Cyklist, ang nödvärn, Dom, ngn här?

Carl A

Aktiv medlem
Skiljaktigt om cyklists nödvärnsrätt när han skadade bilen

INSTANS
Svea hovrätt

AVGÖRANDEDATUM
2014-04-14

MÅLNUMMER
2188-14

Tingsrätten fann att mannen hade nödvärnsrätt när han dunkade sin cykel mot bilen som hetsat honom vid ett övergångsställe. Hovrätten fastslår tvärtom att mannen gjort sig skyldig till skadegörelse och dömer honom till dagsböter och skadestånd.

Den aktuella dagen kom målsäganden körande i bil över Sankt Eriksbron i centrala Stockholm. Med sig i bilen hade han sin dotter. Vid korsningen Sankt Eriksgatan/Fleminggatan slog trafikljuset om till rött varvid han stannade. Samtidigt kom en cyklist och körde förbi bilen och ställde sig framför den vid rödljuset
När ljuset slog om till grönt kom cyklisten och hans sällskap dock inte iväg direkt och målsäganden tutade då på dem. Därefter går målsägandens och cyklistens berättelser isär när det gäller exakt vad som hände sedan. Klart är dock att målsäganden varvade bilen så att denna förflyttade sig framåt något. Därefter lyfte cyklisten upp sin cykel och skadade bilens motorhuv och skadorna kostade drygt 11 000 kronor att åtgärda.

Cyklisten åtalades för skadegörelse men en oenig tingsrätt ogillade åtalet, med motiveringen att cyklisten haft nödvärnsrätt.

Hovrätten dömer nu cyklisten för skadegörelse enligt åtalet till dagsböter. I skuldfrågan ansluter sig hovrätten till den skiljaktiga meningen i tingsrätten. Domstolen finner det således utrett att den tilltalade inte har agerat för att avvärja ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp och att omständigheterna inte heller varit sådana att han kan ha uppfattat situationen på det sättet att han var utsatt för ett sådant angrepp när han slog mot bilen. Han ska därför dömas för skadegörelse och till följd av detta även betala skadestånd till målsäganden och Trygg-Hansa Försäkringsaktiebolag i enlighet med vad de begärt.

Nä, hur skulle det kunna vara nödvärn? Helt obegripligt. Märks att det är amatörer som sitter i tingsrätten.

Det finns ju en tendens på happy att alltid stå på cyklistens sida. Men detta tror jag kommer att bli undantaget. Bara för att en bilist beter sig som en idiot finns det ingen anledning för cyklisten att bete sig på samma sätt.

Sen att sitta i sin bil och hetsa mot andra trafikanter borde inte gå ostraffat förbi heller. Gubben borde fundera på vilka signaler han sänder till sin dotter som satt i bilen.

Skärpning alla parter!!

Nää, det är ingen här på happy. Ingen här skulle kasta sin cykel på en bil med risken för skador på cykeln.

MVH
Magnus

Yes! Då är det fritt fram att hetsbumpa de där dumma jävla cyklisterna som alltid ska ställa sig i cykelboxen mitt framför bilen.

Borde inte cyklisten "motåtalat" för olaga hot, så att även den hetsande bilisten fått sig en känga?

Är det helt uteslutet att cyklisten försökte hålla fast cykeln som blivit sur åt bilisten och försökte hoppa upp på huven, tror cyklisten försökte avvärja det hela...

Nä allvarligt, vem f-n beter sej så? Förstör ju för alla andra och sedan får kollektivet cyklister ta skiten och blir kallade att vi inte är riktigt kloka (fast det kanske vi inte är å andra sidan).

Det är en väldigt hög tröskel för att kunna komma in i nödvärnsrätten. Man ska alltid utgå från principen att om man skadar någon eller något så får man också stå sitt kast och ta ansvar för vad man har gjort. Att åberopa nödvärnsrätt är ganska vanligt, men det är sällan som det går vägen.
Road rage är inte OK, oavsett vem som är dum.

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Yes! Då är det fritt fram att hetsbumpa de där
> dumma jävla cyklisterna som alltid ska ställa
> sig i cykelboxen mitt framför bilen.

Bumpar man bil cyckel eller fotgängare så sitter man nog löst till, du är ju trots allt rimligen vållande till olycka. Jag gissar att bilisten använt bilen till att hota cyklisterna med, det beteendet tycks vara mycket mer accepterat tyvärr. Cyklisten borde hållit sig kall, noterat registreringsnumret och om nödvändigtvigt hämnats vid ett senare tillfälle.

fyrbåk skrev:
> Road rage är inte OK, oavsett vem som är dum.

+1

Aggressivt beteende i trafiken borde straffas mer än det gör. Där verkar båda parter göra sig skyldiga i det här fallet.

Bra att fler vågar göra Aschbergare. Så länge polisen fullständigt skiter i problemen är det enda sättet. Situationen i Köpenhamn löste sig inte förrän cyklisterna började slå sönder felparkerade bilar. Varför skulle vi ha bättre chanser till en civiliserad lösning här i landet?

Men visst, om vi alla knyter handen extra hårt i fickan nästa gång någon rusar motorn bakom oss så kommer nog allt lösa sig...

Kan inte annat än hålla med här!

bojsänke skrev:
> Bra att fler vågar göra Aschbergare. Så länge
> polisen fullständigt skiter i problemen är det
> enda sättet. Situationen i Köpenhamn löste sig
> inte förrän cyklisterna började slå sönder
> felparkerade bilar. Varför skulle vi ha bättre
> chanser till en civiliserad lösning här i
> landet?
>
> Men visst, om vi alla knyter handen extra hårt i
> fickan nästa gång någon rusar motorn bakom oss
> så kommer nog allt lösa sig...

bojsänke skrev:

På vilket sätt förbättras situationen av att slå på bilen? Ge föraren fingret och se om han blir arg nog att köra på dig borde vara mer effektivt i så fall så har man själv inte gjort något fel.

Jag har sagt det förut och kommer nog säga det igen men det är på tok för lätt att få och för svårt att förlora körkortet.

Jag har en kollega som hamnade i en dispyt med en bilist. När det började urarta cyklade kollegan iväg upp på cykelbanan varvid bilisten körde efter upp på cykelbanan och där efter körde på kollegan. Nöjd och glad tog bilföraren och backade där ifrån och lämnade kollegan liggandes på cykelbanan. Han kunde senare gripas. Dock har inget mer hänt på rättsfronten.
Min kollega har varken hört från polis eller från annan myndighet i ärendet och det har gått mer en ett år nu.
Som jag ser det är det inte bara cyklister som kan tappa fattningen i trafiken och använde fordonet som tillhygge.
Juridiskt är det tydligen dock mer allvarligt att nyttja cykel som tillhygge :-)

Svensk rättspraxis:
Slå någon med ett järnrör -> misshandel.
Kör på någon avsiktligt med bilen -> nej men hen var bara lite upprörd.

Jag tycker man hör samma sak om och om igen också. Läskigt.

Jag har skaffat ett ICE-armband så att man varje fall kan få reda på vem den medvetslöse förövaren som vart ute och skapat oreda i biltrafiken är.

Tänk vad mycket nytta de där rättegångskostnaderna hade kunnat göra i typ ett översvämningsområde i Bangladesh.

Men visst, innerstadsmäns uppgörelser om rödljus är ju viktiga saker. Samhällsbärande.

Mer än ett år, verkar ofattbart. Både att ingen hört av sig och att din kollega inte har stött på. Ur mitt perspektiv är det ett solklart fall.

Knoparn skrev:
> Jag har en kollega som hamnade i en dispyt med en
> bilist. När det började urarta cyklade kollegan
> iväg upp på cykelbanan varvid bilisten körde
> efter upp på cykelbanan och där efter körde på
> kollegan. Nöjd och glad tog bilföraren och
> backade där ifrån och lämnade kollegan
> liggandes på cykelbanan. Han kunde senare gripas.
> Dock har inget mer hänt på rättsfronten.
> Min kollega har varken hört från polis eller
> från annan myndighet i ärendet och det har gått
> mer en ett år nu.
> Som jag ser det är det inte bara cyklister som
> kan tappa fattningen i trafiken och använde
> fordonet som tillhygge.
> Juridiskt är det tydligen dock mer allvarligt att
> nyttja cykel som tillhygge :-)

Rattnalle skrev:

> På vilket sätt förbättras situationen av att
> slå på bilen? Ge föraren fingret och se om han
> blir arg nog att köra på dig borde vara mer
> effektivt i så fall så har man själv inte gjort
> något fel.

Empirin säger annorlunda. Att cyklistjäveln blir arg tillbaka kommer ha mycket lägre bestående medvetenhet än att behöva lämna in sin dyra fin bil på verkstad för att man muckat bråk - och lyckats.
Och som sagt, polisen kommer glatt skita fullständigt i att du blir påkörd. Det här gick bara till domstol över huvud taget för att det var en bilist som "drabbats".

bojsänke skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > På vilket sätt förbättras situationen av
> att
> > slå på bilen? Ge föraren fingret och se om
> han
> > blir arg nog att köra på dig borde vara mer
> > effektivt i så fall så har man själv inte
> gjort
> > något fel.
>
> Empirin säger annorlunda. Att cyklistjäveln blir
> arg tillbaka kommer ha mycket lägre bestående
> medvetenhet än att behöva lämna in sin dyra fin
> bil på verkstad för att man muckat bråk - och
> lyckats.
> Och som sagt, polisen kommer glatt skita
> fullständigt i att du blir påkörd. Det här
> gick bara till domstol över huvud taget för att
> det var en bilist som "drabbats".

Det enda som händer är att bilisten blir ännu mer övertygad om att alla som cyklar är idioter vilket inte kommer att göra trafikmiljön säkrare. Att polis och åklagare inte gör sitt jobb är ett jätteproblem men det blir inte bättre av att själv bete sig som en idiot. Uppenbarligen fungerar det ibland, se den andra tråden om traktorföraren som åtalas för att ha kört om med för liten marginal till exempel.

Rattnalle skrev:
> Det enda som händer är att bilisten blir ännu
> mer övertygad om att alla som cyklar är idioter
> vilket inte kommer att göra trafikmiljön
> säkrare.

Så skulle man ju kunna tro, men vi har som sagt en cykelstad i världsklass* strax söder om oss som kom till på just precis det sättet. Vi har däremot noll verkliga exempel på cykelstäder som uppkommit för att cyklister gett långfingrar åt bilburna puckon.

*På riktigt då, menar jag. Inte bara i Ulla Hamiltons fantasivärld som här uppe i barbarernas land.

Så kan man också se det men jag tror att det är att göra det på tok för enkelt för sig.

Som tur är bor man inte i Tokholm. Trafikmiljön där upplever jag som hetsigare och otrevligare på alla plan än de andra platser där jag rört mig på cykel eller med bil.

Vem vågar cykla ut i korsningen om någon tutar och varnar? Då måste man övertyga sig om att det är fritt att köra. Gärna genom att fråga föraren om vilken fara han varnar för. Det tar tid.

Rattnalle skrev:
> Svensk rättspraxis:
> Slå någon med ett järnrör -> misshandel.
> Kör på någon avsiktligt med bilen -> nej men
> hen var bara lite upprörd.
>
> Jag tycker man hör samma sak om och om igen
> också. Läskigt.

Nja, jag blev avsiktligen påkörd av en taxi en gång för några år sen. Det rubricerades som grov misshandel, jag bröt nått ben, var medvetslös och har en del ärr i ansiktet.

Men polisen gjorde ingen större utredning direkt, de hittade därmed inte taxichauffören.

fyrbåk skrev:
> Det är en väldigt hög tröskel för att kunna
> komma in i nödvärnsrätten. Man ska alltid utgå
> från principen att om man skadar någon eller
> något så får man också stå sitt kast och ta
> ansvar för vad man har gjort. Att åberopa
> nödvärnsrätt är ganska vanligt, men det är
> sällan som det går vägen.
> Road rage är inte OK, oavsett vem som är dum.

Njae, vad jag vet så var det ett gäng poliser som för ett antal år sedan när jag själv arbetade som elak ABAB-vakt som utsattes för att buset försökte köra på dem med sina bilar, då hette det i domarna att de hade använt sig av "livsfarligt vapen" (d.v.s. bilen). Råkade ut för liknande saker när rattfyllon försökte ta sig från platsen i bilen med följd att jag slog sönder framrutan så deras sikt var noll. OK att personen ansågs vara gripen och att jag då hade rätten att hålla kvar personen med nästan alla medel till buds :)

Men nödvärnsrätten är lite luddig, vi hade tom på ABAB en tid en fd polis som enbart hade till arbete att hjälpa oss med rapporter om vi var ute och tassade i gråzonen om vad som var tillåtet eller inte. Jag kan säga att det stod ofta i rapporten "jag fruktade för mitt liv", "jag var mycket rädd" det är hur du upplever situationen som är mycket avgörande för hur du "ursäktar" ditt beteende.

I just det här fallet så kanske inte nödvärnsrätten är helt avgörande, men hoppat åt sidan och dragit en sko i sidan (nödvärnsexcess) på bilen hade helt varit i sin ordning i ren rädsla för att bilisten skulle köra på en. =)

Ang. nivåer på tingsrätt at hovrätt. Fick ofta frågan hur folk trodde det skulle gå i förvaltningsrätten/tingsrätt och då personerna på dessa instanser är politisk tillsatta, alla utom en jurist, gav jag alltid svaret - kolla åt vilket håll det blåser. I hovrätten däremot arbetar bara jurister och de skall följa lagen, är det meningen i alla fall.

//Fritz

bojsänke skrev:
> Bra att fler vågar göra Aschbergare. Så länge
> polisen fullständigt skiter i problemen är det
> enda sättet. Situationen i Köpenhamn löste sig
> inte förrän cyklisterna började slå sönder
> felparkerade bilar. Varför skulle vi ha bättre
> chanser till en civiliserad lösning här i
> landet?
>

Om jag hade varit bilisten och jag står längst fram vid ett rödljus, en cyklist kommer och cyklar förbi mig och ställer sig FRAMFÖR mig och sedan inte kör iväg när det slår om till grönt.. då hade jag fanken blivit irriterad! Det är jäkligt kasst beteende.

Folk borde sluta stressa så. Inse att om man verkligen försöker stressa och bete sig som en idiot så kommer man änåd bara fram några få minuter fortare. Det är inte värt det.

Visste killen inte hur man hanterar ett:

ab73.jpg

*Bonk* sedan drar man.

> Som tur är bor man inte i Tokholm. Trafikmiljön
> där upplever jag som hetsigare och otrevligare
> på alla plan än de andra platser där jag rört
> mig på cykel eller med bil.

Jag håller faktiskt inte alls med. Jag har kört mycket bil både i Stockholm och Göteborg och en hel del i Malmö och andra svenska mindre städer. I Stockholm flyter det klart bättre.

Roligast var i Borlänge dagen före julafton för några år sen. Det var inte så mycket bilar, men uppenbarligen mer än vanligt. Fyrvägkorsning utan rödljus = ingen kom fram öht. Alla försökte samtidigt..

jomper skrev:
> > Som tur är bor man inte i Tokholm.
> Trafikmiljön
> > där upplever jag som hetsigare och otrevligare
> > på alla plan än de andra platser där jag
> rört
> > mig på cykel eller med bil.
>
> Jag håller faktiskt inte alls med. Jag har kört
> mycket bil både i Stockholm och Göteborg och en
> hel del i Malmö och andra svenska mindre städer.
> I Stockholm flyter det klart bättre.
>
> Roligast var i Borlänge dagen före julafton för
> några år sen. Det var inte så mycket bilar, men
> uppenbarligen mer än vanligt. Fyrvägkorsning
> utan rödljus = ingen kom fram öht. Alla
> försökte samtidigt..

Flytet sa jag inget om. Bara att jag upplever att alla hetsar mer. Sen är det säkert en vanesak också men inte ens London i rusning tycker jag känns lika hetsigt, dock enormt mycket långsammare.

Fulkinesen skrev:
> bojsänke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bra att fler vågar göra Aschbergare. Så
> länge
> > polisen fullständigt skiter i problemen är
> det
> > enda sättet. Situationen i Köpenhamn löste
> sig
> > inte förrän cyklisterna började slå sönder
> > felparkerade bilar. Varför skulle vi ha
> bättre
> > chanser till en civiliserad lösning här i
> > landet?
> >
> > Men visst, om vi alla knyter handen extra hårt
> i
> > fickan nästa gång någon rusar motorn bakom
> oss
> > så kommer nog allt lösa sig...
>
> Om jag hade varit bilisten och jag står längst
> fram vid ett rödljus, en cyklist kommer och
> cyklar förbi mig och ställer sig FRAMFÖR mig
> och sedan inte kör iväg när det slår om till
> grönt.. då hade jag fanken blivit irriterad! Det
> är jäkligt kasst beteende.

Alltså, vi var inte där. Vi vet inte HUR länge cyklisten stod och fumlade. För den som redan är negativt inställd så kan nog även en halvsekund upplevas som en provokativ evighet.
Men visst, att verkligen stå kvar, och inte ens försöka röra på sig när det slår om vore rätt egoistiskt.

Det finns ett skämt om världens kortaste tidsenhet - en New Yorksekund. Det är tiden det tar från att ljuset slår om till grönt och att bilen bakom tutar på dig.

Om man har 20 rödljus hem från jobbet och får vänta 10 sek vid varje för att någon segar vid grönt så kommer man 200sek senare hem, lite drygt 3 minuter alltså.... Var det verkligen värt det?

> Därefter går
> målsägandens och cyklistens berättelser isär
> när det gäller exakt vad som hände sedan. Klart
> är dock att målsäganden varvade bilen så att
> denna förflyttade sig framåt något.

Utifrån ovanstånde så har åtminstone jag svårt attt faktiskt avgöra vad som hände, vem som är the bad guy (eller the worse guy, kanske?).

Tex "varvade bilen så att denna förflyttade sig framåt något" vad är det? Innebär ~1000 rpm och slirade liite på kopplingen så att bilen rörde sig sakta en decimeter framåt eller kanske 6000 rpm och ett "tvåmetersskutt" fram till centimetrar från cyklisten.

Fulkinesen skrev:
> Om jag hade varit bilisten och jag står längst
> fram vid ett rödljus, en cyklist kommer och
> cyklar förbi mig och ställer sig FRAMFÖR mig
> och sedan inte kör iväg när det slår om till
> grönt.. då hade jag fanken blivit irriterad! Det
> är jäkligt kasst beteende.

I den här korsningen, precis som nästan alla andra större korsningar i stan, finns det en (på tok för liten) cykelbox. Det är meningen att man som cyklist ska rulla förbi och ställa sig +FRAMFÖR bilisterna. Det är en skitkass lösning som ingen begriper och som bara skapar massvis av onödig förvirring, irritation och konflikt. Det tas dessutom aldrig så mycket plats till boxarna som styrdokumenten säger att man måste för att de ska vara effektiva, och stopplinjerna är oftast felmålade eller färgen helt bortsliten.
Vi fick den för att Motormännen av rättviseskäl sa nej till alla vettiga cykel/rödljus-lösningar av den typ som finns på så många andra håll i europa.
Och alla vet ju att Motormännen är den allra viktigaste rösten i trafiksamhället, och är inte Motormännen nöjda så får ingen annan vara det heller. Skit samma om sex människor dött under bara några år, det är typ jätteviktigt att alla fordon lyder under samma regelverk. Annars kan bilförarna känna sig diskriminerade.

Hur länge mannen blev stående eller för långsamt rullande medan han lirkade med sina pedaler eller vad det nu var frågan om, kan vi bara spekulera i. Jag kan dock lova att det på många sträckor i högtrafik räcker med att man inte medan gult blir grönt redan är upp i sextiofem kilometer i timmen på femtiosträcka för att man ska ha en kofångare nosandes på bakdäcket.
Kombinera gärna med en vansinnig omkörning, lite tutande och ett finger åt cyklistjäveln som vågade vara ivägen på "vår bilväg" så blir det full rad i Motormansbingot.

Dags att utrusta sig med ett gäng Yellow Cards kanske? I stället för Bonket och Klirret (se ovan)!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    40.3 KB · Besök: 31
Senast ändrad:
Om en bil står inne i cykelboxen brukar jag alltid backa så att bakdäcket kommer dikt an mot bilens kofångare. Händer så gott som dagligen.Ibland har det hänt att bilen tutat eller varvat motorn, då brukar jag vara riktigt långsam att klicka i pedalerna innan jag far iväg i sakta mak.
Om det är en SL-buss som ställt sig i boxen brukar jag åka upp jämsides och hålla mig i bussens backspegel medan jag väntar på grönt. Ibland vrider jag backspegeln innan jag cyklar iväg, då brukar chaufförerna bli skogstokiga och tuta (busstutor låter ganska högt).

Tillbaka
Topp