Cykling Tyresta

matcol

Ny medlem
Cykling Tyresta
Hej hopp.
Finns nog en del trådar om detta redan, om var man får eller inte får cykla i Tyresta.
Jag tyckte ju att Sörmlandsleden var rena motorvägen för en cyklist den sträckan jag cykla genom Tyresta.
Men det är skillnad på väg å väg så jag mailade å fråga.
Dom vägar som är tillåtna att cykla på är vägar som man typ kan köra bil på, å får köra bil på.

Det som var mindre roligt är ju att det ligger ett förslag hos länsstyrelsen som lyder som detta. (klippt ur mailet)

"Nya föreskrifter för hela området ligger på Länsstyrelsens bord för beslut senare i år eller i början på nästa. Då är det på förslag att inte tillåta någon cykelåkning alls med utgångspunkt från Tyresta by."

Så det kanske är lättare sen, ingen cykling i Tyresta, enkel men tråkig regel.
Om man håller sig till dessa grusade stora stigar / leder / vägar så har jag svårt att se att vi förstör eller skapar oreda på nått sätt.
Självklart visar man hänsyn mot gående med mera.

Dock verkade personen ifråga på Stiftelsen Tyrestaskogen rätt avigt inställd till cyklister :-(

Nån har ju lämnat förslaget till Länsstyrelsen...

Så all cykling där kanske stoppas, ju fler som ifrågasätter ju större chans att dom lyssnar.
Tycker nog att man ska ifrågasätta varför man som cyklist inte får vistas i området?
Vore kul att veta vad som händer när vi är där, vad som förstörs och så vidare.
Som sagt, jag pratar cykling på dom anlagda lederna, inte rätt ut i skogen längs en myrstig :-)

info@tyresta.se

Cykling Tyresta
Jag tycker det bästa vore om de kunde anlägga dedikerade cykelstigar, byggda för cykling och som tål cykling. Då slapp man förstörda "gångstigar" och man slapp blanda cyklister och vandrare.

Cykling Tyresta
Låter lite jobbigt för alla om cyklingen ska totalförbjudas. Ut och cykla med familjen? Nope. Cykla för att kunna ta sig en löprunda? Nope.

Blir en såndär idiotregel som ingen följer, och sen blir det bara än mer käbbel mellan cyklister och andra som vistas i området.

Men förhoppningsvis går det inte igenom, cykling verkar ju faktiskt vara på uppgång inom alla grupper i samhället (inte bara lönnfeta happyiter som cyklar numera).

Cykling Tyresta
Låter märkligt. Grusvägen genom tyresta by som mynnar ut på åvavägen är utanför naturreservatet och där kan de för fan inte förbjuda cykling. Låter helt rubbat och tveksamt om det ens är möjligt att förbjuda ens?

Cykling Tyresta
Förr i tiden tog en hel del turer genom Tyresta. Såväl på Sörmlandsleden som på alternativa stigar. Träffade titt som tätt på skogsvaktatarna som vi tog glada samtal med. Inte ett ord om det befintliga förbudet för cykling som alltid har funnits. Jäkligt synd om detta ska förstöras.

Hoppas verkligen Nacka och Erstavik kan behålla sin positiva och progressiva attityd och kanske kunna utgöra en motvikt mot den stigmatisering av stigcyklisterna som verkar sprida dig.

Cykling Tyresta
Det enda som skogsvaktarna har pratat om, är att det är cykelförbud i brandområdet. Resten är fritt fram, dock är det väldigt få cyklister i Tyresta så hur det kan vara ett problem förstår jag inte.

Cykling Tyresta
Lyfter denna gamla tråd.
Går det att cykla från tyresta vidare till Åvavägen? Kortare promenad genom byn är ju ok. Det ser sedan ut som att det går att snirkla sig på grusväger ner mot Gålö, stämmer det?

Tillbaka
Topp