Cykling = Tillräcklig styrketräning för benen?

Speedman

Medlem
Cyklar mest fixie nu med 42/16. Framåt vintern antar jag att jag plockar fram min singlespeed med 48/16.

Jag pumpar på rätt bra när jag cyklar, blir alltid lite väl svettig och får ett par slängar av mjölksyra i låren varje gång jag cyklar.

Jag brukar köra i snitt 30-60min varje dag, ibland 90min (aldrig mer än 40min i sträck eftersom jag i princip bara cyklar när jag transporterar mig). Jag gymmar också och satsar på att bygga ca 4-5kg muskler på tre månader, till jul. Äter som en häst och kör 2-3 delade tunga pass på gymmet i veckan.

Min fundering är om jag ska skippa benen på gymmet eftersom jag cyklar rätt mycket? Fast jag vet inte hur mycket bygg det blir av cyklingen..? Borde jag kanske addera i alla fall baksida lår och vader till mitt styrketräningsprogram?

Bör tillägga att jag är starkare på lårens framsida än på baksidan.

4-5 kg muskler på tre månader? Då får du nog allt knapra lite piller om du ska lyckas.
Själv har jag lagt bort benen för löpningens skull. Inte för att löpning bygger, mest för att det är så svårt att springa med träningsvärk!
Men lycka till!

För de flesta vanliga dödliga tar det nog uppemot ett år, oftast mer, att bygga 4 kilo muskler! Bara så du inte blir ledsen kring juletid och du inte har gått upp mer än 1 kilo rena muskler.

Allvarligt. Jag har gjort det förr. Inte 5 men 4kg. Det enda jag slukade som inte var mat var omega-3 kapslar, kreatin, gainer och proteinpulver.

Jag åt 5ggr/dag var 3tim och fick i mig över 150g protein/dag plus gainer efter träningen.

Bl.a. 15kg keso i månaden... :-D Det mesta av övrigt protein från fisk. Kolhydrater i mängder.
Min tränare sa:

-Det låter ju helt sjukt. Men är det mat kvar på tallriken, så är det bara att äta upp. Ha ha :-)

Då måste du vara ett träningsfenomen. De som tränar hårt kan med tur lägga på sig ett kilo muskler per år. Men det är bara att gratulera. Men då lär du ju snart se på benen om cykling är nog eller inte.. ta ett mått innan hårdkörningen börjar och se om de växer. Gör de inte det så bör du kanske lägga in ett benpass i veckan på gymmet.

låter ju mycket:) speciellt om du cyklar mycket också, men du tänker nog på 4 kg kropps vikts ökning eller har du mätt om det är 4kg muskelmassa?

men nån som har nån bra ide om hur man ska köra gym och cykling för att öka volymen på benen?

Benspark bör man definitivt göra samt baksida lår. Annars kommer knäproblem garanterat, speciellt om du kör fixie...

Värt att tänka på med kreatin är ju att det binder in en hel del vätska i musklerna(som försvinner när man lägger av med kreatinet)

Sliter inte det ganska rejält på kroppen. Njurarna tar väl lite skada om de får hjälpa till med så mycket proteinrester?

Hur mycket muskler man kan bygga beror väl på hur man ser ut innan...
Jag är väldigt tanig och bestämde mig för att gymma förra halvåret och gick upp från 65kg till 69kg (på 6-7mån)
Dock så har jag tappat 2kg under denna sommar... så nu börjar arbetet med att bygga upp kroppen igen :)

Detta var bodybuilding-schema jag körde efter (endast gym)... tvivlar att man kan bygga på samma sätt om man sitter på en cykel.

Senast redigerad av en moderator:
desmo skrev:
-------------------------------------------------------
> Då måste du vara ett träningsfenomen. De som > tränar hårt kan med tur lägga på sig ett kilo muskler per år.

Jag har ingen koll mer än egen erfarenhet, men det låter som en väldigt konservativ siffra det där. Min personliga erfarenhet är väl att jag kan lägga på åtminstone några kilo muskler på ett år. Men inte på ett kvartal iofs.

Om man utgår från att elit-body builders vet bäst hur man bygger muskler fort, kan jag gissa att du ska sluta cykla och bara lyfta tungt skrot. Sällan man ser Arnold-killarna ute på långpass på racer..

Jag tror defenitivt att cykling med växlar bygger mer muskler än utan, efterssom man kan ligga och pressa hila tiden och bestämma hur mycket motstånd man vill ha, och inte bara kadens.

Jag gick upp 9 kilo på ett halvår när jag började styrketräna och äta rätt, utan att lägga på mig särskilt med fett. Apoteket hade gratis fettmätning precis då så jag mätte på kul och hade 8,5 kilo fett sammanlagt i kroppen. Uppenbarligen måste det iaf. varit en stor del annat än fett jag gick upp, jag lär inte legat under 5 kilo fett innan. Men jag hade cornflakes-bringa innan, och har det igen, halva uppgången försvann som en löning efter två månaders uppehåll. Jag har inte generna att vara ens normalbyggd utan att träna och käka precis rätt.

Börjar man på en väldigt låg nivå och tränar och käkar rätt så kan man nog lägga på sig rätt mycket i början. Max 1 kilo muskelmassa om året är nog för bodybuilders som redan ligger på en väldigt hög nivå.

Jag tror defenitivt att cykling med (tung) fast utväxling bygger mer muskler än med växlar, eftersom man måste ligga och pressa hela tiden och inte kan bestämma hur mycket motstånd man vill ha, för att få en vettig kadens ;-)

Vic skrev:
> Jag tror defenitivt att cykling med (tung) fast
> utväxling bygger mer muskler än med växlar,
> eftersom man måste ligga och pressa hela tiden
> och inte kan bestämma hur mycket motstånd man
> vill ha, för att få en vettig kadens ;-)

samma sak gäller när man styrketränar, bättre att alltid köra på samma vikt, det blir man jättestark av.

Jaså, själv skulle jag nog byta till lite tyngre vikter efter ett par månader när jag märker att jag blivit starkare.

Senast redigerad av en moderator:
Vic skrev:
> Jaså, själv skulle jag nog byta till lite tyngre
> vikter efter ett par månader när jag märker att
> jag blivit starkare.

mjo, det verkar kanske rimligare... eller kanske byta direkt om man har blivit starkare snabbare än efter ett par månader.

Vic skrev:
> Jaså, själv skulle jag nog byta till lite tyngre vikter efter ett
> par månader när jag märker att jag blivit starkare.

Det finns alltid någon uppförsbacke som gör att man måste ta i på 32-18. Med överkroppen också, den biten fuskar man lätt bort på de här växlade handikapphjälpmedlen.

SS är bra muskelträning, om det är vad man är ute efter.

_40405189_eadie_new.jpg

20050611_THETFORD_NPS_NICK_CRAIG.JPG

Men nog fan är det svårt att gå upp i muskler när man kör mycket kondition. Allt rinner av känns det som. Trots samma styrketräning går man ner i muskelmassa. Då ifs utan att försöka bygga muskler.

Nu blev jag lite nyfiken, om man kör styrketräning och konditionstränar så
blygger man mindre muskler än om man bara styrketränar? Blir man svagare av att
konditionsträna och lyfta skrot samtidigt? Jag är förvirrad.

Om man tävlar 1 km så är det bra med stora muskler och mycket massa!

Skall man tävla längre distanser så blir effektiva muskler optimalt. D.V.S stor uthållighet o effekt per kilo som ska förflyttas.

Man får inte mindre muskelmassa av att cykla 1-2 timmar per dag. Det går alldeles ypperligt att bygga muskler ändå. Det första året går man oftast upp flera kilo. Sen blir det segare. Om du bara ska cykla 1 timmer per dag så går det fint att lägga in ett benpass på gymet också. Du lär inte få så stora ben av att bara cykla.
/J

En sak också att tänka på: cykling skapar inte nödvändigtvis perfekta benmuskler. Vad jag menar är att det finns muskler i benen som utvecklas mera än andra av cykling. Så vill du ha balans kan det vara bra att komplettera.

bigmollo skrev:
> En stor muskel är en stark muskel.

Det är nog till stor del sant. Men vill man inte vara uthållig i musklerna också?

mytomspunnen skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En stor muskel är en stark muskel.
>
> Det är nog till stor del sant. Men vill man inte
> vara uthållig i musklerna också?

Jo självklart. Allt beror ju på vad man ska använda benen till.

bigmollo skrev:
> Jo självklart. Allt beror ju på vad man ska
> använda benen till.

Absolut, och det var därför jag undrade varför man ville ha stora (ben)muskler. Det verkar (?) alltså vara storleken och varken styrkan och/eller uthålligheten som är det viktiga.

bigmollo skrev:
> mytomspunnen skrev:
> -----
> > bigmollo skrev:
> >
>
> > -----
> > > En stor muskel är en stark muskel.
> >

Jag vill se ett test!

Svaret på rubrikens fråga är ja! Det finns röda och det finns vita muskelfibrer. Beroende på träningsform och genom (=genuppsättning) m.m. så bygger man det ena eller andra. (Vita=snabba, glykogennedbrytande, dålig uthållighet, röda= långsamma, längre uthållighet.) Men som nån sa, varför ha stora benmuskler? Bäst är väl att ha stora cykelmuskler och det får man av att cykla. Blanda fixed/SS/växlar. Allt annat är skit. Gym verkar dessutom trist (jag prövade själv ett tag på 80-talet men tröttnade snabbt). Så det är så sant som det är skrivet!!!

Oj oj. Här kom diskussionen igång ordentligt. Kul :-)
Jag lägger in ett benpass helt enkelt.

Varför vill man ha stora benmuskler?

En annan aspekt:
Jo, därför att när man kör deff till våren och ska reducera mängden inaktiv kroppsmassa, dvs fettet, så kommer onekligen en del muskler ryka. Man vill ju inte sitta där med tvättbräda och fågelben i slutändan :-D :-D

Staine! Är det inte så att de vita muskelfibrerna är större än de röda?

Där har du också en poäng. Man ser alltför ofta gymråttor som har överkropp, men inga ben. I och för sig är cyklister ofta tvärtom. Men vill du ha balans är det ingen dum idé att köra lite ben.

Finns det då som cyklist någon poäng att gå på gym och träna benen i olika manicker?
Med andra ord... är ett tungt (muskelbyggande?) cykelpass bättre än tidsmässigt samma pass i gymmet?

Min teori är väl att man på gymmet även kan träna de benmuskler som är mer sekundära under cyklandet. Om det nu finns några sådana muskler.
Inte för att nödvändigtvis få dessa muskler starkare för att kunna använda dem bättre utan för att vara ett slags bättre "stöd" för viktigare muskler.

Eller vinner jag ändå mera på att bara cykla?

rback skrev:
> Finns det då som cyklist någon poäng att gå
> på gym och träna benen i olika manicker?
> Med andra ord... är ett tungt (muskelbyggande?)
> cykelpass bättre än tidsmässigt samma pass i
> gymmet?
>
> Min teori är väl att man på gymmet även kan
> träna de benmuskler som är mer sekundära under
> cyklandet. Om det nu finns några sådana
> muskler.
> Inte för att nödvändigtvis få dessa muskler
> starkare för att kunna använda dem bättre utan
> för att vara ett slags bättre "stöd" för
> viktigare muskler.
>
> Eller vinner jag ändå mera på att bara cykla?

Det här har diskuterats på många forum. Och för normal cykling är väl nog det så att nja, bättre och snabbre cyklist blir man kanske inte. Men hej, jag vet att Pia Sundstedt och Lance Armstrong brukar göra det så... Gör det själv ca november till mars (sen tycker jag att träningsvärken inverkar för mycket på cyklandet) och tycker inte att jag nödvändigtvis blir snabbare av det. Men jag gör ju annat gym work också, så som helhet är det bra tycker jag. Dessutom är det skön omväxling att vara i ett gym med tysk techno, svettiga biffar och vackra kvinnor. Lite omväxling till att sitta och trampa och se bakändan på en annan cyklist.

Jag brukar ha samma gym-period (nov-mars). Inledde denna höst redan i måndags eftersom jag inte har någon mtb för tillfället. Annars brukar skogen locka denna tid på året. Känns bara tyngre att dra runt på vägarna nu.

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så är det rätt bra att styrketräna för att kroppen ska hålla, framförallt leder som det kan bli sneda påfrestningar på om vissa muskler är mkt starkare än andra....

Knä-Ola skrev:
> Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så är det
> rätt bra att styrketräna för att kroppen ska
> hålla, framförallt leder som det kan bli sneda
> påfrestningar på om vissa muskler är mkt
> starkare än andra....

Ja det var så jag tänkte i min något stökiga formulering ovan.
Man blir lite "stabilare" i muskulaturen.

rback skrev:
> Min teori är väl att man på gymmet även kan
> träna de benmuskler som är mer sekundära under
> cyklandet. Om det nu finns några sådana
> muskler.

Det gör det. Jag var ute och sprang en mil i Måndags och har
fortfarande träningsvärk. Detta trots att jag tycker att jag
cyklat rätt mycket. Vissa muskler används väl inte när man
cyklar. Jag kanske gör fel...

Intressant tråd,

Om man är mellan 12 - 19 så kan man nog utan problem lägga på sig 4 - 5 kg. muskler på ett år. Men har man passerat 20 sträcket så blir det svårt.
Är det så att man är 30 år och är ganska tränad så är det en omöjlighet om man nu inte köpt sina Omega3 tabletter i Ryssland.
Får man på sig 1,5 kg. på ett år har man gjort ett bra jobb och ska vara nöjd med det.

Den stora vinsten i styrka som man upplever kan i första hand tillskrivas att kroppen(nervsystemet) blir van att utföra en rörelse t.ex. benböj

Är man däremot hel otränad och aldrig rört på sig så har man större möjlighet att få till lite mera muskler.

Att gå en gång i veckan på gym är bra för kroppen men inte mycket att komma med om det ska bli en stor ökning av muskelmassan.

Ha en bra dag

Tillbaka
Topp