Cykling på värmdölandet

irion

Ny medlem
Cykling på värmdölandet
Nu har vägverket gjort det omöjligt för oss cykla på värmdö bortanför mölnvik då cykelföbud gäller på sträckan mölnvik- grisslinge. Vägverket hänvisar till allternativa vägar bakom mölnvik till mörtnäs vilket innebär stig & grusväg.
Cykelbana är planerad till 2008. Så innan dess får alla vi landsvägscyklister alltså cykla på annat håll.
Hur tänker vägverket?

Jag bor i grisslinge och behöver därmed släpa cykeln genom skogen i 2 km innan jag kan börja cykla till jobbet, är det ok?

Cykling på värmdölandet
irion skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har vägverket gjort det omöjligt för oss
> cykla på värmdö bortanför mölnvik då
> cykelföbud gäller på sträckan mölnvik-
> grisslinge. Vägverket hänvisar till allternativa
> vägar bakom mölnvik till mörtnäs vilket
> innebär stig & grusväg.
> Cykelbana är planerad till 2008. Så innan dess
> får alla vi landsvägscyklister alltså cykla på
> annat håll.
> Hur tänker vägverket?

Inte.

Men om det är förbjudet och inga alternativ finns, skulle jag cykla där ändå. Skulle polisen stoppa mig, skulle jag kalla det hela brottsprovokation! Vilket är olagligt i Sverige. Inte fan kan jag flyga heller, så hur ska man ta sig från A till B... "gå" säger väl nån, javisst, jag kan gå 4 mil med min cykel till sommarstugan (om jag ahde nån).

Cykling på värmdölandet
Jag bor själv på Värmdölandet och cyklar ofta förbi Grisslingerakan. Det är ju hur puckat som helst det som vägverket gjort med cykelförbud på sträckan. Sista ordet är säkert inte sagt i frågan. Kommunen var ovetande om vägverkets förbud, den vägsträckan är ju enda möjligheten att komma ut till Hemmesta/Djurö osv. Om man inte ska ta vägen via Täby/Waxholm istället. Men det är ju liiiite längre det.

//Johan

Cykling på värmdölandet
Om det är där jag tror att det är så är det ju helt orimligt. Det går ju inte ta sig förbi den "passagen" på annat sätt.

De kanske har tänkt att starta en "cykelfärja" så att man få hoppa på någon buss i skytteltrafik som tar en över "den förbjudna zonen". Jävla idioter...

Cykling på värmdölandet
typiskt ogenomtänkt förslag, den enda konsekvensen kommer att bli irriterade bilister, för folk kommer fortsätta att cykla där ändå. det är ju en jättepopulär landsvägsrunda att köra Sthlm-Nacka-Gustavsberg-Värmdö-Vaxholm-Täby-Sthlm, inte fan kan man cykla på grusvägar och stigar då... idioter.

Cykling på värmdölandet
X-tra kul när alla sommerstugeägare strax bortom Grisslinge vill ta en liten tramptur till de nya butikerna i Mölvik.

Den där cykelbanan har det funnits behov av i årtionden. Jag frågar mig hur vägverket har kommit fram till ett cykelförbud just nu? Ny nitisk nollvisionschef kanske...
/Oscar

Cykling på värmdölandet
Suck, jag kör fredrikw:s runda ett antal gånger per år, fast åt andra hållet. Resultatet kommer ju bara bli (ännu mera) missämja mellan bilister och cyklister. Smart.

Cykling på värmdölandet
Så fruktansvärt puckat! Men hela vägbygget Mölnvik-Ålstäket präglas ju av taskig planering så varför skulle cykelframkomligheten vara ett undantag.

Vet inte vilken väg de tänkt sig att man skall ta istället. Enda möjligheten jag känner till stigen som går upp i skogen vid Brisak och sedan zick-zack på småvägarna genom Mörtnäs. Det finns i alla fall ingen allmän väg/cykelväg att köra som går hela vägen.

Protestaktion? Ett gäng cyklister som sitter på vägen vid förbudsskylten i morgon/kvälls-rusningen?

Cykling på värmdölandet
Artikeln: http://www.nvp.se/news.asp?newsid=6405

Edit: Det är ju fan så man blir mörkrädd. Först förbjuder de cykling och tycker att cyklisterna ska leda cykeln på gångbanan, sen tycker projektledaren på vägverket att:

"– Tyvärr får vi nog räkna med att folk kommer att cykla på sträckan, du ser ju hur cyklister beter sig, det finns inga regler som efterlevs."

Senast redigerad av en moderator:
Cykling på värmdölandet
JLarsson skrev:
> Artikeln: http://www.nvp.se/news.asp?newsid=6405
>
> Edit: Det är ju fan så man blir mörkrädd.
> Först förbjuder de cykling och tycker att
> cyklisterna ska leda cykeln på gångbanan, sen
> tycker projektledaren på vägverket att:
>
> "– Tyvärr får vi nog räkna med att folk
> kommer att cykla på sträckan, du ser ju hur
> cyklister beter sig, det finns inga regler som
> efterlevs."

Precis vad jag skull kommentera! Vilket JÄVLA UFO!

Cykling på värmdölandet
Den som vill kan ju ringa till honom eller eposta synpunkter till honon.

Från www.vv.se:

"2006-02-23 Nr: 5

En sverigeunik lösning på akut framkomlighetsproblem på Värmdö
I dag på en presskonferens presenterade Vägverket en tillfällig, och en för Sverige, unik lösning på ett akut framkomlighetsproblem för väg 222 Skärgårdsvägen mellan Mölnvik och Ålstäket på Värmdö.

Ett reverserande tredje körfält ska byggas inom befintligt vägområde och det ska stå klart inför sommarsäsongen, då Värmdös befolkning fördubblas med anledning av många inflyttande och förbipasserande sommargäster. Det blir en tillfällig trafiklösning tills dess att den slutliga fyrfältiga vägen är klar (enligt plan byggstart 2008).

Det här är ett unikt projekt inom Vägverket som påbörjas omgående för att kunna bli klart till sommaren. Projektet är ett utvecklingsprojekt och kommer att granskas, mätas och utvärderas kontinuerligt utifrån ett trafiksäkerhets- och framkomlighetsperspektiv.

- Den här typen av väg är mer vanlig ute i Europa och USA. I takt med rådande trafikutveckling och krav från våra trafikanter så måste vi hela tiden utveckla vårt erbjudande utan att det sker på bekostnad av våra säkerhetsmål, säger Susanne Lindh regionchef på Vägverket.

Det tredje körfältet ska övervakas och styras från trafikledningen på Trafik Stockholm, via omställbara skyltar. Väginformationen kommer att bli omfattande och informationsinsatser för boende och trafikanter planeras för våren.

Mer information
Se bilder här
Faktablad ”Reversibelt körfält mellan Mölnvik och Ålstäket”
Folder ”Ett reversibelt körfält mellan Mölnvik och Ålstäket”
Läs mer på www.vv.se

Vill du veta mer, kontakta:
Projektledare Torbjörn Lundbom, Vägverket Region Stockholm, tel 08-757 66 32."

Gissningsvis är epostadressen till honom torbjorn.lundbom@vv.se.

/Fedde

Cykling på värmdölandet
JLarsson skrev:
> Artikeln: http://www.nvp.se/news.asp?newsid=6405
>
> Edit: Det är ju fan så man blir mörkrädd.
> Först förbjuder de cykling och tycker att
> cyklisterna ska leda cykeln på gångbanan, sen
> tycker projektledaren på vägverket att:
>
> "– Tyvärr får vi nog räkna med att folk
> kommer att cykla på sträckan, du ser ju hur
> cyklister beter sig, det finns inga regler som
> efterlevs."

Tyvärr får han nog rätt, jag blir ju tvungen att cykla olagligt för att ta mig till jobbet, ut på träningsrundor e.t.c. Annars är jag aldrig en sådan cyklist som "beter" mig, 200-300 mil asfalt om året och självbevarelsedrift gör att man är uppmärksam och håller sig till trafikreglerna.

Det måste ju finnas sätt att skydda cyklisten utan att förbjuda honom t.ex om man sänkte farten från 50 till 30 så är ju inga omkörningar nödvändiga då vi ligger runt 30 när vi cyklar. Söndags cyklister och mtb åkare kan ju faktisk ta vägen genom skogen, jag gör det gärna på mtb´n!

Cykling på värmdölandet
Är den där cykelvägen byggd än? Jag funderar på att cykla ut till Djurönäset om ett par veckor, men lär avstå om jag måste samsas med bilarna hela vägen.

Cykling på värmdölandet
äh, kanske tar bilen ut och tar med mig xc'n istället. så kan jag köra lite stigcykling där ute. borde ju finnas en del skojs. =)

Cykling på värmdölandet
Mellan Mölnvik och Grisslinge har jag cyklat en massa gånger. Cykelväg längs med vägen där. I trottoarform lite, men i alla fall. Vet inte hur det ser ut efter grislinge och utåt dock. Har inte kommit så långt...

garpa. Säg tillom du hittar några mysiga sträckningar. Har lite "slut" på skogsstigar att utforska. Vore förbaskat nice med lite nytt.... nya fräscha ögon på omnejden kan inte skada, liksom.

Cykling på värmdölandet
Lyfter den här gamla godingen för att höra om någon vet om någon bra väg (för landsvägscykel) mellan Mölnvik och Brunn utan att behöva åka inom Gustavsberg?
På kartan ser jag bara 222:an som där motortrafikled på sträckan samt möjligtvis en grusväg nog kan uteslutas då den inte ser ut att gå hela vägen samt skulle avskräcka delar av ressällskapet.

Cykling på värmdölandet
emilh skrev:
> mellan Mölnvik och Brunn utan
> att behöva åka inom Gustavsberg?

Nej, finns inte.

Cykling på värmdölandet
Som befarat.

Körde bil på 222 igår och för det är den utmärkt, men den verkar verkligen gå som en vallgrav genom Värmdö för andra trafikslag.

Cykling på värmdölandet
Värmdö kommun har faktiskt en detaljplan, just för att man säger sig vilja underlätta för cyklister ( och även fotgängare). Men det är ju som så ofta bara ett tjusigt styrdokument utan egentligt värde.... :-/

Tillbaka
Topp