Hör upp, cykel i media-tråden

Jag föredrar nog ändå att tappa passet i Belgien istället för Pakistan.

Borde vara åtal för grov misshandel för sånt där, svårt att bevisa utan videoinspelning förvisso, men man kan ju iaf visa att man tar våld medelst fordon på allvar.

Efterfrågan lär ju minska kraftigt.
Jag förstår inte hur en klassning som moped skulle lösa något? Mopeder kör ändå på cykelbanor idag, och mopeder är populära i sig. Elcyklar och elsparkcyklar är också populära. En klassning som moped hade i praktiken inte ändrat något? Ett förbud, kanske, men frågan är ju vilken politiker som hade velat ta i den frågan med en tång. Det lär vara lika populärt som att återinföra fastighetsskatten. För visst inkluderar vi elcyklar i debatten nu?

Jag förstår inte hur en klassning som moped skulle lösa något? Mopeder kör ändå på cykelbanor idag, och mopeder är populära i sig. Elcyklar och elsparkcyklar är också populära. En klassning som moped hade i praktiken inte ändrat något? Ett förbud, kanske, men frågan är ju vilken politiker som hade velat ta i den frågan med en tång. Det lär vara lika populärt som att återinföra fastighetsskatten. För visst inkluderar vi elcyklar i debatten nu?
Du skulle direkt få bort alla lättillgängliga hyrsparkar, efterfrågan på elcyklar skulle minska pga hjälmtvång och krav på försäkring, osv. Kort sagt, en högre tröskel för anskaffande sållar bort många. Då blir det även färre för buset att stjäla.

Du skulle direkt få bort alla lättillgängliga hyrsparkar, efterfrågan på elcyklar skulle minska pga hjälmtvång och krav på försäkring, osv. Kort sagt, en högre tröskel för anskaffande sållar bort många. Då blir det även färre för buset att stjäla.
Hyrsparkcyklar är capade till 25 km/h och går långsammare än så i lutning, det kräver också betalning med identifieringsbara medel att hyra en sådan. Visst, det skulle lösa andra problem som uppstår med sådana, men det skulle inte göra något åt det här problemet med ”pirater”. Dom kör nog egna eller stulna som går mycket snabbare. En kriminell bryr sig inte om lagtvång eller försäkringskrav. Kör dom moped är den nog i minst 3/4 fall stulen. Eftersom det är så populärt med elcyklar och egna elsparkcyklar så kommer inte hjälmtvång eller försäkring vara något hinder för hederliga människor som använder dessa och som buset stjäl. En liten mindre mängd barn på sådana, men det är fortfarande mestadels vuxna som jag ser dagligen åka på eldrivna fordon.

Vad har det med att det snos väskor från pakethållaren som artikeln handlar om att göra? Det fenomenet är inte nytt, var en runda för ett gäng år sen här i Göteborg, med mopeder och före elsparkcyklarna.

Dessutom avlastar elsparkcyklarna kollektivtrafiken. https://www.k2centrum.se/nyheter/sa-paverkas-kollektivtrafiken-av-elsparkcyklarna/

Blir det för trångt på cykelbanorna är det rent sammhälsekonomiskt bättre att dra ner på den mindre lönsamma privatbilismen
Inför 15-årsgräns för elsparkar och elcyklar. Klassa alla andra som mopeder.

Barn kommer att tvingas börja cykla igen och under 15 år finns det gissningsvis ingen som helst avlastande effekt för kollektivtrafiken. Dessutom slipper man en del av buskörningen och olyckorna. 👍🏻

När jag tänker efter räcker det med att klassa dem som moped klass 2, finns ju redan ett regelverk för den fordonstypen.

Jag tycker att dagens system är sjukt och håller helt med @ooms om att det måste ändras. Det blev inte bra.

När vi ändå reformerar regelverket kan vi passa på att förbjuda de idiotiska moppebilarna, trafikfarliga leksaker för rika barn och ett fordon som inte fyller någon som helst funktion mer än som väderskydd.

Senast ändrad:
Vad har det med att det snos väskor från pakethållaren som artikeln handlar om att göra? Det fenomenet är inte nytt, var en runda för ett gäng år sen här i Göteborg, med mopeder och före elsparkcyklarna.
Läste du artikeln? Teorin är att det används elcyklar och elsparkar för stölderna. Minska tillgängligheten på dessa så bör problemet minska avsevärt, men få bort det helt går såklart inte.

Inför 15-årsgräns för elsparkar och elcyklar. Klassa alla andra som mopeder.

Barn kommer att tvingas börja cykla igen och under 15 år finns det gissningsvis ingen som helst avlastande effekt för kollektivtrafiken. Dessutom slipper man en del av buskörningen och olyckorna. 👍🏻

När jag tänker efter räcker det med att klassa dem som moped klass 2, finns ju redan ett regelverk för den fordonstypen.

Jag tycker att dagens system är sjukt och håller helt med @ooms om att det måste ändras. Det blev inte bra.

När vi ändå reformerar regelverket kan vi passa på att förbjuda de idiotiska moppebilarna, trafikfarliga leksaker för rika barn och ett fordon som inte fyller någon som helst funktion mer än som väderskydd.
Nu är vi tillbaka till EPA-diskussionen igen.

Läste du artikeln? Teorin är att det används elcyklar och elsparkar för stölderna. Minska tillgängligheten på dessa så bör problemet minska avsevärt, men få bort det helt går såklart inte.
Jag förstår fortfarande inte kopplingen du försöker göra. Jag känner ännu färre människor som äger en kofot eller vinkelslip än som äger en elcykel. Gissa vilket verktyg tjuvarna använder trots det? Det är förbjudet att hantera sprängmedel om man inte har licenser för det, ändå har kriminella sprängmedel i överflöd. Ditt förslag skulle lösa andra problem och drabba ”hederliga” människor men inte röra något som artikeln handlar om.

Men man blir ju snyggare av cykling!
Såg nåt på TikTok/Instagram i stil med ”we can’t let the girls find out about cycling, you can eat whatever you want and stay skinny, you build a huge ass and legs with zero effort and you get to buy loads of cute little things”. Skämt såklart, men lite sanning i det ändå. Man blir snyggare av cykling (om man inte kör 2 km till butiken i gångfart 3 gånger i veckan bara).

På något sätt extra sorgligt när det är misstänkt drograttfylleri bakom olyckan också. Då kan man nästan utesluta eget riskfyllt cyklande från cyklisten. ”Fel plats” och ”fel tid” bara. Hade nog kunnat hända vem som helst. Usch, vila i frid.

Tunga cyklar och fula kläder, skärpning Göteborg ! 😂

Lustigt att insändaren motsäger sig själv, cyklarna stör men hen hör dom inte komma cyklandes?
Men hen kanske inte fattar vad som hänt förrän hen ligger där, med fejset i leran och däckspår på ryggen medan hånskratten och sången från skrikande skivbromsar klingar av i fjärran?

Hundar och hundägare gör väl aldrig fel… ”min hund är så snäll, så har han aldrig gjort förut” osv
Den här hunden ids inte ens jaga kaniner. Det enda som kan få henne att gå från skritt till nånstans mittemellan trav och galopp är katter. Men jakten stannar på behörig avstånd!
20260408_165236.webp
När hon engång såg en häst vände hon om och ville hem direkt. Historiens fegaste tax.
Man ska inte skåda hunden på håren vettö. 😄

Tillbaka
Topp