[Cykling Stockholm] Cyclocross Järva söndag 110327

ostkaka

Aktiv medlem
Favorit i repris från förra veckan på temat våga vägra asfalt (och SL).

Den här gången förväntar vi oss att alla isgator är puts väck, och att det istället är härligt lerigt och grusigt! Oavsett kvalisort på grusvägarna avslutar vi med fika på Bögs gård. Vädret ser lovande ut.

Samling i vårsolen på parkeringen vid Häggvik station kl.10.07. Ambitionen är att lalla runt ca tre timmar.

Jag tänkte hoja från Gärdet via Ulriksdal och Sollentuna centrum. Räknar med att det tar ca 45 minuter i lagom tempo, vill någon göra sällskap och kränka SL så hojta till i god tid.

file=149329

OBS! Glöm inte att det skall ändras till sommartid natten till söndagen!

250px-Begin_CEST.svg.png

"När sommartiden börjar skall klockan ställas fram en timme"

Senast redigerad av en moderator:
ostkaka skrev:
-------------------------------------------------------
> sällskap och kränka SL

När passerar du Norrtull? 09.30? Eller har du en specialväg?

Ubu skrev:
> När passerar du Norrtull? 09.30? Eller har du en specialväg?

Strax innan kanske vore bra så man har lite marginal. Ska vi säga att syns vid Haga södra grindar och sticker därifrån 09.25?

Har tänkt köra Östermalmsgatan -> Roslagsgatan -> Roslagstull -> Norrtull -> Hagaparken -> Frösunda -> Ulriksda l-> Silverda l-> Helenelund -> Sollentuna centrum -> Häggvik.

Jag får skjuts till Häggvik av en "kompis", beräknar vara framme kl.10.07 ca ;)

Skall ju bli apkallt på söndag, 6-7 minus på morgonkvisten, har vi tur blir det frusen-lera-krisp-fest, har vi otur blir det halare än förra helgen...

det var sugande blöt grusväg samt blöt is imorse, borde ha smält undan lite till under dagen. :)

tyvärr är jag out of action vad det verkar på söndag, socialt umgänge på hemmafronten bokat.

Ville skrev:
> blir det många stop?

Vi väntar väl in de som kommer efter, och när de väl är ikapp så drar vi igen :-)

Nä, kommer nog inte bli svettotempo. Snarare lagom tempo, snacka skit, meka lite, fika. Hittar vi stigar blir det väl lägre tempo och fler stopp.

Oj! min cykle kan nog inte åka stigar..=D Jaja, jag får se hur det blir. Vore kul att lära sig hitta lite där. Komemr dock utan frulle och tänker inte fika. Tänker mest stå i ett hörn och se grå och trist ut faktiskt..=D

Synd. Kan nog bli en fin tur i morgon, även om det ser ut att kunna bli mulet. Jag ska gå till Jobbet i Sundbyberg nu och hämtade crossen som jag lämnade där igår. Blev lite väl mycket öl för att trampa hem..

Jag och min 26 tums heldämpade cross med rakt styre kommer. Skivbromsarna är ju cross legala med nya reglementet. Ska försöka hitta löjligt smala däck också.

Körde lite på Järvafältet idag, och snön är definitivt borta, kvar är bara ett antal helt galet isiga vägpartier som ligger i skugga.

Kan också passa på att varna för att cykla genom Ursvik, den branta backen norrifrån ner till det öppna fältet var en enda stor ojämn isgata idag, det såg ut som sorbetunderlag men var ren is, ojämn och jävlig. Vurpade i lite för hög hastighet nerför där för ett par timmar sedan, fick en rejäl lårkaka och smällde i hjälmen i isen. Inte roligt.

fredrikw skrev:
> Körde lite på Järvafältet idag, och snön är
> definitivt borta, kvar är bara ett antal helt
> galet isiga vägpartier som ligger i skugga.

Jag kände lite på isen också,två ggr för säkerhets skull
Den var hård, bara så ni vet:-)

Söndagscrossandet har inte ens börjat och redan är lårkakorna ett faktum.

Jag har fått nog av is för den här vintern, idag ska jag göra/äta paj och imorgon ska det handlas cykelvagn.

Ta det försiktigt imorgon :-)

/* Jörgen */

Surt för er Tille och rising, även om det är självförvållat :) Vi fick en riktigt fin tur i dag, solen strålade värre än japanska kärnkraftverk, även om den isande nordanvinden blåste på ordentligt. Vilken skillnad det var sedan förra veckan! Visserligen en del isiga partier kvar, men inte ens i närheten så slirigt som förra helgen. Fick till en hel del stigar, och fortsätter smälteriet det i den här takten blir ju åtminstone inte jag ledsen.

01-lgtryck.JPG ht=544

Ubu och Olof släpper ut luft direkt efter starten från Häggvik. SJälv hade jag så lågt tryck att jag fick fylla på lite. Kosmisk balans är a och o.

02-hagen.JPG ht=544

Bruce fick ystra vårkänslor och ville köra ovanligt mycket hagar och öppna fält i dag.

03-isigt.JPG ht=544

Den värsta biten förra veckan var isig i dag med, men betydligt snällare.

04-bergochdal.JPG ht=544

Framförallt var isbacken helt klart körbar. Sist tog det en bra stund att både ta sig nerför och sedan uppför.

05-grusvg.JPG ht=544

Fina grusvägar på Järva.

06-mamme1.JPG ht=544

Mamme1 genom skogen.

07-rodelbanan.JPG ht=544

Lite rodelbanestuk på stigarna. Blev jobbigare och jobbigare under dagen, hårt och snabbt till en början och slushigt och halt på slutet.

08-krkor.JPG ht=544

Obligatoriska ägg- och räkmackan. Bruce fick den största.

09-vinterbad.JPG ht=544

Ubu försökte bunnyhoppa ett dike. Gick sådär. Visade sig att diket var ganska brett, och det isiga överhänget inte var särskilt hållfast längre.

10-gubbenglad.JPG ht=544

Gubben glad, aka bruce utan kryckor.

11-lst.JPG ht=544

Ubu hörde ett roligt ljud och stannade för att se vad det var. Något löst.

12-hallonbergen.JPG ht=544

Hallonbergen, eller före detta bergen. Lyckades hitta en fin väg genom arbetsplatsen, även om det var mycket vassa stenar.

13-pnka.JPG ht=544

Dagens enda punka, dessutom i slutet av turen på väg mot Lötsjön.

Jörgen_A skrev:
> Härligt. Är det spår av stig jag ser ovan :-)

Du har syn som en sparvhök! Visst är det det, och det var en del partier som var ännu bättre med en hel del barmark, men där hade jag fullt upp med att fnittra och cykla så det blev tyvärr inga bildbevis :)

Det var faktiskt barmark lite här och var även om det inte hamnade på bild. Tillräckligt mycket för att man ska förstå att det där med cx på stig är sjukt kul. Jörgen, jag blev förevisad din lårkage-backe, den såg hal och hård ut! Tack allihopa för en grymt bra dag, och ja, det går ju utmärkt att punka på cross oxå!

En bra dag, tack för sällskapet.

Var lite bekväm och bestämde mig för SL till Häggvik, tur det för jag fick en kul pratstund med en skön, lite sliten snubbe på damcykel vid Solna station. Vi snackade om tjack och röka, tonårstiden, en underjordisk tur med moped, att ge fan i att stjäla cyklar, en övergiven tunnelbanestation, konkurser i budbilsbranschen samt vikten att att ha en egen lägenhet. Hej igen Tomas om du läser här, hoppas att du också fick en bra dag, bra cykeltur.

Framme i Häggvik väntade O:et, Osten, Ubu och Mamme, av Tille, Ville och Rising såg vi inga spår däremot.

Järva gav bra variation; vi gled på is, plöjde sorbet, sladdade i lera, rullade lätt på grus, klämde mjölksyra på sugande åkrar. Vi slapp i stort sett att knalla, pulsa ö h t. Blev mest fält, stig och en mindre del grusväg.

Efter Järva rullade vi hem via Akalla, över Rinkebyfältet, Hallonbergen (där UBU först tappade framhjulet och sedan punkade), Sumpan, Råsunda, samt slutligen Solna där jag vek av hemåt.

Jag fick ihop 41 km och pulsen var stabilt hög ;)

Ngr kompletterande bilder.

Bilagor

• 01.JPG
    01.JPG
    101.7 KB · Besök: 26
  • 02.JPG
    02.JPG
    78.1 KB · Besök: 34
  • 03.JPG
    03.JPG
    84.3 KB · Besök: 24
  • 04.JPG
    04.JPG
    103.6 KB · Besök: 27
  • 05.JPG
    05.JPG
    120.8 KB · Besök: 27
  • 06.JPG
    06.JPG
    96.5 KB · Besök: 24
  • 07.JPG
    07.JPG
    96 KB · Besök: 21
  • 08.JPG
    08.JPG
    104.8 KB · Besök: 28
  • 09.JPG
    09.JPG
    62.2 KB · Besök: 24
  • 10.JPG
    10.JPG
    102.5 KB · Besök: 26
  • 11.JPG
    11.JPG
    110.7 KB · Besök: 26
  • 12.JPG
    12.JPG
    111 KB · Besök: 22
  • 13.JPG
    13.JPG
    125.2 KB · Besök: 21
  • 14.JPG
    14.JPG
    112.3 KB · Besök: 25
  • 15.JPG
    15.JPG
    97.7 KB · Besök: 25
  • 16.JPG
    16.JPG
    94.5 KB · Besök: 23
  • 17.JPG
    17.JPG
    85.8 KB · Besök: 30
rising skrev:
> Som sagt, jag hade det nog bättre med mina
> powerpointar.

Ja e ente bitter ;)

Kom hem efter tur på ca 5,5 mil till Lidingö. Bojkottade SL genom att få bil skjuts på morgonen. Riktigt fin skogs cykling, om än något halt ibland (läs snorhalt). På dom snabbare transport sträckorna var väl jag och min låtsas cross inte så snabb, men på själva turen funkade kombinationen crossdäck och FS MTB bra. Tackar för guidningen av för mig helt okända stigar. Bögs räkmacka var föresten lika god som den såg ut att vara.

Bara en räkmacka bruce? Det såg trevligt ut som vanligt. Ubu verkar fått smak på det med bockstyre.
Säg till när isen är borta.

rising skrev:
> Som sagt, jag hade det nog bättre med mina powerpointar.

Det är när helgen kommer den late får bråttom :-)

Nä, jag lider med dig. Jag vet hur trist det är att jobba när man inte vill. Till nästa gång är det barmark överallt, se fram emot det :-D

Obligatorisk sportdryck vid helgturerna på Järvafältet
P1020496.JPG ht=481

"Hörrni, om vi skyndar oss till gångtunneln så kan vi säkert vara i vägen för cyklisterna jättelänge sen på den smala stigen"
P1020497.JPG ht=481

Bruce
P1020500.JPG ht=481

O
P1020501.JPG ht=481

Obonkad Ubu
P1020502.JPG ht=481

Filosofisk Ostkaka i vårsol
P1020503.JPG ht=481

Lågt lufttryck är såå 2011
P1020506.JPG ht=481

Lite traskande blev det allt, i.a.f för de dubblösa.
P1020511.JPG ht=481

Men vad gör löken där?
P1020515.JPG ht=481

Tack för idag!
Kan man redan nu beställa repriser den 2, 9 & 24 April?

Pensionärerna hade ju inte behövd skynda för att komma före oss :) Nästa helg är jag nog inte hemma, men veckan efter kanske.. Men det finns säkert andra än jag som vill ut!

ostkaka skrev:
> Till nästa gång
> är det barmark överallt, se fram emot det :-D

Jo! Men nästa helg är det brevet, 20 mil från Tumba.

Meh? Det är ju precis som på södra sidan, fast utan knivhugg i ryggen och dumpningar 300 km härifrån. Bizarro world?

Och här sitter jag två månader senare och är avundsjuk. Ser fram emot nästa vinter!

En liten fråga angående en liten kommentar ovan: Ungefär vilket tryck har ni i däcken när ni kör CX i skogen? Jag sitter på ett par Conti CX Speed, men är lite väl förtjust i hårda däck tror jag. Jag är rädd för att klippa däcken och få punka om jag släpper ut för mycket, men man kanske borde prova att iaf gå ner på vettiga tryck under en tur för att känna på skillnaden. Så vad är ett vettigt tryck?

aha, det var ju dig vi mötte på fornstigen i söndags!

Jag kör ju bara novis/fake/cx men ändå; på den där raiden var det halt så jag minns det som att vi som körde odubbat hade riktigt lågt tryck. Hellre punka än halka liksom. Sen är ju alla rötter och stenar utspacklade av snö och is så det blir ju inte genomslag på samma sätt som om du kör på sommarn. Men du och Bruce som också är inne på assault-cx spåret borde ju teama ihop er och bygga nåt slanglöst.

Det extremt låga däckstrycket (i bilden ovan) jag hade var ju inte helt optimalt måste ju erkännas :) Nu när det är torrt ute brukar jag inte bry mig särskilt mycket om trycket, det är var det är. När genomslagen kommer för tätt så att det sjunger friskt i fälgen pumpar jag upp slangarna en smula, har inte lyckats fått punkgtering. Än... :-)

Tillbaka
Topp