GoranS
Aktiv medlem
Cykling som träningsform
Hoppas du har fel. När jag hade joggande som en del av mitt motionerande var 10 km en rätt typisk runda. Har nu sedan en dryg månad tillbaka inlett ett projekt för att komma igång med joggandet igen efter närmare tio års uppehåll. Då jag typiskt tidigare fick ont någonstans p.g.a. att jag sprang för snabbt och ökade dosen för snabbt så har jag nu ett förhoppningsvis tillräckligt defensivt upplägg för att jag inte ska få problem. Jag har f.n. "regelverket":Jag tror det är väldigt få som (efter ett långt uppehåll) börjar med att springa nån km (för att komma igång igen) när de brukade ligga på 10. Helt plödsligt så var det inte lika lätt att komma igång längre och då ger man snart upp. Det är nog lättare att strunta i den jobbiga träningen och istället sitta på altanen med en fika. Man har väl troligtvis inte gått in i väggen men iaf tappat suget och en obefintlig långsiktig plan.
- Aldrig två dagar i rad.
- Minst tre dagar i veckan, men med ett mål om varannan dag.
- Belastning på platt och utför sak vara motsvarande snacktempo och utför med extra försiktighet. Uppför får belastningen vara högre för att jag inte ska behöva gå.
- Gärna annat underlag än asfalt, men inget krav.
- Max ca 20 minuter, typiskt tror jag det är 2-3 km.