Cyklist förolyckad igen

Cyklist förolyckad igen
LX skrev:
-------------------------------------------------------
> Supertramp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag hittar inget om hur olyckan gick till i de
> > två länkarna i den här tråden. Allt jag ser
> > är att rn äldre bilförare vållat en person
> på
> > cykels död, smet från platsen och sedan
> > kontaktade polisen. Eller har ni någon annan
> > info?
>
> Utan vittnen och innan den tekniska
> undersökningen är gjord lär det vara svårt,
> eftersom den enda som rimligtvis kunde veta hur
> olyckan gick tyvärr är avliden. Den andra
> personen som var fysiskt närvarande har ju enligt
> egen utsago varit så omedveten om sin omgivning
> att vederbörande inte märkt att han eller hon
> kört på en person med sådan kraft att bilens
> lyktor krossats.
>
> Baserat på bilden på
> http://www.expressen.se/gt/cyklist-hittades-dod-i-
> ett-dike-i-bohuslan/ (varning för fullständigt
> oläslig text!) så ligger brottsplatsen efter
> 50-skyltarna här:
>
> http://goo.gl/maps/kJ12a

Där cyklade jag flera gånger i somras är jag var på semester. Jag drog snabbt slutsatsen att ska man cykla någorlunda säkert här, så måste det bli tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Att cykla runt Kungshamn är att utmana ödet, det finns helt enkelt inget utrymme. Jag klev av vägen eller använde busshållplatser flera gånger för att inte bli nerkörd. Hoppas att denna tragiska olycka leder till förbättringar.

Cyklist förolyckad igen
Pensionärerna kanske borde köra EPA-traktorer efter en viss ålder?
De har ju oftast inte så stressade liv och därför sällan bråttom.
30 km/t borde räcka och då minskar man ju riskerna att de ställer till med olyckor lite i alla fall. Risken att jag skulle bli påkörd skulle i alla fall minska drastiskt då jag oftast håller över 30 på cykeln.

Visst skapar de en del irritation med långsamma fordon men att ädre personer behöver bil för att kunna transportera sig är ju mest ett landsbyggds-problem och där är trafiksituationen annorlunda. Dessutom så är de ju mest ute och rör på sig dagitid när vi andra jobbar.

Cyklist förolyckad igen
Supertramp skrev:
> Pensionärerna kanske borde köra EPA-traktorer
> efter en viss ålder?

Jag mötte faktiskt en gång en EPA som kördes av en gammal gubbe, det var ju riktigt bra hur släktingarna antagligen lyckades övertala honom om att använda den.

Cyklist förolyckad igen
H. skrev:
> Givetvis är det en tragedi även för föraren,
> men i ett sånt här tillfälle är det inte
> föraren som ens tankar i första hand borde gå
> till.

Det ena utesluter inte det andra

Cyklist förolyckad igen
grump skrev:
> H. skrev:
> -----
> > Givetvis är det en tragedi även för
> föraren,
> > men i ett sånt här tillfälle är det inte
> > föraren som ens tankar i första hand borde
> gå
> > till.
>
>
> Det ena utesluter inte det andra

Har du läst rubriken som det handlar om? Rubriken som utesluter det verkliga offret och istället gör föraren till det enda offret?

Cyklist förolyckad igen
matteboy skrev:
> Hoppas
> att denna tragiska olycka leder till
> förbättringar.

Det ärbeslutat att GC banan mellan smögenbron och väjern skall förlängas till solviks camping.
http://www.trafikverket.se/PageFile..._gang_och_cykelvag_vajern_solviks_camping.pdf

Bra för campingturister kanske, men skitsamma om man cyklar lvg, jag kommer knappast använda den GC banan i alla fall.

Cyklist förolyckad igen
H. skrev:
> grump skrev:
> -----
> > H. skrev:
> >
>
> > -----
> > > Givetvis är det en tragedi även för
> > föraren,
> > > men i ett sånt här tillfälle är det inte
> > > föraren som ens tankar i första hand borde
> > gå
> > > till.
> >
> >
> > Det ena utesluter inte det andra
>
> Har du läst rubriken som det handlar om? Rubriken
> som utesluter det verkliga offret och istället
> gör föraren till det enda offret?

Eller så är samma cyklist förolyckad - igen

Cyklist förolyckad igen
Johan A skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Jag fick plocka bilnycklarna av min far vid 80.
>
> Något antagligen fler borde göra. Min farsas bil
> har gått sönder nu vid 77 års ålder så det
> löste sig själv i hans fall.

Oj 77år stiligt, det var en veteranbil då? Vilket märke?

Cyklist förolyckad igen
grump skrev:
> H. skrev:
> -----
> > grump skrev:
> >
>
> > -----
> > > H. skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Givetvis är det en tragedi även för
> > > föraren,
> > > > men i ett sånt här tillfälle är det
> inte
> > > > föraren som ens tankar i första hand
> borde
> > > gå
> > > > till.
> > >
> > >
> > > Det ena utesluter inte det andra
> >
> > Har du läst rubriken som det handlar om?
> Rubriken
> > som utesluter det verkliga offret och istället
> > gör föraren till det enda offret?
>
> Eller så är samma cyklist förolyckad - igen

Uppenbarligen inte alltså.

Cyklist förolyckad igen
Lingon skrev:
> matteboy skrev:
> -----
> > Hoppas
> > att denna tragiska olycka leder till
> > förbättringar.
>
> Det ärbeslutat att GC banan mellan smögenbron
> och väjern skall förlängas till solviks
> camping.
> http://www.trafikverket.se/PageFiles/138516/arbets
> plan_beskrivning_vag_174_gang_och_cykelvag_vajern_
> solviks_camping.pdf
>
> Bra för campingturister kanske, men skitsamma om
> man cyklar lvg, jag kommer knappast använda den
> GC banan i alla fall.

Dom skulle behöva hitta en vettig lösning ända bort till Hunnebostrand, minst. Cykelbana till Solvik ger ju inte så mycket för motionärer. Bredda vägen och skapa utrymme åt cyklisterna.

Cyklist förolyckad igen
staine skrev:
> Oj 77år stiligt, det var en veteranbil då?
> Vilket märke?

Ingen aning men den går på gengas.

Cyklist förolyckad igen
Supertramp skrev:
> Pensionärerna kanske borde köra EPA-traktorer
> efter en viss ålder?

Kul idé, men riskerar inte det att bli ett socialt stigma, att tvinga folk att byta ner sig till ett risigt hembygge, om de har en fin merca/audi i garaget?

> 30 km/t borde räcka och då minskar man ju
> riskerna att de ställer till med olyckor lite i
> alla fall. Risken att jag skulle bli påkörd
> skulle i alla fall minska drastiskt då jag oftast
> håller över 30 på cykeln.
>
Och vi sopor som håller under 30 på cykeln får gilla läget eller HTFU?

Cyklist förolyckad igen
jonja skrev:
> Supertramp skrev:
> -----
> > Pensionärerna kanske borde köra EPA-traktorer
> > efter en viss ålder?
>
> Kul idé, men riskerar inte det att bli ett
> socialt stigma, att tvinga folk att byta ner sig
> till ett risigt hembygge, om de har en fin
> merca/audi i garaget?
>
> > 30 km/t borde räcka och då minskar man ju
> > riskerna att de ställer till med olyckor lite
> i
> > alla fall. Risken att jag skulle bli påkörd
> > skulle i alla fall minska drastiskt då jag
> oftast
> > håller över 30 på cykeln.
> >
> Och vi sopor som håller under 30 på cykeln får
> gilla läget eller HTFU?

Nej men om något kör ikappfug i 30 istället för 90 så har båda parter mer tid att reagera.

Cyklist förolyckad igen
Man ska komma ihåg att detta är en extremt ovanlig typ av olycka. Påkörning bakifrån, som nog de flesta cyklister är rädda för och tror är en stor fara, förekommer nästan inte alls. Nåt fall per år, och åtskilliga år mellan dödsfall pga det. Det är kollisioner i låg fart, i stadstrafik, i korsningar som står för nästan alla kollisioner mellan bil och cykel.

Cyklist förolyckad igen
Stämmer nog, men det är ju inte konstigt att det är en fruktad olyckstyp. Händer den är den en katastrof och du kan inte se den komma och därför inte heller göra nån undanmanöver. Du kan inte påverka händelseförloppet alls, bara hoppas att det inte ska hända. Kunde man se det komma vore det ju ingen sak att köra i diket.

Det jag fruktar bakifrån är rattfyllos, bilkö på smal väg där den första väjer sent och lämnar minimalt med tid för nr 2 och nr 3 att väja, mörker och nederbörd som tar ner sikten och ökar bländningen kraftigt. Under dåliga förhållanden så ökar riskerna att inte bli sedd i konkurrens med den motoriserade trafiken, och just under såna förhållanden tror jag bilister ännu mindre väntar sig att stöta på en ensam cyklist ute efter vägen. I vissa typer av väglag och väder är det helt enkelt klokast att hålla sig borta från landsvägen.

Cyklist förolyckad igen
Fast man hör bilar väldigt väl, både hur snabbt de närmar sig och hur de ligger i sidled. Kombinerar man hörseln med att se sig om regelbundet och ofta, så blir man inte överraskad. Jag har fått köra undan några gånger, när jag prejats av Västtrafiks bussar (aldrig prejats medvetet av andra fordon). En gång upp på en trottoar, en gång in i en snödriva, en gång fick jag bromsa mig ur det. Man får förvarning om man är uppmärksam.

De enda fordon som överraskar mig är motorcyklar, för de är skrämmande tysta framåt, och håller ofta väldigt hög fart i förhållande till hur de låter. Men de är å andra sidan inte lika farliga för cyklister eftersom de tar mindre plats i sidled och sällan kör nära högerkanten.

Cyklist förolyckad igen
Man har inte en rimlig chans att klara en nedkörning bakifrån. Oavsett om man kör med stödhjul i 5 km/h eller tränar. Det är den typen av olyckor som är det största problemet på landsvägar. Det är där som LVG:s cyklister vanligtvis befinner sig.
Att sedan vissa tränar i stadstrafik är deras val.

Cyklist förolyckad igen
Nej, det är inte den typen av olyckor som är det största problemet, även om folk är mest rädda för det. Rädslan får man förstå, men den har inte riktigt grund i verkligheten. Risken är inte noll, men väldigt liten i förhållande till allt annat som kan hända.

Cyklist förolyckad igen
Bilar som kör om och svänger av vägen snävt framför. Bilar som kör ut ur korsningar/sidovägar utan att se sig för. Dålig vägbeläggning/gropar/trasiga fartgupp. Andra cyklister man cyklar med.
Alla de är betydligt större verkliga faror än upphinnandeolyckor.

Cyklist förolyckad igen
geologen skrev:
> Fast man hör bilar väldigt väl, både hur
> snabbt de närmar sig och hur de ligger i sidled.
> Kombinerar man hörseln med att se sig om
> regelbundet och ofta, så blir man inte
> överraskad.

Ja man hör hur snabbt de närmar sig och om de låter 'aggressiva' i motorljudet, och ungefärlig riktning. Dock kan jag inte med hörseln avgöra om bilen ligger 1m för långt ut ur min synvinkel. Inte heller vågar jag vrida på huvudet 180 grader för att avgöra om han ligger rätt under sin 'final approach', möjligen kan jag tidigt vrida 90 grader för att få en uppfattning om avståndet som är kvar, i övrigt vill jag titta framåt för att göra en så rak linje som möjligt efter att ha bestämt min placering på vägen. Jag pratar LVG nu, inte 50-begränsat.

Cyklist förolyckad igen
Det är möjligt att du vurpar oftare av de orsakerna. Det är sådana varianter som man kan själv agera inför. Det är däremot svårare att gå upp i rök och försvinna när någon kommer bakifrån.
När det blåser så är det svårt att höra något mer än suset i kupan.

Cyklist förolyckad igen
Fliken skrev:
> Men. Hur gick det för den stackars damen som det
> blev så tragiskt för? Vi är många som är
> oroliga och undrar.

Sånt här raljerande är inget annat än osmakligt. Självklart så är det en större tragedi för den förolyckade och dennes familj än motparten. Men med det sagt så utesluter det inte att det är en stor tragedi även för den som orsakade olyckan. Att hålla på att värdera in vem som det är mest synd om och sen raljera över fantasislutsatser får stå för dig.

Cyklist förolyckad igen
grump skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Men. Hur gick det för den stackars damen som
> det
> > blev så tragiskt för? Vi är många som är
> > oroliga och undrar.
>
>
> Sånt här raljerande är inget annat än
> osmakligt. Självklart så är det en större
> tragedi för den förolyckade och dennes familj
> än motparten. Men med det sagt så utesluter det
> inte att det är en stor tragedi även för den
> som orsakade olyckan. Att hålla på att värdera
> in vem som det är mest synd om och sen raljera
> över fantasislutsatser får stå för dig.

Jag tror inte du förstår. Piken riktas till journalistiken som kom med vinkeln. Det framgår om du läser tråden.

Cyklist förolyckad igen
Miss Lycka skrev:
> Varför skulle journalisterna läsa denna tråden?

Journalistiken lycka.

Har f ö svårt med sympatier för en smitare som lämnar en skadad i diket. Kanske kunde cyklisten räddats. Det finns inga ursäkter. Om det på ngt sätt är tragiskt för att bilisten inte förstått vad som hänt så skulle vederbörande överhuvudtaget inte satt sig bakom ratten alls. Nej, det är inte tragiskt för förövaren. Det är ngt annat som jag inte hittar ordet för men jag känner starkt förakt. Föraktfullt kanske?

Cyklist förolyckad igen
Nä det är svårt att känna för smitaren även om man kanske har något större förståelse för en småvimsig 80-åring än en 30-åring. Kommer osökt att tänka på den knivhuggne 32-åringen i Solna som bönade om att bli lämnad på cykelbanan, ist släpade de in honom 40m in i skogen. Uppsåtet var ju inte jmf-bart, men känslan av hjälplöshet hos offret torde ha varit densamma om cyklisten var vid medvetande efter impact.

Cyklist förolyckad igen
Fliken skrev:
> grump skrev:
> -----
> > Fliken skrev:
> >
>
> > -----
> > > Men. Hur gick det för den stackars damen som
> > det
> > > blev så tragiskt för? Vi är många som är
> > > oroliga och undrar.
> >
> >
> > Sånt här raljerande är inget annat än
> > osmakligt. Självklart så är det en större
> > tragedi för den förolyckade och dennes familj
> > än motparten. Men med det sagt så utesluter
> det
> > inte att det är en stor tragedi även för den
> > som orsakade olyckan. Att hålla på att
> värdera
> > in vem som det är mest synd om och sen raljera
> > över fantasislutsatser får stå för dig.
>
> Jag tror inte du förstår. Piken riktas till
> journalistiken som kom med vinkeln. Det framgår
> om du läser tråden.

Jag tycker att du är lite hård nu... Det ska väl inte behöva vara ett krav att läsa trådar, eller förstå den, innan man "bidrar" med sina egna åsikter?

Cyklist förolyckad igen
Okej. Jag erkänner att jag inte lusläst alla inlägg. Men jag har tidigare i tråden hävdat att det är tragik för alla inblandade. Den här öga för öga, tand för tand retoriken ger jag inte mycket för. Tycker att det är extra tydligt att det bara är genomtragiskt när förövaren visar sig vara en utdaterad åldring utan uppsåt.

Cyklist förolyckad igen
Offret var en man, också runt 80. Först på plats var en annan 80-årig cyklist:

http://bohuslaningen.se/nyheter/sotenas/1.2631638-polisen-avvaktar-svar-om-olyckan
http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.2212054-kritik-mot-sen-hantering-av-dod-cyklist

Ser ut att finnas gott om fästpunkter att kedja fast en spökcykel i för att påminna bilister om hur tragiskt det kan bli om man inte är uppmärksam och anpassar hastighet och avstånd efter egen förmåga och yttre omständigheter. Och för att påminna beslutsfattarna om att de har människoliv på sitt samvete. (Någon i trakten som känner sig manad?)

Cykling är ett ytterst säkert transportmedel, särskilt om man räknar in folhälsoaspekten, men med dålig infrastruktur är riskerna onödigt stora, i synnerhet för vissa grupper.

Facit finns. I Nederländerna bygger man cykelinfrastruktur med målgruppen åtta- till åttioåringar. Uttryckligen. Det innebär enkelriktade cykelbanor, skilda från motorfordons- och gångtrafik, med tydliga regler, egna vägmärken och förlåtande utformning av trafikmiljön:

Med tanke på samtliga inblandades ålder känns det ytterst relevant.

Cyklist förolyckad igen
Dock får man väl också medge att det är lättare/billigare att bygga en holländsk cykelbana, än på den aktuella platsen med fullt med bergskärningar som du måste spränga bort, om du vill bredda vägen eller anlägga c-bana.

Cyklist förolyckad igen
Förr var delar av den sträckan (dock inte vid olycksplatsen, där det är 70, och nyss varit 50) 90-skyltad, men det är borta sen en del år. Nu tror jag det är 70 som mest, men jag minns inte helt säkert.

Cyklist förolyckad igen
Våga vägra vägren! Många bilister behöver lära sig att hålla avståndet och en del tror tom. att man får plats 3 fordon i bredd.

Jag har funderat på en sån här. Skulle dock modifiera den med en rostig spik och så hade det inte varit fel om den fanns i aero-modell.
1856356953.jpg

Cyklist förolyckad igen
aahlborg skrev:
> Våga vägra vägren! Många bilister behöver
> lära sig att hålla avståndet och en del tror
> tom. att man får plats 3 fordon i bredd.
>
> Jag har funderat på en sån här. Skulle dock
> modifiera den med en rostig spik och så hade det
> inte varit fel om den fanns i aero-modell.
> http://www.iol.co.za/polopoly_fs/ct-cyclist-533-1.
> 1610226!/image/1856356953.jpg_gen/derivatives/box_
> 300/1856356953.jpg

Stingpinne brukade en sån manick kallas. Se bara till att den är fäst på ett sätt som ger efter, annars är risken stor att du plötsligt finner dig cyklande åt motsatt håll och mot färdriktningen. Och det är som bekant förbjudet. :)

Cyklist förolyckad igen
jonja skrev:
> Dock får man väl också medge att det är
> lättare/billigare att bygga en holländsk
> cykelbana, än på den aktuella platsen med fullt
> med bergskärningar som du måste spränga bort,
> om du vill bredda vägen eller anlägga c-bana.

Nja. Med 20 gånger högre befolkningstäthet än Sverige och med en femtedel av landets yta under havsnivån växer inte exploaterbar mark direkt på träd i Nederländerna heller. Man har fått prioritera där också. Riva hus, fylla ut mark och minska framkomligheten för bilar.

Landskapet ifråga är kanske inte Sveriges mest lättarbetade, men vill man så går det. Är det ingenjörsmässigt ogörligt att bredda vägen på den aktuella sträckan får man väl göra Dinglevägen och/eller Hallindenvägen enfilig och enkelriktad för bilar.

Men även där vi har gott om plats blir det smala, dubbelriktade GC-banor med dålig beläggning, dåliga vägmarkeringar, djupa avloppsbrunnar, skyltar och andra hinder mitt i vägen samt otydligt och oförlåtande utformad trafikmiljö (vilket förvärras genom en dålig trafikförordning).

Se bara hur det ser ut längre söderut på olycksvägen. Vi börjar 300 meter söder om olycksplatsen där cykelvägen börjar. Den där som man har beslutat att förlänga. Den där som är så bra.

Vi korsar vägen på cykelöverfarten, eftersom vi kört på höger sida och cykelvägen går på vänster sida om vägen: http://goo.gl/maps/vm2vn. Det finns visserligen ingen skylt som talar om att överfarten faktiskt leder till en cykelbana eller hur den är indelad. Den står istället längre bak och hävdar att det är en delad GC-bana med mittlinje (vilket den inte har) och med cykeldelen närmast bilvägen: http://goo.gl/maps/gZkkW

Vi korsar en bilväg utan cykelöverfart: http://goo.gl/maps/SgZNV. Här stämmer i alla fall skyltningen överens med vägmarkeringen: http://goo.gl/maps/bApys. Smalt och dubbelriktat, trots gott om plats. Det är också sista upplysningen på väldigt länge. Ansluter man från en sidoväg krävs lokalkännedom och bra minne.

Ytterligare smalare vid en busshållplats: http://goo.gl/maps/rQE3h, och lite senare dyker det upp en trottoar på andra sidan vägen, och vår GC-bana mynar ut i en smal remsa utan mittlinje: http://goo.gl/maps/xZ9TW för att sedan bli bredare igen, nu med streckad(!) mittlinje: http://goo.gl/maps/vjQ9z. En kort stund senare försvinner den igen för gott: http://goo.gl/maps/wKVua. Ingen skylt, ingen överfart, ingenting.

Det tråkiga är att cykelvägen inte ens är särskilt dålig med svenska mått mätt. Det är så man bygger cykelväg här. Oprioriterat, ogenomtänkt och oanvändbart. Åtta till åttio känns väldigt, väldigt avlägset.

Cyklist förolyckad igen
Just för att de cykelbanor som byggs är så bedrövligt dåliga, och ofta kontraproduktiva, bör man inte satsa en krona på sån skit. Mycket bättre att använda cykelbanans bredd för att bredda vägarna och ge plats åt alla fordonsslag på samma villkor. Vägar och gator i industriområden brukar vara exemplariska. Väldigt breda och med väl tilltagen plats för alla, även de största fordonen.

Alla landsvägar (tresiffriga) borde (minst) ha som standard den som är mellan Hallinden och en bit söderut på väg 162. Se länk: https://maps.google.com/?ll=58.4336...T0N3a_eQIO0nkvilfGh-Fg&cbp=12,208.17,,0,-4.04

Den vägen är som en dröm att cykla på, oavsett trafikmängd, och borde stå modell för alla vägar.

Cyklist förolyckad igen
Miss Lycka skrev:
> Vägrenen lär inte bli plogad på vintern där.

Inte hela vägen ut, nej, men cykelbanor plogas nästan inte alls (de skrapar bort lite men lämnar kvar 1-2 cm snö som sen blir hård is) så jag föredrar en (smalare) vägren framför en dålig cykelbana.

Cyklist förolyckad igen
LX skrev:

> Det tråkiga är att cykelvägen inte ens är
> särskilt dålig med svenska mått mätt. Det är
> så man bygger cykelväg här. Oprioriterat,
> ogenomtänkt och oanvändbart. Åtta till åttio
> känns väldigt, väldigt avlägset.

Sånt här blir man ju bara så jävla less på. Och det var säkert några politiker och tjänstemän som stolt förklarade att man nu hade förbättrat för cyklisterna!

Cyklist förolyckad igen
LX skrev:

> Det tråkiga är att cykelvägen inte ens är
> särskilt dålig med svenska mått mätt. Det är
> så man bygger cykelväg här. Oprioriterat,
> ogenomtänkt och oanvändbart. Åtta till åttio
> känns väldigt, väldigt avlägset.

Hm, känns som det där är rätt typiskt för hur c-banor ser ut i Sverige. Det här lapptäckandet, allting gjort som en eftertanke, när allt annat är klart och någon ofint frågar var cyklarna ska gå nånstans.

Tillbaka
Topp