Cyklister hatades innan bilismen var utbredd

Är man en fartdåre eller en egocentrerad latmask som inte vill sänka farten för att kunna ha marginal till andra ska man ha skit, oavsett om man sitter i/på ett fordon eller inte och vilket århundrade man lever! Att denna skit sen skvätter över på alla goda cyklister är olyckligt.

Senast ändrad:
Det fanns lata, feta, missunsamma hatare även då. Inget nytt under solen. Det är mänsklig avundssjuka att hata de som har det bättre än en själv och vi cyklister har det ofta bättre än de som hatar oss så handlar nog mer om vanlig patetisk avundssjuka än att man egentligen ogillar cyklister. Orsaken till att det är lätt att hoppa på cyklister är att vi syns och då är det lättare att hata. Samma hat finns emot löpare, bodyboilders, politiker, företagsledare, ägare av dyra bilar, tennisspelare, golfare, name it. Folk ogillar människor som har det bra.

man kan fråga sig mycket kring cyklisthatet. Handlar det egentligen om att man är arg på sig själv för att man satt sig i en situation där man bakom ratten har blivit småfet, förlorar några tusenlappar varje månad och ändå inte kommer fram sådär värst mycket snabbare?

Det finns ju inte i min mening speciellt rationella skäl för att bli arg på en person som cyklar.

knight22 skrev:
-------------------------------------------------------
> man kan fråga sig mycket kring cyklisthatet.
> Handlar det egentligen om att man är arg på sig
> själv för att man satt sig i en situation där
> man bakom ratten har blivit småfet, förlorar
> några tusenlappar varje månad och ändå inte
> kommer fram sådär värst mycket snabbare?
>
> Det finns ju inte i min mening speciellt
> rationella skäl för att bli arg på en person
> som cyklar.

Förutom avundssjukan?

Dagar jag tar spårvagnen sitter jag och irriterar mig på hur kul det ser ut när jag ser cyklister genom fönstret.

bilisten hatar cyklisten
cyklisten hatar bilisten
bilisten hatar gångare
gångare hatar bilisten
cyklisten hatar gångare
gångare hatar cyklisten

Givetvis är alla tre i exemplet en och samma person.

Tillbaka
Topp