momsbefria cyklar, cykeldelar och reperationer är att det gör en cykelhandlare ofta får blandad verksamhet vilket leder till massa administration. För den momsbefriade delen får man dessutom inga avdrag för ingående moms. Har man istället en lägre momssats på viss försäljning kommer momssänkningen åtminstone delvis ätas upp av ökade kostnader för momshanteringen.

Sen tillkommer så klart även gränsdragningen angående vad som ska ha vilken moms. Cykelkläder? Elcyklar? Vad händer om jag köper ett vevlager som passar på både en vanlig cykel och en elcykel? Enligt min åsikt leder i princip alla särlösningar till strul, kostnader och ofta fusk.

cykling och valår
Cykelhandlaren borde väl redan idag hantera olika momssatser. Eller betalar man 25% moms på energikakan hos cykelhandlaren, men 12% om man köper den i livsmedelsbutiken?

Fast jag tror inte avsikten med separat momssats på mat var att godis skulle bli billigare.

cykling och valår
Jag tycker att det stora problemet i cykelpendlingsmiljön egentligen är alla dårar som dyker upp när vädret blir riktigt vacker någon gång i maj. Och att det saknas dusch och omklädningsrum på vissa arbetsplatser.

cykling och valår
Oskar skrev:
> Jag tycker att det stora problemet i
> cykelpendlingsmiljön egentligen är alla dårar
> som dyker upp när vädret blir riktigt vacker
> någon gång i maj. Och att det saknas dusch och
> omklädningsrum på vissa arbetsplatser.

Ja, oduschade idioter vill ju ingen ha lixom va.

cykling och valår
Är det inget parti som kan se till att cyklister inte svettas.

Eller så cyklar man under "svettgränsen". Man förlorar mindre tid än man tror på det.

cykling och valår
Det är väl bara att förbjuda svett. Folk verkar gilla att förbjuda allt som stör dem. De svettiga kommer nog att anpassa sig så småningom.

cykling och valår
tillmann skrev:
>
> *Ändring av skatteregler. Inga eller likvärdiga
> avdrag för resor. Dagens system är i grunden en
> subvention av bilpendling och borde borde göras
> om från grunden. Inom ramen för detta bör man
> även se över t ex friskvårdsbidragets
> utformning.

Jag hade en inte alltför cykelälskande chef som tyckte att det var orättvist att inte cyklister betalade vägskatt. Han ville återinföra det system som fanns en gång i tiden med skatt på cyklar (och därmed också registreringskyltar). Så med hans synsätt var cyklingen redan skattebefriad på det sättet.

cykling och valår
Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Jag hade en inte alltför cykelälskande chef som
> tyckte att det var orättvist att inte cyklister
> betalade vägskatt. Han ville återinföra det
> system som fanns en gång i tiden med skatt på
> cyklar (och därmed också registreringskyltar).
> Så med hans synsätt var cyklingen redan
> skattebefriad på det sättet.

Han borde vara glad att folk cyklar istället för att bidra extra mycket till trängseln genom att sitta ensamma i sina bilar.

cykling och valår
Fikasvettot skrev:
> Uppenbarligen var man inte intresserad av det
> skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag hade en inte alltför cykelälskande chef
> som
> > tyckte att det var orättvist att inte
> cyklister
> > betalade vägskatt. Han ville återinföra det
> > system som fanns en gång i tiden med skatt på
> > cyklar (och därmed också
> registreringskyltar).
> > Så med hans synsätt var cyklingen redan
> > skattebefriad på det sättet.
>
>
> Han borde vara glad att folk cyklar istället för
> att bidra extra mycket till trängseln genom att
> sitta ensamma i sina bilar.

Istället sitter de ensamma på sina cyklar.

cykling och valår
Fikasvettot skrev:
>
> Han borde vara glad att folk cyklar istället för
> att bidra extra mycket till trängseln genom att
> sitta ensamma i sina bilar.

Kan man tycka men han var nog snarare irriterad på att cyklister for omkring och blev påkörda/skadade sig och därmed kostade en massa för sjukvården. Vi har alla olika perspektiv på tillvaron...

cykling och valår
Oskar skrev:
> Istället sitter de ensamma på sina cyklar.

Med en bråkdel bilens av energiförbrukning och gatuutrymmesåtgång. Win-win.
Alla sittplatser i fordonet är utnyttjade.

Fast vid enstaka tillfällen ser man tandemcyklar med en enda person på. Då har jag lust att ropa "du har tappat frugan!" Men en ensam man i en stor bil är snarare regel än undantag.

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Kan man tycka men han var nog snarare irriterad
> på att cyklister for omkring och blev
> påkörda/skadade sig och därmed kostade en massa
> för sjukvården. Vi har alla olika perspektiv på
> tillvaron...

Absolut. Att sitta still och bli fet i en bil är ju inte förknippat med någon som helst belastning på sjukvården. Perspektiv, som sagt.

cykling och valår
Fikasvettot skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Istället sitter de ensamma på sina cyklar.
>
> Med en bråkdel bilens av energiförbrukning och
> gatuutrymmesåtgång. Win-win.
> Alla sittplatser i fordonet är utnyttjade.
>
> Fast vid enstaka tillfällen ser man tandemcyklar
> med en enda person på. Då har jag lust att ropa
> "du har tappat frugan!" Men en ensam man i en stor
> bil är snarare regel än undantag.

Jag kanske glömde smileyen? :-)

Tillbaka
Topp