Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack för det utförliga svaret.Utökat svar till @nHz
Kompensera? Om jag ska cykla så långt som jag ska göra i morgon så ser jag till att benen är skapligt utvilade. Det är grunden på något sätt.En (till) nyfiken fråga. Hur kompencerar du i kost för en längre tur på cykeln som t ex 180 km. Beräknar du energiåtgången och sedan bygger du på matportionerna utefter den eller blir det en bonus (i energiåtgång) och du håller samma energiintag oavsätt om du tränar eller lite?
Tillskott?Någon hät som har en annan tanke kring detta med fettminskning/bantning?
Låter smidigt.Kompensera? Om jag ska cykla så långt som jag ska göra i morgon så ser jag till att benen är skapligt utvilade. Det är grunden på något sätt.
Sedan äter jag normalt dagen innan, och behöver inte tänka på att äta ”smalt”, utan jag äter gott.
På cykeldagen så äter jag frukost. Väl på sadeln så brukar jag stanna till och äta det jag har med mig, dvs bananer och Snickers. Beroende på hur det känns så blir det i alla fall en fika med kaffe och bulle på en bensinstation. Kanske nån glass under dagen.
Känner jag att jag behöver nåt mer så blir det kanske nåt mer matigt, som en smörgås och kaffe.
Typ så.
Dricker bara vatten under cyklingen.
Väl hemma så äter jag det som finns, och jag ser oftast till att det bara är att värma något. Jag tänker mest på att få i mig energi..,och äter som sagt det som finns. Jag räknar inte kalorier under cykeldagen.
Tillskott?
Näää, om man är normal motionär så behöver man inget extra. Gå inte på det där att man behöver energidryck och proteinpulver.
Äter man varierat så får man i sig tillräckligt av det kroppen behöver.
Det blev 186 km idag...Från dörr till dörr blev det 14h 30 min.Låter smidigt.
När det gäller min tanke med proteinpulver så är det mest för att säkerhetsställa så att kroppen inte bryts ned eller tjuvar något från musklerna. Något jag hörde av styrkelyftare men jag kan ha förstått fel.
Ligger man lågt i träningspuls så kanske man inte behöver oroasig isf.
Primärt tror jag att mina pass behöver bli lite längre men inte intensivare. Tror snarare att jag kanske behöver sänka intensiteten för att kunna behålla fettförbränningen. Det här gäller såklart under själva passet. Det finns forskning som säger att hårdare träning ger bättre kondition och bränner mer fett över tid/hela dygnet.
Svarar senareNu har jag också skapat en Excel där jag ska bokföra bra saker som vikt och lite annat. Skulle vara roligt om jag kunde se en viktnedgån över tid och samtidigt se att min kondition blir bättre. Ska försöka lägga in det här med bp osv.
@Totteman
Vad är anledning till att du har vägning varje dag isf veckovis?
Tack för ditt svar. Hoppas du känner dig bättre idag.Sådär...back in business...fyllt på med energi. Nu ska jag svara @nHz
Gällande protein så finns det inga belägg för att den som äter en normalt varierad kost behöver tillskott om träningsdosen är låg. Tränar man mycket i syfte att bygga muskler behöver man äta mer protein. En del tar extra protein för att "de har hört att det är bra". Men gemene man, alltså de flesta, behöver inte extra protein. Företagen som säljer protein säljer pga vår okunskap om proteinbehov, eller kunskap om protein överlag.. Det finns till och med vanliga produkter där man skriver ut ordet "proteinrik" för att ordet klingar bra, och tydligen säljer bra.
Nog om det...äta varierat så löser det sig med proteinet tror jag.
Ett sista ord om energidryck...sedan kommer jag inte säga någonting mer om det: Det är en helt onödig produkt...och om man äter normalt så får man i sig det man behöver.
Angående att notera vikten varje dag.
Ja, det gör jag i stort sett dagligen. Detta för att se hur ett intag av energi påverkar vikten. En sen middag med pannkakor lär inte vara gynnsam för morgonvikten dagen därpå.
Men, för att sammanfatta...det är så jag vill ha det för att kunna justera intag.
Obs att uttag, dvs träning påverkar lite från dag till dag. Lättast att gå ner mycket under en dag är att "inte dricka vätska" (det är ett skämt):
När vi nu är inne på detta med vikt så tror jag inte alla känner till att 1 g kolhydrat binder 4 g vatten.
Nu orkar jag inte skriva mer...cyklingen kostade på...jag är mätt och trött.
Ser ut som du fick ut den sträckan du hade planerat. Bra jobbat.Det blev 186 km idag...Från dörr till dörr blev det 14h 30 min.
Enligt Strava så blev det så här.
Visa bilaga 713391
Jag kan berätta mer om dagen senare...nu äter jag...har duschat.
Den vätskan finner du i musklerna, där kolhydraterna sparas i energidepåer i form av glykogen. Det är därför många bodybuilders har ett speciellt kostschema i veckor innan träning där dom försöker få bort så mycket vatten från kroppen som möjligt men skona vattnet i musklerna, med minskat saltintag och ökat kolhydratsintag. Inte att rekommendera men ett litet roligt sidospår. Även en shot vodka (4/6 cl) kvällen innan ska vara hjälpligt om man har en show morgonen efter.Tack för ditt svar. Hoppas du känner dig bättre idag.
Gällande protein och "energidrycker" (typ resorb) så tror jag det finns ett behov beroende på vilken nivå man tränar på. Som motionär så kanske inte behovet är så stort. Jag tror också att många (inkl. jag) äter dåligt ibland och därför tar de/vi till "superdryckerna".
Jag visste att 1g kolhydrat är 4 Kcal men inte att de band så pass mycket vatten. Vart ligger den vätskan och skvalpar och hur får man bort den?
Kolhydrater lagras i kroppen i form av glykogen och finns i muskler och i levern. Genom att tömma dina glykogendepåer blir du av med vätskan som är bunden till glykogenet. Glykogendepåerna töms när du utför muskelarbete utan att tillföra kolhydrater eller när kroppen inte hinner nybilda glykogen på annat sätt än via tillförda kolhydrater. Levern kan t.ex. omvandla fett och proteiner till glukos, som sedan omvandlas till glykogen, men det går långsamt. När du har tömda glykogenlager så blir du kraftlös. Det är vad som händer när du "bonkar" eller "går in i väggen".Tack för ditt svar. Hoppas du känner dig bättre idag.
Gällande protein och "energidrycker" (typ resorb) så tror jag det finns ett behov beroende på vilken nivå man tränar på. Som motionär så kanske inte behovet är så stort. Jag tror också att många (inkl. jag) äter dåligt ibland och därför tar de/vi till "superdryckerna".
Jag visste att 1g kolhydrat är 4 Kcal men inte att de band så pass mycket vatten. Vart ligger den vätskan och skvalpar och hur får man bort den?
Låter intressant. Utveckla gärna.Finns även massa sätt att träna på som gör att kroppen enklare når dina fettdepåer. Energin från fett håller längre.
Så genom att helt utesluta kolhydrater från sin kost och endast äta tillräckligt med fett och protein så främjas fettförbränningen?Kolhydrater lagras i kroppen i form av glykogen och finns i muskler och i levern. Genom att tömma dina glykogendepåer blir du av med vätskan som är bunden till glykogenet. Glykogendepåerna töms när du utför muskelarbete utan att tillföra kolhydrater eller när kroppen inte hinner nybilda glykogen på annat sätt än via tillförda kolhydrater. Levern kan t.ex. omvandla fett och proteiner till glukos, som sedan omvandlas till glykogen, men det går långsamt. När du har tömda glykogenlager så blir du kraftlös. Det är vad som händer när du "bonkar" eller "går in i väggen".
Jag vet inte om det främjar fettförbränningen, men utesluter inte att det är så. Optimal fördelning för vad? Jag har själv testat LCHF i längre perioder och att man kan känna sig låg och att det kan bli jobbigt att prestera på cykeln eller i löparspåret om man utesluter kolhydrater tycker jag stämmer på mig. Det är främst vid långvarigt intensivt arbete som jag upplever problemen och jag tror att det antagligen beror på att mina glykogendepåer då blir tömda. Särskilt snabbt går det att få problemen om jag kört längre intensiva pass t.ex. föregående dag eller ett pass tidigare under dagen och mina glykogendepåer inte har hunnit fyllas på den långsammare vägen genom att levern omvandlar fett och protein till glukos (blodsocker) som sedan kan lagras in som glykogen.Så genom att helt utesluta kolhydrater från sin kost och endast äta tillräckligt med fett och protein så främjas fettförbränningen?
Hur skulle den optimala fördelningen i intaget se ut?
Baksida är kanske att man känner sig ganska låg under tiden och det blir väldans jobbigt att presentera på cykeln eller i löparspåret?
Den främsta energikällan som kroppen använder heter ATP, och skapas i cellernas mitokondrier. Glukos/socker/kolhydrater (förenklat) kan omvandlas till ATP av dina mitokondrier utan syre (anaerobisk träning, ”utan syre”), vilket gör att du kan tex prestera bättre under korta intensiva lopp som i en sprint. När musklerna får slut på sitt lager och levern inte hinner göra mer/du får slut på ditt lager av maten du åt innan så bonkar du. Du har ingen kraft kvar i musklerna.Låter intressant. Utveckla gärna.
Tack för att du skrev. Jag funderade på om jag skulle skriva, men nu skrev du denna informativa text om hur det funkar. Jag tar en kaffe till…Kolhydrater lagras i kroppen i form av glykogen och finns i muskler och i levern. Genom att tömma dina glykogendepåer blir du av med vätskan som är bunden till glykogenet. Glykogendepåerna töms när du utför muskelarbete utan att tillföra kolhydrater eller när kroppen inte hinner nybilda glykogen på annat sätt än via tillförda kolhydrater. Levern kan t.ex. omvandla fett och proteiner till glukos, som sedan omvandlas till glykogen, men det går långsamt. När du har tömda glykogenlager så blir du kraftlös. Det är vad som händer när du "bonkar" eller "går in i väggen".
Konditionen blir bättre genom träning.Nu har jag också skapat en Excel där jag ska bokföra bra saker som vikt och lite annat. Skulle vara roligt om jag kunde se en viktnedgån över tid och samtidigt se att min kondition blir bättre. Ska försöka lägga in det här med bp osv.
Har cyklat länge och testat mig fram.Ser ut som du fick ut den sträckan du hade planerat. Bra jobbat.
Hoppas det känns bra i kroppen. Har du gjort en bikefit eller hittade du inställningarna på egen hand?
Spännande, berätta.Numera laddar man lite annorlunda som tur är.
Ja, största skillnaden är väll att man inte kör lika extremt med kolhydrattömning och påfyllning. Principen gäller ju fortfarande i alla fall, men man kanske inte behöver äta vitt mjöl...Jo, det där med att ladda med pasta dagarna innan har även jag varit med om. Vet inte hur stor skillnad det gjorde men jag "bonkade" nog aldrig trotts längre träningspass.
Spännande, berätta.
Det här med kaffe är också något jag funderar över. Vad gör det för skillnad på träningen?
Ja, det stämmer, men man behöver väl tycka om kaffe för att det ska vara en bra grej. Jag tänker att en fika halvvägs på cykelturen är perfekt för då kan man fylla på en energi och så kan man fortsätta. Om kaffet ökar fettförbränningen är det väl bra, men jag tror att fettförbränningen är högre om man aktiverar muskler, dvs cyklar, än om man tar en kaffe. Huruvida kaffet är som en katalysator och ser till att andelen fett som används vid idrottsutövande vet jag inte. Energiförbrukningen kan ji alla fall inte öka för att man tar en kaffe.Jag har hört - men saknar källa på - att koffein ökar eller stimulerar fettförbränningen. Så att dricka en kaffe på morgonen och sedan ge sig ut och cykla ska vara bra.
Anlitade en ryss en gång som personlig tränare online. Han hade stenkoll på träningsvetenskap, hade två kandidater och en masters och jag tror att han nu pluggade en till master bara för att det var kul på ett av Tysklands mest prestigefulla universitet. Han hade koll inte bara på ”västerländsk” forskning utan hade även kontakter som gav honom papper från Sovjetunionen och deras sportsatsningar. Han bad mig göra djupa blodprov som fick läkaren på vårdcentralen att höja på ögonbrynen och sätta mig med i ett rum för att fråga varför jag ville ha dessa resultat, och jag fick strängt förneka att jag skulle börja dopa mig. Det skulle jag inte, men han höll järnkoll på alla värden han kunde ändå.Jag har hört - men saknar källa på - att koffein ökar eller stimulerar fettförbränningen. Så att dricka en kaffe på morgonen och sedan ge sig ut och cykla ska vara bra.
Precis, eller det ska göra det enklare bryta ned fettet och skicka ut det i blodet. Det ökar inte fettförbränningen om du inte använder energin så att säga.Jag har hört - men saknar källa på - att koffein ökar eller stimulerar fettförbränningen. Så att dricka en kaffe på morgonen och sedan ge sig ut och cykla ska vara bra.
Hur mycket kaffe dricker ni innan passet?Precis, eller det ska göra det enklare bryta ned fettet och skicka ut det i blodet. Det ökar inte fettförbränningen om du inte använder energin så att säga.
Jag körde idag ett zon3-4 på 1,5h innan frukost, fungerar hur bra som helst med och jag tycker att jag mår märkbart bättre resten av dagen om jag startar den så. Mindre sötsug, endast sugen på kvalitetsmat osv. Bra för den som gärna hade haft bättre disciplin ibland (jag)
Om du ger dig ut på en morgoncykling innan frukost så tar ju kroppen bränsle från dina glykogendepåer det är ju inte så att du förbrukar fett istället bara för att du tog en kopp kaffe innan.Hur mycket kaffe dricker ni innan passet?
Tar ni även några koppar under resten av dagen också eller bara på morgonen innan träningen?
Just nu har jag tagit en paus på kaffet sedan ett år nu då det blev lite för mycket av det goda tidigare. Men en stark(?) kopp innan träningen skulle nog sitta fint. För det låter ju onekligen som att kroppen skulle kunna använda fettet lättare under morgonträningen innan frukost. Det kanske inte blir en snabb (hastighet) träning men så länge jag förbrukar fettet isf glykogen är jag nöjd.
Jag dricker kaffe för att det är gott.Hur mycket kaffe dricker ni innan passet?
Tar ni även några koppar under resten av dagen också eller bara på morgonen innan träningen?
Tack för kaffet (svaren) ?Jag dricker kaffe för att det är gott.
Om jag vill bränna fett äter jag mindre och bättre, och man ska inte underskatta den dagliga rörelsen. Några hundra kcal här och några hundra där...med tiden tappar man i vikt.
Med träning mest i Zon 2 och en del i Zon 3 så kan man man nog gå ned en hel del, men det nesta hänger på det man stoppar i slukhålet.
För att svara på frågan: 1 mugg kaffe, kanske 2 innan jag drar ut och cyklar...för att det är gott.
Den andra frågan: Ja, det brukar bli flera muggar under dagen...för att det är gott. Sista muggen blir efter middagen...runt kl 18-19.15 kanske...
En mugg är för mig ca 3 dl (en liten Bodum presskanna)
Oj...ja, det har du säkert läst någonstans. Hmmm...haha...Tack för kaffet (svaren) ?
Men om jag äter mindre och kommer in på för lite så har jag läst någonstans att kroppen ställer in sig på svält och tar istället proteinet från musklerna och gör om det till bränsle/glykogen. Detta eftersom kroppen vill lagra fettet (reserv, skydd och kyla). Äter man för lite så blir man alltså fetare, procentuellt?
Nu är vi säkert inne på detaljer men enda.
Grundrecept för fett/viktnedgång borde vara. Träna allsidigt, ät sunt och lite mindre (500Kcal) än du gör av med. Styrketräna gärna för då prioriterar kroppen att behålla muskelmassa.
Kör på koffeintabletter istället. Har aldrig själv gillat smaken av kaffe. En tablett är lättare att få med sig i packningen också än en termos.Hur mycket kaffe dricker ni innan passet?
Just nu har jag tagit en paus på kaffet sedan ett år nu då det blev lite för mycket av det goda tidigare. Men en stark(?) kopp innan träningen skulle nog sitta fint. För det låter ju onekligen som att kroppen skulle kunna använda fettet lättare under morgonträningen innan frukost. Det kanske inte blir en snabb (hastighet) träning men så länge jag förbrukar fettet isf glykogen är jag nöjd.
Ja, cykla lagom lugnt eller gå prommenader är just nu min specialitet. Idag blev det dock några tusen m simmning men i väldigt lugnt tempo.Oj...ja, det har du säkert läst någonstans. Hmmm...haha...
Jag menar bara: Vad är man ute efter?
Vill man se till att kroppen använder fett som bränsle: Träna i Zon 2. Kroppen lär sig använda fett som bränsle. Zon 2 är ganska lågintensivt och man kan träna i många timmar (om man är tränad för det...det går inte att cykla i 8 timmar om man är van vid 1 h).
Vill man gå ned i vikt: Ät mindre, eller träna som fasiken så att ditt normala energiintag blir mindre än det du förbrukar under dagen. Risken med att träna som en tok är att man: A, går sönder...B, går sönder...C, går sönder. Det kräver god kunskap om hur man kan belasta kroppen om man ska träna mycket. Återhämtning blir så mycket viktigare än om man tränar lite lagom...som en svensk hurtbulle.
Enklaste sättet att gå ned i vikt är att promenera ganska mycket...det kan man göra dagligen, och då kan man dela upp promenaderna under dagen, så att man inte gör en monsterrunda...likadant där, det kan bli en överbelastning. Ja, äta bra såklart...
Det där med protein/muskler/svält/bli fetare...jag skulle inte lägga vikt vid det nu, utan se till att träningen blir gjord, och att man äter en allsidig och varierad kost...och för en viktnedgång så kan man börja med att skippa skräpenergin (tomma kalorier).
Det är kalasbra att styrketräna...det behöver de flesta på något sätt.
Skippa NOCCO och annat om du tar det...det enda bra med det är att affären tjänar pengar på att kränga det till kids som tror att de behöver det. Ät bra protein i mat istället.
Kroppen lagrar fett i ett läge: när insulinet cirkulerar i blodet.Tack för kaffet (svaren) ?
Men om jag äter mindre och kommer in på för lite så har jag läst någonstans att kroppen ställer in sig på svält och tar istället proteinet från musklerna och gör om det till bränsle/glykogen. Detta eftersom kroppen vill lagra fettet (reserv, skydd och kyla). Äter man för lite så blir man alltså fetare, procentuellt?
Grundrecept för fett/viktnedgång borde vara. Träna allsidigt, ät sunt och lite mindre (500Kcal) än du gör av med. Styrketräna gärna för då prioriterar kroppen att behålla muskelmassa.
Tack. Fungerade bra när jag pluggade men jag tror jag hoppar det här i träningssammanhang. Känns som överkurs och effekten kanske inte ens är märkbar. Dessutom så pinkar man bara hela tiden.. det är bra på jobbet för då får man ofrivilliga pauser men det är inget jag vill ha när jag tränar. Hahaha.Kör på koffeintabletter istället. Har aldrig själv gillat smaken av kaffe. En tablett är lättare att få med sig i packningen också än en termos.
Det är väldigt svårt att bränna ut sig med riktig zone 2-träning. Vi människor är byggda för att vara uthålliga och jaga ihjäl snabba byten genom att lunka på i lagom tempo tills dom sprintat sig så trötta att dom blir ett lätt byte. Det var så vi överlevde och blev så dominerande som art.Ja, cykla lagom lugnt eller gå prommenader är just nu min specialitet. Idag blev det dock några tusen m simmning men i väldigt lugnt tempo.
En sak är väl att man kan gå sönder vid för hård och långvarig träning men man kan också bränna ut sig. Det är väldigt lätt att gå på för hårt i början och då kan man tappa suget och sedan blir ingen träning av alls. Många släpper nog blicken på det 5 (eller 10) åriga målet och stirrar blir på det som händer här och nu. "Idag brände jag 500Kcal"...
Nocco och sånt där har jag aldrig hållit på med och kommer aldrig att börja med. Jag tror det är en bluff. Lika troligt som att eliten skulle stoppa i sig allt de gör reklam för. Hahaha.
Ja, bort med skräpenergin/maten, det svåra är bara att identifiera den. Vad är egentligen skräpenergi/mat och "tomma kalorier"?
Det låter som bra grejer att fortsätta med. Simning är snällt mot kroppen och riktigt bra träning. Man ska dock inte vara rädd för att ta i ordentligt. Det handlar ofta om balansen mellan på/av, lugnt/stenhårt.Ja, cykla lagom lugnt eller gå prommenader är just nu min specialitet. Idag blev det dock några tusen m simmning men i väldigt lugnt tempo.
Låter som nybörjartänk där de klassiska felen görs och man tappar sugen, till skillnad från att bränna ut sig.En sak är väl att man kan gå sönder vid för hård och långvarig träning men man kan också bränna ut sig. Det är väldigt lätt att gå på för hårt i början och då kan man tappa suget och sedan blir ingen träning av alls. Många släpper nog blicken på det 5 (eller 10) åriga målet och stirrar blir på det som händer här och nu. "Idag brände jag 500Kcal"...
Nej, skräpenergin är inte alls svår att identifiera. Det svåra kan vara att motstå den.Ja, bort med skräpenergin/maten, det svåra är bara att identifiera den. Vad är egentligen skräpenergi/mat och "tomma kalorier"?
Du överkomplicerar något du redan har svaret på och skrev för flera sidor sedan:Tack för kaffet (svaren) ?
Det är möjligen ett nybörjartänk men jag tror kanske att det är just det som kan vara problemet för många. Statistiken över hur många nya gymkort som säljs efter semestern mot hur många som verkligt håller i träningen till nästa sommar (om ens några månader) talar ett ganska tydligt språk. Jag gjorde nog ett felaktigt ordval där men vi kanske kan benämna det som att det finns olika nivåer på att "bränna ut sig" och av någon anledning så slutar folk att träna. Vi kan även kalla det för att "tappat suget/lusten". Jag ser nu att de senare är nog mer passande.Börjar man träna har man nog inget 5-års- eller 10-årsmål. Man vill bara komma igång, må bra eller vad det nu handlar om. Kanske vara med i en tävling, vilket kan vara ett roligt mål.
Bränna ut sig tar ett tag, så att tappa sugen för att man startat lite för hårt klassas absolut inte som att bränna ut sig.
Jo, det kan jag nog hålla med om att jag gör ibland. Tack för påminnelsen. ??Du överkomplicerar något du redan har svaret på och skrev för flera sidor sedan:
(Din kursiva text ovan stämmer, hur mycket minus man vill ligga är en smak/plan-sak, men i övrigt rätt.)
Du skrev att du har svårt att låta bli att äta mellanmål, som en macka före middagen. Där har du lösningen, (tillsammans med att fortsätta träna såklart). Om du verkligen inte kan låta bli att ta nåt emellan så se till att det är bra, som ett salladsblad e.d. kanske, bara låta bli är såklart bäst.
Jag är periodare gällande löpning. Börjar ibland om från nollDet är möjligen ett nybörjartänk men jag tror kanske att det är just det som kan vara problemet för många. Statistiken över hur många nya gymkort som säljs efter semestern mot hur många som verkligt håller i träningen till nästa sommar (om ens några månader) talar ett ganska tydligt språk. Jag gjorde nog ett felaktigt ordval där men vi kanske kan benämna det som att det finns olika nivåer på att "bränna ut sig" och av någon anledning så slutar folk att träna. Vi kan även kalla det för att "tappat suget/lusten". Jag ser nu att de senare är nog mer passande.
Jag tror det är väldigt få som (efter ett långt uppehåll) börjar med att springa nån km (för att komma igång igen) när de brukade ligga på 10. Helt plödsligt så var det inte lika lätt att komma igång längre och då ger man snart upp. Det är nog lättare att strunta i den jobbiga träningen och istället sitta på altanen med en fika. Man har väl troligtvis inte gått in i väggen men iaf tappat suget och en obefintlig långsiktig plan.
I de här fallen tror jag på konceptet med processmål istället för resultatmål. Det är enklare att springa 3 gånger i veckan än att springa 5 km 3 gånger I veckan.
För egen del har jag inte gjort någon långsiktig plan ännu och jag hoppas att den här tråden kanske skulle kunna komma fram till ett bra upplägg som håller i längden. I teorin är det oftast enkelt men när man ska försöka pussla ihop allt med en vardag där jobb och familj tar tid så är det inte så enkelt att hinna med allt. Tyvärr blir det nog träningen som får stryka på foten först.
Jag är periodare gällande löpning, börjar om från noll ibland. Man jag kommer igång och kan fortsätta. Hade ett litet uppehåll innan sommaren och är nu igång igen, där höstmålet är ett lopp i slutet av september.Det är möjligen ett nybörjartänk men jag tror kanske att det är just det som kan vara problemet för många. Statistiken över hur många nya gymkort som säljs efter semestern mot hur många som verkligt håller i träningen till nästa sommar (om ens några månader) talar ett ganska tydligt språk. Jag gjorde nog ett felaktigt ordval där men vi kanske kan benämna det som att det finns olika nivåer på att "bränna ut sig" och av någon anledning så slutar folk att träna. Vi kan även kalla det för att "tappat suget/lusten". Jag ser nu att de senare är nog mer passande.
Jag tror det är väldigt få som (efter ett långt uppehåll) börjar med att springa nån km (för att komma igång igen) när de brukade ligga på 10. Helt plödsligt så var det inte lika lätt att komma igång längre och då ger man snart upp. Det är nog lättare att strunta i den jobbiga träningen och istället sitta på altanen med en fika. Man har väl troligtvis inte gått in i väggen men iaf tappat suget och en obefintlig långsiktig plan.
I de här fallen tror jag på konceptet med processmål istället för resultatmål. Det är enklare att springa 3 gånger i veckan än att springa 5 km 3 gånger I veckan.
För egen del har jag inte gjort någon långsiktig plan ännu och jag hoppas att den här tråden kanske skulle kunna komma fram till ett bra upplägg som håller i längden. I teorin är det oftast enkelt men när man ska försöka pussla ihop allt med en vardag där jobb och familj tar tid så är det inte så enkelt att hinna med allt. Tyvärr blir det nog träningen som får stryka på foten först.
Det här låter som ett förhållandevis enkelt tänk och som man borde kunna sätta upp som ett mellanmål på vägen till något större/längre. Nu kan jag iofs både simma, cykla och springa i 45 min men tanken och konceptet är riktigt bra för att komma igång i små steg. Som nästa steg i utvecklingen skulle det kanske räcka med att lägga till 3 gånger/vecka i en månad så blir det lite mer mat av det hela, så att säga. Små enkla steg, Tack för tipset.Om jag tränar löpning så ser jag till att få en bas, dvs jag vill kunna springa 45 min-1 h, innan jag börjar med mer specifik löpträning. Intervaller eller backträning är inget jag gör när jag är löpotränad.
Idag blev det ca 500-600 m längre på löppasset, men fokus är nu i juli att ha en bra känsla. Det blev 4,76 km. Jag kan lätt dra en mil men behöver då troligen anstränga mig. Idag springer jag ”av bara farten”, i Zon 2 såklart. Har inte kollat medelpulsen över tid, men den brukar sjunka ju mer tränad man blir. Ska kolla upp det.Det här låter som ett förhållandevis enkelt tänk och som man borde kunna sätta upp som ett mellanmål på vägen till något större/längre. Nu kan jag iofs både simma, cykla och springa i 45 min men tanken och konceptet är riktigt bra för att komma igång i små steg. Som nästa steg i utvecklingen skulle det kanske räcka med att lägga till 3 gånger/vecka i en månad så blir det lite mer mat av det hela, så att säga. Små enkla steg, Tack för tipset.
Tror att det är enklare att skärpa sig och försöka se regelbunden aktivitet långsiktigt (typ resten av livet) och lika viktigt samt naturligt som att äta bra och sova bra. Inte för att man ska försöka bli 100 år gammal utan för att det höjer livskvalitén och hur man mår rent generellt. Att enbart aktivera sig när man tycker det är tjohoo (roligt) fungerar oftast inte i längden (tror jag) men oftast känns det ju bra bara man kommer ut. Är man den sociala typen finns det ju ca 17000 olika träningsgrupper nu för tiden att ta del av också (med möjligt undantag om man bor på vischan).Det är möjligen ett nybörjartänk men jag tror kanske att det är just det som kan vara problemet för många. Statistiken över hur många nya gymkort som säljs efter semestern mot hur många som verkligt håller i träningen till nästa sommar (om ens några månader) talar ett ganska tydligt språk. Jag gjorde nog ett felaktigt ordval där men vi kanske kan benämna det som att det finns olika nivåer på att "bränna ut sig" och av någon anledning så slutar folk att träna. Vi kan även kalla det för att "tappat suget/lusten". Jag ser nu att de senare är nog mer passande.