[Cykling Stockholm] Cyclocross Järva söndag 110327

punkgtering vet jag inte riktigt vad det är, men det låter bestämbpt skönare än pungktering som jag först läste.

@Pontif: Jag är värsta däcktryckshitlern och kollar trycket inför nästan varje cykeltur.

Relativt ny på CX men har liksom på måntenbajk testat mig fram. Jag väger 95 kg ca. Sedan jag köpte hojen i höstas har jag faktiskt bara haft en punka, och då cyklar jag 3-5 ggr/vecka, mest stig, Hagaparken.

Maxxis Mudwrestler 700x33: 2.4-2.6 bar fram och 2.6-2.8 i bakdäcket beroende på underlag, snö är ju ex snällt som Ubu nämnde.

Testade mina nya Kenda small block 8 (700x32) idag: tryckte i 2.6 fram och 2.8 bak men stannade och luftade ur lite fram efter ett tag.

Maxxis har nog större luftkammare, efter första turen kändes Kenda lite stötiga, och lättrullade.

Eftersom jag gillar att köra med lågt tryck borde jag väl egentligen skaffa tubhjul men det verkar så meckigt.

Eller så kan du bygga på ett par 29er-fälgar som är förberedda för att köra slanglöst, jag byggde på FRM XMD333 men är man lite lagd åt det tyngre hållet är kanske 388-fälgen ett bättre val. Har inte testat att köra slanglöst med gegga än, men min erfarenhet av FRMs fälgar och slanglöst är mycket goda.

Körde slanglöst i kanske ett år på mina 26" Crossmax SL (ust fälg vad jag förstått) men köpte slang igen när det började strula, däcket burpade av och klegget skvätte ut. Det får nog mogna ett tag innan jag börjar om på den banan. Fast FRM-fälgarna kanske är brutalt bättre på att knipa igen.

Dessutom, 1 punka på ett halvår är ju lyx.

@bruce: Tack för utförligt svar! Då skall jag sikta på >3 bar nästa gång jag sticker ut, och se vad jag tycker om det.

///Pontif

MTB med crossdäck,MAXXIS Larsen TT 1,4, som jag hade på turen i tråden skulle jag gissa att det var 1,5 bar. Är dock ingen manometer fetischist och väger som en flugskit.

Tillbaka
Topp